Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). En de zweep gebruik ik omdat ze haar achterhand wel eens vergeet te gebruiken en dan geef ik een tikje en dan is alles weer goed. Maar ik gebruik ze het meeste om haar aan het been te krijgen, een soepele galop te rijden en om haar aan te pakken(geen slome slak onder me)
Zolang je de sporen enkel gebruikt wanneer het nodig is, kan je er in mijn ogen vrij weinig schade mee aanrichten. Emmaa_ schreef:Mijn zweep heb ik er eigenlijk alleen bij als correctie. Ik heb bijvoorbeeld een paard gereden dat nogal plakte aan de bakrand, dan hield ik mijn zweep in mijn buitenhand en elke keer als ze tegen de bakrand aan ging lopen waardoor ik met mijn voeten vast kwam te zitten legde ik mijn (spring)zweep tegen haar schouder. Niet slaan, maar puur er tegenaan leggen zodat ze als het ware opzij wordt ge"duwd". Voor de rest is mijn zweep vooral correctie op mijn been. Hoe ik dit gebruik verschilt per paard. Paarden die wat lomer aan het been zijn tijdens het trainen probeer ik zo snel mogelijk aan het been te krijgen door 1 keer niet reageren = 1 tikje. Ik zal nooit slaan, maar gewoon een klein tikje achter mijn been zodat het paard even wakker wordt. Vaak is dit alleen tijdens het losrijden nodig en is je zweep er daarna bij voor de "sier". Bij paarden die van zichzelf al wat actiever zijn gebruik ik hem als correctie voor opzij gaan, niet over de binnenschouder vallen, dat soort ongein.
Sporen vind ik een verhaal apart. Ten eerste ligt het eraan wat voor soort sporen je gebruikt. Ik kom zelf van de manege en aan het einde van mijn manegecarriere reed ik ook al met (stompe) sporen op de manegepaarden. Dit was omdat ze voor mijn gevoel gewoon zo afgestompt en dood voor het been waren dat dat ene prikkeltje net een wereld van verschil kon maken. Stamt een beetje uit hetzelfde tijdperk dat je het nog cool vind om wanneer een manegepaard met een hulpteugel rijdt deze eraf te halen omdat hulpteugels voor beginners zijn.
Stompe sporen kunnen imo niet zo heel veel kwaad. Als je als ruiter zo onstabiel bent met je benen dat je echt loopt te schoppen dan zou ik ze aflaten, maar ik geloof er niet in dat er een (gevorderde) ruiter is die onbewust hard genoeg aandrijft om een stomp spoortje echt pijn te laten doen.
Bij scherpere sporen wordt het voor mij wat lastiger. Sporen moet je niet zien als een extra hulpmiddel om je paard extra snel te laten gaan, maar als een verfijning van je bestaande hulpen. Je moet de hulpen dus alsnog goed geven. Zo heb ik eens een paard gereden dat gewoon niet voor mijn been opzij wou. Die leek het gewoon niet te voelen. Dit was met alles zo, met het binnenstelling vragen om mijn been heen op bijvoorbeeld voltes, maar ook met wijken voor het een. Na een tijdje ben ik haar met een spoortje gaan rijden, gewoon een simpel stomp spoortje maar dan een iets langere, en toen is het eigenlijk gelijk goed gegaan. Voorwaarts was ze wel, maar gewoon dat ene duwtje had ze blijkbaar even nodig.
goldenarrow schreef:Voor de mensen die zeggen dat ze een zweep niet handig vinden om mee aan het been te maken, je kan toch ook met 2 zwepen rijden? Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen sporen hoor.
Momenteel gebruik ik geen van beide. Het paard waar ik op rij ben ik aan het doorrijden en heeft het bijna nooit nodig. Ik heb wel altijd een zweepje langs de bakrand, als ze dan wat inkakt pak ik hem erbij. Maar meestal staat dat ding daar gewoon doelloos te staan.
jjustangela schreef:ik vind sporen onzin, blijf er gewoon bij dat als je sporen gebruikt je paard gewoon niet goed aan het been is. Plus dat ik vind dat een heleboel mensen sporen verkeerd gebruiken, ze prikken met de sporen in de buik wanneer het niet nodig is, bewust of onbewust
Kahawa schreef:jjustangela schreef:ik vind sporen onzin, blijf er gewoon bij dat als je sporen gebruikt je paard gewoon niet goed aan het been is. Plus dat ik vind dat een heleboel mensen sporen verkeerd gebruiken, ze prikken met de sporen in de buik wanneer het niet nodig is, bewust of onbewust
Als je beenligging goed is dan kan je je sporen bewust gebruiken en dan zie ik het probleem totaal niet. Wanneer het niet nodig is gebruik je ze gewoon helemaal niet, maar wanneer het wel nodig is kun je gelijk corrigeren. En soms lijkt hetmisschien alsof iemand met de sporen de buik aanraakt, maar is dat nog niet zo, kan nog best een mm tussen zitten, maar dat zie je niet goed als je er naast staat.
Maar jij vindt dat een paard dus per definitie niet aan het been is, ook als je je sporen alleen maar hebt en niet gebruikt?
matasja schreef:Ik vind sporen alleen voor de moeilijkere oefeningen, en als je echt je benen en voeten goed in bedwang hebt, anders werkt het ontzettend averechts. Een zweep, bij juist gebruik, werkt ook om voorwaarts te rijden.
Bij mijn paard rij ik met zweep om de fijnere hulpen te leren. Ze valt naar binnen op een volte halve baan, dus leg ik mijn zweep aan op haar schouder, en voila, zonder slaan weet ze dat ze op mijn been moet reageren.
Is ze sloom aan het been krijgt ze een tikje op haar bil en hoppa ze is wakker. Vind sporen echt teveel van het goede, dan moet mijn paard wel zeer omgevoelig voor de zweep worden wil ik die ooit gaan gebruiken.
Kan ze beter voorwaarts op het been trainen, daaraan werken kom je veel verder mee dan 1 keer flink in de buik porren..