Squire Test

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shylah

Squire Test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:32

Dag allemaal!

Allereerst: Ik hoop dat ik het topic op de juiste plek geplaatst hebt, zo niet, zou het dan verplaast mogen worden naar de juiste plek? ;)

De Squire test, ik kwam het fenomeen tegen op you tube toen ik videos zag van mensen die de test aflegden. Behalve dan dat het er indrukwekkend uitziet, begrijp ik niet zo goed waarom deze mensen een squire test afnemen. Wat kun je er mee behalen? Zijn het vaste oefeningen? Ik ben nieuwsgierig! :)
Ik heb een vermoeden dat het iets met Brent Brandrup te maken heeft, heeft hij deze test bedacht of neemt hij ze af? Op internet krijg ik niet echt een duidelijk antwoord, dus vraag ik hulp aan de bokkers die bekend zijn met klassieke/academische rijkunst.

Wie kan mij antwoord geven? :D

Raaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:32

Hoi Shylah!

Goede vraag! :) Ik lees even mee.. ik ben ook wel benieuwd hoe het nou precies zit.

In januari ben ik naar een clinic van Bent Branderup geweest en daar heeft iemand de squire test afgelegd. Wat ik weet is dat het altijd dezelfde proef is die wordt beoordeeld door Bent Branderup zelf.
Er zijn allemaal dingen die je moet doen en halen om Bent Branderup trainer te worden, volgens mij is dit er een onderdeel van.
Meer dan dat weet ik ook niet..

Shylah

Re: Squire Test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:43

Aha! Bedankt voor de info! :D Een beetje meer duidelijkheid hihi!
Ik vind de Brent Branderup videos altijd interessant om te zien, indrukwekkende rijstijl! :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:59

In dit topic kun je nog meer leze over Branderup:
[RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch

De squire test is door Bent zelf bedacht. Je moet een aantal verplichte oefeningen laten zien in een vaste volgorde. Je kunt het een beetje vergelijke met een KNHS proefje maar dan Academisch. Branderup bepaald zelf of en wanneer je zo'n proefje mag laten zien aan hem. Als je geslaagd bent mag je je squire noemen. Een beetje te vergelijken met als dat je in de reguliere dressuur zegt dat je B of L rijdt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:11

afgezien van een paar supermoeilijke oefeningen die er in zitten.. een soort piaffepirouette geloof ik...

het lijkt haast eerder op een band bij een vechtsport: niet een competatief geheel, maar een vaardigheids-neiveau op een weg naar het begin van het leerproces (bij zwarte band begin je pas echt met leren)

Die testen schijnen de laatste tijd flink verzwaard te zijn. het idee is ook niet dat het gaat om de e
oefeningen , maar om de hulpen en de harmonie met je paard.

Er schijnen clinic-organisatoren te zijn die vereisen dat de deelnemers aan de clinic het squire niveau gehaald hebben.

Overigens jammer dat dat topic op slot staat. er staan wel een paar onwaarheden in, zoals dat het scala uit guiriniere komt en dat men in wenen nog origineel rijdt: dat laatste is echt niet waar als je alleen al podhaiski (1960 ofzo) naast guerienere (18e eeuw) legt.

Maar goed.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:14

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:22

Bedankt voor de info!
Maar als je je Squire test hebt gehaald, kun je dan later nog een proef afleggen om verder te komen?
Echt fascinerend dit! Dit is super leuk voor mensen die toch een soort proeve van bekwaamheid willen afleggen, maar niet echt competitie drang hebben. Want als ik het goed begrijp is het meer een examen dan een wedstrijd? :)

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:29

WOW! Helder moment opeens: Squire is Engels voor schildknaap of niet? Dus dan kun je je opwerken tot ridder uiteindelijk?! Pling! :)*

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:44

dat is het idee, ja.
Natuurlijk is het woord redelijk problematisch, omdat het woord schildknaap historische helemaal niet 'ridder in opleiding' betekende, en omdat zowel ridder als knaap een titel waren en niet een functie.

ridder is ook nog altijd een beschermde titel in nederland en engeland voor zover ik weet.

esquire wordt in het engels ook wel breder ingezet, zoals 'huizenbezitter' of 'advocaat'

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 21:09

Interessant, ik dacht altijd dat schildknapen een soort van in de leer waren bij ridders. Dat ze hen assisteerden en ondertussen de kneepjes van het vak leerden (of afkeken).

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:10

dat lees je veel in populaire boeken over 'ridders'
maar dat is grotendeels gebaseerd op een bron.. en die zegt weer eigenlijk net iets anders...

in middeleeuws holland:
een persoon kan 'ridderboortig' zijn, dwz een telg uit een ridderlijk geslacht. dan wordt ie bij z'm geboorte een (schild)'knaap'. als ie in zijn leven dan alle criteria voldaan heeft kan ie tot ridder worden geslagen.
Bij hoge adel is dat vrijwel altijd het geval, bij de rest is dat maar erg de vraag of het ooit gebeurt, en dan ook nog op heel verschillende leeftijden.

Je ziet dat knapen allerlei ambten bekleden, van schout, tot schepene (ridders ook, tourwens), tot burgemeesters, kamerlingen, kasteleinen, soldaat, (eventueel een soort onderofficier) maar ook een eenvoudige valet of page, etc.

vaak krijgen ze al landerijen te beheren van hun vader in zijn absentie en krijgen die dan in 'leen' bij zijn dood, of soms al eerder.

Dat is ook een essentieel punt: een ridder heeft per definitie een leen, een 'kasteel' (huis met gracht en poort), paarden, doet aan jacht, werkt niet, is militair inzetbaar, etc.

De ridderslag kon verleend werden bij een blijde inkom van een vorst (soort van lokale kroning), een trouwerij van een vorst, een pelgrimage (meestal jerusalem) of aan de VOORavond van een slag.

dan moet ie ook leren vechten, leren rijden etc. hoe dat ging is niet zo duidelijk. we weten dat vechtmeesters in dienst waren van verschillende edelen en vaak vrij kort en ook rondreisden. het is waarschijnlijk dat hogere edelen vechtmeesters inhuurden en dan ook met een groot deel van hun hof een spoort lange 'clinics' deden. (een trainingstraject van 6 weken, 4 uur per dag trainen wordt wel eens genoemd)

Naja dat is alleen maar het vechten zelf. ze moeten ook hebben leren lezen en schrijven (mogelijk ook via de kerk), de etiquetten leren (dit is in een functie van valet of kamerling natuurlijk heel belangrijk), politiek, maar verplaatsten zich ook van jongs af aan op paarden en reisden heel veel. ze zagen natuurlijk ook velen om zich heen.

Ik vergelijk het altijd met portugal: als je in Golega rondloopt kan iedereen galoppirouettes en piaffe enzo... dat hoort gewoon! en dan hebben de jonge kinderen ook toegang tot goeie, opgeleide paarden... dat maakt een berg uit.

dus dat idee van 'in de leer gaan bij een oom' dat heeft weinig grond. meestal is het vrij duidelijk dat DAT iig niet het geval was.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:31

Dankje wel voor je toelichting Airnt. Maar over welke tijd spreken we dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:15

kzet hier even een stipje, om mee te lezen ;-)
interessant . (niet het fenomeen van Bent , maar wel het geschiedenis stuk!)

ik zou nog wel willen leren zwaardvechten te paard. 8-)

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 17:25

Bedankt voor de uitleg Airnt! :)

nombrado schreef:

Oeh ja zwaardvechten te paard, of boogschieten te paard! (Wat een heerlijke dagdromen! :p)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:39

Shylah schreef:
Bedankt voor de uitleg Airnt! :)

nombrado schreef:

Oeh ja zwaardvechten te paard, of boogschieten te paard! (Wat een heerlijke dagdromen! :p)

wat een idee, boogschieten. Leuk

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:50

@ abacab: Goeie vraag (had ik erbij moeten zetten): hoofdzakelijk 14e-15e eeuw in Holland, het is dus deels anders per periode en regio.

@nombrado, Shilah: Ik ben net begonnen met clinicjes in nederland (weer) in zwaarvechten met zicht op bereden schermen/zwaarvechten, hoort ook bij mijn kerntaken hier bij de Hofreitschule, dus alles kan. Echt goed zwaardvechte te paard is echt heel lastig, en een verbetering van de dressuurmatige kwaliteit van je paard merk je HEEL sterk. je komt jezelf ook heel erg tegen, want de paarden hebben ook emotionele wisselwerking op elkaar, het is precies op de centimeter (geen overdrijving) en op de 10e seconde precies, als reactie op je tegenstander, zijn paard, etc, niet alleen jouw paard. en alles eenhandig, natuurlijk. en dan zijn de oefeningen bij het gevorderde werk al snel galoppirouettes (of bijna) en vliegende wissels in de andere pirouette, etc. maar als je ze kan ook mezair achterwaarts en repulons en alles.

desalniettemin begint de lol gewoon in stap ;)

Blijft boeien

Boogschieten te paard is makkelijker dan het lijkt. kan ik ook mee helpen. is heel erg leuk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:34

Lijkt me erg leuk Airnt
Ik wil me wel inzetten om een clinic met ruiters voor je te krijgen ?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:36

Airnt schreef:
@ abacab: Goeie vraag (had ik erbij moeten zetten): hoofdzakelijk 14e-15e eeuw in Holland, het is dus deels anders per periode en regio.

Dank je.
Ik vroeg me dat af of het rijden van Branderup nu nog een relatie heeft met het rijden uit de 14e en 15e eeuw omdat hij de terminologie uit die tijd gebruikt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:02

heel erg historisch gezien heeft natuurlijk een hoop mensen destijds veel harder gereden dan bent zou doen. niet idereen, maar wel een hoop. de verwachtingen waren heel hoog bij paarden, en net als mensen toen gewoon veel meer te slikken kregen, ook bij paarden. kijk maar naar grisone en löyeneisen... dat is soms echt hard... en echt weird... daarentegen wisten ze ook echt een hele boel goeie dingen.

Ook is oorlog nooit bepaald leuk, en dus ook niet voor de knollies.

er is een duidelijke continuiteit van de 14e-15e eeuw tot ergens diep in de 18e eeuw, maar het ontwikkeld zich wel, vooral in nadruk.

Bent richt zich meer later, doet toch ook wel veel meer 'klassieke' dingen dan wij,als in twintigste eeuwse dingen die eigenlijk 'engels' zijn, zoals Podhayski helemaal niet meer barok lijkt te werken.

hij heeft ook een heel andere insteek. hij wil meer de (paarden) wereld verbeteren, en ik wil iets moois laten zien. Ik zoek het dus veel meer bij mij en mijn vrienden.

Bent is een lopende encyclopedie en een geziene gast bij ons in bückeburg.