Hulpen vs Aanwijzingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolijnvdh

Hulpen vs Aanwijzingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 12:23

Men heeft het al sinds mensenheugenis over 'hulpen' die je aan het paard geeft. Ieder kent ze wel: zithulp, kuithulp, teugelhulp, zweephulp, stemhulp. Maar zijn dit nu echt "hulpen' voor een paard, kan hij de oefeningen niet zonder deze? Of zijn het aanwijzingen voor het paard zodat hij kan begrijpen wat de ruiter/africhter bedoelt?
Bijvoorbeeld een been'hulp' geven voor de galop tijdens het rijden. In de wei, vrij lopend, krijgt een paard ook geen been'hulp' om te gaan galopperen en dat gaat toch echt goed!
Ik zie het al jaren als aanwijzingen die men gebruikt om het paard iets te laten doen op het moment dat de ruiter/africhter dit wil.
Vandaar dat ik de term 'hulpen' verkeerd vind.

Hoe zien jullie dit?

Grapjasjes12

Re: Hulpen vs Aanwijzingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:50

Wat een semantiek :+

Ach, je 'helpt' het paard begrijpen wat jij van 'm verwacht. Ik vind de term helemaal zo slecht nog niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:16

En ik kan niet anders dan meegaan met phormicola. Je geeft inderdaad een aanwijzing, maar die aanwijzing is net zo goed een hulp. Door bijvoorbeeld zitverplaatsing en stelling vragen voor het wijken, help je het paard ook om het juiste uit te kunnen voeren. Als je het paard een aanwijzing zou geven door aan zijn oor te draaien (want is je signaal voor wijken), maar in je lichaam niet mee te helpen, dan hinder je het paard om de vraag uit te voeren. Daarom vind ik de term hulp ook niet slecht.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:00

Tja, als men iemand een hand geeft, dan mag die gene hem ook echt niet houden. In feite heef je dus geen hand, maar schud je de hand. Toch wordt het vaak zo genoemd en zo zit onze taal vol met dingen die je niet letterlijk moet nemen.
Verder ga ik met het bovenstaande mee...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:01

schoentje schreef:
Tja, als men iemand een hand geeft, dan mag die gene hem ook echt niet houden. In feite heef je dus geen hand, maar schud je de hand. Toch wordt het vaak zo genoemd en zo zit onze taal vol met dingen die je niet letterlijk moet nemen.

Inderdaad. :))

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:06

schoentje schreef:

Haha ja :+

Maar ik denk dat er wel heel veel dingen misschien niet 'perfect' zijn als je er over na gaat denken := En dan hebben we het nog niet eens over woorden zoals boterham. (want boter met ham maakt toch geen broodje? :') ) Maar goed dit gaat wellicht een beetje offtopic.

Ik ben het wel eens met Angela ik vind het geen slecht woord. Je helpt het paard te begrijpen wat je van hem vraagt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:42

En handschoenen zijn toch ook geen schoenen die je aan je handen doet?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:47

Anoeska schreef:

Wat maakt de schoenen die je aan je voeten doet dan schoenen? Zorgt toch voor steun, warmte en stevigheid? Dan doen ze toch ongeveer ook aan je handen? :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:50

Nou, dan vind ik het eerder een handsok :P

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:03

Carmen schreef:
Anoeska schreef:

Wat maakt de schoenen die je aan je voeten doet dan schoenen? Zorgt toch voor steun, warmte en stevigheid? Dan doen ze toch ongeveer ook aan je handen? :+

Als dat zo was, dan noemden de engelsen ze wel handshoes (ipv gloves).

Excuus voor off topic gaan! :o

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:06

Anoeska schreef:
Als dat zo was, dan noemden de engelsen ze wel handshoes (ipv gloves).

Excuus voor off topic gaan! :o

Ja ik begrijp je gedachtengang wel, maar toch vind ik het iets logischer als het voorbeeld wat schoentje (lekker toepasselijk) noemt met elkaar een hand geven.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:29

We gaan erg off topic.
Het gaat mij erom dat het woord 'hulpen' het paard NIET HELPT met het uitvoeren van de oefeningen, maar dat het aanwijzingen zijn. Dus waarom kunnen we nu niet gebruik maken van zitaanwijzingen, stemaanwijzingen e.d. Misschien heeft iemand er een ander woord voor, maar veel ruiters worden op het verkeerde been gezet door het woord 'hulp'. Ze helpen een paard er echt niet mee, doch geven aan wat ze zouden willen van het paard. In de hondensport wordt ook niet gesproken van 'hulpen'.
Dit is heeeeeel lang geleden zo genoemd, maar men moet ervan doordrongen zijn dat dit geen 'hulpen' zijn, maar aanwijzingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:32

Marjolijnvdh schreef:
We gaan erg off topic.
Het gaat mij erom dat het woord 'hulpen' het paard NIET HELPT met het uitvoeren van de oefeningen, maar dat het aanwijzingen zijn. Dus waarom kunnen we nu niet gebruik maken van zitaanwijzingen, stemaanwijzingen e.d. Misschien heeft iemand er een ander woord voor, maar veel ruiters worden op het verkeerde been gezet door het woord 'hulp'. Ze helpen een paard er echt niet mee, doch geven aan wat ze zouden willen van het paard. In de hondensport wordt ook niet gesproken van 'hulpen'.
Dit is heeeeeel lang geleden zo genoemd, maar men moet ervan doordrongen zijn dat dit geen 'hulpen' zijn, maar aanwijzingen.

Dan stel ik voor dat we het woord voor pindakaas ook gaan veranderen, idd de handschoen en het handen schudden en de boterhammen, dat we niet meer op de computer gaan werken (want daar kan hij niet zo goed tegen) etc. We kunnen ook niet meer naar bed (we stoppen immers niet aan de rand van ons bed), sowieso gaan we nergens meer naartoe. Hordelopen moet ook anders gaan heten, dat wordt horderennen. Rugby speel je niet met je rug.

Er 'kloppen' zoveel dingen niet in de taal. Aanwijzing zou ook niet kloppen, we wijzen namelijk helemaal niet.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:35

Een paard kan inderdaad in de wei ook galoperen, maar niet op de manier waarop ik haar onder mij wil hebben galoperen. En als je gewoon roept 'let op, galop' gaat ze ook niet op de manier zoals ik haar wil hebben. Om haar te laten gaan zoals je het wil onder het zadel heb je je benen en je zit nodig, daarmee nodig je je paard uit (help je hem dus) op de juiste manier aan te springen.

Ik vind hulpen dus geen verkeerde woordkeuze.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:43

Kan je wel een beetje begrijpen hoor, behalve je zithulp (als je die goed geeft, helpt het je paard de oefening goed uit te voeren, denk aan wijken, sb) zijn de andere 'hulpen' meer aangeleerde aanwijzingen. Maar zoals hierboven gezegd, dan kunnen we de halve Nederlandse taal wel gaan aanpassen, want er klopt zoveel niet als je het letterlijk neemt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:53

Marjolijnvdh schreef:
We gaan erg off topic.

Zie mijn eerdere post. Met het geven van van een hulp/aanwijzing help je het paard weldegelijk.