Arual87 schreef:Poeh zeg, ik schrik behoorlijk van deze beelden, helemaal in combinatie met de uitspraken van meneer! Het binnen komen in draf gaat al fout, de amazone probeert het paard te laten strekken/verruimen maar je ziet het paard op de voorhand vallen. Amazone hangt vanaf het begin van de proef achter het zwaartepunt, brengt het paard daardoor uit balans. Daarnaast zie ik zowel een trens als een stang continue strak staan, het paard loopt regelmatig achter de loodlijn. Ook zie ik een ongelijke teugelvoering, veel te veel inwerken met de linker/binnen hand.
Amazone zet haar bekken vast, ze kan dus simpelweg niet meegaan met de beweging van het paard, inwerken met haar zit is dus ook niet mogelijk. De piaffe die daar op volgt is verre van ideaal, paard zakt weinig tot niet met zijn achterhand en zijn achterbenen komen nauwelijks van de grond, dit komt omdat er duidelijk geen goede aanleuning aanwezig is. Om een piaffe goed uit te kunnen voeren MOET het paard van achteren naar voren worden gereden, de kracht moet opgewekt worden in de achterhand, om vervolgens over/vanuit de rug naar voren te kunnen voortvloeien. Als je als amazone een paard van voren gaat opsluiten doe je een aantal dingen fout: je verplaatst de kracht van de achterhand naar de voorkant (niet alleen de voorhand) en je zorgt ervoor dat het paard op 'slot' raakt, hij kan immers niks anders dan in die positie bewegen. Je zet niet alleeen de voorkant op slot, maar het hele paard: omdat je ook de fout maakt dat je van voren naar achteren aan het rijden bent = je beginpunt (de voorkant) is al niet juist, dan kan de rest van het lichaam niet anders dan mee gaan.
Komen we bij de zijgangen die daar op volgen waarin je heel duidelijk ziet dat het paard er plezier in heeft, geeft een fijn beeld. Wel ben ik van mening dat de amazone veels te veel met haar handen/teugels aan het (in)werken is en het tempo ligt te hoog.
Vervolgens komt er nog een stuk strekken/verruimen aan te pas waarin je heel duidelijk kunt zien wat het resultaat is van te veel op de voorhand en van voren naar achteren rijden is: het paard verruimt aan de voorkant maar omdat het eigenlijk van achteren naar voren zou moeten lopen kan de achterkant enkel volgen/mee gaan met de voorhand. Terwijl eigenlijk de achterhand meer moet ondertreden en meer van de grond af gereden moet worden, dan verplaats je namelijk de kracht naar de voorkant die dan automatisch gaat verruimen.
Daarna zie je geloof ik een stukje passage(?) althans, aan de voorkant. De achterhand gaat gewoon in draf. Ik geloof dat het inmiddels wel duidelijk is hoe dat komt.
De zijgangen en het gedeelte daarvoor zijn heel slecht gereden, paard zet zijn kaak helemaal vast, en valt helemaal weg op de buitenschouder. Dit is een geen gp-oefening, dit is een beginnersfout.
Dan komt er een galopspiroutte waarbij de 6 sprongen ongelijk zijn, dit is een kwestie van timen en voelen. Zonde! De wissels die daar op volgen zien er goed uit, paard springt de wissels mooi. Wel is eht zo dat je bij een serie wissels nauwelijks gebruik maakt van je teugels, je doet 85% met je zit en 10% met je benen. De piroutte die je daarna ziet is wederom niet mooi gereden, paard moet aan het einde echt een reuzensprong maken om binnen de 6 sprongen te blijven.
De daarop volgende van hand verandering is moeilijk te beoordelen, paard loopt wel in een heel scheve houding.
Vervolgens komt er een piroutte aan waarop het paard zo ontzettend op de voorhand gaat dat het absoluut geen prettig beeld geeft, amazone blijft maar trekken met haar handen, waar dat goed voor is weet ik niet.
Ik begin tot de conclusie te komen dat de proef van kwaad naar erger gaat, ik weet niet of ik de proef af wil kijken.
Dat heeft toch allemaal niets te maken met de kwaliteit van het paard, want daar gaat de discussie over!!!!!!!!!!
Ik denk dat wij teveel gewend zijn geraakt aan al die paarden met enorm veel tritt in de benen. Want dit is gewoon een erg goed paard.