Het voorbeeld van een dressuurpaard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het voorbeeld van een dressuurpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:08

Onlangs werd de Worl Dressage Masters in West palm Beach gereden.
De kur werd gewonnen gewonnen door Tinne Vilhelmson met het paard Don Auriello. In de paardenkrant van 30 januari j.l. staat dat de juryvoorzitter Stephen Clarke het paard Don Auriello het voorbeeld vindt van hoe een dressuurpaard moet zijn. Ik schrik hier van. Als dit de referentie moet zijn van het voorbeeld dressuurpaard dan haak ik af.
Deze draf lijkt toch nergens naar. Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat jullie hier van vinden.

Een soortgelijke foto als hieronder werd bij het artikel geplaatst.

Afbeelding

malissapaard

Re: Het voorbeeld van een dressuurpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:09

ken het paard niet, mooi voorbeen maar een waardeloos achterbeen....

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:11

Ik denk dat dit meer te maken heeft met de manier van rijden als met zijn exterieur en bewegingen. Toch wel benieuwd hoe anderen hierover denken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:21

Gaan we nou echt een paard beoordelen aan de hand van 1 wedstrijdfoto?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:32

Gini schreef:
Gaan we nou echt een paard beoordelen aan de hand van 1 wedstrijdfoto?

Precies!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:34

Hierbij de video van de bewuste kur. Na aanleiding van deze kur vertelde de juryvoorzitter dat dit het voorbeeld van een dressuurpaard is.

http://www.dressage-international.com/?p=8225

Ik zeg niet dat het een slecht dressuurpaard is maar om dit nu een voorbeeld van een dressuurpaard te noemen gaat mij te ver.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:36

Is dat niet gewoon de manier van rijden?

Misschien heeft dat paard wel een geweldig achterbeen.
Niet iedereen kan dat eruit rijden of heeft de intentie tot.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:39

Ook op dat filmpje vind ik dit paard niet het toonbeeld van dressuur.. Gebeurt weinig achter. Ik heb ook alleen de eerste minuut gekeken trouwens dus als het daarna beter wordt, heb ik niks gezegd :P
Als je het ultieme dressuur paard wil benoemen, kies dan valegro.. Die heeft zich tenminste ook bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:40

Aranel schreef:
Ook op dat filmpje vind ik dit paard niet het toonbeeld van dressuur.. Gebeurt weinig achter. Ik heb ook alleen de eerste minuut gekeken trouwens dus als het daarna beter wordt, heb ik niks gezegd :P
Als je het ultieme dressuur paard wil benoemen, kies dan valegro.. Die heeft zich tenminste ook bewezen.

Euhm, ik denk eerlijk gezegd dat het perfecte dressuurpaard niet bestaat.
Nou ja, ik heb hem natuurlijk wel in mijn stal staan, hahaha

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:46

Aranel schreef:

Ik heb het hele filmpje gekeken en vind het achterbeen waardeloos in draf -mijnmening, kan natuurlijk anders liggen-. In stap wordt het er wat meer onder gezet, evenals in galop. Maar in draf zie je de achterhand gewoon over de grond slepen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:46

Ik hoop dat de discussie nog wel op een iets hoger niveau komt dan alleen voorbeengezwaai..... genoeg paarden imo die een leuk voorbeen hebben, en echt wel correct gereden worden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:50

Op basis van foto dacht ik, ag moment opname...
Maar als ik de eerste 2min van de film zie, zie ik een paard met een heel erg traag achterbeen wat soms zelfs niet helemaal tactzuiver is. Ken op dit niveau paarden die veel meer kwaliteit hebben die minder score...

Maargoed, ik ben geen GP jury ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:04

En dan vraag ik me ook af of Stephen Clarke het ook zo letterlijk gezegd heeft. Journalisten zijn zeer goed in lappen tekst samen te vatten in 1 zin.

Het laatste wat ik me afvraag is wat het doel is van dit topic. Absoluut niets tegen jou, burl, maar gaat dit het zoveelste topic worden waarop de moderne GP ruiters afgekraakt worden? Je hebt misschien wel een punt, maar is dit onderwerp ook al niet uitgekauwd? Maar goed, ik wil niet de pessimist uithangen.
Wat is dan wel een voorbeeld van het ideale dressuurpaard? En kom nou alsjeblieft niet af met een PRE. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:18

Gini, ik hoop alleen maar d.m.v. een discussie dat mensen zelf leren nadenken over onze paardensport en niet alles klakkeloos aannemen. Ik hoop met een topic als deze dat de sport niet aan zijn eigen succes ten onder gaat maar dat we hopelijk in de toekomst weer echt mooie paardensport gaan zien.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:20

Poeh zeg, ik schrik behoorlijk van deze beelden, helemaal in combinatie met de uitspraken van meneer! Het binnen komen in draf gaat al fout, de amazone probeert het paard te laten strekken/verruimen maar je ziet het paard op de voorhand vallen. Amazone hangt vanaf het begin van de proef achter het zwaartepunt, brengt het paard daardoor uit balans. Daarnaast zie ik zowel een trens als een stang continue strak staan, het paard loopt regelmatig achter de loodlijn. Ook zie ik een ongelijke teugelvoering, veel te veel inwerken met de linker/binnen hand.

Amazone zet haar bekken vast, ze kan dus simpelweg niet meegaan met de beweging van het paard, inwerken met haar zit is dus ook niet mogelijk. De piaffe die daar op volgt is verre van ideaal, paard zakt weinig tot niet met zijn achterhand en zijn achterbenen komen nauwelijks van de grond, dit komt omdat er duidelijk geen goede aanleuning aanwezig is. Om een piaffe goed uit te kunnen voeren MOET het paard van achteren naar voren worden gereden, de kracht moet opgewekt worden in de achterhand, om vervolgens over/vanuit de rug naar voren te kunnen voortvloeien. Als je als amazone een paard van voren gaat opsluiten doe je een aantal dingen fout: je verplaatst de kracht van de achterhand naar de voorkant (niet alleen de voorhand) en je zorgt ervoor dat het paard op 'slot' raakt, hij kan immers niks anders dan in die positie bewegen. Je zet niet alleeen de voorkant op slot, maar het hele paard: omdat je ook de fout maakt dat je van voren naar achteren aan het rijden bent = je beginpunt (de voorkant) is al niet juist, dan kan de rest van het lichaam niet anders dan mee gaan.

Komen we bij de zijgangen die daar op volgen waarin je heel duidelijk ziet dat het paard er plezier in heeft, geeft een fijn beeld. Wel ben ik van mening dat de amazone veels te veel met haar handen/teugels aan het (in)werken is en het tempo ligt te hoog.

Vervolgens komt er nog een stuk strekken/verruimen aan te pas waarin je heel duidelijk kunt zien wat het resultaat is van te veel op de voorhand en van voren naar achteren rijden is: het paard verruimt aan de voorkant maar omdat het eigenlijk van achteren naar voren zou moeten lopen kan de achterkant enkel volgen/mee gaan met de voorhand. Terwijl eigenlijk de achterhand meer moet ondertreden en meer van de grond af gereden moet worden, dan verplaats je namelijk de kracht naar de voorkant die dan automatisch gaat verruimen.

Daarna zie je geloof ik een stukje passage(?) althans, aan de voorkant. De achterhand gaat gewoon in draf. Ik geloof dat het inmiddels wel duidelijk is hoe dat komt.

De zijgangen en het gedeelte daarvoor zijn heel slecht gereden, paard zet zijn kaak helemaal vast, en valt helemaal weg op de buitenschouder. Dit is een geen gp-oefening, dit is een beginnersfout.

Dan komt er een galopspiroutte waarbij de 6 sprongen ongelijk zijn, dit is een kwestie van timen en voelen. Zonde! De wissels die daar op volgen zien er goed uit, paard springt de wissels mooi. Wel is eht zo dat je bij een serie wissels nauwelijks gebruik maakt van je teugels, je doet 85% met je zit en 10% met je benen. De piroutte die je daarna ziet is wederom niet mooi gereden, paard moet aan het einde echt een reuzensprong maken om binnen de 6 sprongen te blijven.

De daarop volgende van hand verandering is moeilijk te beoordelen, paard loopt wel in een heel scheve houding.

Vervolgens komt er een piroutte aan waarop het paard zo ontzettend op de voorhand gaat dat het absoluut geen prettig beeld geeft, amazone blijft maar trekken met haar handen, waar dat goed voor is weet ik niet.

Ik begin tot de conclusie te komen dat de proef van kwaad naar erger gaat, ik weet niet of ik de proef af wil kijken.
Laatst bijgewerkt door Arual87 op 01-02-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:31

Arual87, ik ben het compleet met je eens.

Om het even kort samen te vatten, als je de voorkant ziet denk ik wauw, en dan kijk je naar de achterhand en denk ik... Huh waar blijven die achterbenen? Mijn paard is totaal uit de running maar is actiever met het achterbeen als dit paard...
Jammer maar snap ts haar punt wel waarom ze dit topic start :)

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:40

Annickkii, fijn dat we hetzelfde zien en tot dezelfde conclusie komen. De basis gewoon niet goed aanwezig, of eigenlijk: erg slecht te noemen. Dat is te wijten aan de amazone en haar manier van trainen/rijden. Erg zonde, ik ben juist vanwege zijn voorbeen gebruik heel benieuwd hoe dit paard zou lopen onder een andere amazone, je weet denk ik niet wat je dan ziet :)

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:40

Komt jouw paard trouwens ooit weer 'in de running'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:52

Daar ben ik dan ook wel heel nieuwsgierig naar hoe dit paard is met een andere amazone die wel vanuit de achterhand werkt.
Mijn paard is bijna 20, heeft ooit een zeer ernstige peesblessure gehad en is daarna niet meer verder gekomen als de M1, dus denk niet dat die nog in de running komt helaas.
Al ben ik nu wel vanuit de achterhand weer het trainen aan het oppakken.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:18

Arual87 schreef:
Poeh zeg, ik schrik behoorlijk van deze beelden, helemaal in combinatie met de uitspraken van meneer! Het binnen komen in draf gaat al fout, de amazone probeert het paard te laten strekken/verruimen maar je ziet het paard op de voorhand vallen. Amazone hangt vanaf het begin van de proef achter het zwaartepunt, brengt het paard daardoor uit balans. Daarnaast zie ik zowel een trens als een stang continue strak staan, het paard loopt regelmatig achter de loodlijn. Ook zie ik een ongelijke teugelvoering, veel te veel inwerken met de linker/binnen hand.

Amazone zet haar bekken vast, ze kan dus simpelweg niet meegaan met de beweging van het paard, inwerken met haar zit is dus ook niet mogelijk. De piaffe die daar op volgt is verre van ideaal, paard zakt weinig tot niet met zijn achterhand en zijn achterbenen komen nauwelijks van de grond, dit komt omdat er duidelijk geen goede aanleuning aanwezig is. Om een piaffe goed uit te kunnen voeren MOET het paard van achteren naar voren worden gereden, de kracht moet opgewekt worden in de achterhand, om vervolgens over/vanuit de rug naar voren te kunnen voortvloeien. Als je als amazone een paard van voren gaat opsluiten doe je een aantal dingen fout: je verplaatst de kracht van de achterhand naar de voorkant (niet alleen de voorhand) en je zorgt ervoor dat het paard op 'slot' raakt, hij kan immers niks anders dan in die positie bewegen. Je zet niet alleeen de voorkant op slot, maar het hele paard: omdat je ook de fout maakt dat je van voren naar achteren aan het rijden bent = je beginpunt (de voorkant) is al niet juist, dan kan de rest van het lichaam niet anders dan mee gaan.

Komen we bij de zijgangen die daar op volgen waarin je heel duidelijk ziet dat het paard er plezier in heeft, geeft een fijn beeld. Wel ben ik van mening dat de amazone veels te veel met haar handen/teugels aan het (in)werken is en het tempo ligt te hoog.

Vervolgens komt er nog een stuk strekken/verruimen aan te pas waarin je heel duidelijk kunt zien wat het resultaat is van te veel op de voorhand en van voren naar achteren rijden is: het paard verruimt aan de voorkant maar omdat het eigenlijk van achteren naar voren zou moeten lopen kan de achterkant enkel volgen/mee gaan met de voorhand. Terwijl eigenlijk de achterhand meer moet ondertreden en meer van de grond af gereden moet worden, dan verplaats je namelijk de kracht naar de voorkant die dan automatisch gaat verruimen.

Daarna zie je geloof ik een stukje passage(?) althans, aan de voorkant. De achterhand gaat gewoon in draf. Ik geloof dat het inmiddels wel duidelijk is hoe dat komt.

De zijgangen en het gedeelte daarvoor zijn heel slecht gereden, paard zet zijn kaak helemaal vast, en valt helemaal weg op de buitenschouder. Dit is een geen gp-oefening, dit is een beginnersfout.

Dan komt er een galopspiroutte waarbij de 6 sprongen ongelijk zijn, dit is een kwestie van timen en voelen. Zonde! De wissels die daar op volgen zien er goed uit, paard springt de wissels mooi. Wel is eht zo dat je bij een serie wissels nauwelijks gebruik maakt van je teugels, je doet 85% met je zit en 10% met je benen. De piroutte die je daarna ziet is wederom niet mooi gereden, paard moet aan het einde echt een reuzensprong maken om binnen de 6 sprongen te blijven.

De daarop volgende van hand verandering is moeilijk te beoordelen, paard loopt wel in een heel scheve houding.

Vervolgens komt er een piroutte aan waarop het paard zo ontzettend op de voorhand gaat dat het absoluut geen prettig beeld geeft, amazone blijft maar trekken met haar handen, waar dat goed voor is weet ik niet.

Ik begin tot de conclusie te komen dat de proef van kwaad naar erger gaat, ik weet niet of ik de proef af wil kijken.

Dat heeft toch allemaal niets te maken met de kwaliteit van het paard, want daar gaat de discussie over!!!!!!!!!!
Ik denk dat wij teveel gewend zijn geraakt aan al die paarden met enorm veel tritt in de benen. Want dit is gewoon een erg goed paard.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:19

Annickkii schreef:

Om het even kort samen te vatten, als je de voorkant ziet denk ik wauw, en dan kijk je naar de achterhand en denk ik... Huh waar blijven die achterbenen? Mijn paard is totaal uit de running maar is actiever met het achterbeen als dit paard...

Je gaat je toch niet werkelijk vergelijken met een GP amazone? Sorry maar dan denk ik dat jouw zelfbeeld niet geheel klopt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:28

Naar mijn mening heeft dit paard een hele hoge graad van africhting en is het zeker een heel goed dressuurpaard. Persoonlijk zie ik liever meer achterbeengebruik.
Misschien ben ik ietwat ouderwets maar ik vind dat er momenteel te veel op de voorhand gefocussed wordt.
Dat is mijn mening en ik ga zeker niet pretenderen dat mijn mening de juiste is, het valt me gewoon op dat er zoveel aandacht is voor de voorkant.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:40

chikohaa schreef:
Arual87 schreef:

Dat heeft toch allemaal niets te maken met de kwaliteit van het paard, want daar gaat de discussie over!!!!!!!!!!
Ik denk dat wij teveel gewend zijn geraakt aan al die paarden met enorm veel tritt in de benen. Want dit is gewoon een erg goed paard.

Het ging over de draf, niet over de kwaliteit van het paard. Als je goed had gelezen had je uit mijn vorige post op kunnen maken dat ik niks ten nadele van het paard zei, sterker nog ik zei zelfs dat het paard onder een andere amazone veel beter uit de ver zou komen. De amazone rijdt gewoon echt niet goed, de basis is niet juist en dat ga je bij ieder hoger nivo steeds beter zien, met deze proef als bewijs/resultaat.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:46

chikohaa schreef:
Annickkii schreef:

Je gaat je toch niet werkelijk vergelijken met een GP amazone? Sorry maar dan denk ik dat jouw zelfbeeld niet geheel klopt.

Haar bericht was een antwoord op mijn vraag, het ging niet over het paard uit dit topic. Daarnaast ken ik genoeg L/M paarden die meer vanuit de achterhand worden gereden dan dit paard. Natuurlijk is het ook een deel aanleg en bouw van het paard, maar ik durf te wedden dat dit paard los heel anders loopt.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 02:47

Ik denk dat jij beter moet lezen, want TS spreekt duidelijk over dat Stephan Clarke zegt dat dit het voorbeeld van een heel goed dressuurpaard is. Jij haalt allerlei rijtechnische onzin erbij.

Maar goed, het doet mij vrij veel denken aan een bepaalde column van Eugene Reesink afgelopen week.