springen opbouwen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

springen opbouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 13:09

ik zal zojuist dit topic te bekijken [SPR-ITP] Tuttebel Chickie aan de spring3daagse gewoon omdat ik zelf ook wat meer aan het springen ben met mijn 9 jarige.. we zijn eigenlijk de eerste 5 jaar vooral dressuurmatig bezig geweest. nu hebben we op stal een onderling concour gehad en heb ik meegedaan om een sprongetje te wagen. was echt heel leuk maar ik merkt ook dat we er allebij niet echt toppers in waren nog. we waren allebij wat onzeker. vooral lijntjes had mijn merrie moeite mee.
nu ben ik van het najaar wat mee balkjes gaan lopen met haar. gewoon beetje afstandjes rijden enzo met een lage cavaletti. het gaat nu steeds beter en waar ik het eerst nog spannent vond om van 30 cm naar 60 te gaan. draaien we er nu onze hand niet voor om..
ik rij vaak nog wel vanuit draf aan en leg er dan een balkje voor zodat ze tussen die balk en de hindernis af kan zetten. zo weet ik wanneer we gaan afzetten. ik vind het vooral nogal spannend als we niet uit komen..
daar zijn we nu ook wat mee mee aan het oefenen. omdat ik ook graag vanuit de galop aan wil gaan rijden. ik heb er echter nog steeds een balk voor liggen.
nu ben ik niet zo'n grote held. en ik vind het gewoon fijner als ik weet dat we ons goed voor de hindernis plaatsen. ik merk dat mijn merrie er ook rustig van wordt. nu trekt ze ook wel naar de hindernis maar ik kan nog dingetjes regelen dan. zonder balkje gaat ze echt stormen voor mijn gevoel.
maar ik vroeg me af omdat je veel topics ziet zonder afzetbalk.. hoe bouwden jullie het springen op bij je paard? of hoe hebbenjullie dat gedaan?

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:11

.
Laatst bijgewerkt door Dorith op 21-03-25 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Re: springen opbouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:16

Als je in galop gevoel wil krijgen met de afzet, lijkt het me handig om balken te galopperen.
Gewoon 2 op de tweede hoefslag leggen bij F en H en daarover/tussen galopperen. Zelf niet téveel gaan prutsen op de afstand: laat het paard ook opletten. Tussen de balken kan je dan gaan schakelen met het aantal galopsprongen.

En ik zou gewoon beginnen met meerdere hindernissen op een rechte lijn, waarbij de eerste hindernis een kruis met drafbalk kan zijn, en de daarop volgende hindernissen stijltjes of oxers. Omdat je weet hoeveel galopsprongen er tussen de sprongen moet zitten, rij je daar makkelijke naartoe.

En verder: gewoon doen, heel veel doen!

Hanna98

Re: springen opbouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:22

als je denkt dat ze te enthousiast word, ga je op een volte rijden voor de hindernis met wat stelling enzo... als ze rustig is rijd je via de volte op de hindernis af :) zo doe ik het met een fjord van 17 die enorm naar de hindernis trekt haha