Creativiteit met gymnastieklijntjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanora

Creativiteit met gymnastieklijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:04

Een belangrijk en veel gebruikt hulpmiddel bij het springen zijn gymnastieklijntjes. Lijntjes kunnen gebruikt worden om de techniek, coordinatie, reactievermogen, vertrouwen en balans van het paard te verbeteren. Daarnaast zijn ze goed voor de balans, houding en zelfvertrouwen van de ruiter.

Daarom leek het mij leerzaam om in dit topic diverse uitvoeringen van lijntjes te verzamelen en nog belangrijker te bespreken wat je met het lijntje kan bereiken en op welk niveau dit lijntje geschikt is. Op deze site worden al een aantal voorbeelden gegeven.

Om zelf te beginnen:
Een simpel lijntje
Afbeelding
Vanuit draf, drafbalk op 2,2m dan laag sprongetje, op 3m een grondbalk, op 3m een laag steiltje, op 6 meter een steil (1 galopsprong) en dan op 2 galopsprongen een oxertje.

Dit lijntje kan naar mijn mening al vrij snel gesprongen worden met beginnende paarden of ruiters. Natuurlijk wel langzaam opgebouwd, beginnend met enkel een kruisje uit draf om vervolgens langzaam op te gaan bouwen (dus verdeeld over meerdere trainingen) naar het gehele lijntje. Met een al meer ervaren paard kan dit in één training opgebouwd worden. Dit lijntje is nuttig voor het vertrouwen en het ritme van de galop.

Graag jullie input voor het springen van lijntjes, lijntjes die je instructeur gebruikt, uit een boek of van internet, ze zijn allemaal welkom. Ook de voorbeelden van de bovengenoemde site kunnen hier besproken worden.

Silly1972

Re: Creativiteit met gymnastieklijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:50

Jammer dat dit niet loopt, had gehoopt er wat van te leren ;-)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:22

Wat ik een hele fijne oefening vind is 2 hindernissen, waarbij je beide vanuit een volte kan nemen, maar ook een gebroken lijn kan rijden. Als je dit aan beide kanten van je bak doet, kun je heel veel variëren.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:35

Leuk idee!

Wat ik met lesgeven vaak doe, is een lijntje op ongeveer 6 galopsprongen, gewoon twee kruisjes of simpele steilsprongetjes. Dan laat ik een combinatie er eerst in hun eigen tempo doorheen galopperen en de galopsprongen tellen. Dan nog twee keer zodat het wat bevestigd is. Dan vraag ik om het eens in 7 galopsprongen te doen. Vaak is dit nog best even lastig omdat de ruiter vaak pas tussen de hindernissen terug wil rijden. Door ze te begeleiden en met een veel kleinere galopsprong aan te laten rijden lukt het dan met 7 galopsprongen. Dit ook een paar keer herhalen tot het goed gaat, en dan een paar keer afwisselen tussen 6 en 7 galopsprongen. Later ook een keer met 5 galopsprongen.
Het ligt eraan of het paard uit zichzelf juist voorwaarts wil of liever langzaam, met welke variant ik begin en welke we vaker herhalen. Als een paard erg hard wil laat ik die niet vaak verruimen, als een paard juist niet voorwaarts wil laat ik juist wel verruimen.
Het is geschikt voor alle niveaus, je kunt de hoogte van de hindernissen aanpassen en zelfs met balkjes op de grond werken.
Als het niet lukt leg ik de balken verder uit elkaar, hoe meer sprongen ertussen hoe makkelijker het wordt er één meer of minder te rijden.

Sanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:55

Bedankt voor jullie inbreng. Princesj is dit wat je bedoeld?
Afbeelding

Sanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:58

Motje11 schreef:
Leuk idee!

Wat ik met lesgeven vaak doe, is een lijntje op ongeveer 6 galopsprongen, gewoon twee kruisjes of simpele steilsprongetjes. Dan laat ik een combinatie er eerst in hun eigen tempo doorheen galopperen en de galopsprongen tellen. Dan nog twee keer zodat het wat bevestigd is. Dan vraag ik om het eens in 7 galopsprongen te doen. Vaak is dit nog best even lastig omdat de ruiter vaak pas tussen de hindernissen terug wil rijden. Door ze te begeleiden en met een veel kleinere galopsprong aan te laten rijden lukt het dan met 7 galopsprongen. Dit ook een paar keer herhalen tot het goed gaat, en dan een paar keer afwisselen tussen 6 en 7 galopsprongen. Later ook een keer met 5 galopsprongen.
Het ligt eraan of het paard uit zichzelf juist voorwaarts wil of liever langzaam, met welke variant ik begin en welke we vaker herhalen. Als een paard erg hard wil laat ik die niet vaak verruimen, als een paard juist niet voorwaarts wil laat ik juist wel verruimen.
Het is geschikt voor alle niveaus, je kunt de hoogte van de hindernissen aanpassen en zelfs met balkjes op de grond werken.
Als het niet lukt leg ik de balken verder uit elkaar, hoe meer sprongen ertussen hoe makkelijker het wordt er één meer of minder te rijden.

Dit is inderdaad een goede oefening. Wat ook leuk is met galopbalken is 3 balken neerleggen op 12/13m en dan wisselend 3 of 4 galopsprongen laten maken. Voor 4 galopssprongen moet het paard al wel goed kunnen sluiten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:17

Sanora schreef:
[ Afbeelding ]

Leuk! Deze ga ik binnenkort eens neerzetten.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:52

wat ook een erg leuke oefening is

ongeveer 5 of 6 balken met 2,5 meter ertussen en er eerst in stap doorheen slaommen en stelling en buiging vragen met impuls en als dit vloeiend gaat kun je het ook in draf proberen,

ook kun je er gewoon in galop overheen galoperen waardoor je mooi grote passen krijgt!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:36

Klinkt als een leuke oefening Tenno. Maar hou rekening met de afstanden, voor galop 3 meter ertussen en voor drafbalken 1,20 m. 2,5 meter is voor een kleine pony.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:49

Leuk onderwerp! Ik doe vaak he eerste lijntje met de jonge paarden.
Een beetje zoals bij de IBOP of VSN, maar dan de laatste op iets meer als 13 m.
Wat ik ook veel doe is een recht lijntje 4 of 5 galop sprongen en dan 4 of 5 balken er tussen zodat je paard een fijn ritme leert zonder dat je hoeft te duwen of trekken, de balken geven het ritme al aan.
Dan steeds een balk weg halen, ook een goeie oefening trouwens voor je eigen ritme.

Galop balken op een volte vind ik ook fijn, goeie controle ook voor het bochten rijden van binnenbeen naar buitenteugel.
Als je dit niet fijn voor elkaar hebt is dit nog best een moeilijke oefening.
Als deze oefening goed gaat pak je de volte iets meer binnendoor om de passen te verkleinen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:27

Hier hebben we altijd een gymnastieklijntje staan in de bak. grondbalk, 2,5m gevolgd door 5 kruisjes met 3m ertussen, en dan op 6m 2 oxers waar ook weer 6m en een grondbalk tussen ligt en na de laatste om 3m ook weer een grondbalk.
Dus 5 in-uitjes, galopsprong, oxer, galopsprong, oxer.
Ze moeten dan eerst 5x terug springen om dan vervolgens op de oxers wat te moeten rekken. Ik zie hier vaak hele goede resultaten mee.
Het paard moet natuurlijk wel een beetje ervaren zijn, bij een minder ervaren paard leg ik het 2e en 4e kruisje eerst op de grond en de oxers heel laag.

Sanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:39

@schoentje klint inderdaad als een fijn lijntje. Een soortgelijk lijntje wat ook fijn werkt is een laag steiltje, gevolgd door een oxer op 5,5/6m nog een oxer op 6/7m en dan weer een laag steiltje op 5,5/6m. Hierbij kan je rustig in galop inkomen tussen de oxers wat rekken om op het laatste steiltje weer wat te sluiten.

Sanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:42

MizzMontana schreef:
Leuk onderwerp! Ik doe vaak he eerste lijntje met de jonge paarden.
Een beetje zoals bij de IBOP of VSN, maar dan de laatste op iets meer als 13 m.
Wat ik ook veel doe is een recht lijntje 4 of 5 galop sprongen en dan 4 of 5 balken er tussen zodat je paard een fijn ritme leert zonder dat je hoeft te duwen of trekken, de balken geven het ritme al aan.
Dan steeds een balk weg halen, ook een goeie oefening trouwens voor je eigen ritme.

Galop balken op een volte vind ik ook fijn, goeie controle ook voor het bochten rijden van binnenbeen naar buitenteugel.
Als je dit niet fijn voor elkaar hebt is dit nog best een moeilijke oefening.
Als deze oefening goed gaat pak je de volte iets meer binnendoor om de passen te verkleinen.

Die balken op de volte is idd een goede test om je begrenzing te controleren. Die galopbalken tussen twee hindernissen werkt heel goed voor een paard dat wat meer ruimte in de galop moet krijgen. En voor loperige paarden kan het een goede stimulans zijn om wat terug te komen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:57

Een 4-sprong met oxers op 6m is ook een goede oefening. Dan moeten ze steeds rekken, sluiten en weer terug springen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:29

Ik leg wel eens op de volte op alle 4 de raakpunten een balk of cavaletties. Tussen alles evenveel galopsprongen, als dit lukt meer en minder galopsprongen gaan rijden. Wel het aantal galopsprongen gelijk houden per volte

edit: zie dat dit hierboven ook al stond

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:46

@Tiahastrona, die van jou is wel anders, ik leg op de volte een balk of 5 achter elkaar.
Van de week maar weer eens een nieuw lijntje neer zetten.
Denk dat ik die van schoentje ga proberen, 5 kruisjes en dan oxer oxer, hopen dat dat bij ons in het bakje past, anders denk ik een paar kruisjes minder.
Of zou het beter zijn om dan wel 5 kruisjes te doen en een oxer minder?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:15

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:28

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:33

MizzMontana schreef:
@Tiahastrona, die van jou is wel anders, ik leg op de volte een balk of 5 achter elkaar.
Van de week maar weer eens een nieuw lijntje neer zetten.
Denk dat ik die van schoentje ga proberen, 5 kruisjes en dan oxer oxer, hopen dat dat bij ons in het bakje past, anders denk ik een paar kruisjes minder.
Of zou het beter zijn om dan wel 5 kruisjes te doen en een oxer minder?

ik zou dan voor minder inuitjes gaan. De oxer-oxer zijn de echte rek en steek oefeningen. Wel rustig opbouwen, in het begin niet te hoog en niet te vaak.

Sanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 20:51

Als je paard niet zo ervaren is zou ik eerst beginnen met 2 in uitjes met een steilsprong erachter en dan langzaam opbouwen naar het lijntje van schoentje. Let erop dat in uitjes erg zwaar zijn voor een paard aangezien ze continue terug moeten komen op de achterhand en echt vanuit kracht moeten springen. Tevens zijn in uitjes wel goed voor de reflexen en de voorbeentechniek.

Nog een variatie op dit lijntje.
Vanuit galop in grondbalk op 3m, oxer 9m een tweede oxer en op 10m een derde oxer. Dit lijntje is goed voor de souplesse en balans omdat hij zich boven de oxers moet strekken en op de grond iets moet verkorten.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:00

Nog een variatie:

kruisje<-3m->kruisje<-6m->oxer<-6m->kruisje<-3m-> dus in-uitje, 1 galopsprong, oxer, 1 galopsprong, in-uitje.

Andere variatie:

Een kruis. Dus 2 lijntjes van 4 à 5 of 6 galopsprongen aan beide lange zijden van de bak met in het midden nog een oxer. Dan kun je veel variëren.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:13

En deze voor de lol:

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:15

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:32

even een schopje
morgen wil ik wat opbouwen in de bak
ik wilde eigenlijk,
1 galopbalk oxer 1 galopsprong oxer 1 galop balk neerzetten

op hoeveel meter van elkaar moeten de oxers dan staan ?
en kan ik een galopbalk tussen de oxers leggen voor een fijn ritme?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:37

Sanora schreef:
[ Afbeelding ]

wij doen dit met 3 hindernissen, dan moet je op de volte steeds 1 hindernis overslaan. goed voor de controle.