Paard trainen met lood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Paard trainen met lood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:23

Een onderwerp die vanmiddag bij mij en een vriendin ter sprake kwam, trainen van paarden met lood aan de benen (in springschoenen, peeskappen of andere beenbescherming).

In dit geval hadden we het over de training van jonge hengsten voor hengstenkeuringen. Ze loopt mee met verschillende hengstenhouders/eigenaren om kennis op te doen over het trainen van jonge hengsten voor de keuring.
Nu kwam ze dus bij mensen op stal die de hengsten (dressuur hengsten) wekenlang voor de keuring met lood om de benen hadden staan, dag en nacht. In dit geval 4 kant springschoenen met lood en 4 kant 3-in-1 beschermers met ook lood er in. Eveneens hadden deze hengsten verzwaarde (extra dikke) ijzers onder die de dag voor de keuring verwisseld worden.

Ook kwamen we er achter dat je makkelijk beenbescherming kan vinden waar je dus lood in kan doen en leek het ons dus niet raar als er meer mensen mee zouden trainen.

Alleen wat is er nu precies het nut van, ja dat ze waarschijnlijk meer de benen op gaan tillen als ze geen lood meer om hebben. Is het ook daadwerkelijk bewezen dat het werkt/helpt en wat vinden jullie er van?

Wij zijn benieuwd naar deze discussie en het wel of niet vinden kunnen van deze manier van trainen? En waarom je het zelf wel of niet zou toepassen?

_Alarm_wlkp

Re: Paard trainen met lood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:27

Een pony dat ik heb gereden werd in Duitsland ook getraind met bandages met lood in.
De pony is beduidend beter gaan lopen maar of het echt leuk is voor een pony/paard heb ik mijn twijfels over.
Ik kan niet inschatten hoever een paard denkt maar zonder blijft het ook zo lopen om te voorkomen dat er weer bandages of beschermers met lood in worden aangedaan?

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:30

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik had wel al eens eerder ergens opgevangen dat dat gebeurt, maar er verder niet bij stilgestaan.

Ik ben vooral benieuwd naar enige schade die het aan zou kunnen richten, of juist niet?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:32

Je moet maar eens kijken bij de tennessee walkinghorse .

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:33

Ach, zulke dingen gebeuren zo veel. Ik kende een westernstal waar ze allemaal de dag voor de wedstrijd met de kop omhoog aan zo'n jollybal in het midden vd stal vastgebonden stonden. Na een dikke dag kop-omhoog lieten ze die op de wedstrijd dan zo mooi zakken... Dus....

xTesslove

Hee, ja ik ben ook benieuwd! Het lijkt me dat ze prachtig gaan lopen, omdat het allemaal opeens veel lichter gaat, maar ik zou het mijn eigen paard echt nooit aan doen, stel je voor dat je zelf met 6 boekentassen moest rennen, en dan moet je ze af doen en dan is het: wauw kijk wat snel ze opeens loopt!

Feria

Ik had het ook al gehoord en ik weet zo enkele ruiters in de nationale sport die het gebruiken.
Het zal wel werken, maar of het goed is? Zorgt het niet voor overbelastingen?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:34

Ik ben ook wel eens benieuwd naar het antwoord, hoor hier idd ook vaker van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:35

Is het niet gewoon vergelijkbaar met trainen met gewichten?

Overigens niet te vergelijken met dat westerndingetje :n

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:36

Zo dit wist ik helemaal niet! Belachelijk, als het over de TWH in Amerika gaat is het alle hens aan dek en blablabla... En dan gebeurt het bij 'onze' hengsten ook gewoon... Lijkt me niet fijn voor die beestjes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:37

Als ik het goed heb, worden IJslanders ook getraind met lood in de strijklappen. Tuigers worden getraind met loodringen.
De bedoeling is inderdaad dat er meer knie-actie komt, en de benen hoger opgetild worden. Blijkbaar geeft het toch resultaat, anders zouden ze er niet mee doorgaan lijkt me.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:37

De vraag is tot waar het een hulpmiddel es en wanneer het doorslaat tot mishandeling.

Het onderslaan van een ijzertje voor de merriekeuring dient ook tot doel om de beweging net even wat beter uit te laten komen. Tuigpaarden staan ook vaak op dubbel beslag.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:40

Is toch verschrikkelijk, dat dat soort praktijken uitgevoerd worden, alleen omwille dat sommige mensen dat mooier vinden! :r

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:44

Zo heftig als bij de TWH in Amerika is het niet, maar dat het gebeurd is geen geheim.
Heb ooit bij een springruiter meegelopen en die had ook strijklappen met loodjes, om de achterbenen meer op te laten tillen en wellicht een balkje af te laten tikken, zodat ze beter op gaan letten.
Afentoe met lood werken lijkt me geen drama, evenals met dikke ijzers(tuigpaarden), maar wanneer een paard 24/7 met loodjes en zware ijzers staat/loopt, lijkt me dat wel belastend voor pezen, gewrichten en spieren in de benen(en van daar uit de rest van het lichaam).
De lijn tussen hulpmiddel en mishandeling is dan ook iets waar men(de hoge heren) goed op moeten letten.
Hoe je het wend of keert, wij gebruiken paarden voor ons plezier, zelfs al staat dat dier je voortuin te maaien....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:45

Cer schreef:

Lijkt me niet. Trainen met gewichten doe je geen dagenlang, laat staan wekenlang. Verder bouw je dat op, geen idee hoe dit hierbij gaat.
Ik vind het nogal shocking eerlijk gezegd, en vooral ook de lauwe reacties. -O- Als je zo paarden moet dwingen tot klaarblijkelijk onnatuurlijke bewegingen om bij de top te horen vraag ik me af of dat wel de dieren zijn die je moet inzetten voor de fokkerij.
Je zoekt toch een hengt die goede gangen vererfd? En niet een hengst die deze niet kan vererven omdat hij ze simpelweg niet heeft van zichzelf maar als gevolg van overbelasting.
Vraag me ook ernstig af wat dit doet met de pezen enz voor een paard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:48

Ik vind wat er met de Tennessee Walking Horses gebeurt eigenlijk totaal niet te vergelijken is, heel eerlijk gezegd. Bij de TWH worden wonden gemaakt, bijtende middelen gebruikt, etc.
Dat gebeurt bij deze hengsten niet natuurlijk.

En vast binden met het hoofd in de lucht, jeetje. Had ik nog nooit van gehoord.
Al gebeurt het bij Hackneys ook (strak vastgebonden in de krul op stal).

Maar toch is het wel weer wat anders dan lood om de benen. De paarden worden niet vastgebonden, niet in rare houdingen gepropt. Alleen wel de benen verzwaard, eigenlijk zoals met gewichten trainen.
Wat ik dan wel weer te ver vind gaan, is paarden dag en nacht laten staan met lood...

Ik heb alleen het idee dat de hengstenhouder zich zelf (en andere) voor de gek houden.

@svdijk: Ze zouden er inderdaad goed op moeten letten, maar hoe herken je dit? Een paard wat getraind is met lood om de benen? Er zijn geen uiterlijke kenmerken/beschadigingen/wonden/littekens of iets dergelijks te vinden. Dus hoe wordt er bewezen dat het ook daadwerkelijk zo is/is gebeurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:53

Waarom denk je dat er zoveel dressuurpaarden voorbeenzwaaien? En springpaarden hun benen hoog boven de hindernis op trekken?
En waarom denk je dat bandages tijdens training en shows zo vaak gedragen worden? Juist, lood erin. En bij springen peesbeschermers met lood.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:54

Myfairytale schreef:
Is toch verschrikkelijk, dat dat soort praktijken uitgevoerd worden, alleen omwille dat sommige mensen dat mooier vinden! :r

agree,
is toch eigenlijk best raar dat er zulke dingen worden gedaan bij dieren, puur en alleen omdat mensen dat mooi vinden.. oke, het is mooi als ze zo stoer hoog hun benen optillen, en je zal er best hogere punten mee scoren, maar het is toch best raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:55

xTesslove schreef:
Myfairytale schreef:

agree,
is toch eigenlijk best raar dat er zulke dingen worden gedaan bij dieren, puur en alleen omdat mensen dat mooi vinden.. oke, het is mooi als ze zo stoer hoog hun benen optillen, en je zal er best hogere punten mee scoren, maar het is toch best raar.

Het gaat om geld, veel geld.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:58

kleinvosje schreef:
Als ik het goed heb, worden IJslanders ook getraind met lood in de strijklappen. Tuigers worden getraind met loodringen.
De bedoeling is inderdaad dat er meer knie-actie komt, en de benen hoger opgetild worden. Blijkbaar geeft het toch resultaat, anders zouden ze er niet mee doorgaan lijkt me.

Er wordt bij IJslanders inderdaad wel getraind met springschoenen of ballenboots die extra zwaar zijn, of een wat zwaarder ijzer (10mm ipv 8). Er zijn echter strenge regels over hoeveel gewicht je maximaal mag gebruiken tijdens de wedstrijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:00

Ik ben niet helemaal into IJslandersport. Wist dus niet dat lood ook met wedstrijden gebruikt mag worden. Heb ze wel eens voorbij zien komen op een site, maar niet over nagedacht verder.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:02

Zolang ze het gewicht langzaam opbouwen moet het geen probleem zijn.

Kijkt even naar zichzelf. Heb jarenlang rond gelopen met zware schoenen, toen ik besloot ze niet meer te dragen was dat een verademing voor mijn knieen. Toen ik ze tijden later weer eens aan deed kreeg ik spontaan last van mijn knieen en ging moeilijk lopen. Zal bij paarden niet anders zijn. Aangezien hun spieren hetzelfde werken.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:07

Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik vind het niks maar hoe erg het echt is licht het denk ik meer aan hoe en hoelang het gebruikt word. Voor af en toe tijdens het trainen oke, maar dag en nacht :\ Lijkt me echt niet goed voor de pezen.
En dat stukje over western :x

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:09

Pauline schreef:
Cer schreef:

Lijkt me niet. Trainen met gewichten doe je geen dagenlang, laat staan wekenlang. Verder bouw je dat op, geen idee hoe dit hierbij gaat.
Ik vind het nogal shocking eerlijk gezegd, en vooral ook de lauwe reacties. -O- Als je zo paarden moet dwingen tot klaarblijkelijk onnatuurlijke bewegingen om bij de top te horen vraag ik me af of dat wel de dieren zijn die je moet inzetten voor de fokkerij.
Je zoekt toch een hengt die goede gangen vererfd? En niet een hengst die deze niet kan vererven omdat hij ze simpelweg niet heeft van zichzelf maar als gevolg van overbelasting.
Vraag me ook ernstig af wat dit doet met de pezen enz voor een paard.

Ik ook...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:16

Ik ben eens gaan googlen en kwam op een topic uit hier op bokt. Daar staat iets over in de elastieken of laarzen/schoenen trainen? Iemand een idee wat het is, wat ik me daar moet bij voorstellen?

Topic:
[RT-P] Trainen met gewichten