Ik heb een gecombineerde aansnoerneusriem aan mijn hoofdstel hangen, maar de hoge neusriem zit op zijn strakste gaatje nog steeds ruim (passen ruim 3 vingers tussen), sperriem zit ook zo los mogelijk, dus dat hij niet wiebelt of de hoge neusriem naar beneden trekt. Hij zit er dus eigenlijk alleen "voor het mooie" aan.
Praktijkvoorbeeld: Ik had gisteren les en ik ben heel tevreden met mijn instructeur maar het neusriem principe is al een paar keer eerder voorbij gekomen, gisteren dus ook. We wilden haar in het halthouden nageeflijk houden. Maar paardlief is lekker snel afgeleid, zet kaak vast en gaat a la giraffe om zich heen staan kijken. Nu wilde mijn instructeur mijn neusriem wat strakker doen zodat ze die kaak niet zover kon openen? en dat mijn teugelhulp beter door zou kunnen komen. Ging niet, want mijn neusriem had geen gaatjes meer
. Hij wilde hem niet perse dichtsnoeren, maar strakker. Op dat moment klonk zijn argument best aannemelijk en ik wilde best wel gaatjes bijprikken in mijn neusriem. Maar toen ik thuis was en er nogmaals over nadacht dacht ik. 'het zou toch niet moeten uitmaken hoe strak je neusriem zit?' het gaat toch niet om je neusriem?
Als mijn paard liever om zich heen wil kijken als ze stilstaat, tja dan ben ik schijnbaar niet interessant genoeg . Is overigens alleen de teugelhulp die niet de gewenste reactie heeft, been/zithulp is ze zo op weg. Ze vind stilstaan stom
(jong looplustig paard). En ik denk dat het over een paar maanden wel gewoon goed gaat, ook met een losse neusriem, als ze zich wat beter kan concentreren. Overigens is de nageeflijkheid en aanleuning in het lopen wel gewoon goed. Toch weet ik van in ieder geval 2 ZZ ruiters in mijn omgeving dat die hun neusriemen en die van lesklanten e.d. strak doen.
Ik neem aan dat die dat ook met een reden doen?
Heb dit bij discussie's gezet omdat er schijnbaar twee kanten zijn.
Ik denk dat iedereen op de hoogte is van het ISES, dat verbod op strakke neusriemen wilde.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1598096
En ik denk dat menig paardenliefhebber het er wel mee eens is dat je de mond van een paard niet zover moet dichtsnoeren dat hij blauw aanloopt..
Daarom wilde ik de stelling ook wat nuanceren. Dus die is als volgt: Een (aansnoer-) neusriem hoort goed vast te zitten zodat de teugelhulpen optimaal door blijven komen
er schijnt ook wat over in de laatste hoefslag te staan, dat je neusriem dus wel goed vast moet, maar die heb ik niet dus kan het helaas niet nalezen..
Vaak zijn het de ruiters zelf die er voor zorgen dat paarden 'dwars' worden of in protest komen. Maar dat is een andere discussie denk ik. Wel is dat gedrag vaak mede mogelijk gemaakt door o.a. het aansnoeren van en gebruik maken van allerlei hulpteugels