Een ander op je paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Een ander op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 16:26

Af en toe laat ik wel eens andere mensen op me paard. Soms omdat het me gevraagd word ("mag ik er een keer op"). Soms omdat iemand z'n paard al even kreupel is. Of gewoon omdat ik denk dat die persoon het wel kan.

Ik kwam er vandaag achter dat ik eigenlijk niet snel nee zeg op die vraag. Iemand vroeg aan mij, "waarom zeg je ja, dat is toch slecht voor je paard?".

Nu is mijn paard er 1 die vlug iets aan of afleert. Maar toch ontdek ik dat elke keer als er iemand anders op heeft gezeten er weinig problemen ontstaan.

Doen jullie dat eigenlijk, iemand anders op je paard? En wie dan wel of niet en waarom?

_nvds

Re: Een ander op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:29

Alleen mensen die ik echt echt echt vertrouw! Maar als ze dan iets fout doen (wat ik vind) aangezien ze me paard niet kennen onder het zadel zeg ik dat wel gewoon. Mijn instructrice heeft er 1 x opgezeten , en mijn vriendinnen (_svk) en (DebbyN). Maar als jij het niet wilt moet je dat niet doen hoor , jou paard , jou beslissingen :)

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:30

De fokker en zijn vrouw (we hebben haar van hun gekocht en staan nog steeds bij hen op stal) rijden een keer in de week op mijn paard, net wie er tijd over heeft. Ik moet zeggen ik heb er alleen maar voordelen bij aangezien zij veel meer ervaring hebben en mij en mijn paard zo door de paarden-puberteit heen helpen. Verder af en toe een lesklantje van hun dat wel eens bij mij voor op het zadel zit, maar dat kan ik niet echt rijden noemen. Verder rijd er niemand op mijn paard, vroeger een absoluut eenkennig paard gehad en eigenlijk is het gewoonte geworden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:31

Wij laten wel mensen op ons paard :j Máár alleen als we het écht vertrouwen en diegene goed genoeg kan rijden. En het is maar afentoe dat er iemand anders op haar rijd, in de tijd dat we haar hebben, hebben er twee anderen op haar gereden.

Al hebben we pas een stuk of 5 kinderen van een jaar of 8 op haar laten stappen, maar toen hielden we haar vast, omdat paard 4 jaar is en we dat niet vertrouwen zonder vast te houden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:31

Niemand vraagt dat aan mij das helemaal makkelijk!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:33

Op onze arabier mag iedereen, op onze fries bij hoge uitzondering. Onze arabier laat zich niet verkeerd behandelen, probeer je dat wel dan helpt hij je er wel even af. De fries is zo ontzettend sensibel, die kan dagen van slag zijn van iemand die haar niet juist heeft behandeld.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:33

op de privé paarden komen geen andere mensen, wij moeten met die paarden presteren en een ander niet.
Ze vragen het niet en hoeven het ook niet te vragen want het gebeurd niet.
Paarden voor de verkoop worden door 2 verschillene amazones gereden dit om ze niet naar 1 hand te zetten en ze veelzijdig te houden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:34

Ik heb er ook totaal geenmoeite mee als iemand op mijn paard wil.
Tenzij het iemand is die ik altijd bij een ander paard in de mond zie trekken.......dan mag het niet :D
Ik kijk altijd wel wat die persoon doet en aan de hand daarvan houd ik het kort of iets langer.
Het is voor een paard ook echt niet verkeerd hoor om eens "anders" gereden te worden.

Als je bang bent dat het nadelig is voor de manier van lopen voor je paard denk ik dat je na moet gaan denken hoe hij/zij getraint is.
Ze verleren echt niet zomaar iets als een ander iets anders doet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:34

Ik ben niet zo moeilijk. Mijn pony's worden onder het zadel voor lesjes gebruikt naast dat ik ze in de sport voor de wagen rij.

Mijn 2 wedstrijd merries lopen rustig de ene dag een kinderlesje om de volgende dag te scoren op wedstrijd (t/m ZZ nivo). Heb m'n Z debuut gemaakt na een week pony-kamp (ohz met een jong meisje, hele week bos-crossen, springen, spelletjes enzo, hele week dus niet zelf gereden), meteen 1e prijs met een winstpunt, mensen vonden het heel raar dat dat ook kon :') .

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:35

Kinderen of beginnelingen laat ik liever op m'n paard dan mensen die wat 'willen'.
Want ik rij mijn paard heel licht van voor zonder gerommel aan z'n mond en hij staat scherp afgesteld op m'n (zit)hulpen.
En er zijn niet zóveel mensen die weten hoe een fijne aanleuning werkt.
Als beginneling zijn de teugels gewoon los en hoeft ie alleen te hobbelen, dat vind ie ook prima.
Als er écht iemand op m'n paard zou moeten dan zullen ze wel op mijn manier moeten rijden.
Want als iemand het anders zou doen zouden mijn paard en ik dat niet leuk vinden.
Inderdaad heb ik ook een arab, die is heel betrouwbaar, maar juist ook sensibel, ik zou het heel sneu vinden als hij 'verkeerd' wordt gereden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:35

Aan mij wordt het niet heel vaak gevraagd. Maar ik bied het zelf wel makkelijk aan :)

Waarom? omdat ik het ook wel leuk vind om te zien hoe mijn paard zich bij een ander gedraagt. om hem eens vanuit het midden van de bak te zien lopen, en om een ander eens kennis te laten maken met hem en zijn eigenaardigheden :)

Stalgenootje heeft een dravermerrie. Leuk dier, maar heel anders dan mijn fjordenruin. Dan is het wel heel leuk om elkaars paarden te voelen en eens om te schakelen naar een heel ander type paard met hulpen, bewegingen en reacties :)

Ik merk niet dat mijn paard daar slechter van wordt, in tegendeel. Maar heb wel het gevoel dat ik er beter van word als ik ook andere paarden voel :) Omdat je het verschil in individu weer even duidelijk hebt en weer wat meer primair naar je doel moet kijken in plaats van de ingesleten gewoontes tussen jou en je eigen paard :)

uiteraard moeten ze wel zo lief en correct mogelijk tegen 'm zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:36

Ik heb een zeer sensibele, eenkennige merrie. Ik heb haar zelf vorig jaar op haar 7e ingereden en sindsien hebben er pas 2 mensen op haar gezeten: de vorige eigenaresse en een andere vriendin van me. In alle eerlijkheid zijn dit ook de 2 enige personen die ik er in die zin mee vertrouw dat ze met haar gevoeligheid om kunnen gaan en dus niet verongelukken. Iemand die gauw boos wordt, streng is of denkt het wel even te doen valt al af. Ik heb afgelopen zomer zelf mijn heup gebroken tijdens een val van haar en sindsdien ben ik NOG voorzichtiger, ik wil gewoon niet dat er ongelukken gebeuren, zowel voor mijn paard als voor degene die erbij betrokken is dan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 16:47

Rosa is super sensibel. Maar ze laat zich nooit verkeerd behandelen. Ben je te hard in de hand dan staakt ze en gaat ze gewoon niet meer verder. Ben je lief, dan loopt ze als een zon en tovert ze er voor een beginner nog galopswissels en zijgangen uit.

Ze werkt ook graag en daarom ben ik misschien ook wel makkelijker geworden. Ik rij zelf 5x in de week 1,5 uur. En ze is nooit moe. Ze vind het ook prima als iemand haar komt halen voor een ritje.

Er hebben in totaal dit jaar naast mij 5 verschillende mensen opgezeten. Bijna allemaal wel meerdere keren. Maar ik twijfel nu omdat zoveel mensen ineens zeggen, moet je niet doen.
Ik sta op een stal met sport ruiters. Ik start niet, mijn paard is nog niet klaar voor wedstrijden (nog te bang voor hekjes). En de meeste rijden op paarden die wel gestart worden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:52

jammer genoeg heb ik daar voor het moment weinig in te kiezen. Ik ben van het principe: mijn paard! soms mag bv men vriend of een vriendin waarmee ik altijd samen ga rijden er mee rijden.
Maar nu sta ik op een nieuwe stal en kan ik het als student niet betalen. Ik moest niet een, maar 2verzorgsters zoeken. De ene is 25 en begin stilletjes aan de indruk te krijgen dat ze op persoonlijk vlak niet zo te vertrouwen is. Op paardenvlak is ze wel te vertrouwen.
De ander is 14 en kan goed rijden maar moet op paardentaal vlak nog veel leren aangezien ze net van de manege komt.

Dus ik vind het heel moeilijk, dat ik er niet bij kan zijn altijd, mijn paard (mijn kindje :p) moet loslaten. Ik geef ze wel eens les, maar ze moeten ook veel gewoon zelf doen.

Maar als ik genoeg verdien en genoeg tijd hebt, wordt het gewoon weer helemaal mijn eigen paard!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:54

Nee, ik ben daar helemaal niet zo makkelijk in :D
Eigenlijk biedt ik het nooit aan. Maar het wordt me ook niet gevraagd.

In principe is de enige die naast mij op Bandito rijdt mijn trainster.
En een vriendin die veel beter kan rijden dan ik :D
Wel hebben we in mijn lesgroep eens onderling van paard gewisseld.
Omdat dat natuurlijk heel erg leerzaam is.
Daar had ik dan weer niet echt een probleem mee (wel stiekem een voorkeur voor wie op het ging := )

Edit: mijn kleine nichtje en neefje laat ik er wel met een gerust hart op, aan een longeertouw. :)
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 16-11-12 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KimMarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:56

Ik laat er alleen mensen waarvan ik weet hoe ze rijden op.
Uitzonderingen zijn jonge kinderen die mogen er wel onder begeleiding altijd even op :)
Ik ben niet echt bang dat ze door een paar rondjes verpest word want ze laat het heel goed merken wanneer iets haar niet zint, ik snap echter wel dat mensen het niet doen.
Als er iets gebeurd blijf jij verantwoordelijk.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:58

Mm, ik laat er ook liever niemand op, maar dat is vooral omdat de m'n bijrijdpaard behoorlijk heet is. Alleen mijn instructrice vertrouw ik er wel mee, of mijn zus. Als er 's een vriendin meegaat, mag die van mij best even uitstappen en ook wel even draven oid, maar alléén als ik weet dat die vriendin veel rijervaring heeft. :j
En mocht de eigenaresse er op willen vind ik dat geen probleem want 't is natuurlijk haar paard haha! Maar goed, ze zegt altijd dat ik haar mag beschouwen als mijn eigen paard dus iemand anders dan instructrice, eigenaresse, zus en heel evt. een vriendin komt er níet op.

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:11

Er rijdt momenteel een vriendin op omdat haar eigen paard een blessure heeft, maar dat is van korte duur.
Voor de rest gaat er niemand op behalve mijn oudste dochter en bijrijdster.

Mijn dochter laat de ene na de andere vriendin op haar paard, maargoed, de meeste vriendinnen die ze heeft zijn toch aardig rustig en hebben wat jaren een eigen pony of verzorgpaarden, dus daar heb ik persoonlijk geen last van. Behalve als het de 5e keer is dezelfde week, dan ben ik er wel even klaar mee :=

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:49

Nee, paard is erg eenkennig.
Eigenaresse heeft er 1x op gezeten, zonder dat ik dat wist,
gevolg was dat ik de dag erna niks met dr kon beginnen..
Wou alleen maar snel snel en mn hand niet willen volgen..
Terwijl eigenaresse er maar hooguit 20 minuutjes op had gezeten, voornamelijk stap, stukje draf en de galop niet.
Zelfs mn instructrice/teurs laat ik er niet op, ik wil het zelf kunnen oplossen en hun moeten mij die instructies maar geven, anders houd t op.
Kort voor de bocht, maar ik ken t paard toch wel het beste onder het zadel en ik help zowel haar als mij er niet mee als paard dagen van slag is..

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:53

nooit, alleen mn instructrice 1 keer.
en stel ik zou een been breken heb ik weinig keuze.. dan zou ik altijd iemand nemen die net zo of beter rijd dan ik.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:55

Alleen mensen die ik goed ken, goede vriendinnen of mijn moeder. Maar verder is mijn paard heel eenkennig dus ik laat er niet gauw iemand op die ik niet ken, en anders alleen om te stappen want vaak wordt het anders zandhappen voor degene die erop zit :=

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:55

Als het paard bevestigd is heb ik er geen problemen mee als er een keer een ander op rijd. Als ik het niet eens ben met de manier van rijden zeg ik gewoon dat ze weer af kunnen stappen. Al zou ik noooit mensen er op laten die zeggen: "laat mij maar even" m.a.w.: denken dat ze beter kunnen rijden dan jij :z

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:18

Op mijn pony laat ik geen anderen meer, deed dat vroeger wel, maar dat eindigde een paar keer met een val :') , dus nu komen er geen anderen meer op. Ze heeft nogal een lange handleiding...
Met m'n paard heb ik er geen probleem mee als er anderen op rijden :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:22

Ik ben juist altijd wel trots als een ander op mijn paard rijdt, vrijwel iedereen vindt hem fijn, makkelijk, lief en helemaal geweldig en dan ben ik gewoon apetrots op mijn geweldige paard :D Leuk om een ander een plezier te doen en daar zelf ook plezier aan te beleven :)

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:23

Sinds ik haar heb heeft er nog niemand echt op haar gereden.
Mijn zusje heeft laatst wel een rondje gedraafd, en uitgestapt.
en het nichtje van een stalgenoot laatst alleen uitgestapt.