Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

NoTrouble schreef:@ ashley ik krijg inderdaad ook altijd op een of andere manier het idee dat die paarden over het algemeen voor hun derde al in elk geval zadelmak gemaakt zijn. Of dat goed is is natuurlijk weer een andere discussie. Maar ikzelf sta daar niet achter en zou dat ook niet doen.
@ GewoonNoor Ja maar ook als een paard snel leert zijn de pezen/botten nog in de groei op zo'n jonge leeftijd. Ik vraag me dan af of dat uiteindelijk wel zo goed is. Niet dat ik bang ben dat ze op hun zesde afgekeurd worden en stokkreupel het land op gaan als je er op jonge leeftijd mee springt, maar ik geloof ook niet dat het bevorderlijk is.
schoentje schreef:Daarom zei ik ook met beleid.
Sprongetjes van 60cm kunnen ze gerust een aantal keer in de week maken, maar dat dan weer niet week in, week uit. Ik heb ervaren dat je een jong paard makkelijker gecontroleerd een parcours leert springen door te herhalen. dus liever drie dagen achter elkaar een aantal keer een klein laag parcourtje springen om hem te laten wennen aan het springen en controle voor en na de sprong te krijgen, dan dat 1 x en dat pas na een week te herhalen wanneer hij het weer vergeten is. Heb je na de 2e of 3e keer het gevoel dat hij wat bijgeleerd heeft dan laat ik hem liever pas een week of langer niet springen. uiteindelijk maakt de hoogte dan niet meer uit.
Afgelopen vrijdag heb ik een 4-jarige die een maand of 6 gereden is, voor het eerst L gereden. Hij sprong simpel foutloos, terwijl hij nog niet eerder die hoogte gelopen heeft. Doordat de controle goed is en na hij een keer of 4 B-springen niet meer heel erg onder de indruk van de kleuren, springt hij dus eenvoudig dat L-parcours. Met hoogte in de training of hoeveelheid parcoursen springen heeft dat niks te maken.
Maar, is deze 4-jarige een uitzondering of eerder de regel? Misschien kun je met een schemaatje aangeven hoe je binnen 6 maanden een L-proef rond kan rijden zonder ze te overbelasten? Hij werd 6 maanden geleden zadelmak gemaakt. Wanneer kon je 'm een beetje sturen in galop en wanneer ga je er dan mee over je eerste hindernis heen, enz. enz. Heel interessant dit. Reminds me of het Springen met MD topic.

schoentje schreef:Toch hoor ik van veel paarden die ik op heb geleid op latere leeftijd terug dat ze nog in de sport lopen, dus zo verkeerd zal ik wel niet bezig zijn met mijn machines
schoentje schreef:De eerste 2 tot 3 maanden worden ze meestal elders zadelmak gemaakt, dan word de keuze gemaakt of ze weer een aantal maanden in de wei gaan, of direct doorgereden worden. Dat heeft te maken met seizoen, personeelsbezetting en hoeveelheid paarden op stal, leeftijd en met de toestand van het paard. Sommige paarden zijn echt moe na het zadelmak maken of groot en slap, die gaan dan zeker nog ff een paar maanden de wei op en de paarden die wat rillerig zijn, krachtig over komen of paarden die wat ouder zijn (fokmerries bijvoorbeeld) zullen wat sneller doorgetraint worden.
Je kunt niet echt zeggen wat standaard is. Deze 4-jarige is geen uitzondering, maar ook zeker niet de regel. Soms merk je dat de paarden lichamelijk moe worden, of het gewoon wat trager begrijpen, dan moet je wat meer tijd nemen of ze nog een tijdje een break in het weiland geven.
Ik rij ze liever een korte tijd wat intensiever en dan weer even wat rustiger, dus 3 dagen achter elkaar wat sprongetjes maken en dan een paar dagen buiten stappen en in de wei. Een paard is een gewoontedier en onthoud dingen door herhaling. Na een week pas iets herhalen is geen herhaling voor het paard, meestal kun je dan weer van voor af aan beginnen. uiteindelijk doe je er dan veel langer over, maar moet je veel meer springen om hetzelfde resultaat te krijgen. uitendelijk is dat dan dus zwaarder voor het paard.