Ik ben onlangs op een paard gaan rijden dat iets moeilijker was (omwille van het bokken tijdens de galop). Maar dit paard heeft niet zo een uitgesproken spiermassa aan de onderzijde van de hals. Tijdens het draven (doorzitten) moest ik hem hele tijd been geven, omdat wij groepsdressuur rijden, moet iedereen netjes hetzelfde tempo aanhouden om te "ritsen" en dergelijke. In draf is dat paard dus ongelofelijk sloom en gaat die niet vooruit. Ik aan het zwoegen en het zweten om haar netjes op tempo te houden, begint ie ongelofelijk zwaar te worden in de hand. Ik geef enkele ophoudingen om het "hangen" te doen stoppen en blijf benen geven. Binnen de kortste keren loopt het beestje aan teugel en ik had het gevoel dat ik daar op dat moment totaal niet mee bezig was. Ik was enorm aangenaam verrast.
Dus mijn vraag is: aan teugel rijden is dat wel écht aan teugel "rijden". Daarmee bedoel ik moet je "actief" extra dingen gaan ondernemen om hem zo te doen lopen, of moet je gewoon je oefeningen gaan rijden en als je die correct doet, gebeurt het dan vanzelf, behoudens dat het paard geen grote spiermassa onderaan de hals heeft ontwikkeld?
Is het verkeerd om een paard "actief" en daarmee bedoel ik met behulp van de "handen" aan teugel te rijden? Een "sponsjes" knijpende hand, ja of neen? Of toch het liefst een stille hand?
Het paard waarmee ik deze prachtige ervaring heb gehad, heb ik met stille hand gereden enkel 2 à 3 "sponsjes" waren nodig om een mooie knik te krijgen, terwijl deze gewoon bedoeld waren om het hangen weg te krijgen. Eens aan teugel reed ik met vleugeltjes in mijn handen, zo licht als een veertje
Is er een verschil met een jong paard en paarden die "aan teugel lopen" kennen?
Ik ben trouwens van mening dat ik het beter goed kan doen ofwel niet. Ik besef dat een in de krul gereden paard niet hetzelfde is als een aan teugel gereden paard.
Een paard aan teugel "sleuren" zie ik niet zitten, dit is niet aangenaam voor het paard noch voor de ruiter, omdat hier nooit of te nooit ontspanning uit kan voortvloeien wat best wel een vereiste is bij het aan teugel rijden. Vandaar de vraag, sponsjes knijpen of niet???

?