Hoe aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cele1989

Hoe aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 00:43

Ik rijd veel verschillende manege paarden. Vele paarden (vooral die vaak in de beginnerslessen gereden worden) komen bijna nooit aan de teugel. Ze zijn gewoon steeds met hun neus naar voren te lopen en hebben dus veel meer spiermassa onderaan de hals, waardoor aan teugel lopen ongemakkelijk en quasi onmogelijk wordt. Ik zie het nut er niet van in om daaraan te gaan trekken en sleuren, want ik denk dat je daar het paard eerder mee pijnigt dan iets anders.

Ik ben onlangs op een paard gaan rijden dat iets moeilijker was (omwille van het bokken tijdens de galop). Maar dit paard heeft niet zo een uitgesproken spiermassa aan de onderzijde van de hals. Tijdens het draven (doorzitten) moest ik hem hele tijd been geven, omdat wij groepsdressuur rijden, moet iedereen netjes hetzelfde tempo aanhouden om te "ritsen" en dergelijke. In draf is dat paard dus ongelofelijk sloom en gaat die niet vooruit. Ik aan het zwoegen en het zweten om haar netjes op tempo te houden, begint ie ongelofelijk zwaar te worden in de hand. Ik geef enkele ophoudingen om het "hangen" te doen stoppen en blijf benen geven. Binnen de kortste keren loopt het beestje aan teugel en ik had het gevoel dat ik daar op dat moment totaal niet mee bezig was. Ik was enorm aangenaam verrast.

Dus mijn vraag is: aan teugel rijden is dat wel écht aan teugel "rijden". Daarmee bedoel ik moet je "actief" extra dingen gaan ondernemen om hem zo te doen lopen, of moet je gewoon je oefeningen gaan rijden en als je die correct doet, gebeurt het dan vanzelf, behoudens dat het paard geen grote spiermassa onderaan de hals heeft ontwikkeld?

Is het verkeerd om een paard "actief" en daarmee bedoel ik met behulp van de "handen" aan teugel te rijden? Een "sponsjes" knijpende hand, ja of neen? Of toch het liefst een stille hand?

Het paard waarmee ik deze prachtige ervaring heb gehad, heb ik met stille hand gereden enkel 2 à 3 "sponsjes" waren nodig om een mooie knik te krijgen, terwijl deze gewoon bedoeld waren om het hangen weg te krijgen. Eens aan teugel reed ik met vleugeltjes in mijn handen, zo licht als een veertje :o
Is er een verschil met een jong paard en paarden die "aan teugel lopen" kennen?

Ik ben trouwens van mening dat ik het beter goed kan doen ofwel niet. Ik besef dat een in de krul gereden paard niet hetzelfde is als een aan teugel gereden paard.
Een paard aan teugel "sleuren" zie ik niet zitten, dit is niet aangenaam voor het paard noch voor de ruiter, omdat hier nooit of te nooit ontspanning uit kan voortvloeien wat best wel een vereiste is bij het aan teugel rijden. Vandaar de vraag, sponsjes knijpen of niet???

PLM

Re: Hoe aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:53

Om een paard aan de teugel te rijden moet je eerst weten hoe dat voelt... Verder is het heel belangrijk dat je vooral eerst de achterhand er onder rijdt! Zodra je dat doet, kan je heel voorzichtig van voor gaan vragen... En dat vragen is heel zachtjes kneden... Dan komt het vanzelf.... succes

cele1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 01:10

ik ben 100% zeker dat ik dat paard correct aan de teugel had, die ontspanning en die lichtheid had ik tot voor kort zelden gevoeld. Ik kon zeer subtiele hulpen geven die onmiddellijk op de juiste reactie onthaald werden. Ik heb een tijdje "aan teugel" proberen rijden, maar nooit met die ontspanning en lichtheid als resultaat. Dus ben ik er maar mee gestopt omdat dit frustraties langs weerszijde uitlokt. Bij dit paard ging het "vanzelf" doordat ik heel evenwichtig in het zadel zat, voldoende ontspanning en voldoende voorwaarts was.
Mijn vraag is: Bij deze ging het "vanzelf", (lees: met stille hand (geen geknijp of gekneed of iets dergelijks)), zal dit ook lukken bij andere paarden? Of zat ik gewoon op een "speciaal" paard?
Evenwicht zoeken, ontspanning en voorwaarts? Is dat gekneed en geknijp écht nodig?
Sur tout omdat ik foto's gezien hebben van paarden netjes vlak voor de loodlijn die niet eens een hoofdstel aanhadden? Zie die western toestanden met enkel het touw om de hals?
De oude meesters reden zelfs correct vlak voor de loodlijn met doorhangende teugels.
Heeft dat "aan teugel" rijden wel écht met "teugels" te maken? Gaat het niet meer over een "evenwichtige" houding (van zowel paard als ruiter)?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 01:23

Om een paard aan de teugel te rijden moet je eerst een aantal stappen doorlopen:
Het paard moet ten eerste nagefelijk zijn, dus loslaten in de nek en achter de kaak, dan is hij ontvankelijk voor hulpen. alleen vanuit ontspanning kan je tot een goede aanspanning komen.

Vervolgens kan je beginnen met aanleuning rijden (contact op beide teugels die met lichte weerstand opvangt wat er dmv de voorwaartse hulp wordt ingereden), dan zal het paard na mate van training (soepel maken, sterk maken, aan de hulpen zijn etc) uiteindelijk aan de teugel gaan lopen. (steeds meer die opwaartse buiging).

Probeer het eens met je eigen lichaam, als jij je buikspieren aanspant (wat je paard ook zou moeten doen als hij aan je been is) wat gebeurd en dan met je rug? Die gaat bollen. En als je nog verder je rug bolt? Dan gaat je bekken kantelen en laat je nek zich naar voren vallen. Dat is de buiging in de bovenlijn (van nek tot spronggewricht bij het paard). Je drijft daarom je paard van achter naar voren. Je handen vangen met lichte weerstand de impuls van de voorwaartse hulp op.

Probeer eens met een holle rug je benen op te gooien en nu met een bolle rug (gekantelde bekken). En wanneer komen jou benen hoger? Bij een over de rug lopend paard, dan hebben de achterbenen meer ruimte om onder te treden en hoe meer je tot de verzameling komt hoe meer verheven de voorkant van je paard zal worden (meer opgericht).

Natuurlijk moet je hand dan niet té statisch/stil zijn, wel stil ten opzichte van de paardenmond maar dit betekent niet dat ze niet mogen bewegen. Je moet soepel en zacht zijn maar ook duidelijk, af en toe wat spelen om die spieren in beweging te houden is niet erg, zolang je maar niet enkel aan de voorkant gaat friemelen en enkel gericht ben op de halshouding. Vragen is niet erg, zolang je maar een realistisch antwoord verwacht en ook weer kan toestaan met je hand.

Er is zeker verschil met een jong paard en ervaren paarden. naar mate de africhting (het niveau) zal een paard steeds fijnere hulpen nodig hebben. Bij een jong paard moet je wellicht eens duidelijk je hand opzij zetten op een volte, terwijl het bij een ervaren paard slechts een paar millimeter hoeft te zijn. Zo is dat met iedere hulp, een paard met veel ervaring kan steeds op kleinere hulpen reageren.

Wat je zelf eigenlijk al zegt, correcte oefeningen rijden en een paard goed trainen, dan komt het 'vanzelf'.
Verwacht niet dat je een paard binnen één dag aan de teugel kan rijden, dat is vooral moeilijk bij manegepaarden, want die hebben een heel ander lijf (bv spieren) en worden dagelijks door verschillende ruiters gereden en staan ook heel anders aan de hulpen.

Leuk om te weten is is dat de dressuur eigenlijk ontstaan in de veldslagen. De meesters uit die tijd merkte op dat de paarden 'aan de teugel' liepen, dit was een gevolg van hun goede trainingen. Tegenwoordig lijkt men het andersom te willen, ze willen het paard in eerste instantie aan de teugel (Zie eens hoeveel mensen in de B dressuur lopen te rukken en plukken om dat halsje in de krul te krijgen, ondertussen is het paard scheef, niet aan het been, niet nagefelijk etc)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 01:37

Even over de spiermassa in de nek (de onderzijde). Mij is tijdens een clinic vertelt dat veel spiermassa in de nek niet gewenst is, omdat het paard dan te diep loopt , uit de loodlijn komt en daarom teveel op de voorhand terechtkomt, waardoor ondertreden vermoeiljkt wordt. Maar correct me if I'm wrong natuurlijk!

(Ook heb ik gehoord dat veel spiermassa in de nek kan komen door luchtzuigen)

Goede uitleg trouwens JK! Ik wil nog even wat toevoegen: takt, soeplesse, nageeflijkheid. Dat zijn de drie peilers voor het aan de teugel rijden. Valt één van deze drie weg, kan een paard nooit mooi ontspannen door zijn lijf lopen. Wat JK al zegt: je ziet vaak ruiters rukken en plukken. Paardjes worden rond in hun hals, maar niet nageeflijk omdat alleen de hals buigt en de rest niet. Als een paardje in een mooi ritmisch takt loopt (in de draf is dat mooi te zien door de staart die heen en weer "pendelt") en daarbij ontspannen en soepel (en recht!) in zijn lijf, zal hij met lichtere hulpen nageeflijk gaan lopen om uiteindelijk beter aan de teugel te raken.

cele1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 01:47

@jameyskatje: inderdaad met "stil" bedoel ik een hand in contact, zeer lichte druk, lichtjes meeveren met de beweging van het paard. Als je je hand blokkeert heb je helemaal geen "stille" hand meer, want het paard beweegt zijn hoofd.

Ik heb ooit iemand horen vertellen van, "die kneepjes" "storen" de mond van het paard, waardoor je aangeeft dat je iets van je paard verwacht. Door ermee te stoppen beloon je het paard en bevorder je deze correcte houding.

Dus wat doe ik het best?
a) ik geef kneepjes want ik moet mijn paard duidelijk maken dat ik wil dat hij aan teugel loopt
of
b) ik rij gewoon mijn oefeningen zonder al te veel aandacht aan het hoofd te schenken en de rest volgt vanzelf?

of kan het zowel a als b zijn afhankelijk van het paard dat je rijdt?
en hoe weet ik als ik op een paard zit wat ik het best toepas, a of b?

Heb ik bij dat kneden en knijpen niet het risico dat ik hem in de krul rijd i.p.v. aan teugel?

cele1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 02:40

@Gimme_Spurs: Ik heb het niet over extreme spierontwikkeling. Een paard dat goed gereden wordt heeft altijd wel een beetje spierontwikkeling. Het gaat mij erover dat de plaats van die spierontwikkeling bij manegepaarden vaak in verhouding meer spiermassa onderaan de hals heeft, i.p.v. bovenaan, zoals je ziet bij paarden die vaak aan teugel lopen. Bij het ene paard is dit al erger/beter zichtbaar dan bij het andere.
Afbeelding
Bij dit paard zie je min of meer dat de onderzijde van de hals feller gespierd is dan de bovenkant...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 02:44

HOHOHO! Kneepjes geven??? Wat denk je zelf... Dat een paard het lekker vindt om in zijn bek getrokken te worden :D ?
Nagevelijkheid komt vanuit de ontspanning. Rijd je paard lekker van achter naar voren en dan gaat hij vanzelf met zijn koppie zakken.. :)

Ik denk dat jij een flinke onderhals bedoeld. Dit komt voort uit het verkeerd trainen, en het teveel willen pushen om ''aan de teugel'' te willen lopen.. Dan nemen ze een valse knik aan, ontwikkelen ze de verkeerde halsspier, 9 van de 10 keer is het ruggebruik niet tot nauwelijks aanwezig en is het paard ook niet actief. Gebruikt hij zijn achterhand niet...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 04:18

Gimme_Spurs schreef:
Even over de spiermassa in de nek (de onderzijde). Mij is tijdens een clinic vertelt dat veel spiermassa in de nek niet gewenst is, omdat het paard dan te diep loopt , uit de loodlijn komt en daarom teveel op de voorhand terechtkomt, waardoor ondertreden vermoeiljkt wordt. Maar correct me if I'm wrong natuurlijk!

(Ook heb ik gehoord dat veel spiermassa in de nek kan komen door luchtzuigen)

Goede uitleg trouwens JK! Ik wil nog even wat toevoegen: takt, soeplesse, nageeflijkheid. Dat zijn de drie peilers voor het aan de teugel rijden. Valt één van deze drie weg, kan een paard nooit mooi ontspannen door zijn lijf lopen. Wat JK al zegt: je ziet vaak ruiters rukken en plukken. Paardjes worden rond in hun hals, maar niet nageeflijk omdat alleen de hals buigt en de rest niet. Als een paardje in een mooi ritmisch takt loopt (in de draf is dat mooi te zien door de staart die heen en weer "pendelt") en daarbij ontspannen en soepel (en recht!) in zijn lijf, zal hij met lichtere hulpen nageeflijk gaan lopen om uiteindelijk beter aan de teugel te raken.

Toppie toevoeging!

Onderhals kan inderdaad komen door luchtzuigen. Maar volgens mij ook door een harde ruiterhand, toch?
Mijn pony is een luchtzuiger en heeft daardoor wel snel een strakke rug en inderdaad een dikke onderhals. Ze heeft sowieso al een kort halsje waardoor het met rijden al snel lijkt of ze opgekropt is en met harde hand is gereden (tegendeel is waar). Je kan heel veel rijtechnisch oplossen, maar de bouw ende aanleg van je paard spelen ook een belangrijke rol wat betreft het 'plaatje'

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:36

Om deze zeer vaak voorkomende vraag/discussie centraal te houden is er een centraal topic dit onderwerp: [RT-P] [centraal] Aan de teugel

Daarom gaat dit topic op slot. Je kunt in het centrale topic je eigen vraag stellen, maar ook lezen hoe anderen het hebben opgelost.