FEI Artikel 401: The happy athlete

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

FEI Artikel 401: The happy athlete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 11:39

Ik kwam dit filmpje tegen en wilde het graag met jullie delen.

Hierin geeft Karen Rohlf een mooie uitleg over artikel 401,
mijns inziens de overlap tussen de wereld van de dressuursport en 'NH'.

CleovG

Re: FEI Artikel 401: The happy athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:48

De delen waar er zonder tuig gereden wordt zie ik best een happy paard, maar geen atleet. Er wordt een beetje ontspannen gesjokt, daarmee zal het paard zeker happy zijn. Maar in de dressuur gaat het juist om kracht, impuls, souplesse en ontspanning samen te laten gaan.

Ook het deel waar wel met tuig gereden wordt zie ik weinig impuls, achterhand gebruik etc. De kunstjes kan het paard wel, maar niet zoals ze in de dressuursport gezien willen worden. Daarin wil men veel meer activiteit zien en vanuit daar ontspanning.

Ik vind dat er in dit soort filmpjes altijd een beetje "Kijk eens hoe we alle kunstjes kunnen in volledige ontspanning!" Terwijl daar de kunst niet ligt. Ik denk dat er een heel ander beeld komt wanneer het paard eens op een normaal tempo zou gaan draven en de motor echt aan het werk gezet wordt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 12:09

Goed, misschien ligt in het filmpje de nadruk wat meer naar het ontspanning/play gedeelte van het continuüm wat ze beschrijft (fysiek trainen - mentaal trainen). Maar haar punt is dat juist ook de mentale gezondheid in dit artikel de hoofdrol heeft. Dat 'NH' en dressuur meer overlap met elkaar hebben dan vaak wordt aangenomen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 06:39

Wanneer meer mensen met deze ontspanning zouden beginnen, dan zijn er meer happy paarden. Vanuit de ontspanning komt de inspanning en daarna pas de aanspanning. Veel ruiters willen beginnen met het eindresultaat, de aanspanning. Vaak kunnen de paarden niet in de ontspanning lopen, durven zich niet lang te maken. Ik ben ervan overtuigd dat veel wedstrijdruiters, oei een trap tegen het zere been, dit niet kunnen, die vrijheidsdressuur. Het paard moet het eerst snappen, kunnen en daarna kun je als ruiter spieren gaan trainen om je paard sterker te maken, dit heeft tijd nodig. Op wedstrijden wordt er teveel een paard verzameld gereden wat nog niet sterk genoeg is om zich te verzamelen. Het paard op de film verzameld zichzelf, uitzichzelf.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:00

Marjolijnvdh schreef:
Wanneer meer mensen met deze ontspanning zouden beginnen, dan zijn er meer happy paarden. Vanuit de ontspanning komt de inspanning en daarna pas de aanspanning. Veel ruiters willen beginnen met het eindresultaat, de aanspanning. Vaak kunnen de paarden niet in de ontspanning lopen, durven zich niet lang te maken. Ik ben ervan overtuigd dat veel wedstrijdruiters, oei een trap tegen het zere been, dit niet kunnen, die vrijheidsdressuur. Het paard moet het eerst snappen, kunnen en daarna kun je als ruiter spieren gaan trainen om je paard sterker te maken, dit heeft tijd nodig. Op wedstrijden wordt er teveel een paard verzameld gereden wat nog niet sterk genoeg is om zich te verzamelen. Het paard op de film verzameld zichzelf, uitzichzelf.

Ik zeg ook nergens dat de ontspanning niet belangrijk is maar ik mis bij deze stroming vaak de aanspanning. Het is juist de kunst om ook met alle activiteit de ontspanning te behouden. Er zijn genoeg paarden die in een sukkel tempo heerlijk ontspannen, maar dat is de kunst niet. Verzamelen is niet alleen langzaam gaan. Ik weet zeker als het paard uit het filmpje hier een zz zwaar proef zou rijden hij geen platte punt zal rijden omdat er geen enkele activiteit te bekennen is.

En waarom is is je opmerking over wedstrijdruiters een trap tegen het zere been?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:12

Een paard zonder tuig ontspannen rijden is ook de kunst niet (althans, bij mijn huidige wel :D). De oefeningen die zij zonder tuig doet kan ik ook wel zonder tuig, zo in een normaal drafje, niet op het achterbeen etc.
Paard loopt in een sukkeldrafje. Lekker ontspannen, maar niet de dressuur die wij uiteindelijk willen bereiken, het is geen training. En dat kan ook niet door middel van een neckope.

Ik ben wel van mening dat er meer aan de ontspanning gedaan moet worden. :j

Zo reed ik een aantal jaar geleden er ook zo bij met neckrope:
http://www.youtube.com/watch?v=GhpZHj77wsQ&feature=plcp
(die 'verzamelde' stukjes moet je maar even met een korreltje zout nemen :') )

Náást het rijden mét hoofdstel.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:23

Bijna-wedstrijdruiter meldt zich! Heb geen zeer been en er is ook niet tegenaan geschopt :) Ik denk dat het om het stukje 'ontspanning' ook belangrijk is dat er in een deel van de basisproeven het halsstrekken zit. Een prachtige oefening om te zien of het paard ontspannen is en zich durft te laten zakken.

In het filmpje worden de mentale en fysieke aspecten afzonderlijk van elkaar genoemd. Ik denk dat dit niet los van elkaar te zien is. Ik heb een werkwillig en vrolijk paard (zo geboren en zo weten te houden). Wanneer we een nieuwe oefening aanbieden en dit lukt neem ik als beloning (natuurlijk) de hulp/druk weg en beloon ik uitbundig met mijn stem. Je zou hem dan eens moeten zien :D Hij krijgt er zo'n egoboost van!

Ik (te traditioneel?) zie nog niet zo het nut van zonder tuig rijden in. Met tuig werkt voor ons prima. Ik zie mezelf alleen het tuig er af halen omdat het een hype is of om het kijk-eens-wat-ik-kan-gevoel. Heeft in mijn ogen geen dressuurmatige meerwaarde op die manier.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:25

Excuses, had dit verhaal net getiept en post het toch maar voor de duidelijkheid.

Om even de (hopelijke) discussie in goede banen te leiden:
Het gaat mij (en in het filmpje) er ook niet om of paarden met of zonder tuigage worden gereden.

Voor de mensen die geen zin hebben in een filmpje:
Het draait om FEI artikel 401. Hierin worden de doelen van de dressuur uiteengezet.
Het punt is dat hierin meer aandacht is voor mentale gezondheid van paard (ontspanning e.d.) dan gebruikelijk. Er wordt gesproken over het paard als happy athlete. Er wordt gesproken over harmonieus onderwijs dat moet leiden tot een paard dat kalm, los/soepel/flexibel is maar ook zelfzeker en wakker is en graag wil werken (keen) en de hulpen begrijpt.

De discussie waarin ik in geinteresseerd ben, is: Waar ligt het zwaartepunt?
Zonder opnieuw te verzanden in een discussie over nh vs traditioneel zou ik graag willen zoeken naar de overeenkomsten van deze 'werelden'.
Want is het niet zo dat je de inspanning waarover wordt gesproken alleen correct kunt bereiken als er ook ontspanning, zelfverzekerdheid en vertrouwen tegenover staat? Moet een gezond paard, een gezonde topsporter niet ook een happy athlete zijn?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:34

Maar staat ontspanning, zelfverzekerdheid en vertrouwen dan meteen gekoppeld aan NH? Kan dit niet verkregen worden in de dressuursport op zich?

Aangezien in de beginpost staat ''de overlap tussen de wereld van de dressuursport en 'NH'.''

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:39

Geryon schreef:
Paard loopt in een sukkeldrafje. Lekker ontspannen, maar niet de dressuur die wij uiteindelijk willen bereiken, het is geen training. En dat kan ook niet door middel van een neckope.

Correctie: niet de "dressuur" die JIJ wil bereiken. Dressuur betekent het opleiden van een dier, in dit geval paard. Dat jij voor ogen hebt om tussen de witte hekjes creatieve figuurtjes te rijden betekent niet dat het op een andere manier je paard opleiden geen dressuur zou zijn.

Overigens heb ik het persoonlijk totáál niet op zowel NH als vrijheidsdressuur. Onder vrijheidsdressuur versta ik dan een paard kunstjes laten uitvoeren die niets toevoegen aan de lichamelijke, geestelijke en mentale ontwikkeling van het paard. Ik zie niet waarom je NH :r nodig zou hebben om ontspannen met je paard te kunnen werken. Ontspanning is gewoon een kwestie van weten wat je doet en wanneer je het moet doen en letterlijk je spieren ontspannen (natuurlijk niet de spieren die je nodig hebt om te staan en te lopen enzo, dat moge duidelijk zijn :P ) Maar daar heb je gelukkig geen NH voor nodig.

En om op de laatste post van TS terug te komen: voor mij ligt het zwaartepunt bij het zoeken naar harmonie, luisteren wat je paard aangeeft, dus wat hij vindt van de training. De training aanpassen op de fysieke en mentale mogelijkheden en onmogelijkheden van het paard. Het ziet er, als mijn paard een volte draaft, niet super spectaculair uit. Dat komt nog wel. Vooralsnog ben ik erg blij dat hij eindelijk z'n achterbenen beter gaat gebruiken en minder over z'n schouder dondert. Want daar zijn we nu. En zo lang ik geen dingen van 'm vraag die hij niet kan of begrijpt werkt hij hartstikke braaf mee, vindt 't leuk om te werken en geeft het ook aan wanneer hij iets moeilijk vindt. En dat verwacht ik ook van 'm.
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-10-12 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:44

Ik zou ook graag wat willen relativeren t.a.v. 'NH' .
Deze term gebruik ik eigenlijk ook alleen maar omdat iedereen dat gebruikt. Ik vind er niks natuurlijks aan, maar het is toch een beetje de alternatieve route. Het sluit ook niks uit, mijn ideaal is juist dressuurmatige oefeningen te doen met het gedachtengoed van mensen die me inspireren. Mijn hoop is juist de overeenkomsten met de dressuurruiters te vinden. Ik ben absoluut niet van mening dat dressuur oneerlijk is voor een paard, ben ook niet tegen het gebruik van bitten.

Maar: Wat me wel opvalt is dat (helaas) veel paarden overvraagt worden en de happy athlete ver te zoeken is. Vandaar mijn post. En ja, daarin heb ik toch stiekem geprobeerd een beetje gechargeerd te formuleren om een discussie op gang te krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:46

Koper schreef:
Geryon schreef:

Correctie: niet de "dressuur" die JIJ wil bereiken. Dressuur betekent het opleiden van een dier, in dit geval paard. Dat jij voor ogen hebt om tussen de witte hekjes creatieve figuurtjes te rijden betekent niet dat het op een andere manier je paard opleiden geen dressuur zou zijn.

Er zijn meningen dat het paard op een bepaalde manier moet lopen om ons zo goed mogelijk te kunnen dragen, verzameling etc. En dat is wat ik niet zie op dat filmpje.

Juist op het filmpje zie ik creatieve figuurtjes. Paard doet wat trucjes, benen langs elkaar, maar meer ook niet. Die trucjes met de juiste buiging, gedragenheid etc. doen, maken het oefeningen waar het paard beter van wordt in het lichaam, de wijze waarop hij ons draagt. Want daar is dressuur voor.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:48

Koper schreef:
Geryon schreef:

Overigens heb ik het persoonlijk totáál niet op zowel NH als vrijheidsdressuur. Onder vrijheidsdressuur versta ik dan een paard kunstjes laten uitvoeren die niets toevoegen aan de lichamelijke, geestelijke en mentale ontwikkeling van het paard. Ik zie niet waarom je NH :r nodig zou hebben om ontspannen met je paard te kunnen werken. Ontspanning is gewoon een kwestie van weten wat je doet en wanneer je het moet doen en letterlijk je spieren ontspannen (natuurlijk niet de spieren die je nodig hebt om te staan en te lopen enzo, dat moge duidelijk zijn :P ) Maar daar heb je gelukkig geen NH voor nodig.

Ja ik denk dat dat een belangrijk punt is! Ik denk dat de meeste (dressuur) ruiters aan een bepaald plaatje gewend zijn geraakt, dus de dingen die je bij de olympische spelen ziet bijvoorbeeld. Terwijl je daar maar weinig paarden ziet die echt correcte de piaffe en passage uitvoeren, en vaak tekenen geven van veel spanning en soms zelfs verzet. En dit zijn wel de combinaties die punten scoren! Ik wil nu geen discussie beginnen over de OS of iets dergelijks, maar ik denk dat mensen soms ook hun oogkleppen af moeten doen en moeten accepteren dat een goed gedresseerd paard er anders uit kan zien dan Salinero etc.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:49

Geryon schreef:
Er zijn meningen dat het paard op een bepaalde manier moet lopen om ons zo goed mogelijk te kunnen dragen, verzameling etc. En dat is wat ik niet zie op dat filmpje.
Juist op het filmpje zie ik creatieve figuurtjes. Paard doet wat trucjes, benen langs elkaar, maar meer ook niet. Die trucjes met de juiste buiging, gedragenheid etc. doen, maken het oefeningen waar het paard beter van wordt in het lichaam, de wijze waarop hij ons draagt. Want daar is dressuur voor.

Goed. Maar stel je daarbij als doel het 'athlete' gedeelte (fysieke oefeningen) of het 'happy' gedeelte (mentaal stabiel en vrolijk paard)?
Welke route neem je in de training en waar ligt het zwaartepunt?

@twist1991: My point exactly.
Laatst bijgewerkt door swartbeessie op 25-10-12 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:49

Paard moet eerst ontspannen en recht zijn voor je verzameling kunt gaan vragen. En daar gaan denk ik veel mensen de fout in: ze willen spektakel en beginnen aan de verkeerde kant (de spektakelkant) In plaats van het paard op te leiden richten ze 'm af.
Ja, tuurlijk kan ik mijn paard met oprichting laten lopen. Maar niet zonder dat hij z'n rug omlaag duwt. Zo ver zijn we nog niet. Dus het ziet er nu niet heel superdenderend uit. Maar het voelt wel steeds beter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:52

Twist1991 schreef:
Ja ik denk dat dat een belangrijk punt is! Ik denk dat de meeste (dressuur) ruiters aan een bepaald plaatje gewend zijn geraakt, dus de dingen die je bij de olympische spelen ziet bijvoorbeeld. Terwijl je daar maar weinig paarden ziet die echt correcte de piaffe en passage uitvoeren, en vaak tekenen geven van veel spanning en soms zelfs verzet. En dit zijn wel de combinaties die punten scoren! Ik wil nu geen discussie beginnen over de OS of iets dergelijks, maar ik denk dat mensen soms ook hun oogkleppen af moeten doen en moeten accepteren dat een goed gedresseerd paard er anders uit kan zien dan Salinero etc.

Ja, het zou wel heel gaaf zijn als mijn paard op grand prix niveau zou kunnen lopen. Maar eerlijk gezegd vind ik de paarden op de olympische spelen er niet gelukkig uitzien, en ze lopen er volgens mij ook niet zo bij als de bedoeling is. En daarnaast: ik heb geen elegante warmbloed. Ik moet rekening houden met het lichaam van mijn paard. En met het mijne, zit 'm nog vaak genoeg in de weg hoor. Het zou heel oneerlijk zijn als ik van 'm zou verwachten dat hij passageert zo lang we daar nog niet aan toe zijn. Gelukkig hoeven we niet naar Rio, zou toch al niet kunnen met de regeltjes van de FEI want hij is te klein :P En de WK volgend jaar laten we ook maar aan ons voorbij gaan :P :))

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:55

Koper schreef:
Twist1991 schreef:

Ja, het zou wel heel gaaf zijn als mijn paard op grand prix niveau zou kunnen lopen. Maar eerlijk gezegd vind ik de paarden op de olympische spelen er niet gelukkig uitzien, en ze lopen er volgens mij ook niet zo bij als de bedoeling is. En daarnaast: ik heb geen elegante warmbloed. Ik moet rekening houden met het lichaam van mijn paard. En met het mijne, zit 'm nog vaak genoeg in de weg hoor. Het zou heel oneerlijk zijn als ik van 'm zou verwachten dat hij passageert zo lang we daar nog niet aan toe zijn. Gelukkig hoeven we niet naar Rio, zou toch al niet kunnen met de regeltjes van de FEI want hij is te klein :P En de WK volgend jaar laten we ook maar aan ons voorbij gaan :P :))

Dat zeg ik ook niet! Ik zeg juist dat men denkt dat een goed gedresseerd paard er zo uit ziet, terwijl dat een ander type paard er misschien wel heel anders uit ziet als het correct gedresseerd is. Maar veel ruiters hebben een soort beeld in hun hoofd dat ze naar mijn inziens los moeten laten en dus niet naar een bepaald beeld moeten rijden maar naar ontspanning en flexibiliteit van een paard.

Dressuur is niet bepaalde figuurtjes rijden in een bepaalde houding, het is een paard correct zijn lijf leren te gebruiken door middel van die figuurtjes en het paard in die houding laten rijden.
Laatst bijgewerkt door Twist1991 op 25-10-12 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:56

swartbeessie schreef:
Geryon schreef:

Goed. Maar stel je daarbij als doel het 'athlete' gedeelte (fysieke oefeningen) of het 'happy' gedeelte (mentaal stabiel en vrolijk paard)?
Welke route neem je in de training en waar ligt het zwaartepunt?

@twist1991: My point exactly.

In de tijd dat ik mijn paard op een manege had staan en elke dag fanatiek trainde voor de wedstrijden, had ik meer als doel het 'athlete' gedeelte. Door te weinig kennis laten we maar zeggen.

Nu balanceer ik ertussen. In het filmpje wordt gezegd dat 2/3 van de training gericht is op het 'happy' gedeelte.
Maar ik ben van mening dat juist als jij je paard goed rijdt, je geduld hebt, je er de tijd voor neemt, je een goed trainingsschema hebt, je daarmee een mentaal stabiel en vrolijk paard krijgt. Het is ontzettend gekoppeld aan elkaar.

Want daar is imo dressuur voor. Om een happy athlete te krijgen. Daar heb je geen NH of vrijheidsdressuur of weetikveelwat voor nodig. Maar wat je nu vaak ziet is dat mensen (net als ik 'vroeger') gaan voor een athlete en daarbij niet letten op het 'happy' gedeelte.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 10:05

Het gaat mij ook niet om een pleidooi voor nh of vd (vermoedelijk pas ik daar ook niet in).
Waar het mij om draait is:
Zijn veel mensen bij het nastreven van het doel (het plaatje van oefeningen uitvoeren) niet het eigenlijke doel uit het oog verloren? Namelijk, een gezond en gelukkig rijdier verder ontwikkelen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:21

Dat is ook wat ik probeer te zeggen: het plaatje zou niet het doel moeten zijn. De correcte africhting, eventueel met het "gewenste" plaatje als gevolg, wel. Stel dat je een paard hebt met weinig uitsparing in de keel. Dan kan zo'n paard misschien niet zo afbuigen als je misschien zou willen voor de mooi. Maar hij kan wel met een ontspannen kaakgewricht z'n ruiter leren dragen.

Dus ik vind eigenlijk veel van wat we in de dressuurring zien geen dressuur maar kunstjes, plaatjesrijderij. En niet het gevolg van dressuur (opleiding)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 10:31

Waar ik naar zoek, is dat mensen wellicht een keer verder kijken naar 'NH' dan 'kunstjes' en zweverig gedoe. Ik neem ook niet alles klakkeloos aan, ben kritisch naar wat ik lees. Ik ben geen Parelli persoon, doe grondwerk wat de meeste mensen opvoeding voor een wederzijds verstandhouding zouden noemen.

De eerste reactie op het filmpje (niet over wat er werd gesproken, maar wat werd laten zien) is tekenend. Het is niet precies perfect en daarmee wordt het weggewoven (niet banketstaaf bedoeld). Een grotere uitdaging is te kijken naar wat je wél aanstaat. Het is zo'n tweestrijd geworden tussen 'natural' en 'normal' dat mijns inziens vaak het kind met het badwater wordt weggegooid. Want willen we niet allemaal een vrolijk paard dat graag voor ons werkt?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:59

Artikel 401 (van de FEI) gaat over de ontwikkeling tot een happy athlete. Het is toch redelijk interessant te noemen dat twee derde van de beschrijving gaat over een mentale state of mind en niet over een fysieke ontwikkeling.

Dressuurruiters hebben het (over het algemeen) weinig over het mentale aspect, meer over het fysieke.
Dat merk je gelijk aan de commentaren; als het paard niet in het precieze plaatje loopt dat men voor ogen heeft, dan heb je er "dus" niets aan.
Je zou ook kunnen opmerken hoe gefocused het paard is, hoe willing en hoe licht de communicatie is over voorhand en achterhand controle...

Verder maakt Karen Rolf het vooral leuk.
Voor paarden:
http://www.youtube.com/watch?v=GpGjlXom ... ure=relmfu

maar ook voor mensen :') :
http://www.youtube.com/watch?v=dJyTafck ... ature=plcp

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:50

swartbeessie schreef:
Waar ik naar zoek, is dat mensen wellicht een keer verder kijken naar 'NH' dan 'kunstjes' en zweverig gedoe. Ik neem ook niet alles klakkeloos aan, ben kritisch naar wat ik lees. Ik ben geen Parelli persoon, doe grondwerk wat de meeste mensen opvoeding voor een wederzijds verstandhouding zouden noemen.

En wat bedoel je daarmee? Bedoel je dat jij vindt dat mensen verder moeten kijken dan alleen "dressuur" zoals ze geleerd hebben (danwel NH of hoe je het wil noemen, net wat iemands achtergrond is)? Of bedoel je dat je op zoek bent naar zo'n methode?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 14:57

Ik bedoel dat andere filosofiën vaak heel snel worden afgedaan als ongeschikt. Ik vind het juist erg goed als mensen een kritische houding aannemen, maar ben wel van mening dat in de 'alternatieve scene' dus ook heel veel hele goede punten zitten, die meer overeen komen dan de 'traditionele scene' dan je zou verwachten.
Meestal worden de verschillen benadrukt, ik zou graag zien dat er ook naar overlap wordt gekeken.

Disclaimer: Ik wil ook niet zeggen dat die ideeën puur uit de 'alternatieve' hoek zou komen: Heel veel ideeën en principes bestaan al eeuwenlang. Maar veel van die principes zijn in de vergetelheid geraakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:20

Maar mensen moeten dat ook maar net willen. Ze moeten maar net buiten hun eigen kaders willen kijken, en ze moeten maar net de tijd willen nemen, want het is natuurlijk best verleidelijk om je paard in de krul te trekken als het je doel is om binnen een jaar M te rijden. Met een vijfjarige :roll: