Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marjolijnvdh schreef:Wanneer meer mensen met deze ontspanning zouden beginnen, dan zijn er meer happy paarden. Vanuit de ontspanning komt de inspanning en daarna pas de aanspanning. Veel ruiters willen beginnen met het eindresultaat, de aanspanning. Vaak kunnen de paarden niet in de ontspanning lopen, durven zich niet lang te maken. Ik ben ervan overtuigd dat veel wedstrijdruiters, oei een trap tegen het zere been, dit niet kunnen, die vrijheidsdressuur. Het paard moet het eerst snappen, kunnen en daarna kun je als ruiter spieren gaan trainen om je paard sterker te maken, dit heeft tijd nodig. Op wedstrijden wordt er teveel een paard verzameld gereden wat nog niet sterk genoeg is om zich te verzamelen. Het paard op de film verzameld zichzelf, uitzichzelf.
). De oefeningen die zij zonder tuig doet kan ik ook wel zonder tuig, zo in een normaal drafje, niet op het achterbeen etc.
)
Ik denk dat het om het stukje 'ontspanning' ook belangrijk is dat er in een deel van de basisproeven het halsstrekken zit. Een prachtige oefening om te zien of het paard ontspannen is en zich durft te laten zakken.
Hij krijgt er zo'n egoboost van!Geryon schreef:Paard loopt in een sukkeldrafje. Lekker ontspannen, maar niet de dressuur die wij uiteindelijk willen bereiken, het is geen training. En dat kan ook niet door middel van een neckope.
nodig zou hebben om ontspannen met je paard te kunnen werken. Ontspanning is gewoon een kwestie van weten wat je doet en wanneer je het moet doen en letterlijk je spieren ontspannen (natuurlijk niet de spieren die je nodig hebt om te staan en te lopen enzo, dat moge duidelijk zijn
) Maar daar heb je gelukkig geen NH voor nodig.Koper schreef:Geryon schreef:Paard loopt in een sukkeldrafje. Lekker ontspannen, maar niet de dressuur die wij uiteindelijk willen bereiken, het is geen training. En dat kan ook niet door middel van een neckope.
Correctie: niet de "dressuur" die JIJ wil bereiken. Dressuur betekent het opleiden van een dier, in dit geval paard. Dat jij voor ogen hebt om tussen de witte hekjes creatieve figuurtjes te rijden betekent niet dat het op een andere manier je paard opleiden geen dressuur zou zijn.
Koper schreef:Geryon schreef:Paard loopt in een sukkeldrafje. Lekker ontspannen, maar niet de dressuur die wij uiteindelijk willen bereiken, het is geen training. En dat kan ook niet door middel van een neckope.
Correctie: niet de "dressuur" die JIJ wil bereiken. Dressuur betekent het opleiden van een dier, in dit geval paard. Dat jij voor ogen hebt om tussen de witte hekjes creatieve figuurtjes te rijden betekent niet dat het op een andere manier je paard opleiden geen dressuur zou zijn.
Overigens heb ik het persoonlijk totáál niet op zowel NH als vrijheidsdressuur. Onder vrijheidsdressuur versta ik dan een paard kunstjes laten uitvoeren die niets toevoegen aan de lichamelijke, geestelijke en mentale ontwikkeling van het paard. Ik zie niet waarom je NHnodig zou hebben om ontspannen met je paard te kunnen werken. Ontspanning is gewoon een kwestie van weten wat je doet en wanneer je het moet doen en letterlijk je spieren ontspannen (natuurlijk niet de spieren die je nodig hebt om te staan en te lopen enzo, dat moge duidelijk zijn
) Maar daar heb je gelukkig geen NH voor nodig.
Geryon schreef:Er zijn meningen dat het paard op een bepaalde manier moet lopen om ons zo goed mogelijk te kunnen dragen, verzameling etc. En dat is wat ik niet zie op dat filmpje.
Juist op het filmpje zie ik creatieve figuurtjes. Paard doet wat trucjes, benen langs elkaar, maar meer ook niet. Die trucjes met de juiste buiging, gedragenheid etc. doen, maken het oefeningen waar het paard beter van wordt in het lichaam, de wijze waarop hij ons draagt. Want daar is dressuur voor.
Twist1991 schreef:Ja ik denk dat dat een belangrijk punt is! Ik denk dat de meeste (dressuur) ruiters aan een bepaald plaatje gewend zijn geraakt, dus de dingen die je bij de olympische spelen ziet bijvoorbeeld. Terwijl je daar maar weinig paarden ziet die echt correcte de piaffe en passage uitvoeren, en vaak tekenen geven van veel spanning en soms zelfs verzet. En dit zijn wel de combinaties die punten scoren! Ik wil nu geen discussie beginnen over de OS of iets dergelijks, maar ik denk dat mensen soms ook hun oogkleppen af moeten doen en moeten accepteren dat een goed gedresseerd paard er anders uit kan zien dan Salinero etc.
En de WK volgend jaar laten we ook maar aan ons voorbij gaan
Koper schreef:Twist1991 schreef:Ja ik denk dat dat een belangrijk punt is! Ik denk dat de meeste (dressuur) ruiters aan een bepaald plaatje gewend zijn geraakt, dus de dingen die je bij de olympische spelen ziet bijvoorbeeld. Terwijl je daar maar weinig paarden ziet die echt correcte de piaffe en passage uitvoeren, en vaak tekenen geven van veel spanning en soms zelfs verzet. En dit zijn wel de combinaties die punten scoren! Ik wil nu geen discussie beginnen over de OS of iets dergelijks, maar ik denk dat mensen soms ook hun oogkleppen af moeten doen en moeten accepteren dat een goed gedresseerd paard er anders uit kan zien dan Salinero etc.
Ja, het zou wel heel gaaf zijn als mijn paard op grand prix niveau zou kunnen lopen. Maar eerlijk gezegd vind ik de paarden op de olympische spelen er niet gelukkig uitzien, en ze lopen er volgens mij ook niet zo bij als de bedoeling is. En daarnaast: ik heb geen elegante warmbloed. Ik moet rekening houden met het lichaam van mijn paard. En met het mijne, zit 'm nog vaak genoeg in de weg hoor. Het zou heel oneerlijk zijn als ik van 'm zou verwachten dat hij passageert zo lang we daar nog niet aan toe zijn. Gelukkig hoeven we niet naar Rio, zou toch al niet kunnen met de regeltjes van de FEI want hij is te kleinEn de WK volgend jaar laten we ook maar aan ons voorbij gaan
![]()
swartbeessie schreef:Geryon schreef:Er zijn meningen dat het paard op een bepaalde manier moet lopen om ons zo goed mogelijk te kunnen dragen, verzameling etc. En dat is wat ik niet zie op dat filmpje.
Juist op het filmpje zie ik creatieve figuurtjes. Paard doet wat trucjes, benen langs elkaar, maar meer ook niet. Die trucjes met de juiste buiging, gedragenheid etc. doen, maken het oefeningen waar het paard beter van wordt in het lichaam, de wijze waarop hij ons draagt. Want daar is dressuur voor.
Goed. Maar stel je daarbij als doel het 'athlete' gedeelte (fysieke oefeningen) of het 'happy' gedeelte (mentaal stabiel en vrolijk paard)?
Welke route neem je in de training en waar ligt het zwaartepunt?
@twist1991: My point exactly.
:swartbeessie schreef:Waar ik naar zoek, is dat mensen wellicht een keer verder kijken naar 'NH' dan 'kunstjes' en zweverig gedoe. Ik neem ook niet alles klakkeloos aan, ben kritisch naar wat ik lees. Ik ben geen Parelli persoon, doe grondwerk wat de meeste mensen opvoeding voor een wederzijds verstandhouding zouden noemen.