Training 3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_Dressage

Training 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:14

Ik zag op internet een 3jarige merrie te koop die al kan wijken en schouderbinnenwaarts.
De verkoper zegt dat ze er veel aanleg voor heeft en dat ze daarom al zo verder getraind hebben.
Is dit goed of niet?

FriesWytske

Re: Training 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:17

Ik vind van niet. Rijd op dit moment ook een 3-jarige hengst. Ook hij wil heel graag werken. Maar ben de keren dat ik met hem aan de slag ben, alleen maar met de basis bezig. Dus alleen stap, draf en galop. Ga ook regelmatig een stuk de weg uitstappen met hem. Wijken ga ik absoluut nog niet met hem doen. En hetzelfde met schouderbinnenwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:24

Tja als het slechts ter training is vind ik het geen probleem. Het ligt er ook wel aan hoe lang ze zadelmak is, als ze al een half jaar onder het zadel is vind ik het geen probleem.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:34

Tja,
daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Ik reed met een 4 jarige ook spelenderwijs weleens beginnende appuyement (vanuit wijken omstellen). Zolang alles zonder dwang gaat, en op een natuurlijke manier. Denk ik dat een paard het veel leuker vind af en toe iets nieuws te leren, dan tot zijn 4/5 e niks mag omdat het niet goed zou zijn. Een paard die zijn eigen gaat lopen vervelen omdat hij WEER diezelfde rondjes moet lopen heeft het denk ik veel slechter.
Ik las hier laatst op bokt een topic van iemand die zijn 3 of 4 jarige 1 keer per week een buitenrit van 30 of 40 km liet lopen.
sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat een paard minder slijt van 3 of 4 keer per week 20 minuutjes onder het zadel en dan ook wijken meenemen, dan 1 keer per week 30 km lopen.
wijken etc. zijn allemaal vrij natuurlijke bewegingen die een paard in de natuur/in de wei ook wel eens maakt.
Alleen zou ik het zelf nooit in een advertentie erbij zetten alszijnde een bevestigd iets.... want dan heb je kans dat je dadelijk klanten krijgt die menen dat zo'n paard al M klaar is en op die wijze ook gaan trainen..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:39

Ik doe het iig niet.
Mijn net zadelmakke paarden lopen minimaal een half jaar alleen maar hoefslag/rechtuit en weinig voltes.
Pas daarna ga ik wat meer voltes rijden en eventueel een pasje opzij.
Al dat gedraai is niet best voor de gewrichten en zeker niet als de pezen en botten nog te weinig uitgehard zijn.
Botten hebben wel een jaar nodig om sterk te worden.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:47

ik ben het helemaal eens met Sky_as.
veel oefeningen die wij een paard aanleren is natuurlijk.
je moet eigenlijk een paard aanleren op 2 benen is voorwaarts en 1 kant beendruk is opzij. dat is het eigenlijk al met wijken.

momenteel ben ik ook een 3 jarige aan het beleren. deze is in juni zadelmak gemaakt. 3 weken doorgereden toen weer 4 weken rust. toen iets doorgereden en sinds 1 september er max 8x opgezeten.
dat kwam meer doordat hij naar de tandarts was geweest toen weer goed. toen weer mok. incl dik been.
toen weer 1 dag gereden en toen door de hoefsmid te kort bekapt dat ik er weer een week niet op gezeten hebt.
als ik aan het trainen ben is het tempo controle en druk krijgen aan de voorkant.
dat doe je ook door een pasje op zij te zetten. alles wat je speler ter wijs aan kan leren op jonge leeftijd moet je doen.
alle oefeningen zijn om je paard te gymnastiseren en recht te maken onder je. waarom dan je paard dat niet gelijk aan leren?
je maakt meer kapot juist als je een paard scheef laat lopen onder je.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:10

Iets teveel van het goede lijkt mij. Pasje wijken vind ik wel normaal, dat is geen oefening die veel zwaarder is dan rechtuit lopen, vraagt alleen wel een basis bij een paard van recht op twee teugels voorwaarts denken kunnen lopen, maar dat moeten ze in principe kunnen met ruim 3.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:36

Ik heb zelf ook een 3 jarige nu ong. 3 maanden ohz, ondanks dat ze het al super doet ga ik nog niet wijken, schoudervoor oid. Vind het daar nog wel een beetje vroeg voor en laat dr gewoon lekker op haar eigen benen lopen. De rest komt later wel, vind ze nog veel te jong om allerlei dingen mee te doen!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:40

Al ben ik er geen voorstander van een 3-jarige al in te rijden, zie ik er weinig kwaad in tijdens het beleren van een jong paard meteen een pasje opzij mee te nemen. Dat hoeft dan heus nog niet heel gedragen te zijn, maar het aanleren van wijken voor eenzijdige kuitdruk, net als 'om' als je aan het poetsen bent, lijkt me eerder wenselijk dan een probleem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:43

Waar mijn fjord vandaan kwam leerden ze ook altijd vlot pasje opzij te gaan, of je het wijken moest noemen is weer wat anders.
Maar op zij voor 1 zijdige druk was wel een must, tenminste als je je knieen in het bos wil behouden...
Ging ook altijd spelenderwijs.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:16

Ik vind dit ook niet goed, zowel fysiek als mentaal is een jong paard er nog niet klaar voor.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:18

Mijn paard kon eerder schouderbinnenwaards als een correcte volte draven, omdat ze graag met de schouders richting de wand liep. Dus vaak was het stukje rechtrichten en soms er iets overheen en je rijd schouderbinnenwaards. Dus als we de leeftijd van het paard weglaten en kijken naar de periode waarin ze beleerd is lijkt me het geen probleem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:11

ik neem het ook al snel mee, niet proeftechnisch maar bijvoorbeeld even voor het binnenbeen de hoek indrukken of de volte wat vergroten, en ben ook al snel bezig met proberen de voorhand en de achterhand te plaatsen. Dat hoeft geen lange zijde lang te zijn natuurlijk, gewoon enkele passen en eens zien.
Imo heeft de ruiter er doorgaans meer moeite mee dan het paard dus daar hoeft ook geen ton aan trainingsuren in te gaan zitten. Een paard waarbij de basis goed is (en doorgaans is juist een jonkie nog superlos, licht en zacht aan de hulpen en zeer cooperatief) daar rij je je oefeningen zo uit. Voor lange stukken oefeningen die wat verzameling vragen moeten ze natuurlijk ook sterker zijn, maar hier een pasje en daar een pasje, ach, daar zie ik voor het kunnen van het paard geen probleem in.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:18

Ik vind 3 sowieso redelijk jong, maar dat is weer een andere discussie uiteraard.

Wijken gaat nog wel, maar schouderbinnenwaarts vind ik echt wel te snel... En dan bedoel ik met wijken af en toe spelenderwijs eens een paar pasjes meepakken. Voor een 3-jarige is niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk 3 keer per week een half uurtje basis ruim voldoende. En basis hoeft niet enkel rechtuit over de hoefslag te zijn, onder basis versta ik stabiele gangen, nette overgangen, enigzins tempocontrole, figuren en ook juiste stelling vind ik toch wel bij de basis horen. Daar moet je lekker de tijd voor nemen en ga dan rond zijn 4e nog eens kijken naar het wijken.

Vaak is de basis al moeilijk genoeg en wordt daar maar snel overheen gestampt met moeilijkere oefeningen... En vervelen zal zo'n 3 jarige zich echt niet in een half uurtje hoor, als je ook eens lekker afwisselt met een buitenritje, en hem lekker bezig houdt met die basis.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:17

Princesj schreef:
Mijn paard kon eerder schouderbinnenwaards als een correcte volte draven, omdat ze graag met de schouders richting de wand liep. Dus vaak was het stukje rechtrichten en soms er iets overheen en je rijd schouderbinnenwaards. Dus als we de leeftijd van het paard weglaten en kijken naar de periode waarin ze beleerd is lijkt me het geen probleem.

Als het paard graag met de schouders naar de wand toe loopt, gaat de kont toch naar binnen?
Of bedoel je het niet zo?
Want als dat zo is heb je het niet over schouderbinnenwaarts, maar s.m.v. travers.

Ik vind dat je trouwens prima dat soort oefeningen op die leeftijd kan doen mits de basis goed zit. Zo houd je je paard ook soepel