Teugeldrukmeter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:48

Sorry, want dit is offtopic.... maar ik vind het werkelijk sneu dat zoiets nodig is. En dat mensen nog steeds geloven dat je druk nodig hebt om je paard nageeflijk te laten lopen. Maar goed, da´s een andere discussie :)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:54

Ik dacht eerst dat het een grapje was, maar ze bestaan dus echt begrijp ik?
Wat een onzin zeg, ga je steeds kijken of de druk goed is en wat als die niet voldoet aan de eisen?
Ik heb in mijn leven heel veel paarden gereden, en bij sommige was 10 gram voldoende, maar bij andere een kilo.....Dat we streven naar die 10 gram lijkt me duidelijk, maar lang niet elk paard zal op dezelfde druk fijn lopen.
En ja Ffortuna, je zal op elk paard uiteindelijk een bepaalde druk moeten nemen in ofwel de mond, of de neus of de hals of met je benen of....................

ShauniBefJarig

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:57

Ik zag het laatst! Vind het toch een handige uitvinding! Vooral goed voor manege's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:58

aerdenhout1 schreef:
En ja Ffortuna, je zal op elk paard uiteindelijk een bepaalde druk moeten nemen in ofwel de mond, of de neus of de hals of met je benen of....................

OK, ik bedoel meer de 10 tot 50 kilo per arm die het gros van de dressuurruiters nodig denkt te hebben. En natúúrlijk geldt dat voor niemand uit dit topic of zelfs maar van Bokt (grinnik) maar IRL geldt het wel voor veel ruiters, helaas.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:19

En daarvoor is de teugeldruk meter een goede eye-opener! Veel ruiters zouden echt niet met zo'n meter durven rijden... bang voor de uitkomst.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:27

Persoonlijk denk ik dat de echt hardhandige ruiter zich niet schaamt voor wat rood. Dat is dezelfde ruiter die zich niet schaamt om zijn zweep bovenhands te nemen en de sporen erin te drukken. :o

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:48

ook ik heb de test gedaan op horse event, ik had wel en zachte gelijke druk, maar schrok toen ik een super klein kneepje wilde geven ( kon mijn vuist niet eens helemaal knijpen) want het sprong meteen van 1 lampje naar 6, de inwerking die je dus denkt te hebben als je iets doet bereik je al veel eerder dus je gebruikt eerder te veel en te lang druk die onnodig is.

mensen die zeggen dat het onnodig is ga bij jezelf te rade, heb je nooit een moment dat je met een nieuw paard rijdt waar je niet aan gewend bent en dat je dan onbewust vaster houdt?

ik heb nog geen enkele ruiter ooit gezien( en ik heb er veel gezien van manege tot lichte tour) die geen enkel moment hadden dat ze niet onjuist met teugels bezig zijn.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:57

Fouten heb je (helaas) altijd :j. Ook bij mij kwam er een paar keer een rood lampje voorbij (paard liet plotseling hoofd vallen), dan is mijn hand dus niet snel genoeg om de beweging helemaal te volgen. Nu wil je natuurlijk ergens ook gewoon kunnen ingrijpen, en dus komen er dan inderdaad een kort moment kilo's kracht op te staan. Vooral voor je basisrijden (dus waar er geen sprake is van een plotselinge gebeurtenis) is het handig als check. Je moet het denk ik ook niet zien als meer als dat:de teugeldrukmeter laat je zien wat je doet, of je dat wilt veranderen en hoe, is daarna aan jezelf (en je instructie).

Anoniem

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:07

Angela, je hebt zeker een punt, maar is het niet zo dat de mensen die het gaan gebruiken niet de hardhandigste ruiters zijn? Dus dat de mensen die het nodig hebben, dit niet gaan gebruiken.

Maar goed, voor de ruiter die graag met contact op de teugels rijdt (ik rijd zelf western dus ik wil dat mijn paard ook zonder teugeldruk in frame blijft lopen) en wil controleren hoe de druk verdeeld is is dit vast interessant.
Jammer dat het apparaat zo duur is!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:11

Inderdaad een dikke kans dat alleen een ruiter die het idee heeft met een zachte hand te rijden aan de teugeldrukmeter durft te gaan rijden... iemand die weet dat ie "een zware hand" heeft, zal zeggen dat het paard het nodig heeft, en geen teugeldrukmeter nodig heeft om dat te zien. En dikke kans dat die mensen ook lessen bij iemand die zegt dat ze met de zware hand (bij dat paard) goed bezig zijn.

Nu maar hopen dat de instructeur een zachte hand wilt, en de ruiter dmv zo'n teugeldrukmeter erop kan wijzen dat het paard wel met een lichte hand ook fijn kan lopen. In bovenstaande situatie zal dat inderdaad waarschijnlijk niet gebeuren..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:15

Bij Horse Event was eigenlijk ook te zien dat een bepaald 'type 'ruiter de teugeldrukmeter kwam 'testen'.
Ik denk inderdaad dat degene bij wie het nodig is deze niet zullen gaan gebruiken helaas...

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:22

Lijkt me voor wedstrijdruiters ook wel handig... maar dan wel voor de jury. }>

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:55

Dat zou wel een goede zijn. Denk alleen niet dat de KNHS dat erdoor durft te drukken *kost teveel leden* :+

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:58

Zoolgangster schreef:
Lijkt me voor wedstrijdruiters ook wel handig... maar dan wel voor de jury. }>


Dan kun je beter de jury door een computer gaan vervangen die het allemaal precies berekent nav de beelden die hij binnenkrijgt ed.

Ik zou het best een willen proberen hoor zo een teugeldruk meter. Ik weet dat ik soms wat meer druk links of rechst heb (meestal rechts) en zou dat verschil best graag eens gemeten zien worden.
Door een ongeluk heb ik nl groot krachtverlies opgelopen. Maar het is mij vooralsnog veel te duur.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:20

Angela schreef:
En daarvoor is de teugeldruk meter een goede eye-opener! Veel ruiters zouden echt niet met zo'n meter durven rijden... bang voor de uitkomst.


Wat een aanname zeg. -O-

Iedereen die zijn eigen rijden wil verbeteren en denkt dat deze meter leerzaam kan zijn wil dat toch wel?

Nog nooit gelezen/gehoord dat iemand niet 'durfde'. Nu zeg je vast dat ze dat niet durven uit te spreken, maar dan nog blijft het een enorme aanname.

De meeste mensen denken volgens mij dat ze het vrij goed doen (net zoals hier in dit topic) en dan zullen ze er vast niet bang voor zijn.


Angela schreef:
Dat zou wel een goede zijn. Denk alleen niet dat de KNHS dat erdoor durft te drukken *kost teveel leden* :+


Oh ja dat zal het zijn. :') Vast niet omdat het een enorme investering zal zijn...

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:54

Ffortuna schreef:
Angela, je hebt zeker een punt, maar is het niet zo dat de mensen die het gaan gebruiken niet de hardhandigste ruiters zijn? Dus dat de mensen die het nodig hebben, dit niet gaan gebruiken.

Maar goed, voor de ruiter die graag met contact op de teugels rijdt (ik rijd zelf western dus ik wil dat mijn paard ook zonder teugeldruk in frame blijft lopen) en wil controleren hoe de druk verdeeld is is dit vast interessant.
Jammer dat het apparaat zo duur is!



Klopt. ik ben dressuur ruiter en heb moeite met teugeldruk continue houden en op 2 teugels tegelijk.
ik 'voel' het wel maar ik vertrouw mezelf nooit zegmaar :')

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:03

Angela schreef:
Inderdaad een dikke kans dat alleen een ruiter die het idee heeft met een zachte hand te rijden aan de teugeldrukmeter durft te gaan rijden... iemand die weet dat ie "een zware hand" heeft, zal zeggen dat het paard het nodig heeft, en geen teugeldrukmeter nodig heeft om dat te zien. En dikke kans dat die mensen ook lessen bij iemand die zegt dat ze met de zware hand (bij dat paard) goed bezig zijn.

Nu maar hopen dat de instructeur een zachte hand wilt, en de ruiter dmv zo'n teugeldrukmeter erop kan wijzen dat het paard wel met een lichte hand ook fijn kan lopen. In bovenstaande situatie zal dat inderdaad waarschijnlijk niet gebeuren..


Nou nee hoor, ik weet dat ik af en toe 'streng' ben, maar kan op de reactie van het paard direct mee komen en licht worden.
En ja ik wil een zachte hand, maar die zware hand is af en toe nodig om duidelijk te maken dat 'licht' een fijner gevoel geeft...zowel bij het paard als bij de ruiter.
IK denk dat zo'n meter bij mij af en toe zal uitslaan en daarna weer op zijn normale stand zal komen.
maar ik bedenk me net dat dit misschien wel DE uitvindeing kan zijn voor al die ruiters die zo'n los vaste aanleuning hebben, want dat is voor een paard nog veel vervelender dan een wat te veel aangetrokken teugel.
met andere woorden, waar vind ik zo'n ding, geef eens een link als iemand die weet???

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:07

aerdenhout1 schreef:
Angela schreef:
Inderdaad een dikke kans dat alleen een ruiter die het idee heeft met een zachte hand te rijden aan de teugeldrukmeter durft te gaan rijden... iemand die weet dat ie "een zware hand" heeft, zal zeggen dat het paard het nodig heeft, en geen teugeldrukmeter nodig heeft om dat te zien. En dikke kans dat die mensen ook lessen bij iemand die zegt dat ze met de zware hand (bij dat paard) goed bezig zijn.

Nu maar hopen dat de instructeur een zachte hand wilt, en de ruiter dmv zo'n teugeldrukmeter erop kan wijzen dat het paard wel met een lichte hand ook fijn kan lopen. In bovenstaande situatie zal dat inderdaad waarschijnlijk niet gebeuren..


Nou nee hoor, ik weet dat ik af en toe 'streng' ben, maar kan op de reactie van het paard direct mee komen en licht worden.
En ja ik wil een zachte hand, maar die zware hand is af en toe nodig om duidelijk te maken dat 'licht' een fijner gevoel geeft...zowel bij het paard als bij de ruiter.
IK denk dat zo'n meter bij mij af en toe zal uitslaan en daarna weer op zijn normale stand zal komen.
maar ik bedenk me net dat dit misschien wel DE uitvindeing kan zijn voor al die ruiters die zo'n los vaste aanleuning hebben, want dat is voor een paard nog veel vervelender dan een wat te veel aangetrokken teugel.
met andere woorden, waar vind ik zo'n ding, geef eens een link als iemand die weet???


http://www.ej.nl/products/10000095/2190016/ dit is die van EJ..

byloulou
Berichten: 308
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:41

Ik heb die van ej en ik vind het een heerlijke uitvinding. Puur om jezelf even te chekken of het goed gaat. Ik heb er veel profijt van.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:57

Ik zou hem idd graag een aantal keer gebruiken!
Vooral met stelling en wendingen om te controleren of de druk gelijk blijft.
En of het paard werkelijk zo zwaar in de hand is, of ik toch (onbewust) te veel aan het terug werken ben.
Hoe zou dit werken in combinatie met een martingaal of zelfs een thiedemann?
Als manegeruiter heb ik niet altijd wat te zeggen over de optoming, al kan ik bij de meeste paarden de hulpteugels waarschijnlijk wel weghalen.

Iejoortje
Berichten: 187
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:22

Ik geloof dat ik nog niet gelezen heb wat exact de teugeldruk is, die de TDM van EJ aangeeft. Hoeveel Newton? Staat dat ergens in de beschrijving?

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:02

teugedrukmeter , het roept in mij een afkeer op .
Altijd dat roepen van vederlichte verbinding , vederlichte verbinding is wat je krijgt als je je paard op een goede doordachte wijze hebt opgeleid maar iedereen vergeet wel dat dat richting het eindstation is en niet iets wat je zomaar even krijgt , iedereen kan zijn paard loslaten het is juist de kunst dat het paard zacht word en gekadert word door zijn ruiter.dus dat het paard de aanleuning maakt en niet de ruiter
Dat je daarbij het paard moet modeleren lijkt dan wel vergeten te worden.En dan heb ik het heus niet over een paard dat constant met de mond open loopt omdat zijn ruiter enorme druk geeft.dat verafschuw ik ook en helemaal de effecten ervan die hierbij kunnen optreden zoals gebroken diagonalen enzo enzo

Maar dat echt gereden kan worden dus de hulpen altijd doorlaat en accepteerd , laat je je teugels nagenoeg bijna loshangen ben je niet meer aan het rijden en of voelen en of modeleren dan heb je je paard aangeleerd waar te lopen als je dat en dat doet maar echt contact maken en een paard modeleren is hard werken de ellende is dat je het het vaak niet kan zien aan een goede ruiter /combi( juist goed dat je het niet kan zien maar daarom verkijken mensen zich er zo op naar mijn mening)

slokkie

Berichten: 1919
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:20


paardengekst

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-05-12

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:14

Die zijn ook al 19,99 per stuk dus zoveel bespaar je niet slokkie :P en dan moet je ook nog aan de knutsel, en het aflezen gaat ook lastiger

slokkie

Berichten: 1919
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Teugeldrukmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:48

Tegenover 59.00 eurie van de eppeljeck?
Voor die twee tientjes wil ik wel ff frunniken voor de leesbaarheid!
Zeker ipv het professionele setje van 350.-
:P