de juiste zithulpen ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

de juiste zithulpen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 13:31

Hoi,

telkens weer lees ik tegengestelde zithulpen voor b.v. een overgang terug.
Wat is nu de juiste ?

Ik lees over je gewicht zwaar maken ( door duidelijk uitademen ?) Maar dan maakt je paard lijkt me wel zijn rug hol ??

Ik lees over bekken naar achteren kantelen ( ik neem aan dat ze dan de bovenzijde van je bekken bedoelen wat je naar achteren kantelt, en dan de onderzijde naar voren ?) . Maar duw je dan niet juist je paard meer voorwaarts ?

Of over navel naar achteren ( is een beetje zoals bekken naar achteren ? ) ???

Wie weet nu de juiste hulp + uitleg waarom en wat er dan gebeurd.

Alicia2u

Re: de juiste zithulpen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:51

Ik ga uit van de zwaartekracht met een bekken zoveel mogelijk in middenstand. Bij groene combinaties maak ik eerder gebruik van verandering van ritme in knie en heup en in sommige gevallen wat anticipatie op het versnellen of vertragen (vanuit de heup de rug wat meer naar voor of naar achteren brengen). Aanspanning van de juiste rompspieren om stabiliteit te bewaren (bv nacel intrekken) is ten alle tijden belangrijk, maar is tijdens een overgang moeilijker vanwege het (plostelinge) verschil in snelheid. Uitademen in een overgang terug gebruik ik in de meeste gevallen ook, maar dan met als doel dat de ruiter zich wat meer ontspant in de overgang en zichzelf niet uit het zadel gaat drukken.

Zwaar maken hoor je inderdaad vaak en is in princiepe goed wanneer je paard verzameld is; in een verzamelde overgang komt de achterhand meer onder en verplaatst het zwaartepunt van het paard zich naar achteren en naar beneden. Het zwaartepunt van de ruiter zou het zwaartepunt van het paard moeten volgen en andersom om de beweging niet te verstoren. Bovendien heeft een verzameld paard de capaciteit om de rug bol te houden tijdens een dergelijke overgang.

Alle dingen die je hebt gehoord kloppen dus wel, maar het is vaak heel specifiek voor een combinatie. een aandachtspunt uit een hele rits hulpen wordt dan verward met de eigenlijke hulp. Voor de 'officiele' hulpen kun je het beste eens kijken in een handboek van de FN, KNHS of de FEI.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:31

Wat beter 'helpt' dan zwaar maken is lang maken.. als ik het gewicht naar mijn hakken verplaats zegmaar, en mijn pony de druk op de beugels voelt.. staat ze stil. Dit werkt beter dan met je billen zwaar maken zegmaar..

(ik kom voor geen meter uit mijn woorden, sorry)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:53

Voor overgangen terug en halthouden doe ik: volledig ontspannen (dus checken dat benen, rug, schouders, handen, gezicht ontspannen zijn) en dan uitademen vanuit je buik. Ook benen iets langer maken, net alsof je zelf wil stilstaan vanuit de beweging die je maakt waarmee je het paard volgt. en niet zwaarder gaan zitten, dan maakt het paard inderdaad de rug hol. Gewoon zorgen dat je alles ontspant en uitademen. Het werkt ook wanneer je je paard longeert.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:58

Ik ga voor een overgang of verlangzamen enkel iets zwaarder zitten, dit wil zeggen dat ik me een moment lang volledig ontspan en daardoor het 'zandzak' gehalte verhoog. Voor mijn pony genoeg, er komt geen teugelhulp aan te pas. In mijn houding komt echter geen enkele verandering. Je ziet veel mensen hun benen idioot ver naar voren steken, waardoor ze hun bekken naar achteren kantelen en daarmee dus tegelijkertijd een drijvende hulp geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:01

Precies, niks met je zit doen en ook niet met je teugels. Mijne gaat juist alleen maar harder als je aan de teugels zit :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:27

Als ik aan de teugels zou komen om hem af te remmen is meteen de hele aanleuning in de overgang naar de vaantjes. Niet dat ik nooit teugelhulpen geef, maar hij heeft nog wat moeite met verzameld en fijn in de aanleuning te blijven tijdens de overgangen, blijf ik van de teugels af gaat het goed. (met eraf blijven bedoel ik contact blijven houden maar er geen extra druk op zetten) Met zit en kuithulpen werk ik des te meer, om overgangen te maken en wendingen in te zetten.