Contra-stelling bij aangalopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Contra-stelling bij aangalopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 17:18

Ik rijd altijd buiten met mijn paard, en galoppeer vaak op rechte stukken aan. Stelling vraag ik hem nooit doelbewust, maar nu viel het me op dat hij met stelling naar rechts het gemakkelijkst in de linkergalop aanspringt en voor de rechtergalop juist de linker stelling. :+

Zijn er mensen die hier interessante theorieën over hebben?

Ik begrijp het principe van: (In geval van linkergalop) Met het rechterbeen achter de singel, achterhand daarmee naar links drukken/vragen, zelf vraag ik ook soms zijn schouders wat naar rechts, en dan aangalopperen. Maar wat heeft de stelling hier nu eigenlijk mee te maken?

Mijn moeder had het idee dat het logisch was, want 'als je in de bak rijdt kijken paarden van nature ook altijd naar buiten' maar volgens mij is dat puur omdat deze paarden de hoeken in worden gestuurd enkel op de buitenteugel.

Dus mijn vraagstelling: Met welke stelling springen paarden in galop aan? (Als wij ze de keus zouden geven, zegmaar. :o )

Ashley5760

Re: Contra-stelling bij aangalopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:22

Klopt mijn jonge paard doet alles voor linkerhulp en springt rechts aan en andersom.
Mbt hals stelling kan het wel kloppen, als jij naar rechts buigt komt er meer gewicht op het rechter voorbeen en wordt het linkervoorbeen ontlast. En is het dus makkelijker links aanspringen (was mijn theorie) hoe meer stelling ik vraag hoe meer hij in de verkeerde galop gaat... Let ook op dat je zelf recht gaat zitten veel mensen gaan beetje naar voren zitten om te "helpen" met aanspringen maar dan doe je dus precies hetzelfde. Als ik kaarsrecht blijf zitten en til mijn heup als het ware wat op (dus meer gewicht naar links en minder naar rechts) springt hij zo rechts aan. Dit is natuurlijk niet wat je uiteindelijk wil, maar wel een tussenstap om het hem goed aan te leren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:25

Met contrastelling maak je ruimte om het binnenbeen naar voren te laten grijpen. En zal je paard dus inderdaad makkelijker aan kunnen springen.
Als ze de keuze zouden hebben weet ik niet wat ze doen.
Maar bij jonge paarden die het nog niet helemaal snappen werkt contrastelling heel goed.
Uiteindelijk werk je dan steeds meer toe naar recht aanspringen en wat licht naar binnen gesteld.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:44

TS heb je dan ook al een nagedacht waarom je je buitenbeen iets achter de singel legt bij het aanspringen?

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:47

jury schreef:
TS heb je dan ook al een nagedacht waarom je je buitenbeen iets achter de singel legt bij het aanspringen?

Ik weet wel dat het als doel heeft om de achterhand iets opzij te brengen, waardoor hij gemakkelijker met het juiste been naar voren kan springen. (Weet niet echt hoe ik het uit kan leggen?)
Als jij het me zou kunnen verduidelijken, graag. :)

Wat ik hier lees wat betreft gewicht klopt inderdaad ook als ik er zo over nadenk. Dat je niet naar voren moet gaan leunen, en ook niet op het linkerbeen als hij links moet aanspringen, omdat hij juist die opwaartse beweging met het linkerbeen moet 'beginnen', zegmaar.

Iedereen al bedankt voor de reacties.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:50

Als je paard naar rechts kijkt, is de linker kant spieren langer. Dan is het voor het paard veel voor de hand liggender om in de linker galop aan te springen; met de "langste spieren" is het het makkelijkste om naar "voren" te grijpen met het been. :) En rechtsom precies hetzelfde. Hoop dat je mijn uitleg begrijpt, want ik ben niet zo'n held in typend uitleggen, haha.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:52

Maar hoe kan dit dan: mijn paard heeft heel erg lang moeite gehad met het goed aanspringen op één kant. Totdat ik heel veel binnenstelling vroeg, vanaf dat moment is het goed gegaan. Daarvoor kon ik gewoon maar de galop één kant op doen. En no way dat het met buitenstelling lukte..

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:56

44Myrthe44 schreef:
Maar hoe kan dit dan: mijn paard heeft heel erg lang moeite gehad met het goed aanspringen op één kant. Totdat ik heel veel binnenstelling vroeg, vanaf dat moment is het goed gegaan. Daarvoor kon ik gewoon maar de galop één kant op doen. En no way dat het met buitenstelling lukte..

Geen idee hoe dat dan kan... ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:58

En als je een jong paard moet leren galopperen spring je meestal in een hoek of op de volte aan, omdat zijn lichaam dan al naar binnen is gebogen en hij dus eerder in de goede galop zal aanspringen. Maar dat lijkt volkomen tegenstrijdig met wat hier gezegd wordt, dan zou je met een jong paard juist op de lange zijde moeten aanspringen zodat zijn lichaam meer recht/ naar buiten gericht is.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:36

44Myrthe44 schreef:
En als je een jong paard moet leren galopperen spring je meestal in een hoek of op de volte aan, omdat zijn lichaam dan al naar binnen is gebogen en hij dus eerder in de goede galop zal aanspringen. Maar dat lijkt volkomen tegenstrijdig met wat hier gezegd wordt, dan zou je met een jong paard juist op de lange zijde moeten aanspringen zodat zijn lichaam meer recht/ naar buiten gericht is.

Ik denk dat bij de linkergalop de achterhand meer naar links moet lopen in vergelijking tot de voorhand. Of dit nu in een hoek gebeurd of op de lange zijde...
Dat dénk ik, maar ik snap het hele principe eigenlijk ook niet. Vroeger nam ik gewoon altijd aan dat het zo nu eenmaal hoorde, dat ik mijn paard zo nu eenmaal trainde, maar nu ik zijn voorkeur voor stelling naar 'buiten' merk, ben ik er over na gaan denken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:59

Als eerste, je hoeft en moet absoluut de achterhand niet naar binnen duwen bij het aangalopperen. De achterbenen moeten gewoon het spoor van de voorbenen volgen. Een paard dat de galophulp eenmaal goed begrijpt kan dan ook gewoon aangalopperen als hij volledig rechtgericht is.
Ik denk dat het buitenbeen naar achter leggen voortkomt uit de zithulp die je geeft. Voel maar eens heel goed wat er gebeurt met je heupen als je je buitenbeen verlegt...Dat is de hulp die je geeft!

Dan over het stelling naar buiten. Het maakt in principe helemaal niets uit of je paard naar binnen of naar buiten kijkt om aan te galopperen. Wat echter wel veel uitmaakt, in veel gevallen zelfs bepalend is, is of je paard over de schouder naar buiten valt. Het binnenvoorbeen heeft ruimte nodig om naar voren te grijpen bij het aangalopperen. Als het paard over de buitenschouder valt plaatst hij het buitenvoorbeen buiten de massa en daardoor het binnenvoorbeen er te ver onder...Wat het lastig zo niet onmogelijk maakt om aan te galopperen. Stelling naar buiten lost dit op omdat de schouder dan terug naar binnen komt.
Wat je vaak ziet bij wat minder ervaren of handige ruiters waarbij het niet lukt om aan te galopperen is dat ze wanhopig proberen om maar stelling te vragen, dieper de hoek in te rijden en het paard maar telkens verkeerd aan blijft springen. Deze ruiters hebben dan niet door dat zij hun paard verder en verder over de schouder naar buiten duwen waardoor zij hem niet helpen, maar het juist lastiger maken. De oplossing is het paard weer recht te richten, tussen twee teugels te houden en de schouder beter te begrenzen. Een hulpje om dit te bereiken is buitenstelling...Op lange termijn lost dit het uiteraard niet op, maar om het gevoel te krijgen wat de bedoeling is en uit de negatieve spiraal van verkeerd aanspringen te komen werkt het vaak wel erg goed.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:14

Aha, dat maakt een hele hoop duidelijker! Hartstikke bedankt!

En ik moet toegeven dat mijn paard niet ontzettend goed meer op een simpele galophulp reageert (omdat ik en mijn moeder hem altijd buiten rijden en mijn moeder er nooit op traint), en dat ik daarom zijn achterhand opzij 'duw' om hem beter op de galop voor te bereiden.

En nu begrijp ik het. Mijn voornaamste probleem zal dus waarschijnlijk ook liggen bij de buitenschouder. Daar zal ik nu aan proberen te werken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:56

Ik begrijp nog steeds niet waarom je dan op de manege leert dat je binnenstelling moet vragen, als het eigenlijk omgekeerd is??
Ik heb al 10 jaar les, 7 verschillende instructeurs gehad maar er heeft er nog nooit eentje geroepen dat je buitenstelling moet aanvragen om in galop aan te springen/ op een recht stuk moet aanspringen (maar juist goed binnenstelling, en aanspringen in een bocht).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:22

44Myrthe44 schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom je dan op de manege leert dat je binnenstelling moet vragen, als het eigenlijk omgekeerd is??
Ik heb al 10 jaar les, 7 verschillende instructeurs gehad maar er heeft er nog nooit eentje geroepen dat je buitenstelling moet aanvragen om in galop aan te springen/ op een recht stuk moet aanspringen (maar juist goed binnenstelling, en aanspringen in een bocht).

Omdat een correct gebogen en gesteld paard, nog altijd het simpelst kan aangalopperen. Op het overgrote merendeel van de maneges is geen tijd om verder te kijken dan dat. Dat deze beknopte uitleg resulteert in ruiters die het hoofd maar naar binnen blijven trekken omdat ze meer stelling willen en daarbij de rest van het paard vergeten...Dat word dan even over het hoofd gezien.

Je moet dus geen buitenstelling vragen, het is trucje om het over de schouder vallen op te vangen. Je kan er een probleem mee oplossen en je paard weer duidelijk maken wat je ook alweer wilde. Als je het niet zo ver laat komen dat hij te scheef word/te veel over de schouder valt om aan te springen en voorkomt dat je normale galophulp (met binnen stelling en buiging) niet meer duidelijk is, heb je ook die trucjes niet nodig....

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 08:18

_Esther_87_ schreef:
Omdat een correct gebogen en gesteld paard, nog altijd het simpelst kan aangalopperen. Op het overgrote merendeel van de maneges is geen tijd om verder te kijken dan dat. Dat deze beknopte uitleg resulteert in ruiters die het hoofd maar naar binnen blijven trekken omdat ze meer stelling willen en daarbij de rest van het paard vergeten...Dat word dan even over het hoofd gezien.

Je moet dus geen buitenstelling vragen, het is trucje om het over de schouder vallen op te vangen. Je kan er een probleem mee oplossen en je paard weer duidelijk maken wat je ook alweer wilde. Als je het niet zo ver laat komen dat hij te scheef word/te veel over de schouder valt om aan te springen en voorkomt dat je normale galophulp (met binnen stelling en buiging) niet meer duidelijk is, heb je ook die trucjes niet nodig....

Ik heb mijn paard nooit stelling gevráágd, hij koos er altijd zelf voor. Heb overigens gisteren even geoefend, en het ging een stuk beter. Als ik mijn gewicht iets naar rechts verplaats, zijn achterhand toch een stukje opzij vraag, en vooral NIET naar voren ga leunen/pushen, springt hij soepel aan in de linkergalop. Hierbij bleef zijn hoofd netjes recht. (Later kunnen we werken aan een beetje binnenstelling.)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:36

Maar dan spring je aan op een rechte lijn neem ik aan? Of loopt je paard in een volte/wending volledig recht?

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:51

Rechte lijn ja. Ik rijd altijd buiten langs de weg dus ik spring vrijwel altijd op een rechte lijn aan. Op een volte zou ik hem wel naar binnen stellen ja. Puur uit automatisme.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:05

Kimmsel schreef:
Rechte lijn ja. Ik rijd altijd buiten langs de weg dus ik spring vrijwel altijd op een rechte lijn aan. Op een volte zou ik hem wel naar binnen stellen ja. Puur uit automatisme.

Maar dat is toch goed dan, dat is ook de bedoeling. Paard moet recht zijn op een rechte lijn en gebogen in een wending. Dat hoeft niet te veranderen als je gaat galopperen. We beginnen alleen met jonge of onervaren dieren op een volte of in een wending, omdat dat iets makkelijker voor hen is. Zodra je paard de hulp echter goed kent, maakt het meestal niet meer uit waar je aanspringt en gaat dat inderdaad net zo gemakkelijk op een rechte lijn met een rechtgesteld paard :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:50

Het is heel logisch dat een paard bij contra stelling vaak wel de goede galop aanspringt; het binnenvoorbeen kan dan makkelijker naar voren en door de contrastelling begrens je de buitenschouder waardoor die minder makkelijk naar voren kan.

Jonge paarden leer ik altijd de juiste galop aan te springen door a. bewust op het verkeerde been licht te rijden (dan ontlast je ook het binnenvoorbeen) en met lichte contrastelling ze vlak voor de hoek in galop te laten gaan. Werkt altijd. Zodra ze automatisch de goede galop aanspringen ga je ze meer in verbinding rijden en probeer je de juiste stelling en buiging te bewerkstelligen.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:10

Die van mij kan zich zelf nog wel eens flink opfokken door veel energie, in cominatie met een op het moment nog wat zwak achterbeen galoppeerd hij rechtsom nooit goed aan dan.
Hij vind het erg moeilijk om zien binnenbeen eronder te zetten op dat moment en naam dan ook buitenstelling aan en duw zijn achterhand naar binnen. Op die maier springt hij wel goed aan, hetzelfde geld voor wissels, hierbij stel ik hem ook overdreven om, en laat hem dan ook flink "scheef"galopperen om te wisselen. Dit zijn we allemaal langzaam af aan het bouwen. Maar het werkt zeker! (voor mij in ieder geval.

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:18