Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
Normaal gesproken weet je echt wel het verschil tussen even je dag niet hebben en klieren. Als er sprake is van dat eerste, vind ik het heel goed dat je even een stapje terug doet
Doe ik zelf ook. Eerst kijk ik voorzichtig of ik het paard er doorheen kan rijden, dat kan bijvoorbeeld als het spierpijn is, maar lukt dat niet, dan sluit ik af en zet ik hem terug in de wei.
Of ik geef hem een dagje rust. xXLianneXx schreef:ik vind dat je gelijk hebt. Ook paarden zijn levende wezens die wel eens hun dag niet kunnen hebben.
Als je zelf eens je dag niet hebt wil je ook niet dat iedereen maar door blijft zeuren omdat je nog iets moet doen wat niet helemaal goed gaat, wordt je alleen maar vervelend van. doe dan even een oefeningetje waarvan je zeker weet dat het goed gaat en dan lekker terug op de weide.
Dus je kunt best stoppen als je er maar een goed moment voor uitkiest.
Geryon schreef:Spierpijn dat moet je proberen te voorkomen en dat is dus niet een oorzaak van wat ik bedoel met 'zijn dag niet hebben'. Dus na een zware training twee dagen afbouwen met lichte training bijvoorbeeld.
Heeft het paard zijn dag niet omdat hij echt veel spierpijn heeft dan ben jij als ruiter verkeerd bezig.
Is alleen maar een kwestie van net iets meer vragen of net even wat anders doen dan normaal, net zoals je dat als mens doet en spierpijn krijgt. Kan gebeuren, bijvoorbeeld als je voor een hoger niveau gaat trainen en er nieuwe oefeningen bijpakt, of een keer een zware les rijdt, al is het maar een iets langere buitenrit dan normaal. Als je dat stelselmatig doet, dan ben je verkeerd bezig imo. Maar een keertje spierpijn lijkt me geen enkel probleem. Ik ben het wel met je eens dat je na een zware dag dan lichter werk moet doen, absoluut
maar dan nog kan het zijn dat ik in plaats van dat lichtere werk gewoon maar even niets doe, als ik aanvoel dat de spierpijn mijn paard wat belemmert.