Verstandig of laf? paard heeft zijn dag niet.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

nicole_hetty

Verstandig of laf? paard heeft zijn dag niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 10:44

heey,

gister had ik een discussie met iemand na aanlijding dat mijn paard haar dag niet had.

elk paard zal het wel eens hebben. een dag waarop het allemaal even niet zo gaat als anders.
mijn paard doet eigenlijk altijd haar uiterste best om alles aan te nemen wat ik vraag. natuurlijk gaat niet altijd alles goed, maar ze probeert het wel. nu heeft ze soms even haar dag niet. dan gaan simpele dingen verkeerd die ze anders heel goed doet. gister had ze zo'n dag. ze was iets meer gespannen dan normaal en daardoor gingen de oefeningen niet zo als dat het zou moeten. na een paar rondjes stap en draf ben ik afgestapt. heb mijn paard een aai over de bol gegeven en terug gezet in het land. morgen weer een dag!
nou was er iemand die ik dat vertelde en die vond het maar laf dat ik niet doorzette om de foutjes goed te krijgen. ze zei dat als ik dat vaker zou doen dat mijn paard daar misbruik van zou maken en vaker vervelend zou worden. omdat het afstappen een beloning voor haar foute gedrag zou zijn.
oke dat zou kunnen, zelf denk ik daar anders over.
mijn paard had haar dag niet. zelf vind ik niet dat ik dan door moet gaan tot een gevecht. dat gevecht ga ik toch niet winnen en vind ik ook niet nodig. zelf denk ik dat een paard eerder onthoud dat ik in ga op het negatieve gedrag, dan wanneer ik mijn paard weer terug zet in het land. natuurlijk wel met grenzen. een paard dat elke dag een probleem maakt zet ik er wel even doorheen. maar dit ging echt om 1x in de zoveel tijd dat een paard zijn dag niet heeft.

ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken?
een paard dat altijd zijn uiterste best doet met het werk, maar wat soms even niet "wil".
toegeven en geen gevecht aan gaan of doorzetten tot het wel goed gaat?

sorry voor alle spel fouten Dyslexie
Vernieuwde site met het nieuwe aanbod!
www.paarden2ehands.webklik.nl

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:48

Meestal merk ik het al aan hoe hij de wei uit komt of hij zijn dag heeft of niet. Als hij echt zijn dag niet heeft, stap ik ook af en ga bijv. een stukje wandelen. Ik heb nog niet gemerkt dat hij er misbruik van maakt. Ik heb ook wel eens mijn dag niet.

Edit: als hij gewoon loopt te kl*ten, merk ik wel het verschil met zijn dag niet hebben. Dan moet hij doorlopen.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 25-08-12 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:48

Als paard zijn dag niet heeft, of als ik mijn dag niet heb, blijf ik lekker bij de basis, als hij dan lekker ontspannen voorwaarts loopt, stap ik af. Altijd afsluiten met een goed gevoel :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:49

Probeer dat korte ritje dan wel goed af te sluiten, al is het maar een mooie ronde volte :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:50

ik vind dat je gelijk hebt. Ook paarden zijn levende wezens die wel eens hun dag niet kunnen hebben.
Als je zelf eens je dag niet hebt wil je ook niet dat iedereen maar door blijft zeuren omdat je nog iets moet doen wat niet helemaal goed gaat, wordt je alleen maar vervelend van. doe dan even een oefeningetje waarvan je zeker weet dat het goed gaat en dan lekker terug op de weide.

Ik ben dyslexies vandaar dat mijn Nederlands niet is zoals het zou moeten zijn.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:51

Ik herken het wel , dat je paard zijn dag niet heeft.
Zelf probeer ik iets te vinden(oefening) wat wel goed gaat en dan pas stoppen, dus stoppen met wat postiefs.
Ik moet wel zeggen dat als ik een slechte dag heb niet eens ga rijden, want dan gaat echt niets.

[o]

nicole_hetty

Re: Verstandig of laf? paard heeft zijn dag niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 11:06

mijn paard heeft vooral moeite met de gangen zelf te ontspannen. als ze haar dag niet heeft lukt het haar niet om te ontspannen. om deze rede stap ik eigenlijk direct af als ik merk dat het hem niet word. mak ik haar de dag er na weer is er niks aan de hand en loopt ze weer heel fijn haar rondje. zelf denk ik dat ze meer "schade" maakt door het doorzetten dan het afstappen. natuurlijk heb ik ook wel een keer wel doorgezet. maar dan word de stress groter en gaat het alleen maar slechter.

sorry voor alle spel fouten Dyslexie
Vernieuwde site met het nieuwe aanbod!
www.paarden2ehands.webklik.nl

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:11

Als me paard d'r dag niet heeft dan ga ik ook niet zwaar dressuur trainen. dan gaan we gewoon leuke dingen doen. Ik weet echt wel wat me paard minder zwaar vind. Dus dan lekker stap buitenritje, of crossen door de bak, of springen.

Werkt trouwens ook andersom. Als ik bij het poetsen enzo al helemaal uit me doen ben. Dan draait ze vast om richting polder en buitenbak.
Is goed voor de vriendjes band...

Adventkalenders, snoepgoed en andere leuke cadeau's

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:18

Als ik merk dat mijn paard zijn dag niet heeft dan werk ik hem even los in stap en draf, als dat goed gaat stap ik af. Ik ga dan niks moeilijks vragen maar hij moet wel die paar minuten gehoorzamen. Ik heb namelijk wel een paard die misbruikt maakt van het minste of geringste :+

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, a dream came true * 01/11/'08 *

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:21

Als mijn paard zijn dag niet heeft, ga ik hem niet pesten. Dan maak ik wel een buitenritje of zo.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:24

Als je paard zijn dag niet heeft, leg dan voor jezelf een grens, dit wil ik vandaag bereiken, en als je dat bereikt heb, dan kan je gewoon normaal afstappen, bijvoorbeeld die volte mooi rond ;)

www.dressuurstalseren.com

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:31

IK vind het niet laf, ik vind het goed dat je naar je dier luistert.

Ik kijk wat mijn paard aangeeft. En als ze haar dag niet heeft, pas ik mijn rijden erop aan.
Dan ben ik blij met wat rondjes ontspannen lopen bijvoorbeeld.

Ik heb zelfs wel eens dat ik afstap en ga longeren.
(maar dan heeft ze heel erg haar dag niet en heb ik de bak al meerdere keren in vogelvlucht gezien :+ )

Ik stap overigens altijd wel pas af als er tenminste iets goed gegaan is.
Dit kan een overgang zijn, of een rondje ontspannen lopen, of een heel nette pas wijken.
Maar probeer altijd goed af te sluiten.

Zwerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:38

Ik ben het helemaal met je eens! Dieren kunnen net zo goed een slechte dag hebben. Spierpijn, vermoeid, verzin het maar. Ik begrijp ook niet goed waarom je toch zou moeten doorzetten. Vaak komen mensen dan met het genoemde argument: anders gaat ie er gebruik/misbruik van maken.... Daar geloof ik sowieso al niet in, zo ver gaat het denkvermogen van een paard niet. Als een paard enorm protesteert en op dat moment stop je, dan bevestig je wel het slechte gedrag en kan het erger worden. Maar een paard denkt daarbij echt niet "goh laat ik baasje pesten vandaag want ik heb geen zin". Rijd je een minuutje door en stop je op een moment dat hij wel braaf is, dan kan het paard het stoppen al niet meer koppelen aan zn eigen slechte gedrag. Stoppen op een positief punt zal derhalve ook nooit verkeerd uitpakken!

Zelf heb ik met hetzelfde probleem gezeten. Ik had jaren geleden een verzorgfjord, type lompe tank. Enorm dominant en hij vond bakwerk erg saai en moeilijk. Als ik merkte dat hij een slechte dag had, dan poetste ik hem alleen even of maakte een kort ritje door het bos. Ik kreeg daar ook veel commentaar op, vooral omdat het zo'n dominante tank was die nogal eens over mensen heen wil lopen... Toch ben ik dit blijven doen, ik ben naar hem blijven luisteren. Inmiddels zijn we een aantal jaartjes verder en meneer is met pensioen bij mij in de wei, maar nog altijd kan ik alles met dat dier! Wat je geeft, kan je terug krijgen.... Bij mij loopt ie zonder halster braaf mee, andere mensen wil hij nog wel eens tegen bomen pletten, omver lopen of hij laat zich gewoon niet vangen.... Altijd zo'n draak geweest, tenzij je hem met respect behandelt! Met dit dier is mijn ervaring dus juist het omgekeerde: door zijn slechte dagen te respecteren is hij juist liever en braver geworden!

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid

EvaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:42

Ik rijd dan ook niet serieus door, krijg je alleen maar frustratie door..
Ga lekker door de bak hobbelen en daarna is het wel goed. :)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:54

Ik vind het heel goed dat jij luistert naar je paard op deze manier :) Normaal gesproken weet je echt wel het verschil tussen even je dag niet hebben en klieren. Als er sprake is van dat eerste, vind ik het heel goed dat je even een stapje terug doet :j Doe ik zelf ook. Eerst kijk ik voorzichtig of ik het paard er doorheen kan rijden, dat kan bijvoorbeeld als het spierpijn is, maar lukt dat niet, dan sluit ik af en zet ik hem terug in de wei.

Ik geloof er niet in dat een paard dat altijd heel goed zijn best doet en meewerkt, ineens gaat 'klieren' of hoe je het ook wilt noemen, dus mijn uitgangspunt is altijd dat er iets mis is als het een dagje wat minder gaat (en met mis bedoel ik ook bijvoorbeeld spierpijn, niet zozeer dat er een blessure is). En dan kun je vaak beter stoppen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:30

Als ik merk dat mijn paard zijn dag niet heeft (dat merk ik al als ik aan kom lopen), ga ik lekker buiten rijden :j Of ik geef hem een dagje rust.

Je hebt er niets aan als je toch moeilijk gaat trainen en dus een gevecht met je paard aan moet gaan.

Spierpijn dat moet je proberen te voorkomen en dat is dus niet een oorzaak van wat ik bedoel met 'zijn dag niet hebben'. Dus na een zware training twee dagen afbouwen met lichte training bijvoorbeeld.

Heeft het paard zijn dag niet omdat hij echt veel spierpijn heeft dan ben jij als ruiter verkeerd bezig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:17

Ik leg de eisen dan een stuk lager, maar ik rij wel nog gewoon een stukje. Maar ik kan dan bijv. bezig gaan met dingen die het paard al lang goed kan of die het makkelijk vindt om te doen. Daarin doe ik dan ook geen concessies, hij moet dan bijv. wel goed aan het been blijven ofzoiets. Of ik kies ervoor om iets totaal anders te doen, wat allemaal niet zo serieus hoeft maar waar het paard wel bezig mee moet zijn (in ons geval bijv. cavalettiwerk of kleine sprongetjes oid, maakt me echt niks uit of en hoe hij erover komt, maar ik wil wel graag zien dat hij zijn best doet). Meestal merk ik dan ook dat het humeur van het paard opklaart.
Echt zomaar een rondje stappen en draven en wegzetten doe ik niet, daar heb ik de volgende dag dan vaak toch weer last van.

https://rivkasterringblog.wordpress.com/
May the odds be ever in your favor.
Momenteel niet actief op Bokt
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Aureliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:21

zeker je paard niet forceren! elk paard heeft zijn dag wel is niet, je kan ook is gewoon met hem wandelen geen oefeningen, is rustig op het platteland ( of paadjes ) maar doorzetten is als hij elke dag zo doet,
you go girl :p
:j

Vertrouwen.
Dat je gelukkig bent Als je word begroet,
met een zacht gehinnik
Dan word je Herkent,
Dan weet je meteen het Vertrouwen is goed.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:23

xXLianneXx schreef:
ik vind dat je gelijk hebt. Ook paarden zijn levende wezens die wel eens hun dag niet kunnen hebben.
Als je zelf eens je dag niet hebt wil je ook niet dat iedereen maar door blijft zeuren omdat je nog iets moet doen wat niet helemaal goed gaat, wordt je alleen maar vervelend van. doe dan even een oefeningetje waarvan je zeker weet dat het goed gaat en dan lekker terug op de weide.

En dit is wel heel belangrijk :j
Stop niet op het moment dat het niet goed gaat, daar kan hij zeker van leren.
Ik ben het met je eens ts dat je niet in gevecht moet gaan dat schiet niks op en levert alleen maar frustraties op van beide kanten wat het paard juist kan onthouden en zo de volgende dag weer zn dagje niet heeft :D Dus je kunt best stoppen als je er maar een goed moment voor uitkiest. :)

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

www.konijnentrainen.nl

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:23

Paarden kunnen ook weleens hun dag niet hebben idd. Maar ik wil wel hoe dan ook positief afsluiten, dus als een bepaalde oefening niet lukt dan probeer ik een makkelijkere variant op die oefening (bijvoorbeeld in een langzamere gang, of groter of korter), maar iig wel dat we het met positief iets afsluiten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:28

Als mijn paarden hun dag niet hebben, ga ik ook over tot alternatieve planning.
Kan zijn buitenritje, kan zin rondje draf lang laag en weer lekker naar huis.
Paarden kunnen ook wel eens een dag hebben dat het allemaal gewoon niet lekker gaat.

Vind dat verder geen probleem, bedenk dan altijd maar dat ik ook wel eens mijn dag niet heb.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:29

Meestal als ik merk dat m'n paard z'n dag niet heeft, ligt het aan mezelf.. Ik heb dan ook m'n dag niet! :')

But I know I was happier with you.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:22

Geryon schreef:
Spierpijn dat moet je proberen te voorkomen en dat is dus niet een oorzaak van wat ik bedoel met 'zijn dag niet hebben'. Dus na een zware training twee dagen afbouwen met lichte training bijvoorbeeld.

Heeft het paard zijn dag niet omdat hij echt veel spierpijn heeft dan ben jij als ruiter verkeerd bezig.

Dat vind jij... ik vind dat onzin :) Is alleen maar een kwestie van net iets meer vragen of net even wat anders doen dan normaal, net zoals je dat als mens doet en spierpijn krijgt. Kan gebeuren, bijvoorbeeld als je voor een hoger niveau gaat trainen en er nieuwe oefeningen bijpakt, of een keer een zware les rijdt, al is het maar een iets langere buitenrit dan normaal. Als je dat stelselmatig doet, dan ben je verkeerd bezig imo. Maar een keertje spierpijn lijkt me geen enkel probleem. Ik ben het wel met je eens dat je na een zware dag dan lichter werk moet doen, absoluut :j maar dan nog kan het zijn dat ik in plaats van dat lichtere werk gewoon maar even niets doe, als ik aanvoel dat de spierpijn mijn paard wat belemmert.

Anticiperen op je paard, dat vind ik het belangrijkst. Blessures moet je voorkomen, maar spierpijn is normaal gesproken vrij onschuldig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:25

Ik zou ongeveer hetzelfde doen.

maar als Xander zijn dag niet heeft, dan maar even wat rondjes los longeren, een keer een hindernisje springen. en dan gewoon even lekker bij hem zitten en knuffelen. :j
Xander zal daar NOOIT misbruik van maken.

Terwijl het bij timmy, daar juist misbruik van zal maken en het de volgende keer weer zal doen.. :+
echt hij soms echt een etter. :=

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:27

Vind het helemaal niet laf. Doorzetten hoeft ook niet altijd.
Mijn trien heeft dat ook wel eens. Dan kan ik wel willen maar heeft het geen nut en worden we beide sago. Werkt toch niet?
Dan inderdaad morgen weer een dag. En nee.. daar wordt ze niet vervelender van.

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.