Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:15

Luz_ElenaE schreef:
Ik vind het ook erg interessant vooral omdat ik er nog niet zoveel verstand van heb en het inrijden van dit jonge paard toch wel erg leuk vind :) Maar even een vraagje stel je rijd je paard vanaf zijn 6e in zou je dan in theorie ook gewoon meteen volop kunnen trainen (natuurlijk wel luisteren naar hoelang je paard het volhoud) en dan bedoel ik wedstrijdgericht enz.


Dat vraag ik me dus ook af.. want als je, in plaats van met bijvoorbeeld 4 jaar te beginnen en langzaam op te bouwen, pas met 6 jaar begint en dan meteen 5x per week zou gaan rijden .. dat je het paard teveel overdonderd en geen tijd geeft om te herstellen en/of aan alles te wennen en na te denken? :)

readyornot schreef:
6 jaar is echt wel oud hoor


Als jou paard met 6 jaar al 'oud' is dan doe je iets niet helemaal goed :Y)

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:18

Ik lees mee, maar nav de berichten voorafgaand wil ik toch even reageren.

Waarom beginnen wij allemaal zo vroeg mogelijk met een sport en zijn degene die een topsport doen daar vaak op zeer jonge leeftijd mee begonnen? Juist ja, dingen moet automatismen worden.
Paarden worden nu ongeveer 4000/5000 jaar gebruikt door mensen en zijn dus nog lang niet volledig geëvolueerd naar ons "eisen" pakket.
Mijn inziens kan je dus eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen met het kennis laten maken met .

Uiteraard zit daar een ondergrens in. Deze is dus nogal vaag. De een zegt 2 jaar de andere 6 en alles ertussenin. Mijn mening is dat als de groeischijven in de benen gesloten zijn je kan beginnen met opbouwen van het werk en zodoende ook van het dragen van een ruiter. Dit is dus op een leeftijd van 2,5 jaar.
Hieraan voorafgaand kun je onbelast al een hoop doen zodat je paard al vele dingen kent aan de hand wat het geheel van inleren alleen maar vergemakkelijkt.
Mijn visie: 2 jaar aan de hand beginnen
2,5 jaar longeren naar zadelmak daarna terug naar handwerk/rust
3 jaar beginnen van wedstrijd gericht trainen in korte trainingssessies (max 3 x oer week 20 minuten).
Vooral het belang van korte sessies is groot! Als je moe bent ga je ontlasten, anders lopen, kortom forceren. Juist dit geeft blessures dan wel beschadigingen die op latere leeftijd naar voren komen.
Uiteraard dit alles met een geschikte ruiter.

Nou ja dat is mijn visie geheel niet medisch onderbouwd :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:19

De Spaanse rijschool begint ook pas laat met inrijden, ze doen veel lange teugelwerk en pas met 10 jaar (!!) gaan de paarden meelopen in shows. Met 30 jaar keren ze dan terug naar de opleidingsmanege om nieuwe ruiters op te leiden :D

Klimop

Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:21

Arabesk schreef:
De betreffende website is van mij. Ik heb het zekere voor 't onzekere genomen. Mijn paard is wel ingereden met 3 (toen was ie niet van mij), maar toen heb ik 'm vervolgens een tijd laten staan en pas opgepakt met 5 a 6 jaar. Opvallend is dat hij een hele rechte rug heeft.


Het lijkt me dat je niet door 1 paard een conclusie kan trekken? Sommige paarden hebben van jongs af aan al een hollere rug (net zoals hoge of lage schoft, heeft ook met aanleg te maken?), terwijl de ander altijd/heel lang een rechte rug houdt?
Daarnaast denk ik dat het naast bouw ook met andere invloeden te maken kan hebben.. de manier waarop ze gereden zijn, dragend geweest van veulen(s) etc..
Laatst bijgewerkt door Klimop op 23-08-12 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:22

ja want ik heb het idee dat die niet echt houd van zijn vrije dagen dat die liever desnoods even zich mag uitleven in de longeerkraal dan dat die een beetje saai de hele dag in de wei of een paar uurtjes in de paddock mag staan. Na een zwaardere training wordt hij veel gelukkiger van de dag erna een dagje rustig lang en laag rijden dan dat ik hem stil zet ook als ik die dag erna weer rijd voelt die weer heel fijn.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 22:38

Morgen lees en reageer ik wat uitgebreider bij, nu even vanaf mijn telefoon.
Ik ben blij dat er meerdere mensen zich hierin interesseren en ook willen weten waarom.

Voorbeelden van hoe een individueel paard het doet of hoe iemand het zelf aan zou pakken vind ik niet relevant of interessant, daar kan ik zelf ook wel het eea over zeggen.
Wetenschappelijke onderbouwingen en artikelen word ik wel heel blij van, ga dat onderzoek morgen ook echt even lezen :)

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:46

Ik wacht liever iets langer. Pony is nu 4 en begint stukken stabieler te worden in gedrag en training. met 3 was het nog echt een jonkie met alles is interessant en (langer) concentreren was lastig. Nu hij duidelijk volwassen begint te worden is het trainen stukken makkelijker. Planning is volgend jaar er op.
Pony is ondertussen wel gewend aan zadel en lichte bepakking na vorig jaar mee geweest te zijn op trektocht als hand/pakpaard. Hij is er ook een stukje wereldwijzer van geworden. Niks doen totdat ze oud genoeg zijn om te rijden/mennen heeft ook echt mijn voorkeur niet. In handen zijn (mits met goede aanpak) is een fijne gewoonte voor een paard wat later ook aan het werk moet.

Naast het volwassener zijn is voor mij zelf het fysiek meer uitgegroeid zijn en dus (hopelijk) niet minimaal 5x zadel aanpassen/ruilen financieël ook prettig. Nu is het veel interessanter om door te sparen voor een zadel dat qua kwaliteit en pasvorm zijn leven lang mee kan.

NWDynamite
Berichten: 2563
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:54


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:00

Ik heb mn vorige pony (e pony) ingereden toen ze 3 was en die pony heeft nooit ergens last van gehad, pony is inmiddels 10 en springt en crosst nog vol energie rond. De pony was toen echt al een "paard" en was al behoorlijk handig in lopen en doen. Maar mijn huidige paard, inmiddels al 4,5 jaar, heb ik enkele keren gelongeerd. Is een paard van in de 1.70 en is een heel erge laatbloeier. Die gaat binnenkort weg om zadelmak te maken. Paard begint nu pas helemaal in balans te worden en weet pas sinds kort waar hij zijn lange stelten moet laten.

Ik ben van mening dat je niet kan zeggen dat alle paarden met z'n 6de uitgegroeid is, misschien is het ene paard dat wel op z'n 4de en de andere pas op z'n 8ste. Het ene kind is toch ook met zijn 14e al uitgegroeid terwijl de ander nog groeit tot z'n 20ste?

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:04

__Marloes schreef:
Ik ben van mening dat je niet kan zeggen dat alle paarden met z'n 6de uitgegroeid is, misschien is het ene paard dat wel op z'n 4de en de andere pas op z'n 8ste. Het ene kind is toch ook met zijn 14e al uitgegroeid terwijl de ander nog groeit tot z'n 20ste?

Het gaat hier om het uitgroeien van het skelet door sluiten groeischijven, de opgegeven waardes zijn het minimale aantal maanden/jaren dat daarvoor nodig is. Hele grote, lang gelijnde paarden kunnen er tot 2 jaar langer over doen. Idem trouwens voor de mentale volwassenheid (vanaf 8 jaar ong.)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:05

Ik vind het ook gewoon fijner voor mezelf dat ik het nu lekker rustig aan doe. Krijg best wat kritiek dat ik de hengst niet heb voorgebracht op keuringen, dat hij op de leeftijd van 4 nog geen wedstrijden kan meelopen en nog steeds die neus ver eruit mag houden tijdens het rijden. En dat hij dus bijgevolg ook geen cyclus of iets dergelijks kan meedoen. Wel, dat boeit me helemaal geen zier eerlijk gezegd, zijn welzijn gaat voor. Hij gaf toen aan er fysiek en mentaal niet klaar voor te zijn, en dus deed ik het niet.

Het "werk" waat hij nu doet is ook opbouwen. 1x/week les met vooral werken op leren op eigen benen lopen (hij kan lomp zijn) en de motor achterin wat gaan stimuleren en 1 à 2x/week een uurtje stapwerk, ijzerloos, over verschillende types ondergrond. Heerlijk vindt hij het! Hij zou het echt aangeven als er wat schort en dan zou ik er ook gelijk mee kappen. Hij is niet echt groot, ik gok 1m62 en best kort qua bouw. Ook halslengste zit goed, het is geen giraf maar ook geen propje.

Wat er in dat laatste artikel staat over bijzetten, ben ik volledig mee akkoord. Aan dit paard komt onder het zadel geen elastiek, geen slof, geen bijzetteugel, niks. Alleen op de baan of later bij het eerste springen misschien een goed afgestelde martingaal, maar zelfs dat wil ik eerlijk gezegd ook zo snel mogelijk achterwege laten. Mijn merrie die begin dit jaar werd ingeslapen werd pas dressuurmatig doorgereden op haar 13 na 4 veulens. Bij blokkages (vastgerold in de stal) kwam er ook geen bijzet aan te pas, neen, ik ging bewust een heel longeerprogramma uitwerken met cavaletti, overgangen, en soms klein kruisje om die rug en achterhand weer goed te krijgen. En dat is gelukt, dus waarom zou ik het nu anders doen? We kijken nu hoe hij het doet op het aanbieden van de hand om zo te gaan knabbelen op het bit en zelf laag diep rond te gaan lopen en zijn rug aan het werk te zetten en de achterhand. Ik bied aan en ik merk het wel als hij het aanneemt. Ik ga niks forceren, als hij het zelf aanpakt is het dat hij het aankan en ook wil doen.

Als deze kerel er klaar voor is gaat hij ook aan de longe en krijgt hij hetzelfde opbouwende programma. Stap per stap, maar tegenwoordig wil iedereen die naar de top wil met de leeftijd van 3 al een paard dat gelijk kan rennen alvorens hij heeft leren lopen.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 13:37

Vilar schreef:


Wauw, echt onwijs bedankt, hier heb ik echt wat aan, wat een informatief artikel! Dan klopt mijn gevoel wel helemaal (met dit artikel dan).
Heb het voor het grootste gedeelte doorgelezen, wat een hoop info. En het antwoord op mijn vraag staat er gewoon in :)

Opmerkingen over de intensiteit van het werk, vind ik voornamelijk terecht maar uiteraard moeten we niet vergeten dat het dragen van het gewicht ook een bepaalde intensiteit met zich mee brengt :)

@ Yinnar, dat was ook de info die ik in mijn beginpost had geplaatst ;)

@Klimop (&MirandaFuego): Als jullie nog een boeiende theorie willen, moeten jullie dat artikel wat Vilar heeft gepost lezen... Jammer dat het zo lang is, zal een hoop mensen afschrikken...
Klimop schreef:
Dat vraag ik me dus ook af.. want als je, in plaats van met bijvoorbeeld 4 jaar te beginnen en langzaam op te bouwen, pas met 6 jaar begint en dan meteen 5x per week zou gaan rijden .. dat je het paard teveel overdonderd en geen tijd geeft om te herstellen en/of aan alles te wennen en na te denken? :)

readyornot schreef:
6 jaar is echt wel oud hoor


Als jou paard met 6 jaar al 'oud' is dan doe je iets niet helemaal goed :Y)



Haha, helemaal eens Klimop, jeetje een paard van 6 oud noemen.... Maar klimop, ik ga dan ook even uit van een andere voorbereiding: het werken aan de hand. In principe kan je een paard vanaf 4 jaar alles leren aan de hand (lange teugelen, dubbele longe), zonder dat je zijn rug belast. En als je er dan op gaat is er niks overdonderend aan... En wat is eig. 2 jaar, werken aan de hand? Daarmee bedoel ik te zeggen, dat je dan (als je het in een normaal tempoe doet), niet alle hogeschooloefeningen er al in heb geduwd maar wel al verschillende dingen van het Skala der Ausbildung hebt aangetikt :)

Luz_ElenaE: Dat is dus echt het vermenselijken van een paard, 'ik denk dat ie niet houd van vrije dagen', maar ik vind het verder ook niet echt relevant voor dit topic eigenlijk...

@NathalieW, ook inderdaad leuk om te lezen, niet echt iets wetenschappelijks maar wel positief!

@__Marloes, je weet dat het argument van vroegrijpe en laatrijpe paarden echt kolder is? Het is een vaststaand feit, dat elk paard op de zelfde manier volwassen wordt (lichamelijk gezien), en dat is volgens het welbekende plaatje. Mens en paard hebben niks met elkaar te maken :)


Ik heb in ieder geval echt veel informatie kunnen vinden dankzij enkele bokkers en het is voor mij nog een stukje duidelijker geworden.
Mocht ik in de toekomst nog een keer zelf weer een paard gaan opleiden, heb ik een duidelijk stappenplan in gedachten :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:46

Het ligt aan het paard.
Met 3 jaar beginnen betekend niet gelijk Grand Prix oefeningen.

Ik heb er nu 3 staan die "laat" zijn.
1 is ingezet voor de fokkerij en nu 10 jaar
2 is 5 jaar geweest maar zag er vorig jaar nog uit als een jaarling, ook nu vragen hoefsmid en DA of het een 3 jarige is. En dit is niet alleen bouw maar ook gedrag. Hij lijkt nog niet uitgegroeid te zijn en krijgt nog steeds alle tijd. Hij kent wel zadel, longeren (alhoewel hij daar af en toe zijn eigen draai aangeeft) en er heeft al 3 X iemand opgezeten.
3 is op 3 jarige weg geweest (was toen nog niet van ons) werd als DOM bestempeld en is terug gekomen, Op 4 jarige leeftijd hebben wij haar weg gehad, en ze leek er klaar voor. Daarna weer op de weide gezet en nu sinds 3 maanden op 6 jarige leeftijd weer aan het werk en gaat prima.

Echter hebben we ze ook met 3 of 4 ingereden, gewoon omdat het paste, het kon. Wel met rust en beleid.

Ik ben van mening dat je niet zomaar kunt zeggen dat iets vanaf een bepaalde leeftijd moet gebeuren.
Enkelen zijn rijper en als je daar te lang mee wacht dan wordt het niet leuk meer om ze in te rijden en te gebruiken.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 13:47

Maar Alane, dan heb je het dus over het psychische gedeelte :) In dat gedeelte zijn er wel paarden die laat rijp zijn, maar in het botten gedeelte is elk paard gewoon gelijk en dáár draait dit topic om :)

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:34

madelief88 schreef:
Overigens is mijn paard inmiddels 9 en op 3,5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt (NIET door mij, door de handelaar destijds). Ik vind dat persoonlijk zonde, en had liever pas vanaf 4 gehad, maar dat kan ik niet terugdraaien. NU zou ik eerder bewust voor een 3 jarig groen paard kiezen, dan heb je zelf de keuze.


Mag ik dan vragen waarom jij dat zonde vindt en wat volgens jou het verschil nu was geweest als je paard met 4 was ingereden? Heeft het lichamelijke klachten die hiernaar te herleiden zijn?

Wat ik wel interessant zou vinden is een onderzoek waar gewoon van alle paarden die in een kliniek komen met slijtage klachten de inrij leeftijd vast te leggen. Volgens mij is dat de enige methode om significant vast te stellen of het echt van invloed is. Hoewel er zo verschikkelijk veel meer oorzaken van slijtage kunnen zijn. Volgens mij is het beter jong ingereden door iemand met kennis en kunde, dan laat ingereden door iemand zonder.

Wat ook een groot misverstand is volgens mij, is dat buitenrijden minder belastend zou zijn. In de Paard en Sport heeft vorig jaar een artikel gestaan dat juist buitenrijden een veel grotere inspanning voor een paard is. Een galop buiten is al vaak langer als een paar voltes galloperen binnen, paarden moeten over ongelijker terrein en soms zelfs heuvelachtig terrein. De inspanning die dit vergt en belasting van spieren wordt vreselijk onderschat omdat het voor de ruiter zo heerlijk ontspannen en ongedwongen voelt.

Arabesk schreef:
Mijn paard is wel ingereden met 3 (toen was ie niet van mij), maar toen heb ik 'm vervolgens een tijd laten staan en pas opgepakt met 5 a 6 jaar. Opvallend is dat hij een hele rechte rug heeft.

Je kan een paardenrug niet rechter maken door training of later inrijden. Je kan een rug alleen holler maken door extreme overbelasting of een groeistoornis, maar in principe is de stand van de rug gewoon vastgelegd in het exterieur en krijgt ie een weke of strakke rug met zijn geboorte mee.

Volgens mij is het, zoals met alles wat je met een paard doet, gewoon kijken naar je paard wanneer ie er aan toe is en wat ie aanbiedt. Bottten zijn 1 ding, maar het gaat om veel meer dan alleen botten, het totale plaatje. Anders zou je ook niet meer na een bepaalde leeftijd kunnen gaan rijden omdat botten dan zwakker worden door ontkalking (geen idee bij welke leeftijd dit gaat spelen bij paarden). Mijn eigen paard is een laatbloeier en zowel geestelijk als lichamelijk lang puppy gebleven (nog wel een beetje). Die heeft 5 jaar in de opfok gestaan en is met ruim 5 jaar zadelmak gemaakt. Ze is nu 6 en een jaar onder het zadel. Eerste jaar paard vooral zijn balans laten vinden en tempo controle. Pas nu meer gericht aan het oppakken. Daarnaast rij ik ook regelmatig een paard dat op 3 jarige leeftijd is ingereden, nu 4 en ook een jaar onder het zadel. Maar deze was gewoon in gedrag en lichaam al veel sneller volwassen. Naast deze 4-jarige is mijn 6-jarige nog steeds een peuter. Ook met rijden, de 4 jarige heeft echt niet minder balans en pakt echt dingen echt niet minder snel op. Wel gewoon rekening houden met de belasting van pezen en spieren. Daar waar de 6-jarige nu 4 a 5 keer per week circa 30-35 min wordt gereden, wordt de 4 jarige 3 a 4 keer per week circa 20-25 min gereden. Maar door het volwassen karakter van de 4 jarige gaan ze in ontwikkeling gewoon gelijk op.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:37

leonie87 schreef:
Ik lees mee, maar nav de berichten voorafgaand wil ik toch even reageren.

Mijn mening is dat als de groeischijven in de benen gesloten zijn je kan beginnen met opbouwen van het werk en zodoende ook van het dragen van een ruiter. Dit is dus op een leeftijd van 2,5 jaar.

Maar wat hebben gesloten beenschijven te maken met het dragen van de ruiter? Dragen doen ze uiteindelijk op de rug

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:55

madelief88 schreef:
Maar Alane, dan heb je het dus over het psychische gedeelte :) In dat gedeelte zijn er wel paarden die laat rijp zijn, maar in het botten gedeelte is elk paard gewoon gelijk en dáár draait dit topic om :)


nee ik heb het ook over de bouw, hoe ze bewegen, het complete plaatje.

Ik begrijp dat dit topic puur op de rijpheid van de botten gebaseerd is.
Het vervelende is alleen dat het niet te bewijzen valt, of het ene paard beter of slechter of gelijk aan het andere paard is dat vroeg of laat in ingereden.
Pure theorie.

vwb de spaanse rijschool, komen de hengsten met 4 jaar naar Wenen, met 5 worden ze onder de man gereden maar niet in de verzamelde gangen en de gehele opleiding t/m hoge school duurt 6 jaar. En sommigen zijn sneller dan de andere.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:54

oji schreef:
Wat ik wel interessant zou vinden is een onderzoek waar gewoon van alle paarden die in een kliniek komen met slijtage klachten de inrij leeftijd vast te leggen. Volgens mij is dat de enige methode om significant vast te stellen of het echt van invloed is. Hoewel er zo verschikkelijk veel meer oorzaken van slijtage kunnen zijn. Volgens mij is het beter jong ingereden door iemand met kennis en kunde, dan laat ingereden door iemand zonder.

Wat ook een groot misverstand is volgens mij, is dat buitenrijden minder belastend zou zijn. In de Paard en Sport heeft vorig jaar een artikel gestaan dat juist buitenrijden een veel grotere inspanning voor een paard is. Een galop buiten is al vaak langer als een paar voltes galloperen binnen, paarden moeten over ongelijker terrein en soms zelfs heuvelachtig terrein. De inspanning die dit vergt en belasting van spieren wordt vreselijk onderschat omdat het voor de ruiter zo heerlijk ontspannen en ongedwongen voelt.


In het boek "Dressuur onder vuur" door Gerd Hauschman wordt dit ook al aangekaart. Hij is dierenarts met specialisatie in paarden in Duitsland met een eigen kliniek en ook Bereiter + lesgever aan die school (weet de naam even niet meer). Hij vindt het ook opvallend dat veel paarden die binnenkomen voor diverse kwaaltjes en blessurens onderzocht worden op vanalles, maar dat zelden nagevraagd wordt hoe het paard wordt gereden en op welke manier ermee wordt gewerkt. En dat zelden daar de oorzaak wordt gezocht, maar wel op diverse andere plaatsen zoals passend tuig, schurend dekje, gek gedaan in de weide of weet-ik-veel-wat maar naar de opleiding en rijstijl wordt weinig tot zelden gevraagd terwijl veel problemen daar wel hun oorzaak zouden kunnen vinden. Maarja, welke dierenarts gaat het risico nemen om tegen zijn klant te zeggen "laat uw paard staan, hij is er nog niet klaar voor" of "verander uw trainingsmethode, u doet uw paard geen eer aan en de foute manier van rijden is de oorzaak". Geen enkele vrees ik, want de kans is extreem groot dat een hele hoop mensen dan gewoon een andere DA gaan zoeken die niet met een beschuldigende vinger naar hen wijst.

Ik daarentegen zou het maar al te graag weten als ik zelf fout rij en mijn paard daarmee schade berokken, zo kan ik het tenminste aanpakken en verbeteren!

Vroeger was jong inrijden niet zo'n hype als nu, tegenwoordig draait er veel om geld en moet alles snel snel gaan dus ook paarden snel opleren en gelijk doorwerken, anders kan je niet mee met de massa. Een paard met potentieel dat niet meeloopt met de leeftijdsproeven, daar scheelt wat aan als je de meeste moet geloven. Het is het kaf van het koren scheiden op jonge leeftijd, zeggen anderen. Ik zeg alleen maar dat het dik potentieel is om het paard te overbelasten en op jonge leeftijd alvast naar de knoppen te helpen in sommige gevallen. Zit er echt potentieel in, dan komt dat echt wel tevoorschijn, of ze nu zadelmak zijn op hun 3 of pas op hun 8e.

Dilayla

Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Steenokkerzeel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:24

Varekaj schreef:
Maarja, welke dierenarts gaat het risico nemen om tegen zijn klant te zeggen "laat uw paard staan, hij is er nog niet klaar voor" of "verander uw trainingsmethode, u doet uw paard geen eer aan en de foute manier van rijden is de oorzaak".


Mijn DA :D... en daar ben ik haar ook heel erg dankbaar voor (andere bij mij op stal minder :+)...
Nu is mijn meisje pas 2 en moet die uiteraard nog helemaal niets... echter nu door een vervelend ongeluk in de wei staat zij met boxrust... En dagelijkse bezoekjes van de DA zijn dus een must en praten er dus ook veel op los... Zo ook over inrijden, rijstijlen en manier van omgang... en ja, zij is daar heel duidelijk in wat betreft het medische vlak... (en waar mogelijk is probeert ze het psychische gedeelte ook mee te nemen in haar werk maar dat gaat uiteraard niet altijd helaas...
Maar nu was er ook iemand die zijn paard had last van de rug. Nu was mijn DA toch al aanwezig en ze eigenaresse van dat paard wou graag een second opinion.... dus zodoende... En ja, die heeft platuit gezegd dat het door de manier van rijden was en dat ook helemaal uitgelegd betreft hoe en wat het kwam door de manier van rijden...
Eigenaresse was er in eerste instantie niet zo blij mee... boos zelfs... Maar 2 dagen later had ze het verhaal op zich in laten werken en het punt van de DA erin gezien... en is zichzelf nu een andere manier van rijden aan het aanleren...

Om even ontopic terug te komen; heb nu enkel even snel gelezen dus de wetenschappelijke onderzoeken nog niet gehad... Ik kan heel goed komen in het stuk van groeischijven dicht dan pas erop... en dat is gemiddeld bij 5.5/6 jaar... Maar een 'reus' van een paard, een met een lange nek of noem het maar op kan dat punt dat de groeischijven dich zijn nog een stuk later liggen... rond de 8... zou je zo'n 'grote' met 6 gaan inrijden ben je net zo bezig als wanneer je hem met 3/4 zou inrijden... Immers groeischijven zijn nog altijd niet gesloten...
Tja, moet je dan voor alle zekerheid maar gaan wachten tot ze allemaal 8 zijn?

Persoonlijk vind ik dat het heel erg van het paard afhangt en dat het aan de hoeveelheid 'werk' ligt wat je wil gaan doen... 3 jaar mogen ze van mij best al eens kennis gaan maken met dingen, dekje op, singeltje erom,k wandelen langs de weg en noem maar op... 3.5 hoofdstelletje erin en lange lijnen (en dan vooral rechtuit en dus niet echt longeren maar gewoon langs de weg/rechtuit)... 4 zadelmak maken en met 4.4 er een keer op... Mits ze er geestelijk ook aan toe zijn en genoeg tijd krijgen om alles te verwerken met zelfs nog wat vakantie tussendoor... Pas met 5 door gaan rijden en persoonlijk start ik niet voor de 6... Maar dat is mijn persoonlijke kijk en geen wetenschappelijk onderzoek ;)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:28

De dierenarts die mijn paard castreerde zei:"je moet er zo snel mogelijk op gaan.." :+
Hihi, ik heb nog een jaartje gewacht..

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:50

madelief88 schreef:
@__Marloes, je weet dat het argument van vroegrijpe en laatrijpe paarden echt kolder is? Het is een vaststaand feit, dat elk paard op de zelfde manier volwassen wordt (lichamelijk gezien), en dat is volgens het welbekende plaatje. Mens en paard hebben niks met elkaar te maken :)


Ik heb in ieder geval echt veel informatie kunnen vinden dankzij enkele bokkers en het is voor mij nog een stukje duidelijker geworden.
Mocht ik in de toekomst nog een keer zelf weer een paard gaan opleiden, heb ik een duidelijk stappenplan in gedachten :)

Puur uit nieuwsgierigheid, volkomen onzijdig: het staat vast dat elk paard op dezelfde manier volwassen wordt (lichamelijk), maar mentaal gezien is er wel verschil per paard, kun je daarin dan ook onderscheid maken van wanneer je het paard inrijdt? Een mentaal jong paard pas op zijn 8e inrijden, en een vroeg jong paard al op zijn 3e?
Is er ook geen verschil tussen een meewerkend paard die op zijn 3e is ingereden, en een niet-meedenkend paard die op zijn 8e is ingereden, of blijft de 3e lichamelijk en mentaal minder sterk als het 8-jarige paard?
Hoop dat mijn vragen een beetje te lezen zijn, ik kon ze niet zo goed verwoorden :o

En als ik vragen mag, geen probleem als je dat niet fijn vind om te vertellen, wat is je stappenplan? Welk antwoord heb jij op jouw vraag gekregen met behulp van bokkers/artikelen?

Andere bokkers mogen natuurlijk ook op mijn vraag reageren, als jullie een duidelijk en onderbouwd antwoord hebben! ;)

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 19:14

@ Narita, mentaal geloof ik zeker dat er verschil is! Er zullen best 2 of 3 jarige zijn die in hun koppie er al klaar voor zijn, maar ik zou er niet op gaan zitten, omdat elk paard er dan dus in mijn optiek nog niet lichamelijk er klaar voor is.

En mijn plan wil ik best delen :D Voorlopig nog niet van toepassing, maar tegen de tijd dat mijn 9jarige richting pensioen/rustiger aan doen gaat, wil ik (net als met hem) een 3 jarige kopen, dit keer compleet groen. Deze zou ik dan tot en met 4 jaar in de hand houden, dwz poetsen, stilstaan, wat grondwerk dmv wandelingen. Richting 4/4,5 zou ik deze dan aan de longe gaan voorbereiden, ook eens een zadel op, kortom het zadelmak gedeelte (alleen wel zonder iemand) Dan zou ik het paard dressuurmatig aan het werk zetten, maar zonder iemand er op: dubbele longe, lange teugel werk. En voor je het weet is het beestje al weer 6 en dan wil ik er pas op :) Waarom ik hiervoor kies? Simpelweg omdat ik geen haast heb en het grondwerk ook geweldig vind. Daarnaast zal ik mijn paard wat dan iets ouder is, ernaast gewoon blijven rijden. En tegen de tijd dat die echt met pensioen mag, heb ik er een nieuw rijpaard bij :)

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:07

Wat een leuk plan!
Heb jij ook een jong paard gekocht dat al ingereden was? Jammer is dat hè, ik heb dat ook. Had ook veel liever gezien dat ze later was ingereden. Mijn paard is helaas toen ze 2 was al ingereden, veeel te vroeg maar als je eenmaal verliefd bent op een paard kom je er niet meer vanaf :n
Wel heel blij met mijn paard maar had toch liever gezien dat ze later was ingereden, minstens 3.

Wat een leuk plan! En met grondwerk verdien je respect en vriendschap waardoor het inrijden vast ook veel rustiger en sneller gaat. En zodra je paard ingereden is, wat is dan je ambitie? Wedstrijdsport of recreatief?
En zou je het grondwerk aan de longe ook blijven voortzetten naast het rijden, zodra je paard ingereden is? Of focus je je dan alleen nog op het rijden?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:35

eerder reden wij paarden in met 3 jaar, vroege voorjaar en dan als ze het begrepen op de weide.
De merrries werden soms gedekt (naar gelang afstamming en exterieur) en gingen na de zomer op de weide tot het veulen het jaar erop gespeend konden worden, omdan weer opgepakt te worden.

Ik ben van mening dat een paard de tijd moet krijgen om dingen te verwerken, echter zijn ook daar uitzonderingen op, die zijn 2 dagen later alles al weer vergeten en moet je die iedere dag aan het werk zetten.

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:59

Kan je beter doen als ze 10 zijn.. Anders puberen ze nog... Dan kan je ze ook niet lastig vallen in die periode... En slijten ze ook niet.. :D

Kom toch op zeg: zadel erop en met 3,5 gewoon inrijden 23.5 uur per dag kunnen ze dan lekker fijn door groeien :j
Dat je paard een doorgezakte rug krijgt is ook de grootste onzin. Een paard ontwikkelt gewoon rugspieren om de ruiter te dragen. Dat ligt helemaal los van de ruggenwervels. Mijn merrie is in amerika als 2 jarige ingereden. Is inmiddels 17 en topfit vorigjaar op haar 16e rontgen goedgekeurd. En een hele goede rug! :j