Hoevaak met Elastiek rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaulineLala

Hoevaak met Elastiek rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 08:03

Kon het echt nergens vinden , Maargoed

Ik had de vraag hoevaak perweek je met stiek kan rijden, wat (zegmaar) zo doende goed is voor je paard\pony

belle_boef

Re: Hoevaak met Elastiek rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:07

Met een stiek rijden is niet goed voor je paard ;)
Je moet leren om zonder hulpteugels te rijden. Met een stiek dwing je het paard vaak in een bapaalde houding, daarnaast heb je als ruiter tijdens het rijden er geen controle over, zit hij te strak zul je moeten afstappen, idem bij te los.
Daarnaast geeft een stiek altijd een ruk terug als het paard zelf trekt wat niet plezierig voor de mond is.

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 08:10

Het kán goed werken, als je er goed mee omgaat. Vaak gaan ze door het hangen aan stiek op de voorhand lopen, en wordt het er allemaal niet veel beter van. Als je vanachter genoeg activiteit hebt, kan het goed werken. Per paard verschilt dat gewoon erg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:11

Maar als je van achter al genoeg activiteit hebt zal je van voren geen stiek nodig hebben ;)

PaulineLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 08:13

En daarom verschilt dat dus bij paarden :j Ben het ook wel met je eens hoor maar ik vind niet dat je het vaak moet gebruiken want je moet je paard toch echt zelf naar beneden kunnen rijden zonder de dwang van een elastiek, maar bij sommige paarden gaat het toch nét ietsje makkelijker met een hulp 'middel',

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:39

HAR-->RT-D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:41

PaulineLala schreef:
En daarom verschilt dat dus bij paarden :j Ben het ook wel met je eens hoor maar ik vind niet dat je het vaak moet gebruiken want je moet je paard toch echt zelf naar beneden kunnen rijden zonder de dwang van een elastiek, maar bij sommige paarden gaat het toch nét ietsje makkelijker met een hulp 'middel',

Daar heb je (na jou idee) het antwoord zelf al gegeven. Al zal ik gewoon helemaal niet met elastiek rijden ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:42

niet mee rijden is het beste...
een elastiek werkt gewoon als een elastiek, er zal dus altijd druk op de mond blijven staan, ook al hangt hij los.
de meeste paarden creeeren hier juist een onder hals door!

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:06

Het gaat dan wel net ietsje makkelijker, maar als je er tijd in steekt lukt het ook en is je paard ook nog steeds vrolijk. Op manege kraai rijden ze bijna allemaal met touwtjes en elastiek. Blijkbaar werkt het goed, maar ik ben geen voorstander.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:49

Ik ben het eens met bella_boef. Als je de achterhand er goed bij hebt dan heb je geen elke hulpteugel nodig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:35

Josien62 schreef:
Ik ben het eens met bella_boef. Als je de achterhand er goed bij hebt dan heb je geen elke hulpteugel nodig.

dat is niet per definitie waar :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:38

PaulineLala schreef:

Rijden hoort niet makkelijk te zijn, het is hard werken om een paard goed te laten lopen.
Zoals jij dit brengt zie je het stiek meer als gemak en dat is niet goed.

Hulpmiddel kan effectief zijn en zinvol bij training, maar mag nooit gebruikt worden bij luiheid van de mens ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:42

PaulineLala schreef:
Het kán goed werken, als je er goed mee omgaat. Vaak gaan ze door het hangen aan stiek op de voorhand lopen, en wordt het er allemaal niet veel beter van. Als je vanachter genoeg activiteit hebt, kan het goed werken. Per paard verschilt dat gewoon erg.

Als je het zo goed weet, waarom open je dan een topic?

Nageeflijkheid van voren komt vanzelf bij het actieveren van de achterhand. Als een paar plotseling wel nageeft met elastiek wil dit zeggen dat jij nog niet genoeg kunde hebt dit paard te laten nageven zonder hulpmiddel en het dus voor symptoombestrijding gebruikt.

Mijn uitspraak beperkt zich overigens op jou post, ik oordeel hiermee niet over het verdere gebruik van welke hulpteugels dan ook, enkel over jou situatie.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:52

Misschien ook handig om te vermelden wat je denkt te bereiken met het gebruik van stiek.

Ik vindt de meeste hulpmiddelen ondingen die meestal verkeerd gebruikt (en altijd om de verkeerde reden: haast!) worden en imo alleen gebruikt mogen worden onder begeleiding van een persoon die er daadwerkelijk verstand van heeft en dus ook weet wanneer het hulpmiddel zijn dienst bewezen heeft.

edit: stiek is een heel makkelijk middel dat bij verkeerd afstellen/gebruik een mooie koprol kan veroorzaken......... ;(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:26

Hier is maar 1 antwoord op mogelijk: NOOIT.
Serieus, paard gaat lekker hangen op zo'n elastiek, lekker hangen in de cadans van de beweging.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:20

germie schreef:
Hier is maar 1 antwoord op mogelijk: NOOIT.
Serieus, paard gaat lekker hangen op zo'n elastiek, lekker hangen in de cadans van de beweging.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, ik longeer mijn pony graag met een elastiek; juist omdat hij niet gaat hangen (al zou het vreselijk verleidelijk zijn voor de meeste paarden).
Ach, t is een aparte haha

(al gebruik ik een elastiek niet uit gemakzucht, maar als echt onderdeel van de longeerttaining en ik heb de stiek er dan ook pas op bij het echte werk)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:22

Nooit.
Je kunt maar beter goede rij-/zitlessen nemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:29

Waarom meteen allemaal zeggen dat het nooit goed is?
Waarom zulke moraalridders zijn?
Ik ben ook tegen hulpteugels, maar soms kan het wel dégelijk helpen!

De vraag is, waarom heb je zo'n hulpteugel nodig?
Dat betekent dat er iets niet goed gaat of beter kan.

Maar neem liever een andere hulpteugel, zoals een martingaal. Die geeft alleen een uiterste aan. Een elastiek dwingt echt.

Verder zou ik, als je dan een hulpteugel in je training wilt hebben, longeren met hulpteugel. Met bijzets bijv. of met de longeerhulp van EJ (of simpel gewoon twee halstertouwen)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:31

Inderdaad de vraag; waarom wil je een hulpteugel gebruiken? Ik ben echt niet voor hulpteugels, je kunt het soms ook oplossen met les?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:32

[IMG=http://img834.imageshack.us/img834/4981/dsc05467g.jpg][/IMG]
Zag deze foto in je profiel! Dit ziet er goed uit hoor :)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:33

M_D_H schreef:
Josien62 schreef:

dat is niet per definitie waar :)

Hoezo niet? :P
Als ik bij mij haflinger de achterhand er goed onder heb dan gaat ze uit zichzelf nagevelijk worden.
En je paard moet uiteraard kaasrecht zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:48

Josien62 schreef:
Als ik bij mij haflinger de achterhand er goed onder heb dan gaat ze uit zichzelf nagevelijk worden.

Ja want een kaarsrecht paard bestaat. :j

Hou het maar gewoon op recht, is realistischer, kaarsrecht is geen enkel paard, nooit, met welke ruiter dan ook.

Je kan een paard pas rechtrichten als het nageeflijk is, dwz nageeft of het nu op druk is, of in de mond, of waar dan ook. Rechtrichten gaat door middel van buigen, om een paard te laten buigen moet hij nageven. Nageeflijkheid is eigenlijk een benaming die fout gebruikt word, waaronder door mij eerder in dit topic. Ik ga het vanaf nu zakken in de hand noemen, of het bit aannemen, is een veel beter beschrijving. :j Kortom, pas als het paard nageeft op druk in de mond en op het lichaam (kuithulpen) kan het buigen, van buigen word het paard recht, is het paard recht is het in balans en word het sterker, het gaat de buikspieren gebruiken, de rug loslaten, de achterhand word gebruikt en als gevolg van dat alles zakt het paard in de hand. Maar, als dat je allemaal te lang gaat TS, dat is een elastiek idd makkelijker! :j

Leuke kleine toevoeging, bovenstaand kan alleen gelden voor een ruiter die recht zit en rijdt (dus niet in de bochten meehangt, hoofd inknikt naar één kant, handen ongelijk houdt, etc etc etc) want een paard kan alleen recht worden en blijven als de ruiter even hard meewerkt. (aan zichzelf welteverstaan) En uiteindelijk moet het paard ook geréden worden, de motor moet werken, van achter naar voren rijden dus.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 20-08-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:49

Lara_Silver schreef:
Josien62 schreef:

Ja want een kaarsrecht paard bestaat. :j

Hou het maar gewoon op recht, is realistischer, kaarsrecht is geen enkel paard, nooit, met welke ruiter dan ook.

Je kan een paard pas rechtrichten als het nageeflijk is, dwz nageeft of het nu op druk is, of in de mond, of waar dan ook. Rechtrichten gaat door middel van buigen, om een paard te laten buigen moet hij nageven. Nageeflijkheid is eigenlijk een benaming die fout gebruikt word, waaronder door mij eerder in dit topic. Ik ga het vanaf nu zakken in de hand noemen, of het bit aannemen, is een veel beter beschrijving. :j Kortom, pas als het paard nageeft op druk in de mond en op het lichaam (kuithulpen) kan het buigen, van buigen word het paard recht, is het paard recht is het in balans en word het sterker, het gaat de buikspieren gebruiken, de rug loslaten, de achterhand word gebruikt en als gevolg van dat alles zakt het paard in de hand. Maar, als dat je allemaal te lang gaat TS, dat is een elastiek idd makkelijker! :j

Nageeflijkheid is de losgelatenheid in nek en kaakgewricht. Het bit aannemen dát is nageven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:52

Geryon schreef:
Nageeflijkheid is de losgelatenheid in nek en kaakgewricht. Het bit aannemen dát is nageven.

Nageven en nageeflijkheid is precies hetzelfde. Een paard dat zijn kaak loslaat, en zijn nek loslaat neem het bit aan. Is een logisch gevolg en daarmee hetzelfde. Zou het paard niet nageven, betekend dit dat er ergens in de kaak, nek een probleem zit en het dus ook niet nageeflijk is, want hij geeft immers niet na op het bit. (door tekenen van spanning protest) Het is een cirkeltje hoor, geen geval van verschillende termen met ieder een eigen betekenis.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 20-08-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:53

Lara_Silver schreef:
Geryon schreef:

Nageven en nageeflijkheid is precies hetzelfde. Een paard dat zijn kaak loslaat, en zijn nek loslaat neem het bit aan. Is een logisch gevolg en daarmee hetzelfde. Zou het paard niet nageven, betekend dit dat er ergens in de kaak, nek een probleem zit en het dus ook niet nageeflijk is.

Een paard kan dus niet loslaten in het nek en kaakgewricht als er geen bit (of bitloos hoofdstel) in zit? Want dan kan het ook niet nageven..