Instructie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie_N

Instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 15:42

Hallo bokkers,

Vandaag kwam ik met iemand uit op een discussie over het lesgeven van mensen.

Zelf heb ik altijd veel de meiden op de manege met hun eigen pony's wat mee geholpen.
Na toevallig een paar dagen terug daar weer vraag naar gekregen te hebben, vanmorgen afgesproken en nog een uurtje geholpen.

Uiteindelijk iemand dit opgevangen en er werd meteen geroepen dat het voor haar veel beter was om een gediplomeerde instructeur om hulp te vragen die al zo'n 20 jaar ervaring had.
Zelf was ik het hier niet mee eens, deze meid is geen wedstrijdruiter en rijd niet op hoger niveau. Ze wil gewoon graag geholpen worden met de punten waar ze tegenaan loopt. Van te voren even besproken en toen aan de slag gegaan. Een dressuurcombinatie is het niet.
Aankomend schooljaar ga ik beginnen met de opleiding paardensport, dit altijd al in mijn hoofd gehad, dus ook nooit echt alleen maar voor die meiden lesgegeven. Om zelf ervaring op te doen, te kijken en mee te denken. Persoonlijk denk ik dat ik deze meid goed kan helpen. Het enige waar ik haar mee help nu is basis, activeren en bezig blijven. Het paard wat "leniger" maken.
Vooral basis van het springen, een cavalleti balkje op de grond, spring maar een keer en dan draaf maar eens een keer. Eens wat eerder afzetten en eens wat later. Er eens wat hoger over laten springen en wat lager.

De persoon waar ik deze discussie mee kreeg weet niets over mijn ervaringen (verdomd internet altijd).

Nu wil ik jullie vragen, wat vinden jullie hiervan. Deze dingen zoals hierboven beschreven liever een gediplomeerde instructeur die 20 jaar ervaring heeft, of voor zo iemand wat extra hulp van iemand zoals mij zullen we dan maar zeggen.

Persoonlijk vind ik ook dat de jaren ervaring er niet toe doen. Het is wat je weet en en wat je kunt zien. Kun je iemand niet verder helpen, moet je dit ook niet proberen.

brand los :)

Urielle

Re: Instructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:49

Diploma's zeggen me niet veel, kunde wel. Ik ben op mijn 33e NOG bezig met dingen afleren die ik in de puberteit verkeerd heb aangeleerd en die zo in mijn automatismen ingebakken zitten dat ik ze er met geen mogelijkheid uitkrijg. Ik heb ook medelijden met paarden die ik had en die ik naar beste kunnen geheel naar de verdommenis heb gereden op advies van instructeurs. En vermoedelijk heb ik dat over enkele jaren bij de paarden van nu ;)
Liever een keer in de maand les van een steengoeie instructeur dan drie keer per week van iemand die geen benul heeft waar hij het over heeft. Maar zie het kaf maar eens van het koren te scheiden, zeker aangezien er meerdere wegen naar Rome leiden en het ene paard het andere niet is en de ene ruiter ook de andere niet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:50

Ik ben van mening dat ervaring misschien wel de belangrijkste factor is waarom een instructeur goed les kan geven. Ervaring en de daarbij behorende leermomenten zorgen ervoor dat je beter gaat lesgeven naarmate je het meer doet. Daarbij vind ik dat een opleiding (en daarmee bedoel ik niet persé een instructeursopleiding, maar meer iets in de richting van coachen en didactiek) een must voor iemand die mensen wil begeleiden en verder wil helpen. Wat je nu ziet is niet wat je over een jaar ziet ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:51

Wat mij betreft doen jaren ervaring er wel toe.
Wil niet zeggen dat die betreffende persoon zo goed is, maar als ik zou kiezen, zou ik voor iemand met wel de nodige ervaring kiezen, hoe beginnend de ruiter ook is. Juist bij beginnende of mindere ruiters is er snel iets verkeerd aangeleerd, wat weer moeilijk af te leren is.
Ik ben het ermee eens dat je ergens moet beginnen, maar doe dit onder begeleiding van een instructie met de nodige ervaring ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:52

je zegt dat die persoon geen wedstrijdruiter is en niet op hoog niveau rijd, maar dat is voor mij geen reden om dan maar geen fatsoendelijke instructrice in de arm te nemen hoor ;)

ik ben ook geen wedstrijdruiter, maar ik wil wel degelijk les van iemand die ruime ervaring heeft. Nu wilt het niet perse zeggen dat iemand die ruime ervaring heeft ook daadwerkelijk goed les geeft, maar iemand zonder ervaring zal je eerder verkeerde dingen aanleren denk ik zo.

En het is lastiger om verkeerd aangeleerde dingen weer af te leren

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 15:55

De jaren ervaring heb ik denk ik wat verkeerd benoemd, wanneer iemand 50 jaar ervaring heeft, en iemand met 10 jaar ervaring je voor jou gevoel beter kan helpen.
Noem even een heel groot verschil.

Verder werd er niets gezegd over het verder geen les hebben. Ook dit heeft ze, maar er zijn een paar punten waar ze graag nog wat extra hulp bij wilt hebben.
Op die manier.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:58

Heb je je wel verzekerd nu je les geeft?

Ik krijg altijd kriebels bij instructeurs die alleen maar recreanten les geven. Een goede instructeur geeft vaak ook de ervaren , hoger gekwalificeerde ruiters les.
En een goede instructeur heeft zelf veel (wedstrijd)ervaring met verschillende paarden, liefst in verschillende disciplines.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 16:01

Een verzekering is hier niet in afgesloten. Ze rijd hier gewoon op eigen risico.
Zoals ik al zei, is dit ook vooral als voorbereiding voor de opleiding die ik ook over een paar weken aan begin.
Vooral om zelfverzekerd in een bak te kunnen staan ook als hier mensen staan te kijken.

Zelf heb ik vooral ervaringen met jongen paarden.
Dus, basis basis en nog eens basis. Ook hierin erg veel begeleiding gekregen. En het enige wat wij doen is, basis basis en nog eens basis.

Ben niet heel duidelijk geweest in de OP. is vaak zo ook wel erg moeilijk uit te leggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:06

Mijn man en ik helpen elkaar ook in het rijden met de punten waar we tegenaan lopen, is in mijn ogen precies hetzelfde. Daarnaast hebben we beiden les. Maar het is gewoon fijn als er iemand naast de kant staat die weet waar hij/zij op moet letten. Is niet hetzelfde als les krijgen, maar helpt wel om je bewust te worden wanneer je de fout in gaat.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 19:37

Op die manier zie ik het ook ongeveer. Al is dit ondertussen wat de gemiddelde gediplomeerde instructie die er geen bakken met geld voor vraagt ook doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:45

Ik vind een beetje helpen met de basis nog wel wat anders dan een onervaren combi een appuyement aanleren.
Het is toch veel makkelijker om iemand van je vereniging of stal te vragen een keer mee te kijken dan voor die paar sessie's een gediplomeerde instructeur zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 07:53

Ik merk toch dat ook bij de basis het wel heeeel prettig is als iemand al rekening kan houden met een evt. vervolgtraject. Denk bijv. aan de galophulp die hier nu op Bokt besproken wordt, het is gewoon echt ellende als je ineens de galopknop nog moet gaan veranderen omdat je erachter komt dat het met oog op de wissels het handiger is op buitenbeen en ik heb pas laat geleerd dat het nog handiger is dat ze het doen als je met je heup inswingt. :+
Als ondersteuning voor erbij is het hartstikke fijn dat er wie dan ook naast de kant staat, zelfs iemand die totaal niet rijdt kan je wat helpen als ze gewoon zeggen wat ze zien en jij vertolkt het naar paardrijtaal. Maar voor je eigen leertraject vind ik een instructeur met minstens kunde tot het Z2 toch wel heel fijn, gewoon omdat die ook bij beginnende ruiters op vierjarigen al in hun achterhoofd hebben dat er nog iets na B/L-werk kan komen (en nee, niet iedere ruiter heeft daar interesse voor, maar er zijn genoeg ruiters die recreatief beginnen en later toch nog gepakt worden door het virus van de dressuursport).

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:21

Wanneer je wat basis-advies geeft als jij de kennis hebt om iemand goed te helpen, schaar ik dat niet zozeer onder instructie, maar onder 'een handje helpen'. Ik rijd sinds deze week een paardje bij voor iemand die zelf weinig kennis heeft. Hem geef ik ook tips, met name tips over basis-grondwerk (meelopen, stilstaan, aandacht vangen). Ik ben daar ook niet in gediplomeerd, toch weet ik prima waar ik het over heb.

De sleutel is dat de 'helper' weet waar de grenzen van zijn kennis liggen. Toen ik mijn pony net had en ze zo hoog steigerde dat ik bang was dat we achterover gingen, kreeg ik de tip om met mijn zweep op haar hoofd te slaan. Dat bedoel ik dus met grenzen van kennis....
Ik koos er overigens voor om mijn zweep weg te gooien, en het steigeren was over. Pure angst.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:14

Tja, of je echt kwaad doet weet ik niet.
Maar aangezien je 17 jaar bent, is je ervaring en kunde te laag om iemand daadwerkelijk te scholen.
Begrijp me niet verkeerd hoor, "handen laag" of "kijk vooruit" etc. kan echt geen kwaad en is toch een ondersteuning bij het rijden. Maar als jij dit meisje bijvoorbeeld verteld dat ze actiever moet rijden, hoe doe je dit dan? Want vergis je niet, je zou dit meisje best weleens verkeerde dingen aan kunnen leren. Wij hier kennen je situatie niet, maar ik persoonlijk denk dat je met 17 jaar nog niet genoeg hebt gezien om zeker te weten dat de manier die jij kent (van manege of eigen instructie) de goede is.

De 'oudere' onder ons kunnen beamen dat wij ook op die leeftijd dachten best capable te zijn. Wat heb ik gebaald toen ik er op mijn 19e achter kwam, dat ik het allemaal veel sneller/beter had kunnen leren toen ik mijn eigen paard en andere instructeur kreeg. Als ik dit 10 jaar eerder had gehad, was ik veel verder geweest dacht ik. Niks aan de hand, want ik heb ook daarvoor best een hoop geleerd, maar al had ik toen iemand les gegeven had ik diegene nu weer dingen af moeten leren, simpelweg omdat ik het zelf weer heb moeten afleren (ookal dacht ik toen dat het de juiste manier was).

Laat ik het zo zeggen, ik zou niet willen dat je mijn dochter les zou geven. Niks persoonlijks en ik hoef ook zeker geen pipo van 50 euro per half uur, maar iemand met ervaring die ik aan meerdere combinaties les heb zien geven en waarvan ik zie/merk/hoor dat ze door die jarenlange ervaring het paard én de ruiter kan lezen en aansturen.

Als je de opleiding eenmaal gestart bent, zul je vreselijk veel leren. Óók het in een bak staan waar mensen omheen staan, dit hoef je echt niet van te voren te oefenen want dat ga je zo ontzettend veel doen tijdens je studie dat je dat zo onder de knie hebt, je ziet straks niet eens meer dat er mensen omheen staan!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:53

Je leert met de jaren, dat heb je zelf al wel kunnen ervaren op school. Toen je 6 was en kennismaakte met het alfabet en je eerste woorden, dacht je ook dat je kon lezen. Nu kijk je daar heel anders op terug.

Je bent nu 17. Het lijkt me leuk om over 10 jaar dit topic nog eens naar boven te halen om te kijken hoe je er dan over denkt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:44

Ik vind dat als je les wilt geven wel een diploma moet hebben met alleen de basis. Puur omdat jij dan verzekerd bent.

Verder....Ik zie wedstrijden alleen maar als een lintje, en wedstrijden rijden hoeft de training niet correct te zijn.
Dat betekend, dat hoe hoog je ook scoort met de punten, als jij niet correct traint of van een goede instructeur les neemt? Of niet goed in theorie kan brengen van je punten, dat je dan geen goed les kan geven.

Zelf vind ik het erg fijn (Ik heb tijdens stage les mogen geven onder toezicht van de staleigenaar en tevens mijn stagebegeleider) is dat ik de kinderen, of wat oudere ruiters vraag, wat ze precies doen. Zodat ze er van bewust worden met wat ze precies doen.

Zo hoor ik TE vaak dat nagevelijk rijden is, wanneer je buiten teugel inhoud en binnenteugel knijpt. Kan daar zo boos over worden, maak eerst je huiswerk voordat je wat zegt! Want zo hoort nagevelijk niet te gaan.
En dat is met veel rijden zo.

Als jij precies in theorie kan brengen waarom iets zo is met eeen stevige onderbouwing, en de ruiter kan dat bevestigen met rijden, dan doe je het dus goed.

Maar wedstrijd ervaringen? Onzin...Vind dat pas wat uit maken als je boven de Zz licht ben gestart. Omdat ik zelf vind dat er tot de Z nog niet te streng gecontroleerd word. En met de Zz word er strenger gecontroleerd.
Maar dat is wat ik daar van vind.

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:02

Naar mijn idee zijn er altijd betere instructeurs te vinden maar dit moet ook maar betaalbaar zijn.
Als jij haar kan helpen met jouw ervaring en weet tot waar je kan gaan is dat ideaal.
Het is nooit verkeerd om na een tijd eens over te stappen op een andere instructeur. De een verteld dingen weer op een andere manier dan de ander en iedereen legt de nadruk op een andere oefening.
Ik heb ook een tijd een andere instructeur gehad waardoor ik ineens een flinke sprong vooruit ging maar dit werd zo duur dat ik het heb stop gezet. Wij helpen ons op stal ook wel eens onder elkaar.

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:41

Op een gegeven moment werkt de manier van instructie van de ene instructrice niet meer. Op dat moment is het beter om naar de volgende over te stappen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:57

ownwise schreef:
Tja, of je echt kwaad doet weet ik niet.
Maar aangezien je 17 jaar bent, is je ervaring en kunde te laag om iemand daadwerkelijk te scholen.
Begrijp me niet verkeerd hoor, "handen laag" of "kijk vooruit" etc. kan echt geen kwaad en is toch een ondersteuning bij het rijden. Maar als jij dit meisje bijvoorbeeld verteld dat ze actiever moet rijden, hoe doe je dit dan? Want vergis je niet, je zou dit meisje best weleens verkeerde dingen aan kunnen leren. Wij hier kennen je situatie niet, maar ik persoonlijk denk dat je met 17 jaar nog niet genoeg hebt gezien om zeker te weten dat de manier die jij kent (van manege of eigen instructie) de goede is.

De 'oudere' onder ons kunnen beamen dat wij ook op die leeftijd dachten best capable te zijn. Wat heb ik gebaald toen ik er op mijn 19e achter kwam, dat ik het allemaal veel sneller/beter had kunnen leren toen ik mijn eigen paard en andere instructeur kreeg. Als ik dit 10 jaar eerder had gehad, was ik veel verder geweest dacht ik. Niks aan de hand, want ik heb ook daarvoor best een hoop geleerd, maar al had ik toen iemand les gegeven had ik diegene nu weer dingen af moeten leren, simpelweg omdat ik het zelf weer heb moeten afleren (ookal dacht ik toen dat het de juiste manier was).

Laat ik het zo zeggen, ik zou niet willen dat je mijn dochter les zou geven. Niks persoonlijks en ik hoef ook zeker geen pipo van 50 euro per half uur, maar iemand met ervaring die ik aan meerdere combinaties les heb zien geven en waarvan ik zie/merk/hoor dat ze door die jarenlange ervaring het paard én de ruiter kan lezen en aansturen.

Als je de opleiding eenmaal gestart bent, zul je vreselijk veel leren. Óók het in een bak staan waar mensen omheen staan, dit hoef je echt niet van te voren te oefenen want dat ga je zo ontzettend veel doen tijdens je studie dat je dat zo onder de knie hebt, je ziet straks niet eens meer dat er mensen omheen staan!

Helemaal mee eens, vooral het dikgedrukte stuk is herkenbaar :) :o

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:27

Dressuurgek schreef:
Helemaal mee eens, vooral het dikgedrukte stuk is herkenbaar :) :o

Op die leeftijd zat ik nog niet eens op het paard. Ik heb geen idee of ik een goede instructrice heb. Het voelt in ieder geval wel goed aan, maar ik kan me voorstellen dat er veel slechte bij zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:44

Bij een goede instructeur/trice ga je vooruit en zal je merken dat je paard beter gaat lopen en je zelf steeds meer inzicht krijgt in hoe een paard fijn loopt.
De basis van het zitten leer je op een manege, echt rijden en gevoel krijgen zal met een eigen of verzorg paard met prive les vele malen sneller gaan.
Vaak gaat er dan een wereld open en word het steeds leuker om op je paard te gaan zitten.
Diploma's zeggen mij ook niets, ik heb hier deurne mensen, orun en GP ruiters gehad die les gaven, maar ook die veel ervaring hadden en geen diploma, die het toch vaak beter deden dan al die mensen met een papiertje.
Als je niet verder komt is het tijd om naar andere instructie te gaan zoeken.

Een goede raad voor diegeen die les hebben, als je iets niet begrijpt, of je bent het niet eens met wat de instructeur zegt, maak dat dan bekend aan je lesgever op het moment zelf! !Die kan dan op dat moment inspringen op het probleem, na die tijd klagen bij de andere klanten word door geen enkele instructeur gewaardeerd.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:35

Ten eerste, iedereen bedankt voor de prettige reactie's.
Ik had zo mijn twijfels of ik hier goed aan deed bij het plaatsen van dit topic, maar ik word heel aangenaam verrast.

Verder kan ik me goed vinden in het bericht van zaira, maar kan me ook goed verplaatsen in de berichten die hier niet zo enthousiast over zijn. Ben namelijk erg aan het twijfelen of ik hier goed aan doe.
De persoon in kwestie was er wel blij mee, en merkte een heel verschil, door toch een net wat andere aanpak van mijn kant.

Ondertussen krijg ik ook meer vraag van anderen, dus ik krijg het idee dat ze er wel daadwerkelijk baat bij heeft.

Heeft iemand trouwens enig idee of dit dan op mijn risico gaat, aangezien ik officieel geen les geef, hier geen geld voor ontvang, maar gewoon kijk en de punten noem die mij opvallen en hier mijn mening over geef hoe op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:41

Sinds een aantal jaren heb ik geen 'echt' les meer.
Ik heb een eigen pony en rijd een aantal paarden voor iemand anders.
Deze man is 60 en zit zn hele leven al in de paarden.
Hij heeft ook een dochter van 30, ook haar hele leven in de paarden.
'Gewone mensen' zonder diploma.
Ze geven me tips als ik aan het rijden ben, de man vooral dressuurmatig, dochter vooral met springen.
Toch zie ik geen verschil tussen hun qua niveau.
En van deze mensen leer ik zoveel meer dan een gediplomeerde instructeur op een manege!!

Dus ts, ik zou gewoon doorgaan en je niets van die persoon aantrekken. Als zij/hij liever bij een gediplomeerd iemand lest, moet ze/hij dat doen! Als iemand jouwn hulp vraagt, zou ik zeggen geef die hulp als jij dat wil.

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:41

Ik zou, als je instructeur wil worden eerst beginnen op een manege onder begeleiding van een goede instructeur les te gaan geven. Op die manier kan je het vak gaan leren.

Want het is een vak en niet zomaar iets. Als jij mensen de verkeerde dingen aan leert zijn ze nog veel verder van huis.

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:50

bij grote stallen gaan lessen en dan het gezegde toepassen, horen zien en jatten wat je jatten kan.
maar om goed les te kunnen geven moet je weten hoe je sommige dingen moet kunnen opbouwen en dingen optijd kunnen zien die voor het vervolg in de training fout zouden kunnen gaan.