beste voor je paard ; aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

modena18

beste voor je paard ; aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 10:41

Hallo paarden vrienden ,
Iedereen doet zijn best om het beste uit zijn paard te halen en dan hebben we het vooral over voorwaarts , achterhand actief en aan de teugel.

Ik heb verschillende paarden voor mensen gereden en overal is het weer een ander verhaal omdat zo simpel als wat : geen paard is het zelfde.

Nu zie ik hier op de site verschillende meningen over wat nou het beste werkt en wat het beste voor je paard is. Wie kan de 'do & don't' van het nageven op een rijtje zetten wat werkt wel en wat is het slechtste wat je kan doen. Natuurlijk weet ik het meeste wel en vallen mensen die zagen al snel door de mand. Maar ik zou graag willen weten hoe het paard zich het beste voelt tijdens het rijden en het nageven en hoe hij lekker gaat lopen . Want ik zal vast ook verbeter punten hebben

x modena

Sodeletuut

Re: beste voor je paard ; aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:43

Benitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:48

Het is al een wat ouder boek, maar echt heel goed. Vrij nuchter maar ook kritisch beschreven wat het nut is van aan de teugel en wat voor fouten daar allemaal vaak bij voorkomen. Staan heel veel plaatjes in ook voor de verduidelijking.
'Ruiters & Rechters' van Ernest van Loon heet het. Echt een aanrader, maar weet niet of je het boek nog ergens kunt kopen..

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:54

Misschien een standaard dingetje, maar ik zorg altijd dat het paard eerst ontspannen is en dat die mij vertrouwd. Vooral bij jonge paarden merk ik dat ze vrij snel in paniek kunnen raken als er iemand anders op gaat zitten. Ik denk dat ontspanning en vertrouwen ook wel de fijnste gevoelens voor een paard zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:57

Het belangrijkste is dat het paard ontspannen loopt over vier benen en in balans is.
Van hieruit komt het nagefelijk zijn vaak vanzelf en van daaruit ga je verder.
Het mooiste is om goede les te hebben, een goede lesgeefster kan je hier stap voor stap mee helpen.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:17

In het wild lopen ze ook niet aan de teugel :+

Ik vind het pas gezond om te zien als het paard ontspant ect, zonder hulpteugels en extreme bitten..

Benitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:20

In het wild zit er ook geen ruiter op en hebben ze ook de natuurlijke balans met het meeste gewicht op de voorbenen. De kunst van de dressuur is ook juist om een balans te vinden met extra gewicht op het paard (ruiter)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:26

Wat een paard het fijnste vindt hangt van het paard af, inderdaad is geen paard hetzelfde.
Maar in het algemeen is het voor alle paarden prettig als de ruiter meebeweegt, zowel met lichaam als met handen. Altijd vering houden en niets vastzetten. Maar ook in dat meebewegen zul je moeten kijken hoeveel of hoe weinig bij een specifiek paard gewenst is.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:53

modena18 schreef:
Nu zie ik hier op de site verschillende meningen over wat nou het beste werkt en wat het beste voor je paard is. Wie kan de 'do & don't' van het nageven op een rijtje zetten wat werkt wel en wat is het slechtste wat je kan doen. x modena

Lees dit topic (en evt. het vorige) 'even' door :D . [RT-P] [centraal] Aan de teugel

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:22

Door hem aan de teugel te rijden onspant zijn rug dus ik denk dat dat beter

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:24

mijn paard wil niet aan de teugel ontspannen.. als ie zn hoofd iets hoger en neusje voor de loodlijn heeft loopt ze wel ontspannen... t is elke dag weer een gevecht om haar wel lager te rijden.. ze is inmiddels 20.. ik vecht al 6 jaar.. maar ik weet niet of het ooit nog gaat lukken :)
helaas..