Loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:25

Hoooii,
Ik hoor mensen vaak hier op bokt.nl zeggen iets over de loodlijn ofzoo :Y)
Zonder die loodlijn lukt het me ook gewoon om te rijden maar gewoon ik wilde het even weten...
Iemand een uitleg met misschien een plaatje erbij van goed en fout ?

Dankuuu

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:31

Wat bedoel je met 'zonder die loodlijn lukt het me ook gewoon om te rijden'? Ik denk dat het iedereen lukt zonder die loodlijn want het is een denkbeeldige lijn. ;)

Ik neem aan dat je weet wat een loodlijn is, een lijn die loodrecht op de grond staat. Deze lijn beeld je je in voor de neus van het paard. In het ideale geval zou de neus van het paard op de loodlijn moeten. Dus loodrecht naar de grond, ietsjes ervoor kan ook. (zie bv de laatste foto in mijn profiel) Er achter kan, bv tijdens het loswerken van het paard, maar imo hoor je je paard gewoon met zijn neus op of ietsje voor de loodlijn te rijden na het losrijden. Helaas zie je veel te veel combinaties waarvan het paard de hele tijd ver achter de loodlijn loopt, niet ideaal, duid meestal op gebrek aan balans van het paard of aan een veel te strenge ruiterhand.

Even snel een link van google geplukt met een duidelijk plaatje en uitleg eronder:

http://correctedressuur.webklik.nl/page ... #__frame__

roombolletje

Re: Loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 12:37

Okee dus je pownie moet op of voor de loodlijn lopen. en niet dr achter?
(Niks moet natuurlijk :') )

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:39

Ik snapte het ook niet

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:05

roombolletje schreef:
Okee dus je pownie moet op of voor de loodlijn lopen. en niet dr achter?
(Niks moet natuurlijk :') )

In het ideaal geval ja. Maar ook ik laat mijn pony onder het losrijden soms even een er achter lopen, daarna even proberen de hand te volgen etc. dus altijd even variëren in zijn hoofdhouding om te kijken of hij mijn hand goed volgt. Daarna is mijn doel hem zo goed mogelijk op die loodlijn te houden, of met het neusje eruit zoals op de foto. Je ziet dat hij daar niet op de loodlijn is met zijn neus, maar niet met de neus in de lucht loopt maar een fijne aanleuning heeft. Vaak zie je paarden die achter de loodlijn lopen, dat met een ruiter die het dan niet voor elkaar krijgt te voorkomen dat ze op de voorhand vallen en ze niet actief houdt. En ze zich dus helemaal op krullen maar hun achterhand matig gebruiken. Velen vind het plaatje er dan 'fijn' uit zien terwijl het paard er niet beter van word. Heb je dezelfde vraag al eens aan je lesgever/-geefster gevraagt? Deze kan het vast nog beter uitleggen, zeker als je dan op een paard zit.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:36

je laat je paard met zijn hoofd aan de loodlijn lopen zodat hij zijn rugspieren aanspant wat dus beter voor zijn rug is (het heeft vast nog meer redenen maar die weet ik even niet)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:22

4catootje5 schreef:
je laat je paard met zijn hoofd aan de loodlijn lopen zodat hij zijn rugspieren aanspant wat dus beter voor zijn rug is (het heeft vast nog meer redenen maar die weet ik even niet)

Rugspieren aanspannen? Wat dacht je van buikspieren aanspannen zodat het paard zijn rug kan loslaten, dwz ontspannen? Is net even logischer, comfortabeler voor de ruiter en beter voor het paard. ;)