Nog een jonge paarden - discussie..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Nog een jonge paarden - discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 08:29

Vaak zie ik op bokt topics voorbij komen waarin dingen gezegd worden als 'laat je paard nog maar even lekker staan, hij is nog zo jong!' 'Ik rij mijn paard van 4 maar 2 a 3 keer per week, ik doe het rustig aan.'
Nu heb ik zelf een 5 jarige die ik zo om de dag rij, en dan maximaal een half uurtje.
Ik vind het zelf goed dat er niet teveel van jonge paarden gevraagd wordt, dit ook met het oog op hoe lang deze dieren mee kunnen op oudere leeftijd.

Ik vraag me dan af wat de bokkers vinden van paarden als dit (voorop gestelt: níets tegen TS persoonlijk, dit is gewoon een voorbeeld van een jong paard wat al hoog loopt).
[RIJ-ITP] van L1 naar ZZ-Zwaar in 3 jaar!
7 jaar en gaat ZZ -zwaar starten. Maar bijvoorbeeld ook Apache van Emmelie Scholtens of Aspen van ... (ben haar boktnaam even kwijt :o ). Allemaal jonge paarden die op hoog niveau worden uitgebracht.
Nogmaals, dit zijn gewoon voorbeelden om e.e.a. op te helderen ;)

Hoe valt dit dan te rijmen met het idee dat jonge paarden licht belast moeten worden? Hoe zien jullie deze paarden in de toekomst?
Mijn vraag is dus eigenlijk, kun je op jongere leeftijd al veel van een paard vragen, ookal 'biedt hij het aan' en heeft hij het talent ervoor?

EngeltjeS

Re: Nog een jonge paarden - discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:32

Ik denk dat ieder paard anders is en er anders mee omgaat en aangeeft.
Ook zal het te maken hebben met de manier van 'scholing' en trainen.
Iedereen rijd anders, gaat anders met paarden om en heeft andere verwachtingen.
(onder het mom van: De een koopt een recreatie-paard die het ook super leuk doet in de ring, de ander koopt een paard voor de wedstrijden en zal echt doelgerichter rijden)

Ik ben enorm benieuwd naar de loop van deze discussie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:37

Jonge paarden kunnen best wat hebben als je weet wat je doet. En daar zit 'm nu net de crux, veel mensen volgen braaf het advies op van Jantje en Pietje op Bokt in plaats van te kijken naar wat hun paard doet en kan. Je kan jezelf niet snel vergelijken met een pro ruiter, zo simpel is het... En ik geloof erin dat je met een 5-jarige prima meer kan doen dan een half uurtje om de dag. Je paard is niet van suiker hoor.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:37

Ik ben ook erg benieuwd naar de discussie
ik zie indetdaad weleens bij de ene reacties als geweldig staan en bij de ander de reactie lekker laten staan

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:39

Een paard moet voor de hogere klasses ook wel de bespiering hebben, er wordt toch ook meer oprichting gevraagd.
Maar of een paard in 3 jaar tijd zo ver is, misschien kan dat wel. Ik weet dat niet.
Mijn stalgenoot had haar paard tijdelijk in een trainingsstal staan.
Daar starten ze alle paarden meteen in het Z als ze eenmaal oud genoeg daarvoor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:43

Dientje_Yara schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar de discussie
ik zie indetdaad weleens bij de ene reacties als geweldig staan en bij de ander de reactie lekker laten staan

Nou op Bokt loopt men nogal vaak achter elkaar aan. Zegt 1 geweldig, doet de rest dat ook. Zegt 1 dat ze het belachelijk vindt, komt ineens een horde meiden uit een hoekje die dat ineens ook vindt.

Overigens ken ik weinig mensen die zo overdreven over jonge paarden denken in het echt als hier op bokt. Dus dat een jong paard van suiker is, weinig moet doen, je vooral niet met 3 moet beginnen en een paard van 2 mag je nog net aankijken maar meer niet 'want hij moet paard zijn'... Terwijl als ik kijk op de stal naast die waar ik sta, lopen daar toch echt veel ruiters rond met paarden van 3 die kersvers van een trainer af komen die het dier uit de opfok trekken en direct inrijden etc. denk ik toch echt dat Bokt niet de werkelijkheid weerspiegelt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:50

Ffortuna schreef:
Jonge paarden kunnen best wat hebben als je weet wat je doet. En daar zit 'm nu net de crux, veel mensen volgen braaf het advies op van Jantje en Pietje op Bokt in plaats van te kijken naar wat hun paard doet en kan. Je kan jezelf niet snel vergelijken met een pro ruiter, zo simpel is het... En ik geloof erin dat je met een 5-jarige prima meer kan doen dan een half uurtje om de dag. Je paard is niet van suiker hoor.

Hier sluit ik mij bij aan...is namelijk afhankelijk van de kunde/ervaring van de ruiter, talent vh paard, juiste begeleiding en het gevoerde stalmanagement.

Veel toppaarden lopen op hoge leeftijd nog in de sport en dat is niet voor niks ;) en deze zijn echt eerder aan het werk gezet....

Daarnaast vind ik niet dat ze te snel gegaan zijn, want je mag met een 5 jarige alleen M starten en vanaf de 6 jaar pas Z.
Daarbij de genoemde bokkers hier hebben alle basissportklassen netjes doorlopen :)

Zelf heb ik het rustig aan gedaan met mijn 7 jarige, nu M en ik ga volgend jaar pas Z starten, want hij is 1.82 m en heeft een medisch verleden,
dus heb ik hem pas vanaf zijn 5 jaar gestart en rijd ik maar een paar wedstrijden per jaar, dus dan gaat het sowieso niet snel...en hij is ook niet voor de verkoop!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 08:57

Moeilijk... Aan de ene kant moet je niet vergeten, paarden die gefokt zijn voor de echte topsport, met een goede ruiter erop, doen oefenening waar wij met onze "doorsnee" paardjes uren op moeten trainen zomaar even in 10 minuten, met 2 hoeven in hun neus, bij wijze van spreken. Die paarden hebben er het lichaam en het talent voor. Dus dat je extreem veel moet trainen om zo hoog te komen, hoeft als je er het juiste paard voor hebt, niet zo te zijn.

Die top, daar maak ik me dus niet zo druk om. Ik maak me eerder zorgen om jantje en pietje die geen geld hebben voor een toppaard, maar toch naar het Z willen, en dus van een htk paardje dezelfde prestaties verwachten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:24

ik denk dat er ook een groot verschil zit in het doel.
paarden van topsporters moeten min of meer vlug presteren in een kortere tijd (en hebben er in theorie ook de aanleg en bouw voor, in tegenstelling tot de meeste (!) huis tuin en keuken paarden (want een paard met veel talent blijft meestal niet bij een bosruiter), en is het ook het doel niet dat ze duurzaam zijn, maar dat ze min of meer opbrengen.
het gemiddelde paard voor de recreatieruiter is de bedoeling om toch 20 jaar mee te kunnen onder het zadel, en hoeft het allemaal niet zo vlug te gaan, want zij hebben de tijd.

als ik zelf een mooi, getalenteerd paard zou staan hebben, (en ikzelf ook het talent zou hebben), om op écht hoog niveau te kunnen gaan rijden, dan zou ik eigenlijk ook niet wachten tot ze 5 zijn om zadelmak te maken.

Mijn eigen paard zal puur voor de recreatie gebruikt worden, is nu drie en net zadelmak (5 X op gezeten, staat ondertussen weer al een maand stil), en met haar heb ik de tijd, desnoods tot ze 20 is :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:12

De redenen ervoor, tja, ik denk dat het er ook bij ligt wat je ervoor zou krijgen als het dier weg moet.
Een jong paard dat 'hoog' loopt is natuurlijk (bij goedkeuring) veel meer waard dan een paard op leeftijd die pas 'hoog' loopt.

Ik vind het veel/hoog mogen trainen met een jong paard afhangen van veel factoren. Ben het daarin eens met listiglistje.

Mijn 6jarig springpaard/wedstrijdpaard trainde ik fanatiek voor het springen en daarmee zou ik ook gewoon steeds hoger starten bij genoeg winstpunten en training. Dit was met goede trainingsschema's en goede (en veel) begeleiding.

Wanneer je een jong paard zo veel gaat trainen, moet dat echt GOED en met VERSTAND gebeuren. Dan kan het niet al te veel kwaad.
De spieren rust gunnen (op de juiste momenten), de voeding op de dagen/trainingen afstemmen, niet overbelasten etc.
En daar heb je inderdaad echt wel verstand voor nodig!

En daarbij zit er ook nog verschil in de trainingen.
Spring je met een 6jarige in het M, en spring je zelf maar 2x per week lage sprongetjes met soms een wat hogere sprong, is dat heel anders dan dat je met een 6jarige in het M springt, en 2/3x per week een M-parcours oefent.

De 5jarige recreatiedraver die hier staat ben ik aan het beleren en daar doe ik het rustig mee, paar keer per week rijden/longeren met soms een week rust.
Omdat het niet hoeft, ga ik ook niet veel trainen met dit 'jonge' paard.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:20

denk dat je juist naar het paard moet kijken..
paarden zijn idd niet van suiker en kunnen wel wat hebben.. ook verschilt het wel per ruiter hoe en wat..
vind wel lastig te zeggen, maar het is per paard verschillend, de een kan t wel, de ander niet..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:21

Veel ligt ook bij de ruiter.
Als ik mezelf bekijk, ik ben bijv. best waardeloos in wijken voor het been en om het goed te doen worden mijn rijpaarden dus belast met veel trainingsuren zodat het in een L-proef nog een zesje oplevert. Als er een Emmelie Scholtens op zou zitten, tja, die vraagt dat een keer en dat paard doet het wrs. ook nog gelijk voor een negen ;)
Daarom zal een getalenteerd ruiter, zeker wanneer er ook nog eens een getalenteerd paard in het spel is, zonder veel trainingsuren doorfietsen naar de hogere wedstrijdklassen, waar een ruiter die het van hard werken moet hebben ofwel heel veel gaat moeten trainen, ofwel zich neerleggen bij een paard wat pas op latere leeftijd die hogere klassen bereikt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:55

Het ene paard is de andere niet. Er zijn paarden die op jonge leeftijd hoog in de dressuur (of springen, of wat dan ook) lopen, en dat jaren prima volhouden. En er zijn erbij die je na 2 jaar Z+ niet meer kunt berijden door slijtage. Of de eerste groep paarden gewoon geluk hebben, of de 2e pech, ik zou het niet weten. En het is niet alleen het paard, ook de ruiter. Er lopen genoeg paarden hoog in de sport met ruiters waarvan ik denk "goh, een paar echte rijlessen zouden je goed doen". Ik denk dat de kans dat een paard met zo'n ruiter voortijdig "op" is, groter is dan bij een ruiter die het paard niet alleen een oefening aan kan leren, maar het hele paard echt kan begeleiden naar een zo goed mogelijke prestatie waarbij het paard niet slijt, maar juist sterk wordt.

Als ik naar mezelf kijk: ik ben geen sterruiter (en hoop dat ooit wel te worden :+), heb een jong paard, nu net 5 jaar. Hij is met 4 jaar langzaam ingereden, en pas sinds een paar maanden begint het een beetje te lijken op iets wat ik over een tijdje een proefje door zou willen sturen. Je kunt dus wel zeggen dat we het langzaam aan doen. Ik rij hem 3 keer in de week een uur. Met een betere ruiter als ikzelf denk ik dat hij snellere vorderingen zal maken. Of dat ook ten goede van zijn levensduur als rijpaard komt? Tja, daar kom je nooit achter. Je kunt het immers niet "overnieuw" doen. En dat is bij ieder paard zo, of je het nou snel f langzaam doet, overnieuw doen, dat gaat niet.

Wel denk ik: ben je niet 100% zeker van je kunnen als ruiter in het op en top begeleiden van je jonge dier, ga dan voor de langzame weg. "better safe than sorry"...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:57

Ligt voornamelijk aan het paard maar ook aan de ruiter.
Het ene paard heeft meer tijd nodig dan het andere, het ene paard pakt dingen veel fijner op dan het andere.
De ene ruiter heeft net wat meer handigheid/talent dan de andere.

Wanneer je de combinatie 'paard wat spelenderwijs rondhuppelt met een handige ruiter' hebt, zullen deze sneller doorstromen in bepaalde klasses zonder echt veel trainingsuren.
De paarden zullen dus niet zozeer meer of vaker getraind worden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:04

ik heb een leuke staan die ik vorig jaar wilde uitbrengen toen was hij 4,heb 6 winstpunten gereden,maar zijn lichaam was er nog niet klaar voor,ik merkte gewoon dat hij het heel moeilijk vond,dus heb ik hem weer het land opgezet,straks na mijn bevallin pak ik hem pas weer op.ligt ook aan het paard,heb een 3 jarige staan die erg veel op een tweejarige lijkt,die rijd ik dus ook pas volgend jaar in.ik wil ook dolgraag op wedstrijd maar ik luister wel na mijn paard,als hij er niet klaar voor is moet ik dat respecteren,dat paard wat je aangeeft in je beginpost vind ik wel klaar ervoor.je ziet dat al bij de eerst foto.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:17

Ik zelf vind er niets verkeerd aan om een paard op zijn 3 jaar zadelmak te maken.
Echter een paard van 3 jaar dagelijks berijden, is dan weer te veel. En sommige 3 jaars zijn nog echt puppy, dan laat je ze beter nog even staan.
Je mag als ruiter best aannemen wat het paard je geeft, maar ik vind wel dat je er verstandig mee moet omgaan, niet te veel en te zwaar.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:30

ik heb er zelf eentje van 4 jaar nu.. vorig jaar met 3 jaar ingereden en van de winter in de B gestart.. zijn nu L1 en van de winter gaan we weer naar het L2.. hij pakt het echt allemaal heel makkelijk op en hij gaat dan ook echt met sprongen vooruit.. dat is er dan wel eentje die met zijn 3 al redelijk vol was.. hij is nu nog wel veel gegroeid maar had al wel zat bespiering dat die mee kon! ik vind dat het echt helemaal aan het type paard ligt wat je hebt.. rijd de mijne nu 4 x in de week een half uurtje..
moet daarnaast nu ook tijdelijk voor iemand een 3 jarige rijden.. die al wel vrij groot en nog erg smal is.. waar het dus iets rustiger aan mee zal moeten denk ik!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:09

Ik heb momenteel een 4 jarige staan, en dat is echt een verschrikkelijk talentvol paard. En ja hij is 4 jaar, beheerst alle zijgangen, springt een groene wissel en laat zelfs al een pasje passage zien. En ik vind dit niet slecht. Paard doet dit namelijk met 2 vingers in zijn neus en ik rijd hem maar 2 á 3 keer per week een half uurtje. Daarnaast wil ik dat leeftijd en niveau overeen komen ( 4=L, 5=M, 6=Z, etc. ) omdat hij dan het meeste waard is en dat is met oog op een eventuele verkoop natuurlijk wel belangrijk. Daarnaast is wat voor het ene paard ( en ruiter, want dat is vaak ook nog een probleem ) moeilijk is, doet een andere met twee vingers in zijn neus. Dus een talentvol paard, met een goede ruiter die weet wat hij doet, is er in mijn ogen helemaal niets mis mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:35

en is het ook niet zo dat in de hoge school (oid, iets met de klepel en de klok) oefeningen dat wij bezien als "moeilijk" (passage, piaffe bv), daar al vrij vroeg aangeleerd wordt (al dan niet aan de hand)
of bv in de western er al in de b-proefjes een vliegende wissel gevraagd wordt, terwijl in dressuur dit pas ergens in het Z voorkomt?

zijn die paarden dan zo anders dan de dressuurpaarden dat ze dat wél aankunnen?

ik denk dat het belangrijker is om al die oefeningen goed uit te voeren, dan ze te laten staan tot ze "oud" genoeg zijn.
een paard van 8 dat in een pirouette getrokken wordt zonder deftige voorbereiding, zal volgens mij meer schade ondervinden dan een 4 jarige dat diezelfde pirouette doet, maar wel voorbereid is en het met beleid gedaan wordt. (of een zijgang, of een piaffe, of noem maar op)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:36

Duhelo schreef:
en is het ook niet zo dat in de hoge school (oid, iets met de klepel en de klok) oefeningen dat wij bezien als "moeilijk" (passage, piaffe bv), daar al vrij vroeg aangeleerd wordt (al dan niet aan de hand)
of bv in de western er al in de b-proefjes een vliegende wissel gevraagd wordt, terwijl in dressuur dit pas ergens in het Z voorkomt?

zijn die paarden dan zo anders dan de dressuurpaarden dat ze dat wél aankunnen?

ik denk dat het belangrijker is om al die oefeningen goed uit te voeren, dan ze te laten staan tot ze "oud" genoeg zijn.
een paard van 8 dat in een pirouette getrokken wordt zonder deftige voorbereiding, zal volgens mij meer schade ondervinden dan een 4 jarige dat diezelfde pirouette doet, maar wel voorbereid is en het met beleid gedaan wordt. (of een zijgang, of een piaffe, of noem maar op)

Dat denk ik ook. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:41

Ik moet altijd een beetje lachen om de naiviteit op bokt.
Als je aangeeft er met 3 jaar op te zitten wordt je afgekaffert, maar als je je mond houdt en 3 jaar later super mooi Z dressuur wedstrijd foto's plaatst ben je de held en niemand die zich af lijkt te vragen wanneer het paard dan ingereden is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 18:49

Dat was dus ook mijn punt en de reden om dit topic te openen Sizzle :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:21

Zou dat eigenlijk wel handig zijn?
Misschien maak je nu slapende honden (of penny's) wakker en kun je voortaan nooit meer een topic openen zonder voor dierenbeul uitgemaakt te worden :')

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:30

Sizzle schreef:
Als je aangeeft er met 3 jaar op te zitten wordt je afgekaffert, maar als je je mond houdt en 3 jaar later super mooi Z dressuur wedstrijd foto's plaatst ben je de held en niemand die zich af lijkt te vragen wanneer het paard dan ingereden is.

Maar er zit een groot verschil in vind ik persoonlijk of de combi bij de b is begonnen of hoger mocht instappen... Zijn er per wedstrijd meerdere wp gereden of zijn de punten bij elkaar geschraapt door bij wijze van ieder weekend op wedstrijd te gaan? Er zijn genoeg paarden die thuis op een rustige manier worden getraind die als 5 of 6 jarige in de ring verschijnen en bovenin meerijden. Zulke paarden hoeven dan een "minder zwaar leven" te hebben gehad en heel wat minder traingsuurtjes als bijv. de 10 jarige die altijd onderaan staat... En over die 10 jarige word niks gezegt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:17

Sizzle schreef:
Ik moet altijd een beetje lachen om de naiviteit op bokt.

Tja ik denk soms wel eens, oei wat vroeg in die en die klasse, maar dan blijf ik bezig joh.
Als ik met paardenvolk praat over inrijden zeg ik wel eens heel blond: "goh gelukkig weten we nu door wetenschappelijk onderzoek dat een paard met drie jaar nog helemaal niet volgroeid is etc bla bla bla het hele verhaal" O:)