Geschiedenis: de Olympische Cross Country in 1936

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Geschiedenis: de Olympische Cross Country in 1936

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 10:53

Gewoon omdat het zo interessant is ..

-De beelden zijn gemaakt door de beroemde (maar niet onbesproken) Duitse Cineaste Leni Riefenstahl
-Alle deelnemers waren officieren
-Hier gingen aan vooraf: een dressuurproef, en 14 mijl lange 'oriëntatietocht'. De jumpingproef komt hier nog na.
-Nee niemand draagt een helm :+
-Ze rijden goed door (vooral Lt. Campello uit Italië, dat was een ware kamikaze) :Y)
-Een killer-hindernis waarbij zo goed als iedereen naast zijn paard ging hoorde er gewoon bij.

-Het gaat me om de paarden en de manier waarop toen in de cavalerie (sport was daar nog onlosmakelijk mee verbonden) gereden werd, niet om de politieke erfenis van Leni Riefenstahl ;)
- Tja de Duitsers hebben wel gewonnen, toen in 1936

Deel 1: http://youtu.be/vFd2Nd3Lceg
Deel 2: http://youtu.be/qkWhuPa4V5o

Yaka

Re: Geschiedenis: de Olympische Cross Country in 1936

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:07

Grappig om te zien, wanneer ze vielen mochten ze ook gewoon verder of niet?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:08

Ja, hup erop, applaus en door..

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:22

Grappig om te zien hoe anders dat ging. Ook de er aan gelinkte filmpjes zijn interessant, zoals die van de olympische cross van 1976: http://www.youtube.com/watch?v=31dlhFlg ... re=related. Ook toen was het nog heel anders dan nu. Het is in de afgelopen 100 jaar allemaal wel wat minder suïcidaal en paard- en ruitervriendelijker geworden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:26

Ik vind vooral die stoïcijnsheid waarmee sommige van die ruiters aan een veel te hoge snelheid in een zo goed als onmogelijke sprong gaan heel erg anders. Daar zie je toch dat militaire training een mens echt verandert.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:29

Wow haha wat een lef! Worden behoorlijke klappen gemaakt af en toe!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:33

Die Italiaan is toch werkelijk gestoord..je ziet die man in één parcours twee keer een val maken waarvan je denkt 'euh leeft die nog??' en hup, paard op en verder rijden.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:03

Bandida schreef:
Die Italiaan is toch werkelijk gestoord..je ziet die man in één parcours twee keer een val maken waarvan je denkt 'euh leeft die nog??' en hup, paard op en verder rijden.

Misschien zijn wij wel gewoon allemaal schijterds geworden :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:16

LizzyO schreef:
Misschien zijn wij wel gewoon allemaal schijterds geworden :+

Bwa, ook wel gewoon voorzichtiger hoop ik ;)
En die officieren werden op echte leven en dood situaties getraind, wat je in die film ziet is 'maar' onderlinge competitie. Vier jaar later gingen ze 'voor echt' te paard.
Je zou kunnen zeggen, ze spelen daar met hun leven, maar dat deden ze iedere dag toch al, part of the job..

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:17

Jezus, die watersprong in deel 2; ik bedoel maar echt iedereen valt daar gewoon he! Dat je denkt van, die paarden breken de benen :O

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:17

Wat een supergave beelden zeg!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:29

Gaaf zeg!
Dat water was toch steeds wat dieper dan ze verwachten :x
Die ene man die ook z'n paard mee probeert te trekken, paard wil niet mee, en die man trekt zo het hoofdstel er af :')
Die ene sprong bij die afdaling lijkt me ook wel eng! :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:31

Kaus schreef:
Dat water was toch steeds wat dieper dan ze verwachten :x

Ja ik heb me ook afgevraagd of misschien de bodem niet heel mul was of zo, er zijn een paar paarden bij die volledig kopje onder gaan, en als ze hun benen aan de grond hebben staan ze ineens recht en komt het water nog niet tot hun buik :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:36

Gaaf om te zien! En de gedachte dat uitsluitend links opstappen vanuit het leger voortkomt blijkt ook flauwekul - ik zie daar een legerofficier met behulp van een hekje gewoon rechts opstappen :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:37

Wat gaaf! Die Italiaan, wat een dwaas maar wel respect voor zijn doorzettingsvermogen. _/-\o_

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 16:55

rider schreef:
Wat gaaf! Die Italiaan, wat een dwaas maar wel respect voor zijn doorzettingsvermogen. _/-\o_

In het officieel verslag van de spelen in 1936 kan je bij lezen over het verloop en de resultaten, boeiend!
http://www.la84foundation.org/6oic/Offi ... spart5.pdf

Staat ook een opmerkelijke foto in van de jumping, die werd in de hoofdarena gereden. Daar ligt dus de atletiekpiste rond, en centraal zie je de middenstip van het voetbalterrein :D
Zo te zien had je bij de dressuur wat 'hulplijnen' in de piste.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:12

Bandida schreef:
En die officieren werden op echte leven en dood situaties getraind, wat je in die film ziet is 'maar' onderlinge competitie. Vier jaar later gingen ze 'voor echt' te paard.
Je zou kunnen zeggen, ze spelen daar met hun leven, maar dat deden ze iedere dag toch al, part of the job..

Het doel was idd heel anders. Voor die militairen was de cross een soort van behendigheidsparcours. En de totale totale military natuurlijk een test van competentie van ruiter en paard: dressuur zegt wat over de mate van africhting, wegparcours over uithoudingsvermogen, cross country over behendigheid en springen over de kracht van het paard. En als je dat allemaal hebt met je paard ben je een top cavalerist.

En dan is zo'n olympische spelen een mooi moment (voor Duitsland) om te competitie (oftewel de vijanden) te imponeren.

Als je dat filmpje van '76 ziet is het doel al weer heel anders, dan is het buitenvermaak voor de Britse adel ;) .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 17:19

Inderdaad.
Vanavond eens zoeken naar info over de eerste olympische spelen na WOII. Het is me geheel niet duidelijk waarom dit soort louter militaire olympische proef heeft overleefd nadat in de praktijk was duidelijk geworden dat cavalerie te paard zijn laatste strijd gestreden had, en niet langer van belang ging zijn in het leger.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:22

Leuke filmpjes! Grappig om te zien dat het tegenwoordig vrij anders is dan vroeger. Ik heb wel een aantal keer mijn hart vast gehouden, die ruiters denderden met een hoge snelheid voer die hindernissen zeg! :wow:

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:28

Bandida schreef:
Vanavond eens zoeken naar info over de eerste olympische spelen na WOII. Het is me geheel niet duidelijk waarom dit soort louter militaire olympische proef heeft overleefd nadat in de praktijk was duidelijk geworden dat cavalerie te paard zijn laatste strijd gestreden had, en niet langer van belang ging zijn in het leger.

Ach, er zijn meer militaire behendigheidstesten als sport overgebleven. Wat dacht je bijvoorbeeld van de biatlon (http://nl.wikipedia.org/wiki/Biatlon), (boog)schieten en zelfs de marathon.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:15

Maar die sporten waren voor WOII al gekend als een amateursport en zijn in de moderne geschiedenis van de olympische spelen nooit exclusief militair geweest.
Paardensport is toch wel een buitenbeentje.

Ik las al eerder ergens dat er in 1948 net na WOII erg weinig deelnemers waren, en gezien het de jaren er voor wat moeilijk was geweest om paarden te trainen, waren de proeven wat makkelijker gemaakt.
Toch was het nog 100 % militair, de olympische paardensport is pas opengesteld voor niet-militairen in 1952.
Maar wie waren dat dan vraag ik me af? Adellijke heren en dames die opgegroeid waren met die militaire cavalerie kennis en toegang hadden tot geschikte paarden?

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:40

Goh, interessante informatie.

Ik denk dat na het open stellen voor burgers, de gene die het eerst in het gat sprongen wel de gene zijn geweest met paarden, kennis/ervaring en gevoel voor militaire traditie, oftewel, de adel.

Maar waarom is dit olympische onderdeel zolang alleen voorbehouden gebleven aan militairen en waarom is het in 1952 wel opengesteld? En gold dat voor de hele olympische paardensport of alleen voor het eventing onderdeel (waren er al meer onderdelen?)?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:58

LizzyO schreef:
Maar waarom is dit olympische onderdeel zolang alleen voorbehouden gebleven aan militairen en waarom is het in 1952 wel opengesteld? En gold dat voor de hele olympische paardensport of alleen voor het eventing onderdeel (waren er al meer onderdelen?)?

Wel voor 1948 stond paardensport gelijk met militair uitpakken (zoals je zelf al aanhaalde). Tijdens WOII is de militaire cavalerie eigenlijk op zeer korte tijd gemotoriseerd, en na de oorlog was er voor paarden geen echt actieve militaire rol meer in het leger. En gezien de olympische sport een afgeleide was van echte cavalerie was het zo goed als klaar in 1948. Handjevol deelnemers maar..
Waarna beslist is om in 1952 niet-militairen te laten deelnemen, ik vermoed omdat ze paardensport er in wilden houden als publiekstrekker. En ik denk inderdaad ook dat het via de adel, uiteindelijk dezelfde families die eeuwenlang zowel de officieren als de paarden voor de cavalerie geleverd hadden, en die thuis op dezelfde wijze cross country reden voor de jacht, naar 'sport' is omgezet.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:10

Wikipedia heeft ook nog wel wat interessante info (voor zover Wikipedia als betrouwbare informatie bron mag dienen :o )

Eventing competition that resembles the current three-day were first held in 1902, at the Championnat du Cheval d'Armes in France, but were not introduced into the Olympic Games until 1912. Dressage originally demonstrated the horse's ability to perform on the parade ground, where elegance and obedience were key. Cross-country began as a test of stamina, courage, and bravery over difficult terrain, important for a charger on long marches or if the horse was asked to carry a dispatch across country. The stadium jumping phase sought to prove the horse's continuing soundness and fitness after the difficult cross-country day.

The Olympic eventing competition was originally open only to male military officers in active duty, mounted only on military charges. In 1924, the event was open to male civilians, although non-commissioned Army officers could not participate in the Olympics until 1956. Women were first allowed to take part in 1964; equestrian sports are one of the few Olympic sports in which men and women compete against one another. (http://en.wikipedia.org/wiki/Eventing op 24-7-2012)

En ook http://en.wikipedia.org/wiki/Equestrian ... r_Olympics geeft wel een mooi overzicht.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:14

Kregen ze überhaupt wel strafpunten als ze eraf vielen? :+

De waterbak was voor vele inderdaad wel "de ondergang" :')