Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

heb je zo een beetje antwoord op je vraag? 44Myrthe44 schreef:Je kan ook aanleuning hebben met waslijntjes, zelfs zonder zadel en teugels kan dat.
Met waslijntjes rijden of zonder aanleuning zijn dus 2 verschillende dingen.
Uit jouw openingspost lijkt het alsof jou paard wel aanleuning heeft omdat hij vanzelf zijn hoofd laat zakken.
Naar mijn idee is met waslijntjes rijden niet slecht, maar structureel rijden zonder aanleuning wel.
.
. rij nu halve ritten met en halve ritten zonder aanleuning Geryon schreef:44Myrthe44 schreef:Je kan ook aanleuning hebben met waslijntjes, zelfs zonder zadel en teugels kan dat.
Met waslijntjes rijden of zonder aanleuning zijn dus 2 verschillende dingen.
Uit jouw openingspost lijkt het alsof jou paard wel aanleuning heeft omdat hij vanzelf zijn hoofd laat zakken.
Naar mijn idee is met waslijntjes rijden niet slecht, maar structureel rijden zonder aanleuning wel.
Dit soort dingen vind ik altijd toch maar raar. Aanleuning is de verbinding tussen de paardenmond en de ruiterhand. En aanleuning krijg je door losgelatenheid en een actieve achterhand. Aanleuning kan je ook best hebben met een los teugelcontact inderdaad, maar zonder teugels niet. Bij aanleuning zoekt het paard de ruiterhand op.
Zonder aanleuning heb je geen goede verbinding en zal het paard niet de correcte spieren (goed) gaan gebruiken. Dat ga jij toch ook niet uit jezelf doen?
) een goed gebruik van de bovenlijn. Dat kan (m.i.) dus met een losse teugel, maar daar gaat wel wat training aan vooraf.