zonder aanleuning rijden, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kionana

zonder aanleuning rijden, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 11:19

beste bokkers,

graag jullie mening over het volgende;
ik sta sinds een klein jaartje op een andere stal, waar geen bak aanwezig is.
hierdoor rij ik eigenlijk altijd buiten.
ik merk dat de basis training en de dressuur oefeningen er een beetje bij in schieten, maar ik merk dat ik ook veel meer met een los teugeltje rij.

er zijn momenten dat ik bewust een tijd aanleuning houd, omdat ik altijd geleerd heb dat dit moet.
echter op het moment dat ik dat niet doe, en rij hem wel goed voorwaarts, zakt hij ook van voren.
waardoor ik het idee heb dat hij wel degelijk zijn rug goed gebruikt en zijn benen eronder zet.

kortom is het nou echt lichamelijk slecht voor een paard om altijd met waslijntjes te rijden?
ik ben benieuwd naar jullie meningen.
groetjes

p.s ik rij bitloos, niet dat daar in mijn beleving enig verschil in zit of zou moeten zitten..

Mallow

Re: zonder aanleuning rijden, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:50

Stipje, ben heel benieuwd naar de reacties hierop :)
Ik zou zelf zeggen dat als een paard voldoende voorwaarts en dragend is dit zeker op buitenrit geen kwaad kan, maar onderbouwen kan ik het niet.. Ben benieuwd :j

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:56

Het is zeker niet lichamelijk slecht om hem altijd met waslijntjes te rijden, zolang hij maar ontspant in zijn rug zodat het geen last van zijn rug krijgt en jouw goed op zijn rugspieren kan dragen, en zolang hij niet totaal op de voorhand loopt en daardoor die spieren en botten overbelast. De hoofdhouding is dan als vanzelf ontspannen en laag, daar kan je prima mee rijden, is niet slecht voor het lichaam. Die hogere halshouding, die jij aanleuning noemt, dan ga je al meer naar de verzameling, maar ik neem aan dat dat niet je doel is bij het buitenritjes rijden :) heb je zo een beetje antwoord op je vraag?

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 13:33

nou ja die gedachte is dus ook bij mij opgekomen Mallow, vandaar dat ik dit toch even wilde posten..
ja dreamer dat is een heel verhelderend antwoord!
vraag me dan alleen wel af hoe je zeker weet en voorkomt, dat hij op zijn voorhand denderd inderdaad, maar hij heeft dan uiteindelijk zijn hoofdhouding ontspannen en laag...
met een neckrope heb je ook niet continue contact...of eigenlijk geen, zoals ik bedoel dan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:20

Het is meer dat de meeste mensen die zonder aanleuning rijden, hun paarden niet goed (kunnen) trainen en dan krijg je een verkeerd bespierd paard dat misschien nog wel vast zit in de rug/zijn lichaam ook. En daarbij het beeld dat zonder aanleuning rijden per definitie slecht is.

En maar osteopaten langs laten komen die ruiters die denken goed bezig te zijn door niets aan hun paard te vragen.. Ik merk het heel erg als ik zelf op een doorsnee recreatiepaard stap, die paarden zijn echt niet lekker los en bewegen ook veel minder losjes.

Als hij zijn hoofd ontspannen en laag heeft, dan loopt hij waarschijnlijk wel op de voorhand ja, vooral als er staat dat hij goed voorwaarts is (dan duikt hij lekker naar voren). (voorwaarts is iets anders dan een actieve achterhand)
Het is voor een paard moeilijk om niet op de voorhand te vallen en toch laag te blijven met het hoofd.

Je kan een paard niet onder laten treden (met zijn achterhand) als je geen contact hebt. (dus daarom dat ik dat die van jou op de voorhand valt.)
Zonder contact zal het paard harder gaan i.p.v. actiever worden en op het achterbeen komen.
Sommigen zijn van mening dat dit wel kan, maar ik geloof daar niet echt in. Als je al op hoog niveau bent, wil ik nog wel geloven dat het mogelijk is, maar dat is in mijn ogen dan meer een trucje, gewenning van het paard.

Met een neckrope heb je geen contact en daarmee kan je dus ook niks, leuk om mee te hobbelen, doe ik zelf ook.

Ik ben dus van mening dat je wel aanleuning moet hebben om een paard te kunnen trainen. Zonder aanleuning trainen, zonder verbinding en niet vanuit achter, is in mijn ogen meer hobbelen, maar daar gaat dit topic niet over.

Ook door mijn ervaring met recreatiepaarden, mis ik toch wel goede training in het schema van een recreatieruiter. Wilt niet zeggen dat het slecht is voor het paard, maar om te trainen met aanleuning is het wel beter voor het paard.

Dus ik denk dat het zonder aanleuning rondhobbelen niet slecht is, mits het paard ontspannen is en zich niet vasthoud in de rug. Daarbij goed trainen (met aanleuning) heeft bij mij de voorkeur! En dat is ook wat ik zelf doe. Naast het hobbelen bitloos en met neckrope, train ik ook fanatiek met bit/bitloos op M-niveau met de mijne.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:26

Je kan ook aanleuning hebben met waslijntjes, zelfs zonder zadel en teugels kan dat.
Met waslijntjes rijden of zonder aanleuning zijn dus 2 verschillende dingen.
Uit jouw openingspost lijkt het alsof jou paard wel aanleuning heeft omdat hij vanzelf zijn hoofd laat zakken.
Naar mijn idee is met waslijntjes rijden niet slecht, maar structureel rijden zonder aanleuning wel.

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:52

Wanneer je zonder aanleuning rijd ontwikkeld het paard spieren op de verkeerde plaats, daarvoor is het beter als je gewoon altijd netjes nagefelijk rijd. (Voorwaarts neerwaarts) Lekker over de rug, is ook lekker simpel. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:14

44Myrthe44 schreef:
Je kan ook aanleuning hebben met waslijntjes, zelfs zonder zadel en teugels kan dat.
Uit jouw openingspost lijkt het alsof jou paard wel aanleuning heeft omdat hij vanzelf zijn hoofd laat zakken.
Naar mijn idee is met waslijntjes rijden niet slecht, maar structureel rijden zonder aanleuning wel.

Dit soort dingen vind ik altijd toch maar raar. Aanleuning is de verbinding tussen de paardenmond en de ruiterhand. En aanleuning krijg je door losgelatenheid en een actieve achterhand. Aanleuning kan je ook best hebben met een los teugelcontact inderdaad, maar zonder teugels niet. Bij aanleuning zoekt het paard de ruiterhand op.

Zonder aanleuning heb je geen goede verbinding en zal het paard niet de correcte spieren (goed) gaan gebruiken. Dat ga jij toch ook niet uit jezelf doen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:21

Waslijntjes zijn theoretisch niet slecht een paard dat goed op het achterbeen is blijft voor in de aanleuning goed ondanks dat je geen contact heeft. (Een paard dat niet goed in aanleuning is kan immers ook niet op het achterbeen).
Dus ja het kan alleen zijn er maar weinig in de basissport waar het daafwerkelijk zo is ;).

Aan de andere kant beter waslijntjes en actief dan erin getrokken... Vind ik.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 11:23

ik denk dat ik er inderdaad hetzelfde over denk als geryon en in mijn beleving is aanleuining inderaad ook de verbinding tussen mond en hand.
dat heb je niet op het moment dat je waslijntjes hebt.
ik blijf toch zoeken naar een balans met mijn teugels ;). rij nu halve ritten met en halve ritten zonder aanleuning

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:54

Ik zie liever een ruiter die netjes zit, mee in de beweging is en van de mond afblijft dan een ruiter die geen idee heeft waar hij mee bezig is, en probeert het paard na te laten geven en in aanleuning te rijden.
Al denk ik dat TS verbinding bedoelt, of niet TS?

Misschien vind je dit een interessante topics:
[RT-D] Waarom moet het paard verzameld worden?
[RT-D] Zitles, wat is het nut?

Is wel in een ander lijntje maar past wat mij betreft wel bij jou vraag.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:11

Geryon schreef:
44Myrthe44 schreef:

Dit soort dingen vind ik altijd toch maar raar. Aanleuning is de verbinding tussen de paardenmond en de ruiterhand. En aanleuning krijg je door losgelatenheid en een actieve achterhand. Aanleuning kan je ook best hebben met een los teugelcontact inderdaad, maar zonder teugels niet. Bij aanleuning zoekt het paard de ruiterhand op.

Zonder aanleuning heb je geen goede verbinding en zal het paard niet de correcte spieren (goed) gaan gebruiken. Dat ga jij toch ook niet uit jezelf doen?

Wat vind je dan van dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=mu1WDzWXk-k
Ik denk dat je ook zonder ruiterhand het paard zo ver kan krijgen dat hij de goede spieren gebruikt.
Ik weet dat er hier op bokt ook iemand is die onbeteugeld dressuur rijd, die is nog verder dan degene in dit filmpje, alleen kan ik het niet vinden.
In plaats van ''aanleuning'' wordt de term dan ''nageeflijkheid'', en dit kan je zeker wel bereiken zonder ruiterhand.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:48

Ik vind dat meer trucjes. Paard doet dat uit gewenning. Ik zie in het filmpje geen paard dat opwaarts loopt en ook lijkt het niet echt de rug goed te gebruiken, zet zich een beetje vast in de bovenlijn.

Ik denk dat ik weet wie je bedoelt. Maar nergens bij haar zie ik correcte oefeningen en overgangen.
Zijgangen lijken zijgangen maar eigenlijk loopt het paard over de schouder weg. Logisch, want je hebt geen buitenteugel. Paard loopt ook uit elkaar.

Laatst bij een NH-curses was er ook een demo waarbij zij het paard onbeteugeld oefeningen liet doen. Ik vond het niet zo bijzonder.

Paard deed wat oefeningen, leek allemaal mooi en aardig, maar liep uit elkaar, steeds gewoon over de schouder weg, geen goede stelling en buiging in de oefeningen (dus dan zijn de zijgangen al niets meer waard, voegen niets toe, want zijn niet correct), paard gebruikte de correcte spieren ook niet.

Ach, zelf kan ik ook Z-oefeningen doen met een neckrope, en met m'n andere vorige pony een passage met de neckrope.
Zag er leuk en 'moeilijk' uit, maar voor het paard juist makkelijker, oefeningen werden niet correct gereden, omdat dat ook onmogelijk is onbeteugeld.

Wat heb je aan oefeningen rijden, als zij niet correct uitgevoerd worden? Paarden worden daar niet losser en beter van, hooguit gehoorzamer.

Aanleuning en nageeflijkheid liggen dicht bij elkaar. Maar voor aanleuning is de ruiterhand nodig, dus dat kán imo niet onbeteugeld.

Nageeflijkheid verkrijgen zonder teugels.. Ik denk niet dat het kan.

''Een paard kan niet nageven als je het zonder hoofdstel rijdt. Dus kan het niet nageven, niet in de hand gesteld worden, kan er geen aanleuning ontstaan, kan het paard niet in de juiste houding gaan en kan er nooit sprake zijn van nageeflijkheid.
Een paard kan niet rechtgesteld en rechtgericht worden. Dus kan het paard ook niet getraind worden.
Wanneer men wel zonder hoofdstel rijdt is men aan het hobbelen ipv paardrijden.''
Citaat van Sombra.
(en een paard kan niet nageven zonder hoofdstel, omdat het paard nageeft op de ruiterhand)

Citaat komt uit dit topic: [RT-D] Correcte stelling en buiging zonder teugels

Ik heb dit topic aangemaakt, juist omdat ik niet geloof ik dat onbeteugeld dressuur rijden..
Zonder teugels geen aanleuning, zonder aanleuning geen training. Geen training = hobbelen. Ook leuk.

Maar daar gaat dit topic eigenlijk niet echt over. Het gaat erom of het slecht is om met waslijntjes te rijden (en dus ook zonder aanleuning, aanleuning met de teugels in een boogje kan pas in een véél later stadium, een stadium ver boven bokt)
Mijn antwoord daarop is dat als het paard zijn lichaam niet heel verkeerd gaat gebruikt en wel ontspant, het niet per se slecht hoeft te zijn (maar goed is het niet), maar héél vaak gebruiken de paarden hun lichaam niet goed met waslijntjes (bovenstaand verhaal vertelt waarom niet) en is het dus wél slecht.
Daarom, niet altijd rijden met waslijntjes en blijf je paard daarnaast trainen.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 10:42

bedankt allemaal voor jullie mening!

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:56

Misschien een beetje een late reactie, maar hoe zit dat dan met western rijden? En dan met name pleasure, waar de paarden ook met los teugeltje gereden worden?

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:35

Vroeg ik me ook al af.. Volgens mij geldt dat ook voor reining; paarden worden ook nagevelijk gereden (in het begin gewoon met teugelcontact) en leren dat als ze nageven, de ruiter ook nageeft. Het nageven van de ruiter gaat alleen wat nadrukkelijker dan bij de engelse manier van rijden. Maar tijdens mijn westernlessen moest ik gewoon nagevelijkheid vragen hoor. En dat is (volgens mij :o ) een goed gebruik van de bovenlijn. Dat kan (m.i.) dus met een losse teugel, maar daar gaat wel wat training aan vooraf.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:33

ja, daar zit dus ook wat in ...