Losrijden: lang en laag of direct in de krul?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes67

Losrijden: lang en laag of direct in de krul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:35

Hallo bokkers,

Hoop dat ik dit in het juist forum plaats.

Ben met een onderzoekje bezig over de verschillende manieren om los te rijden en het effect daarvan.

Graag zou ik willen weten of je eerst met een lange (contact)teugel stapt/draaft/galoppeert, hoe oud je paard/pony is, welke klasse en welk ras, of dat je je paard/pony direct al redelijk in de juiste houding laat lopen.

Hierover zijn altijd discussies en ook op de losrij terreinen zie je mensen heel divers losrijden/beginnen.

Natuurlijk kan het een en ander te maken hebben met het temperament of bouw van jouw paard/pony, dit dan ook graag vermelden.

Hoop op veel reacties.

Groetjes,
Agnes

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:38

Ik rij altijd voorwaarts neerwaarts los in alle gangen voordat ik haar oppak (instappen helemaal los teugeltje). We starten L en het is een 8 jarig nrps paard. Topic in onderschrift geeft een indruk met twee fotos. Ik val altijd wel op wanneer we op concours zijn.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 10-07-12 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:39

Ik heb een 11 jarige merrie, ras tinker x hackney.
Het losrijden gaat bij mij zo: Ik doe stap, draf en galop op beide kanten zonder ook maar enig contact, gewoon helemaal lange teugel, dan rij ik haar laag diep en rond en dan pak ik haar rustig aan steeds hoger op en beginnen we pas echt. Meerdere mensen in mijn omgeving vinden dit onzin en pakken hun paard meteen helemaal op.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:40

Mijn paard (NRPS) wordt ten alle tijden lang-laag losgereden. Afhankelijk van weer, omstandigheden en het gevoel is dat tussen de 15 en 25 minuten voordat we gaan oprichten.
Paard loopt Z1 dressuur, L springen en B SGW.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:42

Ik heb een KWPN merrie van 10 jaar, bouw zie profiel
Niveau: recreatief dressuur en buitenrit paard

Ik rij eigenlijk altijd eerst met contactteugel, dit omdat zij van nature snel heet wordt.
Dus ik probeer de ontspanning en rust erin te houden met rijden.
Na ongeveer 10 minuten (kan wisselend zijn, hangt ook af hoe het die dag gaat), kan ik haar meer oppakken.

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:56

Mijn paard is (bijna) 21 jaar en ik start met hem in het M1. Zelf stap ik altijd vrij lang los, mede door de hogere leeftijd van mijn paard, maar ook omdat ik dat zelf belangrijk vind om de spieren goed los te stappen. de eerst 5 minuten met een losse teugel en daarna nog zeker 10 minuten laag ingesteld met een contactteugel. vervolgens rij ik hem ook in de draf en galop nog zo'n 20 minuten laag door. Na het losrijden richt ik hem in de stap op en rij dan nog een half uurtje door. Mijn paard is best een heethoofd (Arabier) en dient dan ook een beetje "relaxed" te worden losgereden anders is hij na een half uur al helemaal over de kook. Als hij eenmaal lekker los is kan ik zijn temperament gelukkig wel weer goed verwerken in de activiteit en werkt het juist in mijn voordeel (vindt ik, maar ik hou zelf van paarden die lekker actief zijn van nature).

PocoGaucha

Re: Losrijden: lang en laag of direct in de krul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:02

ik moet beginnen met een licht contact, dan gaat mijn verzorgpaard vanzelf kauwen en nageven. dan kan ik het wat meer op pakken.
als ik meteen met 'een krul' ga beginnen is ze boos en is er niets meer mee te beginnen.

het gaat om een new forest merrie van 16 jaar, heeft bijna 10 jaar alleen voor de kar gelopen. ik train op B niveau.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:21

Mijn pony ( ras onbekend) begin ik lang en laag en wanneer ze ontspant na wat stelling en buiging pak ik haar op tijdens tempo wisselingen op der compacter te krijgen en om der te controleren of ze niet voor zichzelf gaat denken :) we rijden b+8

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:30

Ik begin ook lang-laag, en afhankelijk van het humeur, temperatuur en de hoeveelheid energie, ga ik over naar enkele rondjes draf en galop. Pas daarna opnieuw naar stap, waarna ik de teugel op ga pakken (stapsgewijs), wat flex en steeds meer echt aan het werk ga.

Mijn gulden regel is: altijd éérst tempo, daarna pas teugels oppakken.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:37

Jammer dat je je beperkt tot maar 2 manieren. Of lang en laag, of gelijk in de houding.

Losstappen met een lange teugel en daarna het paard in de houding stellen kan prima, echter heeft het paard het nodig om hoemeer verzameling hoemeer oprichting er komt.
Voor een jong slap paard is het heel zwaar om lang en laag te lopen, voor zo´n paard is het veel prettiger als je het dier wat hoger instelt, met de neus eruit en dan gaan rijden.

Ieder paard is anders en pas je daar op aan, niet op altijd maar lang en laag willen rijden, dit is niet vanzelfsprekend goed voor ieder paard.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 01:24

Ik stap altijd eerst een beetje rond gelijk met contact maar wel lager ingesteld, niet helemaal lang en laag. Rij dan vaak eerst wat figuren. Totdat ze lekker relaxt is en loslaat, dan komt ze echt lang en laag. Dan draaf ik op beide handen een rondje om te kijken of ze niet kreupelt of wat en dan galoppeer ik vaak aan. Ze is erg heet en vind het fijn om met een beetje tempo losgereden te worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:53

Ik heb een 7 jarige nrpser. Ons niveau ligt tussen L en M in ongeveer.
Ik begin altijd met een paar rondjes stappen, lang, laag en rond ingesteld. Hierbij pak ik wat stelling links en rechts mee. Daarna draaf ik links- en rechtsom wat voltes, hierbij stel ik haar al hoger in. Hierna een rustig arbeidsgalopje op beide handen. Daarna pak stel ik haar nog wat hoger in en gaan we hard aan het werk met overgangen, stelling, buiging, wijken, contragalop en noem het maar op. Het losrijden duurt bij mij in de zomer meestal een kwartiertje tot 20 minuten, in de winter een half uurtje.
Als ze erg fris is, wil het nog wel eens voorkomen dat ik na de stap meteen wat rondjes galop meepak.
Tijdens het losrijden ben ik altijd aan het lichtrijden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:14

waarom ligt de focus altijd op de hoofd/halshouding? losrijden is het loswerken van het paard. een jong paard begint met wat langere teugel, maar dient ook altijd in de hand gesteld gereden te worden, evenals een ouder paard. een goed gereden paard laat zich vanaf het opstijgen direct in de hand stellen.

een in de hand gesteld paard heeft de nek als hoogste punt (het punt direct achter de oren) en heeft zijn aandacht bij de ruiter. het gaat rechtgesteld.

het jonge paard kan worden losgewerkt door middel van voltes en losmakende oefeningen, juiste stelling is daarbij erg belangrijk ook op de rechte lijnen anders gaat het paard scheef. de stap is daarbij enorm belangrijk. de galop heeft ook een losmakende functie met name bij paarden die graag galopperen. een ouder paard dat al ver is in de africhting kan door losmakende oefeningen, renvers/travers en traversalen in stap, wending op de achterhand en zelfs door middel van piaffe of passage worden losgewerkt. loswerken is immers het paard niet alleen fysiek voorbereiden op het eigenlijke werk, maar ook mentaal: het dient in een rustig gemoed te worden gebracht met de focus bij de ruiter.

losrijden wordt te vaak gezien als rondjes rijden in stap, draf en galop, terwijl dat met een lange halshouding in combinatie met een op de voorhand gaand paard, het paard eerder verstijft.

van oorsprong is het hals laten strekken alleen bedoeld als een controle oefening voor de aanleuning en rustmoment tussendoor, geen doel op zich!

verder wijst de term 'hoger instellen' vaak op absolute oprichting waarbij mensen vergeten dat oprichting niet door de ruiter moet (kan) worden ingesteld, maar afhankelijk moet zijn van de mate van verzameling die gevraagd wordt en dat deze dus altijd relatief is en verschilt per oefening. het is niet juist om te denken dat men door het paard zijn hoofd omhoog te houden, ineens oprichting zou hebben.

het 'frame' van het paard dient dus afhankelijk van de oefening groot of kleiner te lijken waarbij de hoofd/halshouding nauwelijks verandert. het jonge paard gaat met de neus voor de loodlijn met een zo lang mogelijke teugel, het iets verder afgerichte paard heeft de neus meer op de loodlijn, maar nog steeds er altijd iets voor, nooit erachter.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:13

Ik stap en draaf met lange teugel in, hierbij vraag ik geen impuls maar alleen ontspanning. In het begin deed ik het gelijk in de goede houding maar paard lief vloog daar helemaal van in de stress. Ik doe nou echt niet meer dat dit anders. Als ze ontspannen aan voelt pak ik haar een heel klein beetje op maar nog lang niet in de wedstrijd houding. Ik pak wat voltes, overgangen op zit en vraag wat stellingen en ben bezig met rechtrichten. Daarna pak ik haar op en dan besteed ik de tijd aan het echte werk met onder tussen wat stap of een halve lange teugel voor ontspanning.
Merrie is 9 jaar, hannoveraan x KWPN, we rijden nu L2 met winst.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:50

U geeft ons hier enkel de keuze tussen fout en fout... laag en lang heeft helemaal geen nut, paard loopt op de voorhand en kan dus niet loskomen in de rug. Het paard in de krul rijden al evenmin, hierbij gaat men de rug gewoon verstijven. Paard moet meteen in aan het bit zijn, in de hand gesteld zijn en zo losgewerkt worden door oefeningen. Alstapt men zolang men wil, het enige war los zal zijn zijn de pezen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:52

Ik begin elk paard lang en laag. Begin actief, maar maakt niet zoveel uit of ze op de voorhand vallen. Ik stap en draaf zo, puur om eventjes de ontspanning te vinden.
Dan vraag ik een wat actievere achterhand in combinatie met een wat hogere houding (lang en laag terwijl een paard wel de achterhand eronder heeft is zeer moeilijk).
Dan galopeer ik en in de galop wissel ik van houding, lang, laag, rond, 'kort' hoog. Daarna in de draf wat meer oppakken en dan steeds wisselen in houding. Na een tijdje (ligt eraan wat voor training) pak ik hem op. Tussendoor pak ik (in verschillende houdingen) oefeningen mee.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:59

Er is geen regel voor losrijden....
Paarden die graag opgekropt lopen, laat je langer laag lopen, en train je meer daar.
Terwijl paarden die juist op de voorhand zijn, die rij je even laag om hem los te krijgen en hem daarna hoger in te stellen. Beide manieren zijn goede manieren, alleen is het net wat je trainingsdoel is en hoe je paard gebouwd is.

Lange teugel stap-draf-galop (max 10/15min), 9 jaar, M2/Z1, KWPN, direct in houding lopen heeft er niks mee te maken, je wilt rekken en strekken en dat kan niet met een korte/gespannen hals. Na 10/15MIN gaat hij hoger in. Paard is neerwaarts (springpaard) gebouwd.

en de andere

Lange teugel alles, gehele training is gebasseerd op uitschuiven van hals en hand volgen, 3 jaar, zadelmak, kwpn, loopt graag bovenin en korte hals/of te rond.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:51

Ashley5760 schreef:
dat kan niet met een korte/gespannen hals. Na 10/15MIN gaat hij hoger in. Paard is neerwaarts (springpaard) gebouwd.

.

In de houding is nooit met een korte gespannen hals.
De houding die het skala voorschrijft is precies de houding die je het beste kunt gebruiken voor je paard om het dier los te werken. Van lang en laag gaan ze alleen maar extreem op de voorhand lopen en maak je ze helemaal niet los mee.

Een paard welke goed naar de hand toegereden wordt, die aan het bit is en aan het been, die kun je af en toe uitschuiven om te kijken of deze de hand goed volgt. Maar geen enkel paard wordt los van lang en laag rijden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:08

Mbt kort hals snap ik maar zoals ts "in houding" gebruikte vond ik het klinken als....

Mbt lang laag, bedoel ik niet aan losse teugel. Iets dat je gevoelsmatig doet is natuurlijk moeilijk omschrijven. Maar een paard direct oppakken doe ik niet zo bedoel ik het, laat spierem graag eerst "lang" (als in spieren langmakrn) opwarmen om vervolgens op te pakken.
Mbt op de voorhand heb je helemaal gelijk in. Al ben ik van mening dT een paard dat graag opgekropt loopt (neem de gemiddelde fries) die moet in mijn ogen wel richting lang laag getraind worden om opgekropte eruit te krijgen

Willem47 schreef:
Ashley5760 schreef:
dat kan niet met een korte/gespannen hals. Na 10/15MIN gaat hij hoger in. Paard is neerwaarts (springpaard) gebouwd.

.

In de houding is nooit met een korte gespannen hals.
De houding die het skala voorschrijft is precies de houding die je het beste kunt gebruiken voor je paard om het dier los te werken. Van lang en laag gaan ze alleen maar extreem op de voorhand lopen en maak je ze helemaal niet los mee.

Een paard welke goed naar de hand toegereden wordt, die aan het bit is en aan het been, die kun je af en toe uitschuiven om te kijken of deze de hand goed volgt. Maar geen enkel paard wordt los van lang en laag rijden.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:39

Nee dat is niet nodig, een paard met een opgekropte hals dient naar de hand toe gereden te worden om zo van achter naar voren te gaan bewegen, daardoor komt het paard op lengte en gaat deze aanleuning aannemen.

Voor zo´n paard is het veel moeilijker om lang en laag EN op het achterbeen te moeten lopen.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:35

jerich0 schreef:
U geeft ons hier enkel de keuze tussen fout en fout... laag en lang heeft helemaal geen nut, paard loopt op de voorhand en kan dus niet loskomen in de rug. Het paard in de krul rijden al evenmin, hierbij gaat men de rug gewoon verstijven. Paard moet meteen in aan het bit zijn, in de hand gesteld zijn en zo losgewerkt worden door oefeningen. Alstapt men zolang men wil, het enige war los zal zijn zijn de pezen.

Hmmm... interessant.
Ik vindt lang en laag, mits juist uitgevoerd, niet nutteloos.
Ik werkte tijdens mijn lessen altijd laag en (half)lang los, waarwij we haar juist op de achterhand zette.
Door haar te remmen met de zit en los te maken in de kaak en hals.., zodra zij losliet in de kaak en hals en ik mijn hand licht (lees: 0,5 cm) meegaf en zij niet zelf harder ging maar juist meer nagaf en los liet, zette ik zacht mijn been aan om haar juist voorwaarts te laten. Vervolgens het trucje weer op nieuw. Ik kan je een filmpje laten zien (als ik even ga graven) waarop ze haar achterhand hierbij juist erg goed gaat gebruiken en mooi over haar rug gaat lopen. Ik heb dit altijd als erg prettig en werkbaar ervaren.

Mag ik vragen jerich0, wat in jou ogen een correcte manier zou zijn?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:50

Ik ben het beetje eens met jerich0.

Ik heb een lease paard altijd in de sport geweest nu 20 jaar.
Als ik bv galop met lange teugel zou doen loopt hij alleen maar op de voorhand.

Ik begin met stappen eerst lange teugel hij heeft ook wat actrose.
Na een paar rondjes neem ik de teugels wel wat op.
Ik stap ongeveer 15 min.

Lang en laag rijden moet je ook maar net kunnen veel ruiters doen dat ook nog fout. Ik krijg daar nu ook les over.
Dus dat zijn we aan het oefenen zodat ik het goed doe en het paard niet in de weg zit en het paard ontspannen loopt.

na 15 min stap teugels op maat en rond rijden dan draf en galop dan weer lange teugel stappen en weer oppakken.
En omdat paard actrose heeft en wat ouder is weer min. 15 minuten uitstappen.

Maar rijden in de bak wisselen we af met de buitenritjes hij is lekker met pensioen.

het verschilt ook erg per dag hoe hij zich voelt.

Ligt dus echt aan wat voor paard je hebt, je eigen kunnen, leeftijd van het paard en je doel enz.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:57

Ook wij rijden lang laag los, die van mij is heel simpel te rijden op 2 vingers. Altijd los in zijn lijf :) Het is een 7 jarige ruin, springgefokt. Op concour heeft hij wat meer last van spanning en kruipt hij er altijd net achter. Losrijden op cc hou ik altijd zo kort mogelijk ivm zijn spanning. Zodra hij de ring in mag gaat hij pas ontspannen.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:59

interessante vraag!
zelf rijdt ik mijn paard na het losstappen niet gelijk 'in de houding' maar eerst in alle gangen in de B/L hoofd/hals houding. Daarna zet ik hem rustig aan steeds wat hoger. Ik heb een KWPN-er in het Z2.
ik ben er trouwens wel van mening dat het per combinatie verschilt wat de juiste weg is.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:00

Mijn pony (7 jaar, New-Forest, ruin, Z1 dres.)
Hangt er vanaf hoe ik hem rijd. Meestal doe ik eerst stappen en draven rond, laag en daarna een galopje.
Dan pak ik hem op.

Het paard (8 jaar, KWPN, merrie, L1 dres.)
Haar rijd ik meestal stap en draf, laag en rond. Dan pak ik haar op.
Ze is wel erg lang (en drammerig), dus ik moet haar daarna wel goed oppakken, anders dan lijkt het nergens op :P