paard met een korte hals kan niet ver komen in de dr. sport'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

paard met een korte hals kan niet ver komen in de dr. sport'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 08:18

Tja, ik hoor toch nog vaak een van de eigenaars dit roepen. Ze hebben het vaak mensen horen roepen en roepen het nu tegen mij.

Nou rijd ik eigenlijk al twee jaar voor hun een paard met eigenlijk een beetje een te korte hals, en daar mocht wel eigenlijk een werveltje bij. Het paard is spring gefokt maar ik breng haar uit in de dressuur tot zover ik met haar kom, ze dient voor mij nu als leer paard. Ondanks de te korte hals is ze wat zwaar en grof gebouwd, hierbij heeft ze een zware achterhand en een overbouwd kruis. Ze telt 1.68 m maar er zijn toch regelmatig discussies dat ze groter is.

de overbouwdheid valt gelijk niet meer op als ik aan het rijden ben en dan loopt ze mooi van achter naar voor.

maar ja wat denken jullie nou van de stelling:
'een paard met een wat kortere hals kan niet ver komen in de dressuur sport.'

Ik merk vooral dat als dit paard er de front op wil gooien dat het lastig voor haar word maar verder heb ik totaal nog geen moeite met iets gehad en ik val ook regelmatig met haar in de prijzen. Edit. ik rijd met dit paard L2 dressuur en ze kent alle oefeningen al voor het M1. Natuurlijk loopt ze nu nog in de basis sport maar met de stelling bedoel ik het hogere werk.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:25

Korte(re) hals is denk ik niet het probleem, maar je wil ze wel graag met lengte in het lijf ivm met de lengtebuiging,
daarnaast een die achter gaat zitten (die niet te hoog in het kruis blijft) en een paard wat vanuit de schoft bergop loopt (liefst een hoge langdoorlopende schoft).

Angela

Re: paard met een korte hals kan niet ver komen in de dr. sport'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:36

Nee hoor, veel barokke paarden zijn kort in de hals, en kort in het lijf. Toch lopen er meerdere op hoog niveau in de sport. Juist de compacte paarden kunnen goed verzamelen (kijk maar naar bijv. de spaanse rijschool), wat ze geschikt maakt voor de zwaardere oefeningen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:40

Totilas heeft ook een korte hals, zegt genoeg lijkt me?
En verder ga ik met Angela mee.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:40

Angela schreef:
Nee hoor, veel barokke paarden zijn kort in de hals, en kort in het lijf. Toch lopen er meerdere op hoog niveau in de sport. Juist de compacte paarden kunnen goed verzamelen (kijk maar naar bijv. de spaanse rijschool), wat ze geschikt maakt voor de zwaardere oefeningen.

klopt, maar deze zijn vaak wel opwaarts gebouwd, en hebben een opstaande hals (vertikaal) en geen horizontale neerwaartse hals. Deze paarden zijn er eigenljik niet voor gemaakt om "bovenin"te lopen. Zul je dit wel stug iedere dag doen zonder goed los te werken en ze zo te rijden als ze zijn gemaakt...komen de lichamelijke problemen vanzelf.
Ik ben van mening dat je een paard moet rijden zoals ze gemaakt zijn, dit moet je willen verbeteren, maar dit moet je niet willen veranderen, dat kan niet. (wat overigens niet wil zeggen dat je ze maar wat op de voorhand moet laten lopen, dan slijten de voorbenen te hard).
dat is het zelfde als van een stijle voet een platvoet maken.
Barokke rassen hebben vaak zelf al front waar weinig aan hoeft te gebeuren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:49

ik zie nu trouwens dat je in je titel het hebt over paarden met een korte hals, dat is niet echt een belemmering, de stand ervan wel.
een neerwaartse korte hals met veel onderhals en zware verbinding zal altijd tegenwerken in de hogere sport.
een opstaande korte hals zal veel minder problemen geven.
Een lange neerwaarts korte hals geeft net zoveel problemen. Een lange opstaande hals zal wel weeer makkelijker op te richten zijn.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 08:54

Bedankt. Ik denk dat bij bergop dan sneller de problemen komen bij het paard wat ik in mijn op heb beschreven. Ze heeft een neerwaardse hals en een beetje een onderhals wat er niet is op getraind maar wat ze van zich zelf heeft. Ze krijgt nu van boven ook meer hals.

Van dit paard is uitgestrekte draf weer een goed punt en verzamelen kan ze ook goed alleen vind ze erg lastig omdat ze een hoog kruis heeft.

Vanuit mijn training begin ik laag, laag stappen en laag draven, en veel ontspanning vragen, daarna pak ik haar op.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:01

Verzamelen zal ze goed kunnen? dan gok ik dat ze een vrij recht achterbeen heeft....dat is weer gewenster dan een heel lang en krom achterbeen, die hebben vaak veel meer moeite met "dragen"
Uitgestrekte draf is wel knap, maar dat zal dan ook wel met het achterbeen te maken hebben dat ze toch voldoende kan dragen om niet op de voorhand te duiken en zo de grond in te gaan lopen.
Qua hals kun je weinig doen dan inderdaad zorgen dat je de onderhals niet bevorderd tijdens de training (wat heel moeilijk is als je een korte neerwaartse hals "bovenin" wilt krijgen) en zorgen dat ze de bovenlijn zo goed mogelijk traint.
Uiteindelijk gaat het bij een paard niet om de losse onderdelen, maar om het geheel ;), de verbindingen zijn veel belangrijker dan hoe bepaalde delen eraan zitten.
Zo is bijv. een (lichte) weke rug helemaal niet zo erg bij een dressuurpaard, en is het voor een springpaard vaak juist weer wenselijk dat ze niet teveel front hebben opwaarts.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 09:05

Verzamelen kan ze door de vele trainingen die we hier voor doen nu wel goed, voor heen niet, vond ze echt lastig. Opwaardse uitgestrekte draf vind ze inderdaad lastiger, want ze heeft wel neiging van een duikboot. Toch gaat dit ook steeds beter en kan ze wel weer heel goed strekken.

Bedankt voor de tips! :D