Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 17:50

Hallo,
Ik hoorde vandaag van iemand dat het beter voor de rug een pony/paard is als je met een krukje opstapt. Is dit echt zo? Ik vind het namelijk veel moeilijker met krukje.

Mungbean

Re: Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:51

Ja dat is echt zo. Ook beter voor je zadel trouwens.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:52

het licht er een beetje aan hoe je opstapt, er zijn een hoop mensen die het zadel vast pakken en zich dan aan het zadel opheisen(dat doe ik ook, kan niet anders), dan trek je het zadel heel erg naar 1 kant en dat doet je paard gewoon erg zeer. daarom stap ik op met een krukje.

gewoon oefenen dan kun je het vanzelf. ik vond vanaf de grond ook altijd makkelijker. nu stap ik eigenlijk bijna altijd op met krukje.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:53

Ja het is beter voor de rug van het pony/paard

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 17:54

Oke bedankt, ik had altijd geleerd dat als je het zonder krukje kon het juist beter was.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:56

Naar mijn weten, is het handig als je zonder krukje op een paard kan opstappen. Voor de rug is het echter beter om een krukje te gebruiken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:56

ja, je hangt dan niet altijd aan een kant van een paard :)

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 18:00

Maar ik ken niemand die het doet, dus vandaar dat ik het ook niet wist. :j

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:02

Ik stap de ene keer links op, en de andere keer recht.. Naar mijn mening worden paarden sneller scheef als je altijd maar aan 1 kant opstapt.. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:05

Beter voor de rug en op de lange termijn ook beter voor je zadel. Het lijkt misschien niets, maar opstijgen is een hele zware en scheve belasting. Het is voor je paard sowieso oncomfortabel omdat hij uit zijn balans wordt getrokken (welleens opgestapt terwijl je paard per ongeluk op rust of erg scheef stond? ;) ), daarnaast trek je je op aan het zadel, dus aan de boom, dus aan de rug. Waar vind het zadel grip? Op de schoft en rugspieren. Ook niet erg prettig. Daardoor trek je je zadel op de lange duur ook scheef. Dus ja, als je een relatief groot paard hebt en de beschikking over een krukje, gewoon pakken ;)

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 18:06

Mijn moeder gaat meestal wel hangen. Zodat de druk gelijk blijft. Maar aan net zadel zit een lus, en daar hou ik me aan beet.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:11

ik gebruik áltijd krukjes :j
ten eerste om me paard haar rug te behouden
2e, voor me zadel recht te houden (dat bedoel ik voor me zadel zelf(bijv boom), en bedoel ik niet dat tie scheef gaat liggen op me paard)
ten 3e... ik kom er anders niet op.. heb korte beentjes _O-

Bij mijn vorige stal (grote dressuurstal, 100 paarden) gebruikte iedereen, en dan ook echt iedereen krukjes.. stonden er standaart 6 in de gang waar we altijd opstappen :')

ik stap met links op en stap altijd rechts af :+
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 03-07-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:15

ShauniBef schreef:
Ik stap de ene keer links op, en de andere keer recht.. Naar mijn mening worden paarden sneller scheef als je altijd maar aan 1 kant opstapt.. :)

Ik kom er sowieso al moeilijk op, maar aan de andere kant opstappen lukt me dus echt niet! Ik ben zo onstabiel als het maar zijn kan, als met been omhoog gaat ben ik mijn evenwicht kwijt en lig ik op m'n smoelwerk :D
KRUKJE moet echt voor mijn paard zijn rug, maar hij loopt steeds aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:18

Ik gebruik ook het liefst een krukje. Ook omdat ik niet zo groot ben (en toch op grote paarden rijd), en het voor mij dus zelfs nog iets meer klauterwerk is dan 'normaal'. Het is best belastend voor zo'n paard, dus dan liever makkelijk erop komen met een krukje dan een halve bergbeklimming maken om op die rug te komen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 18:20

Ik ga het toch maar Standaard doen, als het fijner voor haar is moet ik daar rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:20

Het beste is dan zelfs om de kanten af te wisselen.
Dat links opstappen komt nog van 'vroegah' toen de ridders een zwaard bij zich droegen, dus eigenlijk is het compleet onzinnig om telkens langs links op te stappen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:25

Zeker!
Beter voor rug en je zadel. ik zie het ook steeds meer mensen doen. :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:30

ik stap al jaren met krukje/trapje op mijn paard
ik heb erg slechte knieen ,ik kan het wel maar heb dan last ,dus in nood kan ik wel opstappen
en ik stap altijd rechts op en links eraf.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 18:32

Ja de gene die het zij zij ook soms doet iedereen het en soms een tijd bijna niemand. Maar nu is het weer in

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:33

Ik stap altijd op met opstapje. Dan is de druk op de beugel maar heel licht en voor het paard ook.
Al ben ik ook niet heel lenig haha! Dus het is ook een hulpmiddel

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:38

siepenteun schreef:
Ja de gene die het zij zij ook soms doet iedereen het en soms een tijd bijna niemand. Maar nu is het weer in

het lijkt mij geen kwestie van IN zijn, een trend ofzo......
ik stap ook altijd op met krukje ( zowel voor mijn knieen als voor mijn hafje....) en mijn dochter moet zelfs op haar b welsh met krukje opstappen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:39

Vroeger schaamde je je als je met krukje op moest stappen want dat betekende dat je niet lenig was. Bij ons op stal stappen inmiddels steeds meer mensen op via een krukje vanwege ruggen, zadels of wat dan ook. Mijn paard weet ook precies wat de bedoeling is en stapt zelf al richting krukje. In de buitenbak stap ik op via het hek of een grote boomstronk, kwestie van gewenning. Ik vind het wel belangrijk om ook zonder op te kunnen stappen maar doe dit bijna nooit meer.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:49

draver170 schreef:
ShauniBef schreef:

Ik kom er sowieso al moeilijk op, maar aan de andere kant opstappen lukt me dus echt niet! Ik ben zo onstabiel als het maar zijn kan, als met been omhoog gaat ben ik mijn evenwicht kwijt en lig ik op m'n smoelwerk :D
KRUKJE moet echt voor mijn paard zijn rug, maar hij loopt steeds aan :+

Haha, dat heb ik dus ook! :j Een D-pony of kleine E-pony zal nog net gaan, maar bij een (groter) paard, redt ik het dus echt niet om aan de andere kant op te stappen. Waarschijnlijk ook een kwestie van gewenning. Misschien moet ik het maar vaker oefenen. Dan zal het vast net zo gaan als aan de linkerkant.

Ik denk zelf ook dat een krukje beter is. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het nooit gebruik, behalve toen ik 6 wkn stage liep bij een jachtkennel, waar ik een paard van 1.70 reed (terwijl ik D-/E-pony's gewend was) en die in het begin steeds ging lopen bij het opstijgen. Misschien dat ik zo een krukje bij mijn eigen paard ga gebruiken, als ik haar heb beleerd.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:54

Ik rijd op het moment niet, maar bij mijn toekomstige eigen ga ik ook opstappen met een krukje :j. Beter voor de rug van het paard en je zadel. En daarbij heb ik verminderde kracht in mijn linkerbeen door een (oude) rugblessure, dus dat been helemaal strekken gaat ook niet zo makkelijk. Bij de laatste manege waar ik heb gereden stapte ik ook altijd op met krukje (Die hadden zo'n handig trapje/krukje van de Ikea volgens mij )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:02

Paard kun je gewoon leren om stil te staan bij je krukje. Mijn oude merrie hoef ik er zelfs niet naast te parkeren, ik ga ergens op staan en zij komt netjes er naast staan ;) Jonge paard leert het ook al heel netjes om bij het opstapje stil te staan.
In Groot Brittanie is het zelfs al vele jaren verplicht bij alle stallen om via een opstapje op te stappen. Ze hebben daar vaak een speciaal muurtje of zoiets voor.