Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:41

Marliesje schreef:
Ben het eens met Anoeska. Ik vind dit zo'n zinloze topics. Lekker mensen afkraken terwijl we het ondertussen zelf allemaal zoooo goed voor elkaar hebben. What's the point? Wat wil je met dit topic bereiken? Dat we allemaal roepen 'oh wat vreselijk rijden andere mensen toch op wedstrijd en wat fijn dat wij thuis zo goed kunnen rijden'?


Een betere wereld......



Bij deze is iedereen die dit opbouwend wil bespreken van harte welkom en de rest ook :)

Ik kan overigens enkel voor mezelf spreken als ik zeg ik zit thuis en op wedstrijd hetzelfde,gewoon rechtop, ook vroeger toen ik me nog in de Z ring waagde zat ik thuis en op wedstrijd hetzelfde, enkel op een heel jong paard doe ik stukjes verlichte zit.
En ik zeg niet dat ze vreselijk rijden en ik zo fijn thuis hoor, ik denk dat die ruiters/amazones thuis hetzelfde rijden ;)

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Stoelzit en achteroverhangen met geknikte armen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:19

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd waarom je denkt dat deze mensen thuis ook zo rijden?

Ik heb zelf op de vorige pagina al een uitgebreidere uitleg gegeven over mezelf, uiteraard kan ik niet voor anderen spreken maar kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat ik de enige ben met dit/een vergelijkbaar probleem.
En naar mij toe zijn verder alle tips en adviezen welkom hoor. Ik merk zelf dat vooral bewustwording heel belangrijk is, leren (en de tijd nemen om) te voelen wat je doet, wat er met je lijf gebeurt. En de stap daarna, leren hoe je het oplost natuurlijk. Wanneer moet je meer ontspannen, even rustig stappen en diep ademhalen, wanneer moet ik mezelf juist op scherp zetten ed.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:30

_Esther_87_ schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd waarom je denkt dat deze mensen thuis ook zo rijden?

Ik heb zelf op de vorige pagina al een uitgebreidere uitleg gegeven over mezelf, uiteraard kan ik niet voor anderen spreken maar kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat ik de enige ben met dit/een vergelijkbaar probleem.
En naar mij toe zijn verder alle tips en adviezen welkom hoor. Ik merk zelf dat vooral bewustwording heel belangrijk is, leren (en de tijd nemen om) te voelen wat je doet, wat er met je lijf gebeurt. En de stap daarna, leren hoe je het oplost natuurlijk. Wanneer moet je meer ontspannen, even rustig stappen en diep ademhalen, wanneer moet ik mezelf juist op scherp zetten ed.


Dat was een beetje met een grappige toon gezegt, omdat er zo gefixeerd werd gereageerd alsof de thuis ruiters even commentaar komen geven op de ruiters op wedtrijd, maar ergens zit er wel een kern van waarheid in mijn reactie:
Ik kan me voorstellen dat iemand zenuachtig is en onzeker bijvoorbeeld op wedstrijd en dus een beetje stijfjes gaat zitten, of juist iets meer voorover, maar dat je daardoor( uitzonderingen zoals jij misschien bent daargelaten),volledig achterover gaat hangen, grover bent met de handen en de elelbogen in een strakke hoek trekt en daarbij ook nog je sporen ineens veel meer gaat gebruiken kan ik me niet voorstellen, en om even grof te zijn, dan was iedereen op 2 na dus onzeker en nerveus op die wedstrijd? onzekere nerveuze mensen gaan volgens mij niet snel in een "kijk mij eens rondsjezen" houding zitten en grovere hulpen geven, eerder andersom.
Ik denk eerder dat het iets aangeleerds is om het spectaculaire plaatje te evenaren, net als die overdreven schommelbeweging die je zo vaak ziet bij de stap verruimingen, alsof ze op bertus de stier zitten, en zo'n paard verruimd dan nog niet eens enorm :)

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:42

Ah maar nu snap ik wel beter wat je bedoelt!
Ik heb namelijk juist niet dat ik overdreven groot of recht wil gaan zitten. Bij mij is het letterlijk spanning in mijn spieren, ik kan niet meer loslaten. Waardoor ik dus in mijn hand wel degelijk een stuk minder stil ben (immers gespannen schouders en armen veren niet). Zelfde met mijn benen, ik trek opzich niet mijn benen op om harder te drijven, ik drijf harder omdat de spierspanning in mijn been zo hoog is. En omdat door dit alles, ik uiteraard niet meer fatsoenlijk kan zitten, komt het soms voor dat ik te ver achterover ga om nog soort van in de buurt van mijn zadel te blijven.
Hihi, mij proberen ze juist altijd iets meer 'kijk mij eens' te laten rijden maar dat wil nog niet zo. Ik voel me ook meer 'kijk maar niet naar mij' :')

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 22:25

_Esther_87_ schreef:
Ah maar nu snap ik wel beter wat je bedoelt!
Ik heb namelijk juist niet dat ik overdreven groot of recht wil gaan zitten. Bij mij is het letterlijk spanning in mijn spieren, ik kan niet meer loslaten. Waardoor ik dus in mijn hand wel degelijk een stuk minder stil ben (immers gespannen schouders en armen veren niet). Zelfde met mijn benen, ik trek opzich niet mijn benen op om harder te drijven, ik drijf harder omdat de spierspanning in mijn been zo hoog is. En omdat door dit alles, ik uiteraard niet meer fatsoenlijk kan zitten, komt het soms voor dat ik te ver achterover ga om nog soort van in de buurt van mijn zadel te blijven.
Hihi, mij proberen ze juist altijd iets meer 'kijk mij eens' te laten rijden maar dat wil nog niet zo. Ik voel me ook meer 'kijk maar niet naar mij' :')


Jij zit dus gewoon heel stijvig van de zenuwen, net als er mensen in elkaar duiken uit onzekerheid op een paard, of ineens hun been er ver afhouden van de stress, dat herken ik echt wel bij ruiters, maar ik bedoel idd meer de look at me and my fab.horse zit, maar dan zonder oprechte trots op hun paard zeg maar.

Bentotoet
Berichten: 252
Geregistreerd: 03-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:54

dat valt mij ook steeds vaker op