Opleiding jonge paarden een probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

Opleiding jonge paarden een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:31

Onlangs organiseerden de hippische mbo-opleidingen van De Groene Welle uit Zwolle een symposium over de fokkerij van sportpaarden. Een van de sprekers, Eric Naberink, kwam tot de conclusie dat wij als fokkerijland goed bezig zijn, maar dat we wel moeten oppassen dat we de slag niet verliezen in de opleiding van onze jonge paarden. Naberink: 'Ruiters die een jong paard een goede opleiding kunnen geven, worden steeds schaarser.'

Wat vinden jullie hiervan? Ben je het met Erik Naberink eens?

FriesWytske

Re: Opleiding jonge paarden een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:50

Ben het daar wel mee eens. Het is op dit moment een trend om een paard zo snel mogelijk klaar te stomen voor de carriere die hun eigenaar voor ogen heeft. De paarden krijgen geen tijd meer om hetgeen ze geleerd hebben te verwerken. En jong te zijn. Zie heel veel dat ze direct aan de teugel moeten, direct al netjes moeten lopen. Zodra ze ook maar één keer lekker jolig zijn, worden ze al als gevaarlijk bestempeld.
Wij beleren hier zelf ook paarden. En laten ze gerust wel eens een aantal weken lekker op het land lopen. Stappen er meestal maar een paar keer per week op, als we ze gebruiken. Krijgen daar ook veel commentaar op. Maar onze paarden zitten allemaal lekker in hun vel en vinden het werk leuk om te doen. Dit allemaal doordat ze de tijd krijgen om hetgeen wat ze leren te verwerken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:53

Ik denk dat Naberink daar zeker een punt mee heeft. Kijk bv alleen al op wedstrijd terreinen: je ziet steeds meer mensen een niveau rijden, waarbij je je afvraagt hoe die mensen daar in godsnaam zijn gekomen. De b dressuur is versimpelt ten opzichte van wat er 25/30 jaar geleden werd gevraagt in een b proef en dan nog zie ik mensen met een sterrekijkend paard de ring in komen, die vervolgens dan ook nog eens best hoge punten krijgen(ok geen winstpunt, maar er wel heel dichtbij)
Of mensen die L1 gaan starten, maar niet eens hun paard nageeflijk kunnen rijden en hm dan maar in de krul trekken want dan lijkt het toch nog wat. Of ; l1 starten terwijl wijken er nog niet eens inzit.
Steeds meer juryleden die maar voordeliger punten omdat ze anders niet meer gevraagt worden, want als ze eerlijk jureren vallen er nog maar zo weinig winstpunten dat rijverenigingen dit soort zogenaamd strenge juryleden niet eens meer vragen(en ja dit komt voor).
Maneges die kinderen al laten galloperen of zelfs springen terwijl de ruitertjes nog niet eens goed in balans zijn in de draf. Maar maneges doen het maar want anders gaan ouders en kinderen zeuren dat ze alleen maar een beetje mogen stappen en draven. Youtube staat vol met filmpjes van mensen die 1 meter springen terwijl ze hier duidelijk nog lang niet aan toe zijn.
Paarden die al op jonge leeftijd veel te veel moeten doen want tja heb dat paard toch zeker niet gekocht om in de wei te zetten? Nee punten moeten er gescoord worden, want zoveel mensen denken dat ze een 2de Anky zijn(of willen zijn)

En zo kunnen we nog wel ff doorgaan......dus ja ik denk dat Nabelink met die opmerking heel goed zit

edit: ga maar eens turfen op een wedstrijd: welke paarden in de krul zijn getrokken en welke paarden daadwerkelijk naar nageeflijkheid zijn GEREDEN. Ik vrees dat bij het gedeelte 'in de krul getrokken' de meeste streepjes zullen staan
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-06-12 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:54

Dus wederom kom je uit bij de slechte scholing hier in Nederland ;)

Want daar ligt de oorsprong, mensen die hebben een diploma en denken meteen meesterzadelmakmaker of meesterlesgever te zijn ...

Strengere selecties, en strengere opleiding en dito examen, net zoals vroeger, dan scheid je het kaf van het koren ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:07

oh ik ben het met het inrijden met je eens ambre: inrijden gebeurde vaak door de mensen zelf. Terwijl nu veel mensen ervoor kiezen om het inrijden door een proff te laten doen.

Maar een stal kan nog je paard zo goed klaar stomen voor het werk onder het zadel: als de eigenaar daarna maar zn eigen ding doet, omdat die zn eigen rijvaardigheden zwaar overschat dan maakt het uiteindelijk nog niet zo heel veel uit. Althans niet voor het paard.

En ja paarden, zeker de sportpaarden zijn veel heter geworden in de loop der jaren. Maar als mensen zichzelf overschatten en alleen maar kijken naar wat voor potentieel zo'n paard heeft....zullen er mensen blijven die deze paarden kopen terwijl ze hier nog lang niet aan toe zijn wat betreft rijkunsten. Teveel mensen kopen nu maar een paard waarbij alleen maar gekeken wordt: met welk paard kom ik zo snel mogelijk in de Z terrecht?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:10

ik denk zeker dat deze man een zeker pijnpunt aankaart.

Ik zie het in mijn omgeving ook. Heel veel middenklasse paarden van rond de 7-8 jaar, die na een jaar "plots" niet meer "presteren" en vaak rugproblemen hebben. Maar bij de vorige eigenaar waren ze toch wel midden tot zwaar aangereden en met goede wedstrijdresultaten... Tja, als je te vroeg te snel wil gaan, komt het de fysieke ontwikkeling van de paarden niet ten goede (en hoogst waarschijnlijk de psychologische ook niet)

Verder idd het probleem van jury's. Zeker in België is het geen verplichting om een juryopleiding te volgen. Dus daar is soms zelfs geen lijn in te trekken en helaas zijn er nog steeds heel veel mensen die niet het verschil zien tussen nageefelijkheid en in een krul trekken, maar trekken wel veel punten af in de B omdat een paard niet vierkant staat (maar wel netjes gesloten en in balans). Tja eigenlijk moet je zo'n jury's weren, maar als je anders met een tekort zit...

Mijn gevoel zegt dat alles bijeen maakt dat paarden steeds sneller meer en beter moeten presteren dan ze lichamelijk en geestelijk aankunnen op zo'n jonge leeftijd. En dit maakt dat er te weinig tijd in de basis wordt gestoken en veel paarden hierdoor nooit hogerop geraken met hun ruiters...

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:16

Daar ben ik het mee eens.

Er staan veel talentvolle dieren op de weide/in de stal te staan. Zonder juiste opleider, of als statussymbool.

Paardenmensen worden steeds schaarser, en zijn er steeds meer mensen met paarden. Bovendien worden er sensibelere sportpaarden gefokt. Een sensibel bloedpaardje opleiden vereist kennis, kunde, gevoel en lef. Met minder paardenmensen is dat een hele uitdaging.

De scholing is inderdaad een punt. Hobbelende manegekindjes, die geen paard kunnen/durven poetsen. Ruiters/amazones die schrikken want 'er wordt zo laag gejureerd'.

En inderdaad, de opleiding moet snel. Een dier is met 7 al 'oud'.

Een onderwerp waarover je niet uitgediscusieerd raakt!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:19

Ik denk ook zeker dat hij een punt heeft :)

Als je kijkt naar het streven van de huidige fokkerij kan je je ook afvragen of die ook op 1 lijn zit met wat de klanten willen.
Hoeveel mensen hebben in NL nou werkelijk het talent en de ervaring om jonge paarden op te leiden naar het niveau waarvoor ze in eerste instantie gefokt zijn?
Veel minder dan het aantal mensen dat prima kan rijden maar de handen wel vol heeft aan een 'gewoon' paard netjes opleiden tot datzelfde (hoge) niveau.

Iedereen wil het liefst een paard met Grand Prix capaciteit onder hun kont, maar er is maar een select groepje dat hier ook daadwerkelijk profijt van heeft.

Waar Naberink denk ik voor waarschuwt is dat de NL'se fokkerij niet hun doel uit het oog moet verliezen: een fijn gebruikspaard voor de NL'se wedstrijdruiter :)

Iedere ruiter wil een paard dat lekker beweegt en een werkwillig karakter heeft.
De echte toppers, de paarden met DÉ winnaarsmentaliteit, zijn vaak toch te veel van het goede voor de gemiddelde wedstrijdruiter, wat de opleiding ervan zeker niet ten goede komt...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:20

Mee eens. Maar ligt niet geheel aan ruiters....
Er is een gebrek aan ruiters die de tijd nemen om een paard goed op te leiden....
Tijd is geld dus alles moet zsm en daarmee gaan best veel goede paarden die meer tijd nodig hebben verloren. Idem met de hengstenkeuring die 2,5 zijn zijn veel hengsten niet klaar maar doe je die een jaar later moeten ze ook meteen niveau hoger lopen.
Een ruiter krijgt dus eigenlijk ook niet de kans tenzij hij alleen op "gewone" wedstrijd gaat.
Ik heb een 9j die nu z mag starten met 4 is ingereden en 2 veulens heeft gehad.
Men vindt dat een "oud" paard.... Zz-licht had die al minimaal moeten lopen :S

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:41

Ik kan het niet anders als met Petitparis eens zijn! Ik weet niet of het ligt alleen aan het gebrek aan kennis ligt of ook aan tijd en geld. Paarden worden niet voldoende opgeleid. Het moet snel, (grote) paarden krijgen niet de tijd om uit te groeien en worden snel uitgebracht. En dan is het een kwestie van buigen of breken. Gaan ze stuk, dan zijn dat niet de goede paarden en de paarden die heel blijven, die zijn goed. ;) Dat zijn ook goede paarden, die ondanks een slechte africhting nog kunnen blijven lopen. ;) Toch wordt er soms ook nog veel geld gestoken in de revalidatie van blessures door (teveel/te vroeg/verkeerde/over)belasting. Terwijl het voorkomen (en het paard heel houden) naar mijn idee veel meer geld zou kunnen schelen. :?

Ik heb zo´n africhtingsfoutje gekocht en ben al een paar jaar op hem aan het studeren. :D (Hij ging stuk, direct in de Z gestart met 5jr) Ik vind het heel leerzaam en erg uitdagend _O- Maar ik denk dat de doorsnee instructeur vastloopt op zo´n paard. En serieuze trainingskennis moet je helaas met een lampje zoeken in Nederland. Het is ook zo dat de gemiddelde ORUN geschoolde instructeur echt geen verstand heeft van opleiden en trainen van een paardenlijf. Ze weten alleen maar hoe het er volgens het plaatje uit zou moeten zien en prutsen daar wat naartoe. Werkt het paard niet mee, dan moet ie worden aangepakt of ze stoppen er mee omdat je een moeilijk paard hebt. Maar die dressuuroefeningen zijn geen doel, het zijn middelen om je paard te trainen en op te leiden. Maar dit zit niet in de opleiding geloof ik.

En helaas zien veel juryleden zien het verschil niet tussen een fijn lopend paard en in de krul getrokken spanning. Maar het wordt ze ook niet geleerd. En zolang nog veel ruiters met veel spanning (spektakel) worden beloond met WP en oranje strikken, dan doen de ruiters het goed toch? Wie is er nu gek? Echt vooruit komen ze niet, want na het vastlopen in een bepaalde klasse, kopen ze een nieuwe en beginnen van voren af aan. (en als ze daarna vastlopen op datzelfde niveau... dan ligt het toch aan het paard? :D).

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:51

Zeker een punt, alleen al in mn directe omgeving merk ik het heel erg. Mensen die een 5 jarige hebben, en in 2 maanden van 50cm springen naar 1.10 gaan, iemand die al bezig is een 2,5 jarige in te rijden, die nog enorm 'puppy' is, paarden die na 1 maand al volledig beleerd zijn, en aan de teugel(in de krul) lopen. ik snap dat niet helemaal.

Ik heb er zelf een jaar!!! over gedaan om mn eigen pony te beleren, gewoon lekker de tijd gegeven die hij nodig had. (lees; snel in vluchtreflex, erg angstig, twijfel oftie wel beleerd zou kunnen worden) En nu is het een paardje wat bijna nergens van schrikt, alles voor me wil doen, alles goed oppakt en graag voor me werkt, en hij is vrolijk, als ik of iemand anders hem teveel had 'gepushd' had het waarschijnlijk niet zo'n fijn/gelukkig paard geweest nu.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:59

Ben het er ook mee eens.
Zie veel mensen met jonge paarden die al veel te snel (naar mijn idee) beginnen met inrijden, en werken.
Pony van net 3 jaar waar meteen zn eerste dag dat ie 3 was iemand op zat, en dat na een maand al aan de teugel enz liep. Ik heb zelf veel jonge groene (lees, wel al zadelmak, met basisknoppen stap, draf, gas, rem, links, rechts) door gereden, en ben hier toch echt lang mee bezig. 9 vd 10 keer kunnen ze ohz nog niet galoperen en moet hier ook hard aan worden gewerkt voor ze in de goede galop lopen. Veel werken (oefenen) met stelling, enz enz, en dan ben ik blij als ze na 3 a 4 maanden een beetje gaan nageven.

Sommige mensen verwachten gewoon te snel, te veel van hun paard. Bij een jong groen paard werk je met upp' s en down' s. Als een van de groene paarden die ik rijd eens een down dagje heeft dat het allemaal niet zo wil lukken ben ik toch blij en trots. Gaan we een stapje vooruit, ben ik helemaal trots, en dat word uitgebreid beloond...

Vind t vaak gewoon TE snel gaan, en op een niet paardvriendelijke manier...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:08

ik heb vorige zomer zelf een 3-jarige met puppy uitstraling opgeleid. Reden waarom ik akkoord gegaan ben, was dat de eigenaar bereid was het paard de hele winter terug op de weide te laten en met de DA overlegd had of lichte arbeid haar fysieke ontwikkeling ten goede zou komen.

Paardje zocht uit zichzelf mijn hand op en probeerde op elke hulp gepast te reageren. Het was verleidelijk ze niet verder door te rijden zeker gezien ze alles zo snel en makkelijk opnam en uiteindelijk een maand langer gebleven is. Maar ik voelde dat het mentaal enorm veel vroeg, dus ik heb mij braafjes gehouden aan mijn voornemen. stabiel contact met de mond kunnen maken en op een gecontroleerde manier in de 3 gangen kunnen rondsturen. Dat ze bij een stabiel en rustig contact al begon na te geven was mooi meegenomen maar geen must.
Iemand die het aanrijden als kostwinning doet, had waarschijnlijk veel verder gestaan als we de gevolgen op later leeftijd buiten beschouwing laten...

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 21:28

Wat een eensgezindheid hier! Ik moet er nog wel even bij vertellen in welke context Erik Naberink deze opmerking plaatste; Het ging bij dat symposium op de Groene Welle over de fokkerij van sportpaarden. De meeste paarden die worden gefokt worden naar het buitenland geëxporteerd. Dat zijn talentvolle fijn te rijden paarden die al in de sport lopen, vaak een jaar of 6,7. Daar is de meeste vraag naar.
Die paarden moeten dus netjes opgeleid zijn, zodat ze goed na te rijden zijn. En juist zo'n paard die goede basis meegeven, dat is vaak een probleem. Dat geldt voor dressuur- en springpaard.
En in de dressuur kun je wat zeggen over juryleden die teveel punten geven, maar in het B springen zie ik regelmatig jury's hoge punten geven aan ruiters met te weinig balans, die op de sprong een paard in de weg zitten.

Er zou dus veel meer aandacht moeten komen voor het verkrijgen van een goede basis, bij zowel de dressuur- als de springruiters. Want als je die goede basis een keer hebt, hebt je een heel goed uitgangspunt om succes te behalen zonder dat dat ten koste van je paard gaat!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:27

Degenen die zeggen dat ze nu sneller hoog moeten lopen dan vroeger, over welke tijd hebben we het dan?
15-20 jaar geleden moesten ze met 5 in het Z als je ze voor de handel had, nu mag je een 5-jarige niet in het Z starten...
Erik heeft imo groot gelijk. Het aantal mensen dat dit correct kan is niet zo heel groot, zal misschien net zo groot zijn als 20 jaar geleden, alleen het aantal paarden en ruiters is vele malen hoger.

Daar gaat het imo mis. Een goede ruiter heeft er niet veel voor nodig om een paard goed voor te stellen, een mindere ruiter moet veel meer werken met een paard om hetzelfde te bewerkstelligen áls ze het al voor elkaar kunnen krijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:19

misschien is het verschil tussen vroeger en nu wat fout uitgedrukt. Maar de zoals je zelf aangeeft is de vraag en aanbod nu hoger. Dus vroeger moesten jonge paarden ook al op erg jonge leeftijd presteren maar in aantal was dit een pak minder, omdat er toen minder ruiters met "ambitie" was. Paarden waren voor de rijken (sport) of om te werken en dan kon je maar beter uitkijken dat het paard zo min mogelijk ging mankeren...

Ok er is wel een limiet op leeftijd en niveau, maar vind de cyclus vor jonge paarden toch ook best pittig en als je met zo'n jonkie goed wil presteren, betekent dit dat deze op 3-jaar moeten geleerd en doorgereden worden en thuis vaak nog een stapje hoger getraind worden dan je in een ring ziet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:07

Het punt basis word vaak maar afgeraffeld. Gespannen ruiter, gespannen paard, paard wat nog geen 3 is al in training. Als je basis in orde is (en je daarnaast een goed geschoold ruiter bent!), lijkt het mij ook geen probleem om de paarden met 5 in het Z te starten zoals vroeger. Maar omdat er nu maar een beetje links, beetje rechts geplukt word is er geen goeie basis. Paarden zijn niet los in het lijf, niet fijn aan de hand en hebben veel blessures. Ik denk dat als mensen geld en prestatie als een minder groot issue zouden zien, de paarden beter opgeleid konden worden. Een goeie opleiding voor een ruiter kost nu eenmaal tijd..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:32

Er is inderdaad uit het buitenland veel vraag naar goed opgeleide sportpaarden. Goed opgeleid is
nóg relevanter dan heel jong op een bepaald niveau.
Ik loop er in de praktijk ook tegenaan dat deze paarden bijna niet te vinden zijn. Ik heb klanten die goede prijzen
willen geven voor zeer goed en zorgvuldig opgeleide paarden, maar kan er niet voldoende vinden om aan die vraag te kunnen voldoen.

Mijn ervaring is dat weinig ruiters, zeker in de basissport, echt bezig zijn met het opleiden van hun jonge paard.
Dan bedoel ik met opleiden stapgewijs vanuit de basis een paard opleiden rekening houdend met wat het paard aankan.
Men wil té veel té snel. Dat is korte termijn visie, die paarden zie je zelden terug op hoog niveau.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:35

Mee eens. Het is echt de trend om de paarden maar zo snel mogelijk een kunstje aan te leren. Het hele principe van de oefeningen is er uit, vooral bij dressuur. Het motto is tegenwoordig tijd is geld en als een paard niet snel genoeg op hoog niveau kan mee lopen dan is het paard 'niet goed genoeg' of heeft het 'niet de goede instelling'.

Anderzijds is het dan ook weer lastig: wat is een goede opleiding precies? En vind maar eens instructie die daarbij goed kan helpen. Meningen in de paardensport zijn zo gigantisch verdeeld dat je nooit iedereen tevreden kunt houden.

Soms denk ik ook dat er gewoon een gigantisch gebrek aan kennis is bij veel ruiters. Alsof ze niet begrijpen welk impact bepaalde handelingen op het paard hebben. Voor mij is paardrijden het communiceren en één zijn met je paard, elkaar begrijpen en vertrouwen. Bij sommigen wordt het meer een eenmansshow: paard wordt als het ware rond getrokken en geschopt en ooooh wat is die ruiter toch goed.