Conditie gebaat bij minder trainen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ga je met deze kennis minder trainen?

Ja
7 (21%)
Nee
19 (57%)
Misschien
7 (21%)

Totaal aantal stemmen: 33

daffie1986

Conditie gebaat bij minder trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 02:01

Hoi,

Naar aanleiding van het nieuwstopic
[VN] Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn
ben ik op de website http://www.nhk.nl gaan kijken waar ik het volgende nieuwsbericht tegen kwam:

Citaat:
Ruiters en amazones hebben veel baat bij het kritisch kijken naar het trainingschema. Enkele dagen rust voor een wedstrijd maakt het paard extra goed op een wedstrijd.

Dat vertelde inspanningsfysioloog Carolien Munsters van Moxie tijdens een ZLTO-clinic voor paardenhouders in Roosendaal.

‘Na een training wordt een paard eerst moe, waarna het zich herstelt. Vervolgens wapent het paard zich tegen een de effecten van een volgende training door supercompensatie toe te passen.'

Supercompensatie
Die supercompensatie geeft die training een doel, het paard wordt beter. ‘Normaal gesproken duurt dit herstel ongeveer twee dagen. Wie eerder opnieuw traint, zorgt juist voor verval. Lichte hersteltrainingen zijn wel toegestaan.’

Het hele bericht is te lezen op: http://www.nhk.nl/index_2876.php

Trainen jullie elke dag of niet?

Anoniem

Re: Conditie gebaat bij minder trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 02:11

Mijn paard liep opmerkelijk beter nadat ze enkele dagen had stil gestaan. Soms stond ze een maand stil en als ik ze dan weer eens reed (en dat was redelijk intens) liep ze de sterren van de hemel :) Als ik elke dag trainde ging ze in protest etc. Dus ze gaf duidelijk aan dat 3 keer per week haar grens was, maar dan werkte ze wel dubbel zo hard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 04:18

Mijn paard trekt dat echt niet qua temperament. Ik probeer zelfs 's ochtends voor de wedstrijd nog te rijden en/of te longeren, maar een aantal dagen voordien niet trainen, dan vlieg ik er direct na het opstijgen met een grote boog weer af denk ik :D
Overigens denk ik dat je 'rust' altijd heel relatief moet lezen, gewoon wat licht trainen en je paard niet dagelijks tot een topprestatie willen zetten en rekening houden met spierverzuring ed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:17

Ik train iets nieuws, maak er een begin aan, daartussen gewoon basiswerk en een of 2 keer per week wat zwaarder trainen zodat ze alles kunnen verwerken en dan 2/3 weken later pak ik het er weer eens bij. Kwa hoeveelheid training valt het ook wel mee, dag voor wedstrijd rustig aan de longe, twee of 3 dagen ervoor proefje eens doornemen en kijken waar de punten op te halen vallen. Verder ben ik zelf ook niet van het vele trainen dus een paard overvragen zal ik niet zo snel. Tussendoor ook lekker afwisselen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:22

Ik ga niet op wedstrijd dan o.i.d. maar ik mis het doe ik al knopje. Een paard heeft net als een mens rust nodig na intensieve training. Dag in dag uit hetzelfde haalt niks uit :n
Als ik mezelf weer ovetroffen heb neem je een dag rust, je zorgt dn wel voor je beweging om stijfheid e.d. te voorkomen maar dan ga je niet de dag erna weer hetzelfde vragen.

Leek mij dat dit wel een logisch begrip was.... :=

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:24

Het vorige paard waarmee ik wedstrijden reed liet ik altijd de dag voor de wedstrijd een lange buitenrit maken, gezien ze daar vlot van werd. Vrijgeven had geen nut, dan stond ze te pitten tijdens de proef.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:30

Ik train mijn paard 2 keer in de week echt en de andere keren (rij ongeveer 5 keer in de week) longeer ik hem, maak ik een bosrit of rij ik hem alleen los.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:36

1 x week dressuur
1 x in de week springen
3 x rij ik hem lang laag los of spelendewijs aanlijn
1 x wedstrijd
1 dag volledig vrij

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:38

Heb nog nooit een paard alle dagen getraind. Rust is net zo belangrijk als een goede training :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:40

Mijn paard stond de dag voor de wedstrijd altijd stil (lekker op de wei dus) Dat werkte voor hem echt uitstekend.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:44

Niks nieuws onder de zon. Als je trainingsleer onder de loep neemt is dit één van de eerste dingen die je leert... (gaat dan over de trainingsleer van een menselijk lichaam maar dat maakt niet zo heel veel uit, behalve dat je met paarden inderdaad last kunt hebben van het temperament). Ik maak zelf ook trainingsschema's voor leerlingen die naar een bepaalde wedstrijd toe willen werken en dan is de week voor de wedstrijd dus nooit volop trainen maar juist lekker relaxed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:00

Die van mij trainde ik sowieso maar drie dagen in de week, dus dat scheelde :P
Maar die was dan ook al wat ouder en voor de oefeningen hoefde ik het niet te doen, meer om conditie te behouden. Meestal was het drie dagen in de bak, een of twee dagen naar buiten (beetje interval training) en de rest vrij.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:08

Dit is bij ook bekend, en pas ik eigenlijk al jaren onbewust toe, maar nu ik een nieuw paard heb ben ik er ook bewust mee bezig.

Mijn paard heb ik nu ongeveer een week of 6/7, daarvoor heeft ze ongeveer 5 maanden stil gestaan; totaal conditie en spierloos dus. Toen ik haar kocht heb ik het daarom ook rustig opgebouwd. Ik merk inmiddels dat ze steeds meer conditie en spieren krijgt. Toch vind ik het lastig om het schema te volgen, want wanneer is een training te licht, dan wel te zwaar of precies goed? Mijn paard is in de training redelijk groen (ze is wel 9 jaar oud), dus ik train voornamelijk op tempocontrole, tempowisseling, sturen ed. In mijn ogen is dat niet echt een 'zware' training, maar voor mijn paard kan dit misschien best zwaar zijn? De les is intensiever dan als ik zelf rijd, maar wat is dan een lichte training voor zo'n paard?

Om overtraining te voorkomen, en daardoor spierafbraak ipv opbouw, laat ik haar daardoor vaak een dagje staan en dat werpt denk ik wel zn vruchten af. Bij mijn vorige paard kon ik dat trouwens echt niet, die was direct stijf na 1 dag rust, en superstijf na 2 dagen. Die reed of longeerde ik dus bijna elke dag, hoewel de nadruk in de training wel wisselde (buitenrit, dressuur, springen, longeren etc).

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:12

Trainen is iets anders dan beweging geven. Beweging geven; ja iedere dag, trainen, ongeveer 2 tot 3 maal per week.
Veel ruiters denken dat ze hun paard aan het trainen zijn maar geven het paard enkel wat beweging.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:13

Ik merk bij de mijne als ik de dag ervoor alleen wat doe buiten rijden of helemaal niets, dus dat die dan alleen op wei staat.
het beste loopt, hij heeft dan voldoende energie.. De mijne heeft eenmaal minder looplust, en dan moet ik hem niet 2 dagen trainen ervoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:29

Abacab schreef:
Trainen is iets anders dan beweging geven. Beweging geven; ja iedere dag, trainen, ongeveer 2 tot 3 maal per week.
Veel ruiters denken dat ze hun paard aan het trainen zijn maar geven het paard enkel wat beweging.

precies. Ga maar eens met een hartslagmeter training, dan merk je meteen het verschil. Ik heb van Carolien Munsters een worskshop gezien waarbij ze trainingfilmpjes had van een paard op ZZ-L (mss zelfs ZZ-Z) niveau en van een jonkie dat net onder het zadel was. Het doorgetrainde paard kwam - uit mijn hoofd - niet boven de 120, het jonkie zat regelmatig op de 150. Je kunt dus wel rijden de week voor een wedstrijd, maar niet meer intensief trainen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:35

Abacab schreef:

Ik rijd met mijn paard op L-niveau, het zal vast niet zwaar zijn wat hij doet, maar ik vind het wel degelijk trainen; ik ben dingen aan het verfijnen en voeg regelmatig een klein stapje van iets nieuws toe; dat is toch ook trainen?

De dag voor wedstrijd werk ik hem even kort los en doe dan alvast wat andere voorbereidende dingen zoals benen voorwassen enz. De dag na wedstrijd ga ik ook lekker loswerken, vaak staan ze toch wel lang op trailer, rijd je misschien wat langer dan thuis etc. dus daar pas ik mn rijden dan ook weer op aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:35

Ik train 3 keer per week, maar hoop dat dat binnenkort naar 4 en daarna 5 keer kan gaan.

Maar de tekst gaat over intensief trainen, en dat is iets anders als een gewone training waarbij je je paard lekker los werkt. Intensief trainen doe ik hooguit 1 keer per week, de rest is loswerken, en bevestigen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:37

Abacab schreef:

Eens :j
Ik noem het R- en R+ dagen.
De R- dagen zijn beweging geven. Wel rijden, maar lekker basic wat kilometers maken (stap draf galop en wat figuren), een sprongetje, buitenritje.
De R+ dagen zijn de fanatiekere dagen en daadwerkelijk training. Ik doe dat hooguit 2, soms 3x per week. Dat is meer dan zat.
Rust voor een wedstrijd is geen optie. Mijn haflinger heeft een routine nodig van rijden. Alleen wissel ik R- en R+ dan af.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:38

Amanda, dan is het nog maar de vraag of je dan echt getraind hebt in de zin zoals Munsters dat bedoelt. Daar ko je nl vrijwel niet aan met alleen dressuurwerk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:42

Hangt er ook vanaf wat je onder trainen verstaat.
Bijvoorbeeld elke keer een uur in de bak dressuur oefeningen rijden.
Dan kan ik me voorstellen dat het paard tijd nodig heeft om te herstellen.
Maar als je dat afwisselt met bijvoorbeeld bosritjes, is het al anders.
Ik denk dat het genoeg voor een paard is om ongeveer 2 in de week echt te trainen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:48

Onder trainen versta ik doelgericht rijden in de door jou gereden principe, dus bv dressuur.
Een buitenrit vind ik niet trainen, dat rijd ik juist ter ontspanning.
Tenzij je endurance rijdt, maar dan zal je rit er vast ook anders uitzien.
Of je moet al heel gericht conditietraining doen op buitenrit, dan is het wel een trainingsvorm, maar ik denk dat de meeste mensen dat niet doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:53

maar dat is niet het trainen waar munsters het over heeft, en waar deze discussie over gaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:54

Heb het hele artikel niet gelezen, maar zo te horen gaat het dan enkel over topsport?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:39

Het is maar net wat het doel van je training is en wat we hier onder conditie verstaan. Conditie bestaat uit 5 factoren (ik benader hier wel trainingsleer zoals dat bij mensen werkt, maar je kunt zelf bedenken hoe dit ongeveer zijn uitwerking op een paard zal hebben).
KLUSC
Kracht
Lenigheid
Uithoudingsvermogen
Snelheid
Coördinatie

Vaak wordt het verward met uithoudingsvermogen alleen, terwijl we ook werken aan de conditie door middel van het gymnasticeren (leniger maken), coördinatie (hierbij denk ik aan een paard dat wel of niet in balans kan blijven, wat weer zwaarder wordt bij meer verzameling), kracht (bij bijvoorbeeld springen), snelheid (denk ik ook aan bij springpaarden of bijvoorbeeld dravers).

Supercompensatie is een bekende methode om op de dag van de wedstrijd topfit aan de start te verschijnen. Op wikipedia staat het heel simpel uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supercompensatie

Je zult moeten kijken naar de trainingsgraad van je paard. Wanneer je iets wilt verbeteren zul je dus meer moeten vragen dan dat hij op dat moment gemakkelijk aan kan (er moet een trainingsprikkel komen, die komt er niet als je het lichaam niet uitdaagt). Het lichaam wil vervolgens herstellen en maakt een 'extra voorraadje' aan voor de volgende inspanning (als je het lichaam dus die tijd gunt om die voorraad aan te leggen). Je zult je trainingsprikkels dus heel zorgvuldig op elkaar af moeten stemmen om een juist effect te krijgen wanneer je besluit om te 'supercompenseren'. In de topsport bestaan er allerlei manieren om je sporters te testen en daarom het beste effect te krijgen.

Als je echter niet de beschikking hebt over al die manieren is het zaak om je sporter goed te kennen (dus je paard). Dan kun je ongeveer inschatten wanneer je hem wel of niet die trainingsprikkel bezorgt. Je merkt het aan zijn doen en laten (wordt hij erg moe in de training?) en of hij bijvoorbeeld heel erg zweet (verschilt per paard, dus ken je paard). Kijk naar de ademhaling en kijk hoe snel het dier zich herstelt. Op die manier kun je een aardige inschatting maken van de intensiteit van je training op dat moment en dus of je voldoende prikkel hebt gegeven om te verbeteren.