Hoe gallopeer je aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wesleij

Hoe gallopeer je aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:39

Ik hoor altijd verschillende dingen van mensen en ben benieuwd wat jullie de juiste manier van aangalloperen vinden. Hier bij bedoel ik dus op de rechte lijn of in de hoek wat je met je benen en je handen doet.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:48

Ik doe het zelf altijd in de hoek of op een volte omdat je dan stelling hebt en je pony meteen in de goede Galop zit.
En ik hou mijn handen gewoon het zelfde als normaal en me buitenbeen leg ik achter de singel en met je binnenbeen zeg je eigenlijk NU dus geef je een keertje een schopte of je zet je been erbij
Groetjes Linsey

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:48

Op zich zou je overal aan moeten kunnen galoperen. Het is voor het paard wel makkelijker om op de volte of in een hoek aan te gallopperen omdat je dan al een beetje stelling hebt.

Hier is enige tijd geleden nog een topic over geweest en daaruit blijkt dat mensen het inderdaad op veel verschillende manieren doen. Ik was altijd gewend om aan te drukken met mn binnenbeen, maar toen kreeg ik een pony die het op het buitenbeen deed. Was voor mij even een omschakeling, maar vond het eigenlijk wel erg fijn.

Topic was trouwens: [RT-D] Galophulp: Binnen of Buitenbeen?

LotteToos

Re: Hoe gallopeer je aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:23

Als je aangallopeert moet je een beetje naar binnen stelling hebben.
Dus het makkelijkste is om in de hoek of op een volte aan te galopperen.
Je doet je binnenbeen op de singel en je buitenbeen erachter.
En dan als het goed is zit hij in de goede galop! Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:35

Je hoeft geen binnenstelling te hebben hoor, op een rechte lijn kan het ook, maar voor een paard is het makkelijker om in de goede galop aan te springen als je hem een beetje om je binnenbeen hebt gebogen. Verder doe ik altijd mijn buitenbeen achter de singel en mijn binnenbeen op de plek, en spring dan vooral aan op mijn binnenbeen. Verder geef ik ietsje meer ruimte met mijn binnenhand, zodat hij goed onder kan treden, dat maakt het aangaloperen makkelijker.

Verder let ik er nooit op waar ik aanspring.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:08

nee je hebt inderdaad geen stelling hebben, maar dan gaat het gewoon makkelijker, ik spring gewoon aan door een halve ophouding te geven en dan mijn benen leggen, en als je paardje goed reageert aan het been, dan zit je in gallop :)

boesalfa48

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:51

In een hoek of op een (halve) volte, want dan zit je meteen in de goede galop. Doorzitten en been iets naar achteren leggen.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:56

Ik spring ook altijd aan in een wending/bocht. Dan leg ik mijn buitenbeen wat naar achter een druk ik mijn binnenbeen aan, denk aan galop en dan gebeurt het gewoon :)

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:54

Doorzitten in een wending/hoek, stelling aannemen, buitenbeen achter de singel binnenbeen drijft.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:17

Eerst zorgen dat je in het doorzitten makkelijk zit, zonder te moeten klemmen en zorgen dat paard over de rug blijft lopen. Als ze zich opspannen eerst weer even ontspannen zetten, anders springen ze gegarandeerd op een foute manier aan. Als dit goed gaat, even een halve ophouding maken om je paard er op attent te maken dat er iets gaat komen, en meteen erna buitenbeen een klein stukje naar achter, binnenbeen aanduwen en afwachtend zitten. Indien ze niet aangalopperen, terugnemen, en van voorafaan beginnen. Gaat het meerdere keren fout, dan bij de galophulp even stem gebruiken (wat sowieso een must is bij een paard dat nog niet perfect reageert) of een klein kriebeltje met de zweep geven.
Bij sommige paarden is het gewoon benen ertegen en gaan met die banaan, maar dat is niet echt de bedoeling als je serieus rijdt, uiteraard.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:32

Allereerst, de paarden waar ik op rijd zijn soort van western ingereden en worden een soort half western half engels gereden. Ze worden dus ook op een andere manier bereden en de hulpen zijn ook iets anders dan de 'standaard'.

Eerst volledige controle hebben, dat is natuurlijk altijd belangrijk maar maak je paard nog iets alerter dat er iets gaat gebeuren, maar laat het paard wel ontspannen lopen.
Bij ons is het dus dat je je binnenhand iets naar voren en van de hals af moet houden moet houden zodat je die kant 'opent'. Je buitenteugel tegen de hals zodat je die kant opsluit waardoor hij eigenlijk wel in de goede galop móét aanspringen. Een soort van stelling dus, maar je paard kijkt niet echt opzij, je opent en sluit. En dan natuurlijk je benen, buitenbeen stukje achter de singel en zachtjes tegen de buik aanhouden en binnen been aandrukken. Op de vorige manege waar ik reed was het ook echt meer stelling vragen, maar ik vind deze manier veel prettiger en merk dat de paarden er ook beter op reageren. ;) Het klinkt misschien niet heel anders, maar in praktijk heeft het mij echt een poosje geduurd voordat ik deze manier onder de knie had.

Nu ik dit typ besef ik eigelijk pas hoeveel je moet doen in een fractie van een paar seconden, het is bij mij eigenlijk allemaal automatisme geworden. :)

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:02

Mijn paard springt op de rechte lijn nogal eens aan in de verkeerde galop.
Dan probeer ik toch wat stelling te vragen en moet daarbij goed op m'n houding letten.
Vooral veel oefenen

Quibjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:51

Wat ik zelf altijd doe is gewone druk houden op mijn buiten teugel, niet te veel druk op je binnenteugel, buiten been stukje naar achter en als ik met mijn binnen been aandruk is ze weg.

xxx

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:22

Ik doe het altijd willekeurig, niet op een vaste plek ook gewoon op rechte stukken. Met de manegepaarden alleen wel altijd in een hoek of volte. Ik ga doorzitten en ik leg mijn buitenbeen naar achter en geef licht druk met mijn binnenbeen.

Maxxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:33

In de hoek, binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel. Dat zit er zo in van vroeger op de manege :P

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:06

Mij en m'n paard maakt het niet uit op een volte of op een recht stuk. Binnenbeen gewoon rond de singel, daar de druk iets opvoeren, en buitenbeen heeeeel even een stuk achter de singel, even daar aanraken. Ook maakt het bij ons niet uit vanuit welke gang :) Het gaat eigenlijk heel snel en gewoon vanzelf :)

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:19

Je zou het overal moeten kunnen. Alleen is het in een hoek/volte wel wat makkelijker , omdat je dan stelling hebt en bijna altijd gallopeert je paard dan op het juiste been aan.
Ik heb geleerd met alleen mijn buitenbeen even naar achter te leggen en aan te tikken. Vooral vanuit de stap vind ik dit makkelijker , want als ik mijn been naar achter laat liggen denkt mijn pony vaak dat ze keertwending om achterhand moet doen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:56

Ik heb altijd mijn binnenbeen op z'n plek en buitenbeen iets naar achter en als ik dan iets druk geef springt ze aan. Meestal in een hoek of op de volte maar oefen het ook wel eens op rechte stukken, en met buitenrijden spring ik ook altijd op een recht stuk aan.

zuperzmoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:48

Doorzitten, dan in de hoek of op de volte buitenbeen iets achter de singel en binnenbeen op de plaats houden en dan aandrijven (handen gewoon hetzelfde houden als normaal)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:18

Mijn paarden springen aan op een hulp van de zitbeenknobbels. Links om beweeg ik mijn linkerzitbeenknobbel naar voren, rechtsom mijn rechter. Heb mijn benen of handen helemaal niet nodig.
Ze springen dan veel verzamelder aan dan op een beenhulp is mijn ervaring.

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:18

Monster_tos: lijkt me geweldig als je dat gewoon je paard kan leren! Helaas zijn de manegepaarden iets minder gevoelig.

Bij hun dus gewoon ergens aanspringen, wel zorgen voor beetje stelling naar binnen zodat ze in de goede galop aanspringen en buitenbeen achter de singel en met je binnenbeen druk geven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:56

Monster_tos schreef:
Mijn paarden springen aan op een hulp van de zitbeenknobbels. Links om beweeg ik mijn linkerzitbeenknobbel naar voren, rechtsom mijn rechter. Heb mijn benen of handen helemaal niet nodig.
Ze springen dan veel verzamelder aan dan op een beenhulp is mijn ervaring.

En hoe wil jij ze dan verzameld rijden? Aangezien je normaal aangeeft dmv de galophulp dat je niet naar draf wilt maar richting verzameling? Hoe rijdt jij je wissels? Springen ze ook contra aan?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 00:04

Voor ik hem aandrijf in galop geef ik hem een lichte ophouding, dan leg ik mijn been naar achter en geef ik hem beenhulp.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:42

Ik ga goed in het zadel zitten en zeg "Go" en weg is die. Tenminste als we buiten rijden.
In de bak in een hoek aanspringen, goed zitten en schopje of gewoon klikken met je tong en hij zit erin. Heb een super makkelijk paard als het om galopperen gaat, ookal is het een draver.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:17

eigenlijk maakt het niet uit waar je aan gallopeert.. in een hoek is het makkelijker :) als ik aan wil galloperen, laat ik m'n paard eerst op een rustig tempo draven, ga ik een paar passen doorzitten en leg ik mijn binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel en druk ik aan :) mijn handen houd ik gewoon rustig