jean luc cornille, science of motion.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

jean luc cornille, science of motion.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 18:47

Tja, je moet wat als je geen zin hebt om iets nuttigs te doen op vrijdagavond...
In mijn geval dus rond aan het surfen, uiteraard mbt paarden (is er iets anders, dan???)

Ik kwam daarbij deze meneer tegen (jean luc cornille van science of motion) die blijkbaar 'a living legend' is, maar waar ik nog nooit over had gehoord.
:o
Ik heb een en ander op zijn site gelezen, maar nog lang niet alles, noch alle filmpjes gezien. Wat ik las/zag vond ik best boeiend, maar ik ben wel benieuw wat in de paardenwereld van hem bekend is/hoe er tegen zijn visie aan wordt gekeken etc.

Gewoon nieuwsgierig; niet uit op een goed/slecht discussie. :)

Zijn site http://www.scienceofmotion.com/index.html

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 10:33

Misschien toch geen levende legende??? :+
Gezien niemand hem schijnt te kennen?

Askja

Re: jean luc cornille, science of motion.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:17

Nooit van gehoord ... De site ziet er nogal commercieel uit, met veel superlatieven, maar de exacte visie en methode vind ik wel erg goed verstopt - ik word niet veel wijzer van de site. Misschien kun je iets citeren dat jou in het bijzonder aanspreekt of interesseert?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:52

Toch even verder gekeken:
Citaat:
Simplicity is the greatest achievement of knowledge but simplicity without knowledge is the greatest cause of equine injuries. “The horse’s hind legs need to track up at working trot”, is the type of simplistic formula which, if applied without sound understanding of the horse’s vertebral column mechanism and pelvis rotation, is likely to cause injury. In this circumstance the cure is knowledge. Greater engagement of the hind legs is not the cause but instead the result of sophisticated body coordination. This body coordination cannot be created by acting directly on the hind legs. Training formulas are, for a great part, grossly inaccurate and the rider’s knowledge of the underlying biomechanics factors is the horse’s best chance of soundness.
Dit is een quote uit een ingewikkelde lap tekst over het biomechanisch functioneren van het paard, en hoe onbegrip daaromtrent kan leiden tot overbelasting (als ik het tenminste goed begrepen heb ;) ). Ik denk wel dat de auteur een punt heeft met het vaststellen dat het veel ruiters ontbreekt aan kennis over het fysiek functioneren van het paard, en dat daardoor paarden vaak overvraagd worden, bijv. dat bij dressuurtraining nogal eens wordt blindgestaard op achterbeengebruik en verzameling, terwijl er gekeken moet worden naar het functioneren van het paardenlichaam als geheel: loopt een paard werkelijk door zijn lijf, ook in verzameling? Is er sprake van evenredige aanspanning van boven- en onderlijnspieren? Helaas is de tekst nogal ontoegankelijk voor leken (waartoe ik mezelf ook reken) en wordt er te weinig een link gelegd met de trainingspraktijk. Die zal wel aan de orde komen in de dvd's en clinics die op de site worden aangeboden. Het commerciele belang weegt dus kennelijk toch iets zwaarder dan het bereiken van zo veel mogelijk ruiters ten behoeve van het welzijn van rijpaarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:57

Is dat filmpje reclame voor hem? Want dat ziet er rampzalig uit.
Verder is het gewoon een commerciele bedel site met een willekeurige onsamenhangende verzameling aan citaten. Amerikasn zeker?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:13

Askja, wat jij noemt, was inderdaad iets waarvan ik dacht; ja... dat is iets waar goed bij stilgestaan moet worden...over hoe de beweging van de rug werkelijk is, welke invloed we hebben, wat verzameling betekent etc. Het is allemaal niet zo vernieuwend als hij doet voorkomen, maar wel belangrijk en als je veel soms wat 'zweverige' verhalen hoort/leest ivm dressuur ook niet algemeen bekend. :)
Het idee van dressuur naast het paard is goed voor de ontwikkeling van het paard en wordt m.i. ook vaak onderschat, maar is ook niet vernieuwend. Ik ben de naam kwijt van een olympisch dressuurruiter die zijn paard tot op Grand Prix niveau op die wijze opleidde voordat hij erop ging zitten en ook Piet Bakker wijst duidelijk de voordelen van dressuur aan de lange teugel aan. In de Weense Rijschool wordt het ook toegepast, maar ze doen het allemaal anders. Doet er verder ook niet toe. Het principe blijft hetzelfde.
Verder is zijn stelling mbt longeren zeker waar en mooi, maar net zo min nieuw. Philippe Karl en Nathalie Penquitt bv, doen het allang op die wijze en ongetwijfeld veel meer mensen.

Verder imponerende filmpjes waarbij hij wel lef laat zien, maar ik hem eerlijk gezegd wel een beetje als een zoutzak vindt zitten soms en daarmee niet laat zien wat hij predikt.
Inderdaad blijft hij erg vaak over hoe zijn stellingen in de praktijk toegepast zouden moeten worden en moet je daarvoor zijn zeer dure dvd's of downloads kopen.
Ik betwijfel of die vernieuwend zijn t.o.v andere klassieke trainers. Dus ik ben niet gemotiveerd om daar zo'n bak geld tegenaan te gooien

Mijn idee is dus wel een aantal ware zaken in zijn stellingen (maar ik heb nog lang niet alles gelezen), maar niet direct alles terug zien in zijn filmpjes en wel erg commercieel,
Maar omdat hij blijkbaar zo'n 'legende' is (wat hij zelf dan toch schijnt te vinden) vroeg ik mij af hoe anderen het zagen en of het misschien toch de moeite was om mij er verder in te verdiepen (ik hou niet van teveel verspilde moeite :) )
Ik kan het nl best fout hebben. Zo'n expert ben ik niet. Ik probeer alleen bij te leren,.