Aanleren van de piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Aanleren van de piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:26

Hoi bokkers

Even als 1e, ik hoop dat dit topic hier goed staat, mocht dat niet zo zijn meld het even? :)

Ik vroeg me af hoe je nou een paard correct de piaffe aanleert. Niet dat ik dit zelf wil gaan doen, dan zou ik wel les nemen. Maar meer omdat je de laatste tijd steeds meer mensen hun paard het ziet leren door tikjes op de kont te geven tijdens het draven, aan te drijven en van voren tegen te houden.

Is dit de juiste manier en wat vind jij hier van?
Laat maar horen! :)

Arent

Re: Aanleren van de piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:30

Wij doen het hier meestal aan de hand met tikjes op de onderachterbenen, dat is duidelijk onderscheid voor het paard. Het is gemakkelijker te zien hoe het paard piaffeerd vanaf de grond, en het is duidelijker dat ie zijn achterhoeven onder het gewicht moet brengen.maar let op dat je niet onbedoeld in schouder binnewaarts piaffeerd. Tikjes op de croupe is bij ons voor meerdere paarden een signaal voor (gestandene) capriole. Uiteindelijk is dat wat je afspreekt met het paard.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:07

Het binnenbeen van de ruiter vraagt het binnenachterbeen naar voren, het buitenbeen van de ruiter het buitenachterbeen. Daardoor treden beide achterbenen richting het zwaartepunt.
De aanzet van de staart kan getouchereerd worden met de zweep, om het paard te vragen zijn bekken te kantelen
De ruiter opent zijn zit en bovenbenen om de rug ruimte te geven om te welven en blijft rustig zitten.
Het paard moet zijn ribbenkast en flanken kunnen uitdijen als hij zich in de verzamelde houding bevindt. Daartoe opent de ruiter bij het verzamelen zijn bovenbenen en knieën.
De ruiter kantelt zijn bekken om zo gewicht over te brengen op de achterbenen.· Halve ophoudingen leiden tot het herbalanceren van het paard op de achterhand.
Als de achterbenen daadwerkelijk naar voren richting het zwaartepunt treden, zal de ruiter in de hand een toenemende lichtheid ervaren.

_Snow_White

Re: Aanleren van de piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 02:14

Wij leren ze het hier aan met behulp van de lange lijnen. Eentje 'bestuurt' het paard en twee anderen geven ritmische lichte tikjes op het achterbeen van het paard.
Onder het zadel werken we eerst aan de passage en als die volledig onder de knie is, werken we vanuit de passage - halthouden - achterwaarts - piaffe. In het begin is dit vaak nog maar één pasje, maar als ze snappen wat de bedoeling is en vooral veel sterker worden gaat het vanzelf beter :j
Piaffe is echter een van de moeilijkste oefeningen en lang niet voor ieder paard/ruiter weggelegd.
Heb er altijd goede instructie bij en ga niet zelf aanplaren!