Het beleren van een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2409

Het beleren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:28

Hallo,
Ik heb een Fjord van nu bijna 3 jaar (9juni!) en ik ga dan langzaam beginnen met beleren... (denk ik....) Ik weet het nog niet, misschien wacht ik tot 3.5-4 jaar. Wat zijn jullie manieren van beleren? Want het zijn er zo gigantisch veel verschillende manieren! Graag even vermelden bij welke leeftijd, hoe vaak, hoe je het opbouwd en wanneer je echt doorrijden gaat... Bedankt!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:43

ik zou er nog niet op stappen tot ze 4 zijn. Ik zou veel grondwerk zoals lange lijnen doen, zo alvast een boel dingen leren. beginnen met 2x per week max 10 minuten, naarmate het paard meer spieren en conditie krijgt wat langer bezig gaan. persoon die hulpen geeft terwijl deze uit beeld is, stuur- en stemhulpen, lichte dressuur oefeningen. ook wandelen met en later ook zonder andere paarden, verkeersmak maken, schriktrainingen doen... zo ongeveer alles doen met het paard, maar dan terwijl je op de grond staat :) als je voorbereiding grondig is, geeft dat aanzienlijk minder problemen als je er eenmaal op zit :)

Poiuytrewq

Re: Het beleren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:03

Ik zou er nog niet opstappen.
Ga lekker aan de wandel, dubbele longe en langelijnen. Niet te lang en te zwaar. Langelijnen heeft bij mij en mn paard als fantastisch voorbereidend werk mogen dienen :D zij is op haar 5e ingereden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:28

Ik ben zelf ook wel benieuwd dus lees even mee, ik ga over een tijdje helpen om een tinker te beleren. Ze is nu bijna 2,5 en zijn nu vooral bezig met een beetje poetsen en soms een stukje wandelen en lekker paard te laten zijn. Wil over een paar maanden langzaam aan beginnen met een dekje erop leggen met dekensingel en dan beetje laten wennen aan zadel en hoofdstel maar dit wil ik pas gaan doen als ze rond de 3 jaar is. Vanuit daar laten wennen aan gewicht en longeren en dan zien we vanzelf wel. Hangt er ook een beetje vanaf hoe haar tempo is, ga niks doen zolang ze er niet aan toe is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:29

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:53

Ik ben sinds een half jaar begonnen met een paard van iemand anders. Ze is 3 jaar en heeft nog wel een beetje een puppy uitstraling, maar de eigenaar wil haar graag zadelmak omdat ze verkocht wordt.

Ik ben begonnen toen ze net 3 was met poetsen en aan de hand stappen. Verder staat ze gewoon overdag in een groep met oudere paarden op de wei.
Toen ben ik begonnen met haar te longeren aan het halster. Eerst 2 keer per week 10 min. en dan opbouwen. Vervolgens heb ik haar laten wennen aan het hoofdstel en heb ik haar gelongeerd met een hoofdstel om, maar met de longeerlijn aan het halster. Daarna longeren aan het hoofdstel. Toen longeren met longeersingel en bijzet. Vervolgens heb ik haar een paar keer met zadel gelongeerd en ben ik er een paar keer op gaan hangen. Met al deze stappen bij elkaar ben ik ongeveer 4 maanden bezig geweest.

Omdat dit paard hier heel goed op reageerde en super rustig was ben ik er twee weken geleden voor het eerst op gaan zitten, waarbij iemand anders het paard aan de longe vasthield. Begin deze week heb ik voor het eerst op haar gedraafd. Ik ben meestal om de dag of om de twee dagen een half uur met haar bezig.

Morgen ga ik als ze braaf is voor het eerst los rijden (dus niet aan de longeerlijn). Ik wil dit opbouwen tot ik rustig met haar kan stappen, draven en galloperen. Daarna wordt ze verkocht.

Ik moet wel zeggen dat dit een super braaf paard is dat alles wel heel spannend vind, maar onder zadel of tijdens het longeren nog nooit heel raar heeft gedaan. Als het paard niet zo braaf was geweest had ik er misschien langer over gedaan of bepaalde dingen anders aangepakt. Als het mijn paard was geweest had ik zowieso nog gewacht tot ze 3,5 of 4 jaaar was omdat dit paard er nog erg jong uit ziet en zich ook zo gedraagd.