vraagje over boeken mbt techniek dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gertie25

vraagje over boeken mbt techniek dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:25

hallo iedereen,

ik ben op zoek naar boeken die uitleg geven aan het hoe en waarom van de dressuur.
weten jullie (nederlandse) titels/schrijvers?

k hoop dat het hier goed staat...

greetz

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:52

Das gymnasium des pferdes van Gustav Steinbrecht. Dit boek is ook in Nederlands vertaald maar moeilijk verkrijgbaar volgens mij.
Verder vind ik Dressuur onder vuur ook een boek welke je gelezen moet hebben, vooral hoe het niet moet en waar je als ruiter rekening mee dient te houden. Ook boeken over anatomie vind ik noodzakelijke literatuur als je je bezig houdt met paarden. Bijvoorbeeld 'Hoe beweegt uw paard' van Gillian Higgins. Maar voor de pure dressuur is Steinbrecht in ieder geval onmisbaar leesvoer. Lees/bestudeer ze :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:01

Eens met bovenstaande, daarnaast zijn in een iets eenvoudiger genre 'De eenvoud van de dressuur' door Coby van Baalen en Claartje van Andel erg fijn, dit boek geeft een heel heldere uitleg over het Skala der Ausbildung, soort van basisbegrippen van dressuurrijden.
Zelf vind ik ook de boeken van Lammert Haanstra een enorme aanrader en fijn te lezen, evenals de boeken van Bartels (Bewuster paardrijden en.....andere titel ben ik even kwijt)

Edit: En Ruiters en Rechters van Ernest van Loon! Musthave!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:29

_Esther_87_ schreef:
Eens met bovenstaande, daarnaast zijn in een iets eenvoudiger genre 'De eenvoud van de dressuur' door Coby van Baalen en Claartje van Andel erg fijn, dit boek geeft een heel heldere uitleg over het Skala der Ausbildung, soort van basisbegrippen van dressuurrijden.
Zelf vind ik ook de boeken van Lammert Haanstra een enorme aanrader en fijn te lezen, evenals de boeken van Bartels (Bewuster paardrijden en.....andere titel ben ik even kwijt)

Edit: En Ruiters en Rechters van Ernest van Loon! Musthave!

Een echte aanrader!!!! :j

gertie25

Re: vraagje over boeken mbt techniek dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:35

bedankt voor de reacties!!
ik ga op zoek naar genoemde boeken..

greetz

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:39

reiten auf kandare door Bent Branderup...

staan een paar heel nuchtere stukken in over hoe bitten werken e.d. wellicht niet zo'n standaardwerk als steinbrecht, maar wel een paar algemene misvattingen uit de wereld!

pluvinel, guiriniere...? (beide ook door Branderup vertaald in het duitsch, geen idee wie het eventueel in het nederlands heeft vertaald)

FCSA

Re: vraagje over boeken mbt techniek dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:48