Hoevaak per week springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1906

Hoevaak per week springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:47

Deze vraag zit nu al lange tijd in mijn hoofd, hoeveel dagen in een week mag er met een paard gesprongen worden? Natuurlijk heeft iedereen daar een andere mening over, maar ik ben toch wel benieuwd.

sorry als het verkeerd staat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:24

Wat voor paard is het en wat is je doel? Zelf deed ik 1 keer in de week serieuze training in de vorm van een parcours. En daarnaast 1 of 2 keer wat inuitjes of laag werk.

1906

Re: Hoevaak per week springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:12

Het gaat niet om een paard, gewoon in het algemeen. :)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:16

ligt aan het ras, conditie, gezondheid, wat het paard gewend is en bedoel je sprongen van 1 meter en hoger of een sprong van 30cm..

je kan niet zomaar iets in het algemeen roepen want ieder paard en iedere ruiter is anders.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:19

Ik doe met mijn pony waarmee ik wedstrijden rijd (vanaf zaterdag dan.. :P) eens in de twee weken springles. Dan doen we een parcourtje en wat oefeningen. Daarnaast doe ik af en toe nog een sprongetje in de bak, in uitjes bijvoorbeeld.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:21

de echte top ruiters springen vaak maar 1x in de week. ik zelf sprong vaak ook 1x in de week echt en ooit in het bos als ik een tak tegen kwam

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:58

Ikzelf sprong 2x per week, 1x les en 1x wedstrijd. Het ligt erg aan de trainingen, maar ik zou antwoorden 2x per week, uiterlijk 3x per week als je een paard heb dat gewoon goed getraind word. Springen is natuurlijk meer belastend voor het paard dan dressuur.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:59

Geryon schreef:
Ikzelf sprong 2x per week, 1x les en 1x wedstrijd. Het ligt erg aan de trainingen, maar ik zou antwoorden 2x per week, uiterlijk 3x per week als je een paard heb dat gewoon goed getraind word. Springen is natuurlijk meer belastend voor het paard dan dressuur.

dat is niet waar, dressuuren kan ook heel belastend zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:02

nicky_rilana schreef:
Geryon schreef:

dat is niet waar, dressuuren kan ook heel belastend zijn.

Het neerkomen na de sprong bijvoorbeeld is meer belastend voor de pezen (en vast ook wel de botten, denk aan artroste). Waarom denk je dat je na een blessure/aantasting van de botten vaak geen/weinig beperkingen hebt in het dressuur maar wel in het springen?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:04

omdat als je gaat dressuren je ook gewoon een beetje rond kunt rijden, met een paard wat niet meer kan springen kan ook echt nooit meer op hoog nivo mee dressuren

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:08

nicky_rilana schreef:
omdat als je gaat dressuren je ook gewoon een beetje rond kunt rijden, met een paard wat niet meer kan springen kan ook echt nooit meer op hoog nivo mee dressuren

Jawel hoor, dat kan! :) Vooral paarden die een blessure in het voorbeen hebben gehad ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:23

2x in de week vind ik de max voor als je ook wat hoger gaat ..

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:55

Zelf spinr ik 1x in de week, en dan niet super hoog, niet hoger als 1 meter. Maar het is bij mij gewoon voor de lol. Ligt er beetje aan wat je paard aangeeft. Zou het in elk geval niet té vaak doen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:22

Ik zou zeggen een keer pw springen en evt wedstrijd en , hangt er een beetje vanaf hoevaak je traint,een andere keer of een laag hindernisje, zeg de helft van wat je normaal springt, en/of balkjes ;)

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:25

nicky_rilana schreef:

Een vriendin van mij heeft een paard dat niet meer mag springen, maar ze rijd Z

GwenTes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:25

Een gezond paard kan met gemak 3 keer per week springen. Als het maar niet 3x té intensief is of boven zijn springvermogen uit, dan zal 't hem teveel kracht kosten. Maar 2x per week normale hoogte, en 1x intensief (als hij gewoon 7 dagen per week loopt en hij genoeg krachtvoer krijgt) moet mogelijk zijn.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:28

Bedankt voor de antwoorden :)

Hopeloosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:34

Je paard moet natuurlijk een goede conditie hebben en sterke pezen, als dat zo is maakt het niet zo veel uit.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:38

nynke1122 schreef:
nicky_rilana schreef:

Een vriendin van mij heeft een paard dat niet meer mag springen, maar ze rijd Z

onder hoog nivo versta ik nationaal dus zz-z lichte tour en zware tour

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:41

AdnerB schreef:
ligt aan het ras, conditie, gezondheid, wat het paard gewend is en bedoel je sprongen van 1 meter en hoger of een sprong van 30cm..

je kan niet zomaar iets in het algemeen roepen want ieder paard en iedere ruiter is anders.

nu ben ik erg benieuwt welk ras minderof niet vaak mag springen?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:42

kan ik je heel mooi vertellen een fries

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:45

Ik heb op een springstal stage gelopen en daar sprongen ze eigenlijk hooguit 1x in de week..
Had ik niet gedacht van tevoren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:49

nicky_rilana schreef:
kan ik je heel mooi vertellen een fries

En waarom is dat?

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:51

En trekpaarden ook toch ?

nou die hebben zoveel gewicht als ze neerkomen dat dat echt niet goed is .

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:52

een fries heeft scheinbaar slechte knieën en als je gaat springen worden die meer belaste en gaan die ontsteken. weet niet of je ooit een echo van een ontstoke knie hebt gezien, maar dan zie je allemaal wit en dan in iets wit zwarte puntjes, of zelfs een vlek. dit kun je niet van buiten zien, sommige goeien DA's kunnen het voelen.
dit heb ik van iemand die al heel zijn leven friezen heeft