Adelinde en Parcival

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Adelinde en Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:23

Ik heb geen idee of het hier goed staat. Zo niet, excuus!

Ik zag net even kort de kür van Adelinde en Parcival in Brabant. Wat ik nu ga zeggen
zal vast een hoop mensen verbazen... Wat mij verbaast zijn de mega-scores die deze
combi rijdt. Ik vind het helemaal niet prettig om naar te kijken. Wat mijn betreft heeft
spanning de overhand. Parcival loopt continu met zijn mond open en het ziet eruit alsof
Adelinde zich overeind houdt met d'r handen.

Ben ik nou de enige die het niet snapt? Ik vind het bijna het tegenovergestelde van Edward
en Totilas. Mijn mening is niet gebaseerd op alleen de beelden van vandaag, ik heb het nooit
een fijne combinatie gevonden.

Wat mis ik?

Dit topic is bedoeld om te discussieren, ieder zijn mening!

Joanne1987

Re: Adelinde en Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:26

heb de kur van vandaag (nog) niet gezien. heb de combinatie gister tijdens de grand prix wel door de baan zien gaan en heb genoten moet ik zeggen. daarbij komt wel dat ik alles van afstand heb gezien, dus dingen als open mond waren voor mij niet zichtbaar. wel had ik iets soort gelijks met imke, vond de kur heel mooi en zag er netjes uit, op de tv beelden zag ik s avonds thuis wel dat ze erg tegen zat te werken...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:27

Imke en Toots heb ik nog niet genoeg beeldmateriaal van gezien...
Maar ik Adelinde en Parcival eigenlijk altijd niet om van te genieten, niet alleen vandaag. Ik heb nog geen enkele foto van ze gezien waar ik blij van werd :=

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:40

Er zijn maar heeeeeeeel weinig combinaties op dat niveau die voor mij goed rijden, maar he.. dan krijg je weer te horen dat ik het zelf niet kan.. dus ik er niet over mag zeuren.. Ach, elke maloot ziet toch ook wel dat er vaak veel gewicht in die teugels hangt? En zie die staartjes eens zwiepen, dat betekent echt niet dat ze plezier hebben..

Maureen95Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:45

maar heel vaak gaan die staarten zwiepen omdat ze dan galopwissels doen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:57

Deze combi kan mij ook echt niet bekoren, inderdaad wat jij zegt, het lijkt wel of ze zich 'zittende' houdt met haar handen. De spanning knalt van haar lichaam af, en daardoor geeft ze mij het idee dat ze met heul veel kracht rijdt. Not my piece of cake. Bij het beeldmateriaal van Imke, viel mij ook de open mond van Toots op, heel storend. Ik geef meer de voorkeur aan de ruiters en amazones die 'er achter aan rijden' maar da's een zeldzaamheid. Ik ben fan van Carl Hester, supervriendelijke manier van rijden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:00

Nou normaal vind ik het wel een redelijk fijn beeld hoor. Maar denk wel dat hij sterk is en dan vind ik het helemaal knap op om dit niveau te presteren.
Maar vandaag was het wel een beetje hem de proef door sleuren ben het wel met je eens.
Maar dit niveau is gewoon zo moeilijk dat er maar weinig paarden hebt die er fluitend doorheen komen dus ergens een beetje protesteren is denk ik wel normaal.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:07

maureen16 schreef:

Hahahaha :') _/-\o_

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:08

Tooske schreef:
Nou normaal vind ik het wel een redelijk fijn beeld hoor. Maar denk wel dat hij sterk is en dan vind ik het helemaal knap op om dit niveau te presteren.
Maar vandaag was het wel een beetje hem de proef door sleuren ben het wel met je eens.
Maar dit niveau is gewoon zo moeilijk dat er maar weinig paarden hebt die er fluitend doorheen komen dus ergens een beetje protesteren is denk ik wel normaal.

Waarom is dat normaal? Ik vind er niks normaals aan.. Het zijn paarden, geen robots..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:09

Tja als je het merendeel gaat bekijken blijkt het normaal te zijn.. Niet dat ik het normaal vind.
Maar die paarden doen nu eenmaal iets waar ze niet voor gemaakt zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:11

Tooske schreef:

Natuurlijk moet je alles in perspectief zien, maar er zijn genoeg voorbeelden te noemen
dat het er minder gespannen uitziet. Fouten worden gemaakt, iedereen heeft wel eens
een mindere dag (zowel paard als ruiter), maar bij Adelinde zie ik het altijd... En dat heeft
niet zoveel te maken met of het paard er fluitend doorheen komt; Parcival kán er wel
fluitend doorheen.

Begrijp me niet verkeerd; erg knap en ik doe het niemand op dat niveau na, maar ik ben
ook absoluut niet jaloers op de rijstijl van deze mevrouw.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:15

maureen16 schreef:

En dat kan, zeker in een oefening waar balans het sleutelwoord is, ook betekenen dat de staart het verlengde van de rug is. De staart zonder te kijken naar het paard is niet bepaald DE indicatie voor spanning. Als het paard in de wei staat te zwiepen met zijn staart, denk je dan ook meteen dat hij geirriteerd is? Of denk je dan dat hij last heeft van vliegjes? Om even een punt te illustreren.

Ik vind de combinatie meestal erg harmonieus ogen eigenlijk. Maar je moet wel bedenken dat Parzival een erg snesibel en lichtgeraakt paard is. Het is immers een Jazz. Iedereen die de opkomst van de combinatie heeft gevolgd weet dat Parzival nogal van de bokkabouters is (geweest). Ik heb de proef van vandaag nog niet gezien, maar de combinaties kennende zal hij echt niet mijn zijn mond open in hevig protest de oefeningen hebben gelopen denk ik :o

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:21

Nou zijn mond stond op bepaalde momenten toch wel echt flink open hoor.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:24

Jij bokt teveel; bokkabouters? :P

Ik weet het, het is niet het makkelijkste paard. Dat maakt het al zo moeilijke niveau nog veel
moeilijker. Maar dat maakt nog niet dat ik het een fijn beeld vind. Dressuur is het mooist als je
niet kunt zien dat de ruiter hard aan het werk is, als de fijnste hulpen al iets moois teweeg kunnen
brengen. Bij Adelinde zie ik een ruiter die haar paard bijna eigenhandig door de baan wil dragen.
Zonde!

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:28

ik vind dat je geen kritiek moet geven op dit soort combinaties het is al moeilijk genoeg!!! ik vind dat ze super goed rijden!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:31

:') freudiaanse verspreking. Het is nog net geen SOGkabouter :=

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:31

carditjeuh schreef:
ik vind dat je geen kritiek moet geven op dit soort combinaties het is al moeilijk genoeg!!! ik vind dat ze super goed rijden!

Dat staat buiten de discussie. Maar als je niveau zegt waar je wel en niet over
mag discussieren, dan kan dit hele forum wel opdoeken. En dan kunnen een hoop
juryleden opstappen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:31

Ik vind het altijd zo gevaarlijk om over het rijden op dat niveau te discussieren. Ik kan er zelf geen fluit van dus hoe kan ik dan oordelen over een ander. Ik kan alleen zien wat me aanstaat en wat niet.

Wat ik wel heel gaaf vind aan Parcival (en daar ben ik door een kenner op geattendeerd) zijn zijn meesterlijke overgangen. Hij kan vanuit het halthouden zo onwijs goed wegdraven zoals het in het boekje beschreven staat en dat geldt eigenlijk voor alle overgangen van welke gang naar elke gang.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:35

carditjeuh schreef:

Dat vind ik eigenlijk weer een slag te ver. Onder de hoge druk, waarbij je afhankelijk bent van sponsoren is de kortste weg soms erg verleidelijk. Maar zoals elke beginende bokker ondervindt, over het algemeen levert de kortste weg meer problemen op. Dus om het bediscusieerbaar te maken, zoals met LDR/rollkur is gedaan kan er zeker wel het een en ander worden aangepast in de regelingen. Dus ook van een doel kan er sprake zijn.

Wat ik mij wel eens af heb gevraagd is hoe zo'n jury dan kijkt. Ze hebben zich namelijk toch op de een of andere manier wel te verantwoorden naar het publiek. Zoals met Toot en Gal, ik heb dat paard toch soms in de uitgestrekte draf in drie stukken zien lopen, en nog scoorde die combinaties gestoorde scores. Waar kijkt zo'n jury naar, en het is dan ook niet heel vreemd om je af te vragen of ze subtiel protest niet over het hoofd kunnen zien.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:38

Bij Toot en Edward was het voor een groot deel de charme, het gemak, het spel. Dat was een duo waar het plezier vanaf straalde. Daar zou ik als jury ook erg van gecharmeerd zijn, en dan kan zo'n combi zich hier en daar fouten permitteren.
Maar dat de combi Toot / Edward en Adelinde / Parzival met elkaar kunnen concurreren vind ik intrigerend. Ik vind ze namelijk moeilijk met elkaar te vergelijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:41

ik heb het nog niet gezien....maar ik hoef het ook niet te zien om maar een piepklein beetje te willen kunnen rijden zoals Adelinde :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:43

Toot en Gal zijn de Salsadansers, Adelinde en Parzival dansen de Weense Wals. Appels en peren maar toch moet je vergelijken want ze verschijnen allebei in de ring. Dan behoort men, als je het mij vraagt, terug te gaan op techniek: hoe zit het met het scala der africhting, hoe zijn de oefeningen aangeleerd en uitgevoerd? En beide combinaties hebben daar zeker hun gebreken. Maar ik heb soms het idee dat of ik héél scheel ben, of dat de jury niet het complete beeld beoordeeld, gelijktijdig met individuele aspecten. Niet makkelijk natuurlijk als je geen rewindknopje op Youtube kan gebruiken. Zo'n jury kan gewoon niet alles zien, maar als je niet alles kán zien, hoe kijk je dan? Waar let je op? Soms is dat echt gissen als je je afvraagt of de jury naar dezelfde beelden kijkt als jij :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:44

Hetzelfde heb ik met Laura Bechtolsheimer en Mistral Hojris. Lijkt echt of zij zit te 'vechten' met dat paard! De eerste paar keer was ik teveel onder de indruk van het paard en daarna ging ik pas opletten hoe het er aan de bovenkant uitzag.
Deze combinatie scoorde in het begin ook nog hele hoge punten, maar het leek wel alsof zij later ook niet meer zo gewaardeerd werden door de jury's...

Bij Adelinde heb ik er nooit zo op gelet eigenlijk: ik vind het heel knap wat ze bereikt heeft, maar ik ben geen echte fan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:46

Bechtolsheimer vind ik persoonlijk het schoolvoorbeeld van rijden met de harde hand :o als je ziet hoe zij aan de stang zat te plukken in de piaffes en pirouettes in Rotterdam... Ik vind persoonlijk bij sommige proeven de harmonie ook kwijt, en dan nog rijden ze die hoge scores. Volgens mij ben ik ook niet de enige die dat ziet. Dus we zijn allemaal scheel geworden :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:49

s6801881 schreef:
Bechtolsheimer vind ik persoonlijk het schoolvoorbeeld van rijden met de harde hand :o als je ziet hoe zij aan de stang zat te plukken in de piaffes en pirouettes in Rotterdam... Ik vind persoonlijk bij sommige proeven de harmonie ook kwijt, en dan nog rijden ze die hoge scores. Volgens mij ben ik ook niet de enige die dat ziet. Dus we zijn allemaal scheel geworden :')

Je bent inderdaad niet de enige die dat zo ziet. ;) Ik probeerde me alleen nog zachtjes uit te drukken. :o
Maar volgens mij merkte ze het dus de laatste keren wel in haar resultaten, hoor! In Rotterdam scoorde zij toch al niet zo best?