Stemhulpen in de dressuur, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Stemhulpen in de dressuur, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:38

Zoals we allemaal weten is het niet toegestaan om tijdens dressuurproeven stemhulpen te gebruiken.

Aan de ene kant logisch, het paard moet gewoon netjes aan de 'gewone' (dus zit, been, teugel) hulpen zijn.
Aan de andere kant, volgens mij is er niets vriendelijker dan een stemhulp. Een tik met een zweep of een por
met een spoor is wel 'geoorloofd' maar een keertje 'ho' of 'braaf' is uit den boze.

Ik ben absoluut niet anti spoor/zweep/bit etc. maar sinds ik een paard rij dat in het Z-dressuur voor de kar loopt
ben ik me gaan afvragen waarom die stemhulpen zo uit den boze zijn onder het zadel.

Wat vinden jullie?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:40

Dat het zeer storend is als iemand continu hoorbare stemhulpen geeft.
Als je ze onhoorbaar voor de mens geeft kan jou paard ze echt nog wel verstaan.

Edit: zweep is vanaf t M1 niet meer toegestaan.
Laatst bijgewerkt door _Natasja_ op 18-04-12 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:41

Een goede vraag...
Ik denk omdat het uitgangspunt van dressuur ook is dat een paard fijn aan de (kleine) hulpen is. Een stemhulp is daarbij dus al te veel en word niet gerekend als correcte hulp.
Gok ik...

Happy16

Re: Stemhulpen in de dressuur, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:42

en heel praktisch: als je met zn 6en in de bak rijd, wat denk je dat er dan gebeurt.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:43

Ik bedoel daarmee ook gewoon de subtiele stemhulpen en niet bij iedere overgang 'drrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraf' etc.
Daarnaast, voor wie is het storend? Als het eventueel prettiger is voor je paard? Voor de toeschouwers? Of de jury?

Edit: Ik zie ze bij het mennen ook gewoon met z'n zessen door de bak en dat gaat prima...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:44

Maar het gekke is, dat veel jury's je er niet op afrekenen. Ik ben dus iemand die wél regelmatig een stemhulp geef bij de merrie die ik in de M1 heb, omdat dit veel meer effect heeft dan een rammel met een spoor oid. Sinds ik haar rijd, dit is het 3e wedstrijdseizoen, heb ik welgeteld 2x een opmerking op een protocol gehad en 1x lagere punten gehad. Dus dan durf ik het 'risico' wel te nemen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:45

Mijn pony staat heel sterk aan de stemhulpen (voorheen veel voor de kar gereden) en dat was erg fijn toen ik haar verpest onder het zadel kreeg. Daardoor kon ik haar weer vertrouwen geven in de andere hulpen.
Maar als er dan anderen in de bak rijden die allemaal constant klikken met hun tong wordt ik daar wel een beetje simpel van idd omdat mijn pony daar ook veel te heftig op reageert. Inmiddels heb ik haar vrijwel altijd zover dat ze op míjn hulpen reageert en niet op die van een ander, maar ze maakt er wel eens misbruik van als ze veel energie heeft en harder wil :Y)

Als je alleen in de bak rijdt: ideaal
Als je met meer rijdt: bloedirritant.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:46

Wel eens met 10 ringen naast elkaar gereden ? :+

Het is verboden om te voorkomen dat je inderdaad die excessen krijgt waarbij iemand de hele proef zijn paard met overmatig luide stemhulpen begeleidt.

Je kunt moeilijk stellen: dit is geoorloofd en dit niet.
Dus vandaar een algeheel verbod.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:46

Goed punt TS! Eigenlijk zie ik 'ho' en 'braaf' niet echt als stemhulpen, maar meer als beloning of geruststelling.
Als je echt 'oppeppende' stemhulpen gaat geven, zoals 'ga door' en klikken met de tong, dan staat je paard idd nog niet goed genoeg aan de hulpen en dat is idd wel het uitgangspunt van dressuur. Anderzijds, hoe cool is het dat je op je paard zou kunnen gaan zitten, een bepaald stemhulp geeft, en hij gaat wijken, hihi! :P

Ik vind dus dat er wel een verschil is in wat je doet en wanneer je het gebruikt.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:46

Joolien schreef:
Een goede vraag...
Ik denk omdat het uitgangspunt van dressuur ook is dat een paard fijn aan de (kleine) hulpen is. Een stemhulp is daarbij dus al te veel en word niet gerekend als correcte hulp.
Gok ik...

Zou kunnen inderdaad, ik weet het goede antwoord ook niet hoor. Daarom ben ik zo benieuwd naar de meningen.
Wat ik wel zie is dat mijn paard voor de kar ook op de allerkleinste stemhulpen reageert.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:47

_Natasja_ schreef:
Wel eens met 10 ringen naast elkaar gereden ? :+

Het is verboden om te voorkomen dat je inderdaad die excessen krijgt waarbij iemand de hele proef zijn paard met overmatig luide stemhulpen begeleidt.

Je kunt moeilijk stellen: dit is geoorloofd en dit niet.
Dus vandaar een algeheel verbod.

Jawel, maar dat is nou precies wat ik vreemd vind, waarom kan dat voor de kar wel en onder het zadel niet? Is me nooit opgevallen dat er voor de kar zo overmatig wordt aangemoedigd dat het voor de rest onrijdbaar wordt..

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:48

En waar zit de voorlezer bij t mennen en waar bij de dressuur? ;)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:48

Leonoor schreef:
Maar het gekke is, dat veel jury's je er niet op afrekenen. Ik ben dus iemand die wél regelmatig een stemhulp geef bij de merrie die ik in de M1 heb, omdat dit veel meer effect heeft dan een rammel met een spoor oid. Sinds ik haar rijd, dit is het 3e wedstrijdseizoen, heb ik welgeteld 2x een opmerking op een protocol gehad en 1x lagere punten gehad. Dus dan durf ik het 'risico' wel te nemen.

Ik maak me er ook veelvoudig schuldig aan hoor, helemaal omdat dit paard er zo fijn op reageert. Meestal probeer ik het dan zo subtiel mogelijk te doen...

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:49

_Natasja_ schreef:
En waar zit de voorlezer bij t mennen en waar bij de dressuur? ;)

Mag beide, of gewoon aan de rand van de bak, of achterop de kar.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:49

En waar wordt meestal voor gekozen?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:51

Ik zie allebei veel, maar heb ook nog maar een paar keer een menwedstrijd van dichtbij meegemaakt. Viel me toen op dat de meeste gewoon vanaf de bakrand lezen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:51

ik doe het wel eens maar dan meer als geruststelling in de proef; dus keer ho, of braaf; niet te hard maar wel zo dat mijn paard het hoort!
Vantevoren als ik de ring aan het verkennen ben(meestal kan dat maar 1 rondje max) en mijn paard vind dan iets eng dan gebruik ik een hard stemcommando als geruststelling incl mijn hand(aai over de manenkam).
Ik heb nog nooit commentaar gehad vd jury of een opmerking en het helpt mijn paard wel op een moment van erge spanning.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:51

Volgens mij word het ook niet zeeeer streng afgestrafd. Als mijn paard bang is voor jet juryhokje, en ze loopt er toch langs hoor je mij wel braaf of goedzo zeggen met een strijkje langs der hals. En in die 10 jaar dat ik wedstrijden rij, heb ik daar nog noooooooooooit minpunten voor gehad.

Zelfde als ze vervelend is, een eh of hou op floept er dan toch echt wel uit bij mij...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:54

De meeste juryleden vinden een enkele subtiele stemhulp ook geen probleem, het moet alleen niet zo zijn dat je het paard continu met je stem aanmoedigt.

En daar is de regel ook opgemaakt.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:55

Ik wordt er ook lang niet altijd voor afgestraft hoor, al is het me wel eens gebeurd. Misschien vinden lang niet alle juryleden het een groot probleem wanneer het binnen de perken (en wat is dan binnen de perken...) blijft, maar toch staat er in de reglementen dat het niet mag. Vraag me vooral af waarom in de reglementen staat dat het niet mag :). Kan natuurlijk zelf ook wel wat redenen bedenken maar was vooral nieuwsgierig hoe anderen hierover denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:56

Ik ken trouwens iemand die haar pony het hele parcours door 'HUP'te 'KOMOP'te , die mag dat ook niet meer, dat is moeilijk als je dat heel lang hebt gedaan :P

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:00

Joolien schreef:
Ik ken trouwens iemand die haar pony het hele parcours door 'HUP'te 'KOMOP'te , die mag dat ook niet meer, dat is moeilijk als je dat heel lang hebt gedaan :P

Haha, oké kan me voorstellen dat dat ook niet de bedoeling kan zijn :D .
Dat is ook nog weer interessant, want als je het al toestaat, waar ligt dan de grens?
Uiteindelijk zie je sommige mensen een paard ook bij iedere pas aandrijven. Ook zeer storend als het aan mij ligt. Waarom niet benen stil en de hele proef kletsen tegen je paard dat ie door moet lopen (overdreven voorbeeld natuurlijk, maar dat zal dan eigenlijk net zo storend moeten zijn als het continue aandrijven en dat wordt (normaal gesproken) wel afgestraft).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:08

vaak mensen die hun paard tijdens de proef continue aandrijven (niet altijd maar regelmatig) is het paard gewoon "op" iszeg maar.
Ze hebben teveel gedaan voordat ze de proef ingaan of het paard voelt die dag zich wat minder.
Het is vaak een beetje gevoel krijgen hoe rij ik me paard het beste zodat het paard ook nog goed presteerd in de ring.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:12

linnie050 schreef:
vaak mensen die hun paard tijdens de proef continue aandrijven (niet altijd maar regelmatig) is het paard gewoon "op" iszeg maar.
Ze hebben teveel gedaan voordat ze de proef ingaan of het paard voelt die dag zich wat minder.
Het is vaak een beetje gevoel krijgen hoe rij ik me paard het beste zodat het paard ook nog goed presteerd in de ring.

Daar ben ik het niet mee eens. Zie ontzettend veel ruiters die hun benen niet stil kunnen houden en gewend zijn geraakt aan het continue aandrijven waardoor het paard uiteindelijk niet meer beter weet. Krijg je zo'n effect als wanneer je stopt met trappen op je fiets...

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:15

Ik denk dat het moeilijker is om stemhulp aan te leren dan 'gewone hulpen'.
Probeer je paard maar eens duidelijk te maken dat als je "wijken" zegt, hij moet gaan wijken.
Met beenhulp lijkt me dat makkelijker om te leren/oefenen.