Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joolien schreef:Een goede vraag...
Ik denk omdat het uitgangspunt van dressuur ook is dat een paard fijn aan de (kleine) hulpen is. Een stemhulp is daarbij dus al te veel en word niet gerekend als correcte hulp.
Gok ik...
_Natasja_ schreef:Wel eens met 10 ringen naast elkaar gereden ?
Het is verboden om te voorkomen dat je inderdaad die excessen krijgt waarbij iemand de hele proef zijn paard met overmatig luide stemhulpen begeleidt.
Je kunt moeilijk stellen: dit is geoorloofd en dit niet.
Dus vandaar een algeheel verbod.
Leonoor schreef:Maar het gekke is, dat veel jury's je er niet op afrekenen. Ik ben dus iemand die wél regelmatig een stemhulp geef bij de merrie die ik in de M1 heb, omdat dit veel meer effect heeft dan een rammel met een spoor oid. Sinds ik haar rijd, dit is het 3e wedstrijdseizoen, heb ik welgeteld 2x een opmerking op een protocol gehad en 1x lagere punten gehad. Dus dan durf ik het 'risico' wel te nemen.
Joolien schreef:Ik ken trouwens iemand die haar pony het hele parcours door 'HUP'te 'KOMOP'te , die mag dat ook niet meer, dat is moeilijk als je dat heel lang hebt gedaan
linnie050 schreef:vaak mensen die hun paard tijdens de proef continue aandrijven (niet altijd maar regelmatig) is het paard gewoon "op" iszeg maar.
Ze hebben teveel gedaan voordat ze de proef ingaan of het paard voelt die dag zich wat minder.
Het is vaak een beetje gevoel krijgen hoe rij ik me paard het beste zodat het paard ook nog goed presteerd in de ring.