Tekst die erbij stond: IT'S TRUE!! I've heard that rider balance is more important than rider weight, but I wanted to PROVE it. So yesterday I completed an experiment. I rented an Infrared Thermographic camera and had two very different sized riders ride the same horse in the same saddles at the same gait for the same amount of time. There was 100 pounds of difference between the riders. The heavy rider rode relaxed and in balance, and the lighter rider intentionally rode stiff, crooked, and out of balance. Here are the photos that prove that is is TRUE! If you've had to deal with a trainer who says you're too fat to ride, you have my permission to print this out and show it to him/her. We filmed this experiment as well. The video will be part of the Riding Light program. More info to come! -Kris
Ik denk dat het zeker waar is. Er is door Dr. Clayton aangetoond dat een ruiter in balans vrijwel hetzelfde doet te paard als een zak zand met hetzelfde gewicht. Ruiters die uit balans zijn compenseren en overcompenseren in hun lijf. Met alle hefbomen en draaipunten levert dit extra puntdruk op, waardoor hotspots ontstaan. Ik heb me opnieuw in deze materie verdiept voor mijn afstuderen en de onderzoeken die gedaan zijn, zijn machtig interessant.
skysari
Geplaatst: 12-04-12 12:10
Was een groot verschil is tussen dressuur en western mbt druk verdeling zijn de pads welke eronder gaan. De western pads zijn veel dikker en ook wat stugger. Wat je krijgt is dus een betere verdeling van druk dan met een dressuur zadel . Van belang daarbij is dat boom en kussens een veel preciezer pasvorm moet hebben. . Let op ook bij western zadels moet boom goed passen en lengte zadel etc. maar voor mijn gevoel met die engelse zadels en dunne dekjes des te meer. Bye ik rijd bijde engels en dus heb afgelopen jaar genoeg dekjes vast gehad. Ook het grote prijs verschil tussen western en engels dekjes zegt ook al genoeg. Maarja met mijn western pad die in ook langer dan een dressuur dekje.
anoniem45673
Geplaatst: 12-04-12 12:14
Persoonlijk denk ik niet dat je je houding kunt 'verschuilen' onder het materiaal van een dekje. Mijn ervaring is dat niet veel ruiters zich bewust zijn van hun inwerking door middel van houding en zit en dat dit nog een aardig ondergeschoven kindje is. Tenen naar buiten, wiebelende benen en handen komt nog veelal voor. En het advies is vaak ‘benen minder bewegen’, ipv werken aan je stabiliteit en rompbalans. Ruiters die naar achteren hangen, continue aansprogen en hun paard flegmatiek en traag noemen, ipv zelf mee gaan zitten in de beweging. Bewustwording in houding en zit heeft nog wel een hele weg te gaan (maar het is in ieder geval onderweg).
Kuggur
Geplaatst: 12-04-12 16:21
De lichtere ruiter rijd in dit experiment opzettelijk beroerd, geen wonder dat deze in staat is een hogere piekbelasting bij het paard teweeg brengt dan de netjes rijdende zwaardere ruiter. De vergelijking blijft een appels/peren verhaal, en levert zéker geen rechtvaardiging voor (te) hoog ruitergewicht.
Aangezien er nog steeds paarden zijn met rug blessures die van slanke ruiters zijn moeten er ook andere dingen mee spelen. Balans lijkt me er 1 van. Een ander is een paard rechtrichten en van de voorhand af krijgen. En niet in de krul trekken maar van achter uit rijden. Helaas zijn zitlessen steeds zeldzamer. En blijkt een krulletje en en nep showdraf belangrijker te zijn dan technisch goed rijden. Helaas zelfs als voorbeeld voor ons in de topsport.
Koper
Geplaatst: 12-04-12 19:01
_Bitje_ schreef:
volgens mij is beide gewoon net zo schadelijk voor de rug
Volgens mij ook, en volgens mij (dus mijn mening) is dit ook uitgevoerd door iemand die overgewichtissues heeft
Tessa_1
Geplaatst: 12-04-12 20:12
Een te zware ruiter met weinig balans.. dat is erger
Geen balans en te zwaar.. die combinatie is haast dodelijk voor een paardenrug!
Anoniem
Geplaatst: 15-04-12 12:47
Interessant onderzoek. 250 pond gelijk verdeeld over de rug geeft 125 pond links van de boom en 125 rechts. Weeg ik 150 pond, maar zit ik volledig met al mijn gewicht links, dan is het logisch dat er hierdoor meer drukplekken ontstaan. Sowieso komt er dan al richting de 150 pond op 1 kant, maar ook dat een zadel (en paardenrug) niet is gemaakt om zijwaartse druk op te vangen. Meest simpele voorbeeld: kruk gebruiken bij opstappen om de rug te ontlasten.
Verder vind ik jammer dat er geen fotos bij staan van een lichte ruiter met balans (en eventueel een zware ruiter zonder balans). Daarbij denk ik dat er weinig ruiters zijn die gedurende 5 minuten de gehele tijd met hun hele gewicht op 1 kant steunen. Gebrek aan balans heeft imo een andere definitie.