Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:ow? dacht altijd dat dat hetzelfde was. Snapte het soms al niet, mn verzorgpaard liep toch echt in dat krulletje met alleen contact, zonder die achterhand er onder. Weer wat geleerd ! even opzoekenNageven is iets anders dan nageeflijkheid.
Nageeflijkheid is Durchlaessigkeit in het Duits en betekent het volledig 'openstaan' van het paard voor de hulpen van de ruiter. Dit is iets dat je niet zo maar even traint, dat kost jaren en moet telkens weer verfijnd worden. Het is een van de punten van het Skala waaraan een paard dat correct is opgeleid, getoetst kan worden.
Nageven is het ontspannen van kaak, nek en rug van het paard als de ruiter de hand sluit.
Het heeft niets met een hoofdpositie (hoog of laag) of wat dan ook te maken.
Nageven op zich heeft niets met de achterhand te maken.
Lees bijvoorbeeld eens het boek van Mueseler (Te Paard!). Daarin staat het keurig uitgelegd.
Aanleuning wordt verkregen door van achteren naar voren te rijden en is een samenspel van hulpen (zit, been en teugel). Hiervoor is het nageven wel steeds een voorwaarde, omdat er anders geen aanleuning mogelijk is, slechts teugelcontact.
_horselovee_ schreef:DE manier vind ik rijden vanuit ontspanning.
Dus geen kneepjes, zagen, trekken.
Maar gewoon ontspannen rijden, wel actief, en contact houden met de mond.
Ik heb zelf veel manieren gereden. Begon met zagen (jep, 4 jaar zo gereden) maar na een tijdje ging ik toch nadenken hoe een paard zich zou voelen, toen werd mij geleerd kneepjes te geven vond ik ook niet echt een fijne manier, nu rijd ik echt vanuit ontspanning en dus met alleen contact met de mond, verder niets met de teugels. En het is ZOVEEL fijner. Ik merk echt verschil
geerke schreef:helemaal geen druk kan toch ook niet?
Je zal op een gegeven moment toch met iets druk moeten rijden.Helemaal in de hogere dressuur.