Manier van nageeflijk rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esry

Manier van nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:43

Beste bokkers,
Ik zie heel veel mensen die door middel van druk op de teugels en in de mond nageeflijkheid afdwingen. Dit is echt tegenstrijdig met wat ik heb geleerd, namelijk dat je een paard met trekken niet nageeflijk krijgt, dat je dan vaak een paard krijgt die de rug wegdrukt en dus ook niet draagt. Ik rij nu ook een paard waarbij dit vroeger ook op deze manier is afgedwongen, en omdat ik dus met amper druk tot helemaal geen druk op de teugels rijd, liep hij eerst ook met zijn hoofd in de lucht. Maar nu na anderhalve maand loopt hij super, hij gebruikt zijn rug, loopt nageeflijk en dat zonder druk op de teugels. Wij gebruiken namelijk alleen onze benen, het enige wat we met de teugels doen is teugel tegen de hals als begrenzing als je een wending maakt. En mijn vraag is nu, zijn er mensen die ook op deze manier rijden?

saskiakefie

Re: Manier van nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:44

Ja hoor ik ook. Het wordt zo vaak verkeerd aangeleerd.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:48

Ik leer dat je geen gewicht in je handen moet hebben, maar wel contact.. Dat er nooit boogjes in de teugels mogen komen, en als het paard z'n hoofd dus iets naar beneden doet, mag het niet zo zijn dat er boogjes in komen. Dus moet je je armen iets naar 'achteren' doen. maar nog steeds geen druk

dat is toch wel goed? :=

edit; volgens mij wordt er idd veel zo geleerd.. zo heb ik ook leren rijden op de manege (maar dan echt zagen)..
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 08-04-12 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:50

Ja hoor, hier ook. Teugel heeft alleen een licht begrenzende functie, niet om een paard in de krul te trekken. Het is namelijk geen eens nageeflijkheid te noemen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:51

Ja dat lijkt me prima. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:52

Tja, wat is DE manier?
Druk is een ruim begrip. Hoeft echt geen trekpartij te zijn. Een weerstandbiedende hand wil net zeggen dat die hand hard, doods of trekkend moet zijn...

Mijn paarden geven na op het bumpen met de benen en inden nodig opnemen van de tugel. Dat begint zonder direct contact op het bit, maar eindigt indien nodig met direct contact. En zo is het uitindelijk ook aangeleerd, MET druk. Nageven = wijken voor druk. Hoe licht ook.

xAnnabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:55

Gewoon doorgaan hoe je dan nu bezig bent. Nageeflijk rijden is er om de rug te ontspannen, dus nu is hij de goede spieren aan het ontwikkelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:55

helemaal geen druk kan toch ook niet?
Je zal op een gegeven moment toch met iets druk moeten rijden.Helemaal in de hogere dressuur.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:56

geerke schreef:
Je zal op een gegeven moment toch met iets druk moeten rijden.Helemaal in de hogere dressuur.

Hoezo? Het gaat hier om het nageven he niet om andere oefeningen/redenen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:59

Nageven is iets anders dan nageeflijkheid.

Nageeflijkheid is Durchlaessigkeit in het Duits en betekent het volledig 'openstaan' van het paard voor de hulpen van de ruiter. Dit is iets dat je niet zo maar even traint, dat kost jaren en moet telkens weer verfijnd worden. Het is een van de punten van het Skala waaraan een paard dat correct is opgeleid, getoetst kan worden.

Nageven is het ontspannen van kaak, nek en rug van het paard als de ruiter de hand sluit.

Het heeft niets met een hoofdpositie (hoog of laag) of wat dan ook te maken.

Nageven op zich heeft niets met de achterhand te maken.

Lees bijvoorbeeld eens het boek van Mueseler (Te Paard!). Daarin staat het keurig uitgelegd.

Aanleuning wordt verkregen door van achteren naar voren te rijden en is een samenspel van hulpen (zit, been en teugel). Hiervoor is het nageven wel steeds een voorwaarde, omdat er anders geen aanleuning mogelijk is, slechts teugelcontact.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:03

DE manier vind ik rijden vanuit ontspanning.
Dus geen kneepjes, zagen, trekken.
Maar gewoon ontspannen rijden, wel actief, en contact houden met de mond.

Ik heb zelf veel manieren gereden. Begon met zagen (jep, 4 jaar zo gereden :\ ) maar na een tijdje ging ik toch nadenken hoe een paard zich zou voelen, toen werd mij geleerd kneepjes te geven vond ik ook niet echt een fijne manier, nu rijd ik echt vanuit ontspanning en dus met alleen contact met de mond, verder niets met de teugels. En het is ZOVEEL fijner. Ik merk echt verschil :j

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:06

alleen contact met de mond betekent dus geen aanleuning, prima, maar voor dressuur is dat eenvoudigweg niet genoeg. je krijgt de achterhand er dan niet bij want je kunt geen parades maken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:07

quadripes schreef:
Nageven is iets anders dan nageeflijkheid.

Nageeflijkheid is Durchlaessigkeit in het Duits en betekent het volledig 'openstaan' van het paard voor de hulpen van de ruiter. Dit is iets dat je niet zo maar even traint, dat kost jaren en moet telkens weer verfijnd worden. Het is een van de punten van het Skala waaraan een paard dat correct is opgeleid, getoetst kan worden.

Nageven is het ontspannen van kaak, nek en rug van het paard als de ruiter de hand sluit.

Het heeft niets met een hoofdpositie (hoog of laag) of wat dan ook te maken.

Nageven op zich heeft niets met de achterhand te maken.

Lees bijvoorbeeld eens het boek van Mueseler (Te Paard!). Daarin staat het keurig uitgelegd.

Aanleuning wordt verkregen door van achteren naar voren te rijden en is een samenspel van hulpen (zit, been en teugel). Hiervoor is het nageven wel steeds een voorwaarde, omdat er anders geen aanleuning mogelijk is, slechts teugelcontact.
ow? dacht altijd dat dat hetzelfde was. Snapte het soms al niet, mn verzorgpaard liep toch echt in dat krulletje met alleen contact, zonder die achterhand er onder. Weer wat geleerd ! even opzoeken :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:08

Dit is echt zo'n moeilijk onderwerp! Ik rijd zelf 4 jaar paard en ik heb sinds 2 jaar een eigen paard. Momenteel ben ik ook behoorlijk de weg kwijt wat betreft nageeflijk rijden.

Ik heb met mijn eigen paard al 4 instructeurs versleten en ga 1 mei naar weer een ander. Het lijkt wel of iedereen wat anders doet en ook iedereen ervan overtuigd is dat hij het goed doet!

De laatste maanden heb ik les gehad van iemand die zelf in het ZZ-licht rijdt en lest bij Adelinde Cornelissen. Je zou dan toch denken dat ze wel weet hoe ze een paard nageeflijk moet rijden.. Maar toch ben ik er niet blij mee. Want wat is er nou aan de hand? Zodra ze op het paard stapt, begint ze met 'nageeflijk vragen'. Dat wil zeggen: kin op de borst. Ze buigt dan eerst met het instappen ver naar links en naar rechts, want dan wordt het paard zo mooi los... In draf en galop later hetzelfde, maar mijn paard heeft nog veel moeite met de galop en is niet in balans. Haar oplossing: zorgen dat ze 'nageeflijk' blijft. Die 'nageeflijkheid' geloof ik niet zo: na een les kom ik met zere bovenarmen van mijn paard. Het is geen licht contact wat ik moet zoeken, ik moet haar dwingen die neus ergens laag te houden, want dan 'draagt ze mij'.

Ik moet nu toegeven: mijn paard is er wel veel losser van geworden... Maar ik geloof niet dat het goed is overal spierpijn te hebben na het rijden, gewoon van het 'nageeflijk' houden.

Dit is zo moeilijk! Hoe weet je nou of iemand goed is of niet? Het lijkt wel of je zo moet rijden om hogerop te komen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:09

_horselovee_ schreef:
DE manier vind ik rijden vanuit ontspanning.
Dus geen kneepjes, zagen, trekken.
Maar gewoon ontspannen rijden, wel actief, en contact houden met de mond.

Ik heb zelf veel manieren gereden. Begon met zagen (jep, 4 jaar zo gereden :\ ) maar na een tijdje ging ik toch nadenken hoe een paard zich zou voelen, toen werd mij geleerd kneepjes te geven vond ik ook niet echt een fijne manier, nu rijd ik echt vanuit ontspanning en dus met alleen contact met de mond, verder niets met de teugels. En het is ZOVEEL fijner. Ik merk echt verschil :j

heb je daar een filmpje van?Dan kan ik zien wat je bedoelt :o

Wat quadripes@ schrijft bedoel ik eigenlijk.Je moet op een gegeven moment begrenzen,wat je achter aan impuls hebt voor opvangen,dan rijd je een paard 'inelkaar'...ik weet alleen niet hoe ik dit goed moet verwoorden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:12

@Geerke

waarvan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:14

_horselovee_ schreef:
@Geerke

waarvan?

van jou op je paard :D dan kan ik zien wat je bedoelt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:15

een krulletje zonder achterhand is dus precies geen aanleuning en een valse knik

nageven is een samenspel van hand van de ruiter en mond van het paard. eigenlijk gaat het daarbij meer om het loslaten dan druk te zetten, maar da's ruitergevoel en kan je alleen met goed les leren.

het doel van nageven en aanleuning is om het paard in een rijkunstig evenwicht te rijden, zodat het in een horizontaal evenwicht komt en niet op de voorhand gaat. ook bij een jong paard! op deze wijze kun je tempo en richting eenvoudig controleren.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:20

nee, helaas niet. Van mijn zagen en slechte rijden wel (ergens) :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:25

ik weet ook niet zeker of die achterhand er niet onder kwam, volgens die vrouw die er bij stond wel. maar ik voelde het niet (misschien ook wel omdat ik niet weet hoe dat voelt :+ ). ze was wel een stuk actiever dan normaal. en ze ontspande zich echt (en reageerde heel goed op al mn hulpen).

maarja, ik ben ook nog super slecht in rijden (vind ik). daarom wil ik graag leren :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:27

geerke schreef:

Nee, ook voor de hoogste dressur is er geen druk buiten die van het teugelgewicht nodig.
Er zijn veel mensen die denken van wel, en dat dat altijd met S&T gereden dient te worden, ik denk dan altijd maar, wat een paard in vrijheid perfect kan, gaat ie echt niet beter doen met een berg ijzer in zijn mond.

on topic nu:
nageven moet je een paard eigelijk leren vorodat je er uberhaupt opgaat.
Zodra er geweken wordt voor de druk, release je die druk als beloning, dit spel blijf je voor altijd spelen, steeds subtieler en subtieler, onthou wel dat er zo weinig druk mag zijn bij de vraag om nageeflijkheid als er activiteit is in de achterhand.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:29

vaak wordt een hoog tempo (wat men noemt 'actief') verward met een ondertredende achterhand. daarbij kun je alleen door oefeningen de achterhand dusdanig sterker maken dat hij werkelijk steeds meer ondertreedt (door hurkenbuiging). dat lukt dus niet een twee drie.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:29

De manier hoe ik het zie is met trekken aan de teugels en met die manier het paard 'nageeflijk' krijgen is niet nageeflijk, vaak krijg je dan een paard met een weg gedrukte rug. Ik vang veel op met alleen benen, ik hou de teugels ook niet los maar trek ook zeker niet. We zijn nu in korte tijd al zo ver dat wanneer hij druk voelt (niet aan de teugels, maar door middel van benen aanspannen) al zakt en begint te dragen. Dus dat getrek is volgens mij helemaal niet nodig, als je genoeg opvangt met je benen kun je veel impuls krijgen van de achterhand, en als het paard dan draagt, zijn rug niet weg drukt komt het nageeflijk rijden al vanzelf.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:32

stang en trens is een verfijning als je het goed gebruikt en stelt je juist in staat om met licht doorhangende teugels te rijden. maar dat is erg moeilijk om dat goed te doen, omdat wij nou eenmaal wezens zijn die graag onze handen gebruiken en dus moeten leren om sneller te worden met het loslaten. (daarbij rijdt bijna niemand meer zo met stang en trens omdat vrijwel alle paarden tegenwoordig op de voorhand gaan)

nageven moet je je paard leren voordat je erop gaat, daar zijn bijzetteugels voor en longeren.

nageven en nageeflijk is NIET hetzelfde........

daarbij is trekken uit den boze.

nageven kan een paard alleen op het sluiten van de hand en dat is wezenlijk wat anders dan je handen misbruiken. het lijkt meer op hetgeen dat freeride eigenlijk zegt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:33

nageven is ook niet 'zakken' van het hoofd...... nog zo'n misverstand

en een weggedrukte rug ligt aan een te harde hand van de ruiter,, dan spant het paard zich.