Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

NatasjavE schreef:Ik denk dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt.
Er zijn genoeg bitloze optomingen die net zo scherp inwerken als een bit en dat maakt het dus ook niet zoveel uit of je er wel of geen bit inhangt.
Verder is van belang dat een paard gewoon goed aan de hulpen staat. Je ho en go moet gewoon goed werken. Met of zonder bit.
)Marjoow schreef:IndianLady schreef:Aan een andere bokker die bang is om in de mond van het paard te zitten. Als mijn paard er vandoor gaat dan kan het mij echt niet schelen of dat bit tot achter zn oren getrokken wordt (even overdreven gezegd) maar stoppen zal hij.
Ik wil niet heel l*llig zijn, maar je haalt nu 2 dingen door elkaar. Zij trekt niet in de mond van haar paard, maar als deze ervandoor gaat wat ga je dan doen? Achterover leunen en hopen dat ie een keertje stil gaat staan?
speedfiets_2 schreef:"als ie gaat gaat ie", zowel met als zonder hoofdstel
alleen vind ik het wanneer je iets van een hoofdstel hebt toch iets meer zekerheid
maar eigenlijk is het zelf weten, zowel met als zonder hoofdstel kun je een gevaar vormen voor andere als je paard op hol slaat
je weet zelf hoe je eigen paard reageerd. het blijft natuurlijk niet zonder risico's, maar dat is je eigen verantwoording Laraax schreef:Even een quote die ik in het vorige topic wilde plaatsen maar dit topic er was(goed idee!)
Ik denk dat als jij en je paard ervaring hebben met neckrope, en het op een polderweg of rustig bos is het geen kwaad zou moeten kunnen(drukke weg is natuurlijk ander verhaal)
Marjoow schreef:Ik wil niet heel l*llig zijn, maar je haalt nu 2 dingen door elkaar. Zij trekt niet in de mond van haar paard, maar als deze ervandoor gaat wat ga je dan doen? Achterover leunen en hopen dat ie een keertje stil gaat staan?
Die quote is denk ik voor mij bedoelt..
Ik zal niet aan mijn teugels trekken als mijn paard er vandoor gaat. Ik gebruik mijn neckrope om hem om zijn eigen as te zetten en hij staat stil.
Dit doe ik altijd, hoewel hij er nooit vandoor is gegaan oefen ik dit vanuit galop om er zeker van te zijn dat hij dit commando kent.
Marjoow, dan heb ik meteen jouw opmerking erbij: omtrekken lukt je niet met een neckrope:dus wel, als ik iemand kan regelen wil ik evt een filmpje voor je maken

), maar ik denk dat je een van de weinige bent
Britt_Mara schreef:Waarom zou je dit niet kunnen? er zijn zat paarden die niet eens stoppen mét hoofdstel! Als je je paard zo traint dat hij zonder hoofdstel netjes een buitenritje kan maken dan moet je dat gewoon doenje weet zelf hoe je eigen paard reageerd. het blijft natuurlijk niet zonder risico's, maar dat is je eigen verantwoording
chanel1985 schreef:NatasjavE: Er is wel een verschil tussen een bitloos hoofdstel en geen hoofdstel.
Anne_GTI: zo heb kan je het ook doen en heb je juist hetzelfde effect (alleen is het voor het oog mischien wat minder spectaculair)
Marjoow schreef:Ook voor de verzekering maakt het nogal veel uit, volgens mij ben je slechter verzekerd als je een groter risico neemt, en dat vind ik ook zeer logisch.
Motje11 schreef:Marjoow schreef:Ook voor de verzekering maakt het nogal veel uit, volgens mij ben je slechter verzekerd als je een groter risico neemt, en dat vind ik ook zeer logisch.
Ik hoor in dit soort discussies vaker dat je dan niet verzekerd bent. Maar wat bedoel jij met "slechter verzekerd"? Dat maar de helft vergoed wordt? Dat lijkt me niet, iets is wel of niet verzekerd.
Ik ben er eens naar op zoek gegaan in mijn polis maar dat staat er natuurlijk niet in. Waar zou dit dan vastliggen? Dat moet toch ergens omschreven staan? Of is er ooit een vergelijkbare rechtzaak geweest?
En geef ze eens ongelijk
Britt_Mara schreef:kijk, dat is dus je eigen verantwoording. je kiest er zelf voor en als er dan iets gebeurd ligt dat aan jou. Dus ja, eigen verantwoording vind ik. Andere beslissen niet dat je hoofdstelloos op buitenrit gaat.

Marjoow schreef:speedfiets_2 schreef:"als ie gaat gaat ie", zowel met als zonder hoofdstel
alleen vind ik het wanneer je iets van een hoofdstel hebt toch iets meer zekerheid
maar eigenlijk is het zelf weten, zowel met als zonder hoofdstel kun je een gevaar vormen voor andere als je paard op hol slaat
Hij zal zeker gaan, maar met hoofdstel kun je toch nog iets sturen, en je paard een weiland insturen ipv de openbare weg oid
Marjoow schreef:Britt_Mara schreef:kijk, dat is dus je eigen verantwoording. je kiest er zelf voor en als er dan iets gebeurd ligt dat aan jou. Dus ja, eigen verantwoording vind ik. Andere beslissen niet dat je hoofdstelloos op buitenrit gaat.
Nee, dat meisje die een ongeluk heeft gehad en nooit meer kan lopen zou wensen dat je dat hoofdstel wél had omgedaan, omdat je het paard dan het weiland in had kunnen sturen in plaats van door te razen naar de openbare weg
Om even een voorbeeld te geven van wat er kan gebeuren.