Analyse rijstijl Edward en Matthias door deskundigen (film)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Analyse rijstijl Edward en Matthias door deskundigen (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 09:58

Ik kwam dit filmpje op YouTube tegen. Het duurt wel vrij lang en je engels moet wel in orde zijn, maar ik vond het zeer interessant. Heb zelf steeds het gevoel gehad dat Matthias absoluut niet kon tippen aan het rijden van Gal, maar kon er niet heel duidelijk een vinger op leggen. Hier wordt uitgelegd (door een duitser!..in het engels) waarom Totilas onder Gal veel beter loopt dan onder Matthias. Een heldere analyse....ook handig om je eigen rijstijl te verbeteren! Wat vinden jullie ervan?

Eerst laten ze Gal op een ander paard zien (Lingh), daarna Rath op een ander paard en worden hun rijstijlen bekritiseerd...en vervolgens allebei op Totilas.

http://youtu.be/sK3TzBuGN0w
Laatst bijgewerkt door manubres op 05-04-12 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Re: Analyse rijstijl Edward en Matthias door deskundigen (film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:59

Wat ik ervan vind? Ik word zo moe van die eeuwige discussies en vergelijkingen...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:02

Rhodos schreef:
Wat ik ervan vind? Ik word zo moe van die eeuwige discussies en vergelijkingen...

Sorry, voor mij blijft het interessant en leerzaam...deze discussie hoeft niet te gaan over het wel of niet tercht verkopen van Totilas, maar puur een rijtechnische analyse.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:03

:Z

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:03

Waars het filmpje zie niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:04

Een linkje naar het filmpje is handig :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:05

Ik had het filmpje best wel willen zien, maar ik zie geen link ;)

Ik heb verder ook niet zoveel met die totilas-discussie. Maar een goeie analyse van de rijstijl van verschillende topruiters spreekt me wel aan. Kan ik altijd wat van leren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:05

Sorry, hij staat er al op!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:43

Ennn..al iemand de video bekeken?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:45

ow dta lijkt me wel interessant om te zien. Zal vanavond thuis eens op mijn gemak kijken :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:48

manubres schreef:
Ennn..al iemand de video bekeken?

Sorry, ik zag dat 'ie meer dan een uur duurt, toen ben ik afgehaakt :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:48

De kwaliteit is veel te bagger om hier iets over te oordelen....

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:07

Ik heb de eerste 30 minuten gekeken, maar nu haak ik wel af.
Ik vind alhoewel dat ze wel enkele goede punten aanhalen, ze wel erg bevooroordeeld zijn in het voordeel van Edward Gal. Echt wetenschappelijk is het allemaal niet, de filmpjes zijn vaak ook veel te onduidelijk.
Ik vind het zelf ook nogal moeilijk te zien in een van opzij of de ruiter mee of tegen zit in de appuymenten, ik zie zo'n dingen vooral frontaal. Dus ik vind het soms wel knap dat zij zo'n dingen wel zien...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:16

Ik heb een kwartier bekeken, maar moet zeggen dat ik de kwaliteit zo slecht vind (een filmpje filmen en dan hele vage stukken ertussen) dat ik daarom ben afgehaakt. Het is een leuke insteek, maar iets proffesioneler had wel gemogen.. Maar goed: als ik Edward zie rijden, dan zie ik in het lijf van de ruiter een relaxter plaatje dan bij Matthias. Niet heel raar dat je dat ook in het paard terug ziet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:46

Eigenlijk hebben ze wel lang nodig om steeds hetzelfde te zeggen, namelijk dat Matthias zich erg strak in zijn lijf houdt. Hij heeft veel beweging in zijn schouders en hoofd, maar niet in zijn bekken. Zijn zit en benen zijn niet los, maar strak. Edward heeft heel veel souplesse in zijn bekken en volgt elke beweging van het paard zo nauwkeurig dat hij niet stoort, zijn schouders en hoofd zijn stil. Daarnaast zie je dat Matthias steeds naar buiten gaat zitten bij bijv.de galoppirouette terwijl hij juist naar binnen moet zitten. Als je dit bekijkt is het ook helemaal niet vreemd dat zo'n sensitief paard als Totilas hierop reageert wordt gezegd. En het gaat er helemaal niet om om iemand zwart te maken...maar duidelijk is wel dat Matthias een ander rijniveau heeft dan Edward.

Op het laatst laten ze zien hoe Totilas op Matthias reageert als hij een halsklopje wil geven, Totilas lijkt voor de hand van Matthias weg te duiken...dit vind ik, ondanks dat het lijkt alsof Totilas bang is voor zijn hand, wel weer ver gezocht.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:00

Ja inderdaad, je hebt een goede samenvatting gegeven wat ze eigenlijk zeggen manubres. Matthias zit te strak en is meer stuwend en meer met de benen bezig dan met zijn zit...
Ik heb tot 36 minuten gekeken maar ze zeiden steeds hetzelfde. Je kunt wel zien dat Edward Gal gewoon heel goed rijd :)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:06

Lijkt me idd een interessant stukje; daar ga ik komend weekend eens voor zitten!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:08

Interessant en leerzaam om te zien hoe verschillend de stijl van beide ruiters is en hoe anders ze met hun lichaam op het paard inwerken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:13

Machtig interessant filmpje. Hebben ze daar nog meer vergelijkingen van gemaakt?

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:06

Fijne analyses!!! Nog een stukje te bekijken voor straks... Met zo'n uitleg zouden veel ruiters gediend zijn om zichzelf te verbeteren ten dienste van hun paard!