Correcte gang.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Correcte gang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 06:50

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8387_n.jpg

Mijn jip en janneke uitleg erbij :P
Mijn duits is niet zo goed dus ik geprobeerd te omschrijven wat ik zie.

Graag verbeteren als het niet klopt!

Uhm als ik het goed begrijp: gaat het bij de galop om een juiste 'stuw kracht' (van achter naar voor) het paard loopt bergopwaarts. Het pijltje geeft aan hoe de hoofdhouing mag zijn. Dus iets voor de loodlijn. Zo kan het paard het best galoperen.
Het verschil in de galop zit in de takt. Bovenste is een 3 takt (zoals het hoort) en onderste een 4 takt je ziet dat het paard daar ook 1 achtervoetje op tilt (niet goed)

In een correcte draf blijven de achter midden voet (ahterbeen) en onderarm (voorbeen) diagonalen, gelijk. Waardoor het paard met zijn achterbeen ondertreed onder het zwaarte punt. Op deze manier kun je ook de piaffe en de passage rijden.

Bij de stap onderste plaatje zie je dat het paard niet goed in zijn spoor loopt, dat zie je op plaatje 1 wel. Hij loopt dus te kort (treed niet onder, geen goed ruggebruik,buikspieren)

Verder zie je bij de bovenste plaatjes een ronde rug, bij stap zie je het duidelijk. De onderste heeft een hoek bij de lendenen en de bovenste een ronde vorm. Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd.

Ashley5760

Re: Correcte gang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 06:54

Klopt
Alleen denk niet dat een discussie is :+?
Of waren er mensen die dit niet correct vinden...?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 06:56

Ik wist niet waar ik het moest plaatsen :')

Ennuh, als mensen dit niet correct vinden, waarom rijd men hun paard dan niet zo? :P

Ik zie zo vaak onderste galopplaatje, dus misschien kunnen we daar over discuseren :P

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:19

Maritje, wat kunnen we anders zeggen dan: je hebt helemaal gelijk. Duidelijke beelden van hoe het hóórt bij de bovenste plaatjes, maar wat je zíet in de ring en om je heen zijn inderdaad de onderste plaatjes.
Op de boveste plaatjes wordt het paard van achteren naar voren gewerkt.
Op de onderste plaatjes wordt het paard van voor naar achteren "bewerkt", ook al bestrijdt men dit.

Een discussie heeft weinig zin. Als 9 van de 10 ruiters (zoniet 10 van de 10) dit laat zien in de ring, dan wordt het ook moeilijk voor de jury om te oordelen. Jury's zeggen ook altijd "Wij zitten altijd te hoog met onze punten". Als zij daar niet in meegaan, worden ze niet meer gevraagd én dan is er geen wedstrijdsport meer. Het zijn slechts zeer weinige ruiters die een ander correct beeld laten zien en gelukkig zijn niet alle juryleden Sinterklazen en weten vele juryleden wel degelijk hoe het moet en schrijven de protocollen blauw met hoe het hoort. Ze zijn echter in de minderheid.
De onderste plaatjes geven een spektakel-effect; zijn heel erg fout, maar is wel wat men tegenwoordig kennelijk wil zien, dressuur moet "spannend" zijn voor de leek.
Het onderste plaatje van bijv. de draf kun je zo op Totilas met Gal leggen. En toch is hij "de beste ter wereld" ...!
Wie durft daar dan nog wat van te zeggen?! Dan wordt je gelijk aangevallen.
Maar je hebt gelijk en ik vind het heel goed van je dat het de mensen hier weer onder de neus gelegd wordt. Kan niet vaak genoeg herhaald worden: Waar zijn wij in hemelsnaam mee bezig in de "Moderne Dressuur"??
Ik ga hier verder niet op in. Is al te vaak gedaan en deze discussies stranden steeds weer.
Mensen die op deze wijze rijden hebben geen ander voorbeeld (gehad); willen vaak ook niet anders en het schijnt toch te werken volgens hen, want ze scoren er winstpunten mee ...!
Meer zeg ik er niet over.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 30-03-12 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 09:38

Bedankt voor je reactie. Precies wat ik denk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:02

Dat ze Totilas bruin hebben gemaakt op t plaatje... :=
Helemaal duidelijk, ik ga wel naar Anky, wie doet Adelinde en wie doet Edward en HP? :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:11

Helemaal mee eens murphy102!
Ik zie het als een mededeling. Wat mij betreft valt er niet over te discussieren. Dat dat wel gebeurt is natuurlijk niet verkeerd, maar dat het nergens op uit draait wel..

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:48

Ik heb al vaker uit proberen te leggen wat het verschil is en waarom dit niet is wat we willen. Mensen 'missen' dan toch het spektakel en dat is waar het nu om draait, spektakel want daardoor is de Dressuur weer 'bekend' en daarom is dit goed.
Wij rijden paarden niet meer om ze te verbeteren, ik denk dat de meeste mensen niet eens weten waarom ze een paard rijden behalve voor de fun en de punten, dat ze niet eens weten dat er een meerwaarde voor het paard achter de Dressuur schuilt en dat de Dressuur er is voor het paard.
Bij dit soort plaatjes kijken mensen en denken ze 'dat wist ik al' en vervolgens stappen ze op hun paard en rijden volgens de onderste plaatjes. Laat die je plaatjes apart zien in foto's zegt iedereen dat het zo hoort, en waarom is dat. Omdat deze foto's constant op Bokt.nl getoond worden, en niet alleen hier maar ook op TV en ook op wedstrijden, kortom de onderste reeks is ons voorbeeld.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:08

Mooie toevoeging Sombra. Veel ruiters vergeten inderdaad dat de Dressuur er voor het paard is en niet andersom.. Door fokkerij zijn paarden wel steeds soepeler geworden maar dat neemt niet weg dat je als ruiter niet meer aan correcte bewegingen moet werken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:02

Gisteren was ik bij de Horse Food Dressuur Competitie voor 4- en 5-jarige paarden in Berkel-Enschot. Gisteren waren de 5-jarigen aan de beurt, vandaag de 4-jarigen.
Mijn verwachtingen zijn nooit zo hoog. Toch hoop ik op dit zulk evenementen iets te zien waar je blij en hoopvol van wordt.
Geweldige paarden kunnen wij in Nederland fokken. Helaas is daar maar bitterweinig van terug te zien onder de man. Zo ook gisteren.
Nagenoeg allemaal de onderste plaatjes van de TS. Inclusief bij mensen met naam.
Één ruiter sprong er echter uit en niet zomaar een ruiter. Een professionele stalruiter die 2 geweldige, zeer sensibele paarden uitbracht. De stalruiter van een "grote", gerenommeerde stal.
Deze zeer sympathiek rijdende ruiter bracht het beste van het paard naar boven in alle rust. Geen moment zat hij zijn paard in de weg. Overigens de enige die -ondanks zijn zéér sensibele paarden- ontspannen zat en regelmatig een lach op zijn gezicht vertoonde.
Dit is, lijkt míj, waar dit soort competities toch voor bedoeld zijn: het beste wat een paard in huis heeft van nature naar boven brengen mét ruitergewicht!!
Een verademing om naar te kijken. Dat alleen al, het feit dat je het niet benauwd kreeg om naar te kijken: geen valse knik, een achterbeen wat voor de verandering eens mee komt, ruggebruik en daar door zuivere gangen kunnen laten zien en .. geen afgesnoerde neus- of sperriem!! Dit was spektakel, gaf kippenvel door de correcte manier waarop hij samenwerkte met zijn paarden en als gevolg daarvan hun medewerking kreeg! Ontspanning voor de verandering!
Hij kreeg punten uiteraard, want hier kan níemand om heen! Maar hij en deze talentvolle, geweldig bewegende paarden kregen zeker niet de punten die ze verdienden.
De rest was allemaal veel van hetzelfde, zeg maar volgens de onderste plaatjes gereden.
De nummer één was een fantastisch paard, gereden in een enorme vals knik en daarom kwam nog niet half naar buiten wat er allemaal in dat paard zat. Maar dit is wat déze jury graag ziet aangezien zij dit zelf verkondigen.
Dus, 1ste ondanks zijn ruiter. Wat een gewedige fokkers hebben wij toch.

Het leuke was dat aan het einde een heel bekende stalruiter de paarden die resp. no. 1, 2 en 3 waren geworden, ging rijden om te kijken of hij ze kon verbeteren.
Chapeau voor deze ruiter. Ik denk dat Gal en Minderhoud -juryleden gisteren, samen met Jan Wolfs- hem dit zeker niet na konden doen en dat slechts op een trensje ...!
De no.'s 2 en 3 reed hij eerst eens aan elkaar van achterenuit. Precies wat er aan ontbrak. Die sterk gefokte achterbenen worden nl. helemaal niet aangesproken in de manier van rijden volgens de onderste plaatjes, zoals dus hier ook gedaan werd. Hij reed elk paard ong. 10 min. met verbluffende resultaten.
Toen de geweldige no. 1. Hij deed wat ik hoopte dat hij zou doen.
Hij probeerde die vreselijke opgerolde hals eruit te rijden, hetgeen in stap ontaarde in een paard wat zeer sterk tegen de hand kwam (hoezo naar de hand toe gereden door amazone?).
Wijselijk draafde hij spoedig aan, hij had immers maar 10 min.
En ja hoor, lengte in de hals, neus eruit, naar de hand toe, het paard ook toestemmig geven voorwaarts te kúnnen gaan!
En toen zagen we pas wat dat paard écht in huis had! Geweldig, wat een kracht en wat een achterbeen.
Helaas van korte duur, want de amazone nam hem weer over en de valse knik zat weer op zijn plaats.
Niets geleerd.

Als intermezzo was er een clinic, gegeven door Gal; gereden door M. v. Kemenade met Dreamcatcher, om te janken. De amazone deed alleen maar precies wat er van haar gevraagd werd, hoor.
Het paard werd "AAN" gezet, werd in slechts 2 versnellingen getoond. Stappen werd niet aangedaan, maar kunnen paarden op deze manier gereden ook niet meer taktzuiver.
Alleen flink gas en flink remmen, want "paard moet vooral aan de hulpen blijven" (hij zou het wel uit zijn hoofd laten om niet aan de hulpen te blijven). Méér gas, méér rem enz. enz.
Géén moment van ontspanning gezien, paard met mega-hals moest nóg ronder (??), dus onderkaak tegen onderhals. Paard werd gewoon gek gemaakt. Spektakel wel, ja hoor, maar gaf verkeerd soort kippenvel.
Bovendien werd er Piaffe, Passage en changementen getoond aan een publiek wat zelf nog B- tot en met Z rijdt?! Laat iets zien waar mensen wat aan hebben.
Heel belangrijk volgens Gal was de voorbeentechniek ...?!
Dus fokkers, hou maar op met een goed achterbeen erin te fokken en concentreer je op het voorbeen.
Triest, heel triest. Geen fijn plaatje om naar te kijken, zo vond menigeen aan de bakrand, zo te beluisteren.

Toch ben ik blij dat ik geweest ben: die 2 stalruiters hebben mijn dag goed gemaakt. Er is hoop.
Zo blijkt ook de Campagneschule in Duitsland het weer drukker dan ooit te hebben met ruiters met een steeds grotere afkeer van het moderne gedoe... Er is hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:29

Poeh heftig om te lezen Murphy... Helaas niks anders dan de waarheid...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:27

Bedankt voor je uitgebreide bericht Murphy :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:15

Maritje1991 schreef:
Het verschil in de galop zit in de takt. Bovenste is een 3 takt (zoals het hoort) en onderste een 4 takt je ziet dat het paard daar ook 1 achtervoetje op tilt (niet goed)

Tja, het is net wat je visie en achtergrond is. Genoeg vijfgangers te vinden met een gelopen galop, een mooie sprong is voor zo'n paard veel moeilijker dan voor een diagonaal paard. Als je daar een discussie over wil is GP misschien wat voor dit topic al verwacht ik dat je dan ook een discussie krijgt over waarom er maar 3 gangen op het plaatje staan :+