Jezelf blijven verbeteren zonder les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Jezelf blijven verbeteren zonder les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:01

Hoi,

Ik vroeg me af hoe jullie je blijven verbeteren zonder les te nemen?
Ik wil mezelf namelijk blijven verbeteren, maar jammer genoeg is les(prive) momenteel echt te duur voor mij.

Ik lees veel boeken en probeer dingen uit clinics te halen of bekijk mezelf op filmpjes en foto's en probeer zo te beoordelen waar ik op moet letten. Maar makkelijk is het niet... Ik boek vooruitgang maar dan wel heel traag.

Hoe pakken jullie het aan?

Chaos

Re: Jezelf blijven verbeteren zonder les

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:02

Ik heb laatst een periode geen les gehad en hie scherp ik ook probeer te zijn om mezelf mijn instructeur doet het toch echt beter. :D

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:04

Filmpjes van jezelf maken? Kan zeer ophelderend zijn.

edit: dit had je zelf ook al bedacht :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:05

Wat je kunt doen is een vriendin, die er ook wel wat vanaf weet, je op je fouten laten wijzen. In mijn geval hield ik bv steeds mijn hoofd scheef. Ik heb iemand gevraagd om daar voor mij op te letten.

Kathleen_vW

In een periode zonder les sluipen er altijd fouten in, gewoon simpelweg omdat je je van sommige punten niet bewust bent en waar iemand vanaf de grond je op moet attenderen. Natuurlijk kan je veel leren uit boeken of van fora of door naar de grote jongens te kijken, maar ik ben wel van mening dat begeleiding op welk niveau dan ook nodig is.

TurdusMerula

Ik denk dat je óók heel veel kunt leren door jezelf te informeren (denk maar eens aan de pakketten van Parelli) en vooral ook kritisch naar jezelf te durven zijn. :)
Je opgenomen filmpjes kun je zelf bekijken, maar ook door bekenden laten 'beoordelen'. :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:07

Naar filmpjes van mezelf kijkenn dat doe ik heel af en toe, en inderdaad dan zie je jezelf soms dingen doen waarvan je niet wist dat je ze deed :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:07

Heel erg lastig, er sluipen namelijk ook 'foutjes' in waar je zelf geen weet van hebt.
Dan zie je het eens op de film/foto, maar tijdens het rijden val je toch snel weer terug.

Ookal is het te duur, probeer een andere oplossing te vinden.
Minder les, maar wel regelmatig of groepsles.
Iemand op de grond is toch erg belangrijk. Iemand van stal die soms even een blik wil werpen?
Een tijdje gaat het 'zelf lesgeven' goed, maar dan beginnen dingen er in te sluipen waar je vervolgens lastig vanaf komt.

Spiegels helpen eventueel ook, dan zie je het beeld op het moment zelf.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:08

Op dit moment doe ik het ook zonder instructie, hoewel ik wel weer wil gaan lessen van het voorjaar. Bij mij helpen spiegels, foto's en filmpjes behoorlijk. Ik kan het 'gevoel' achteraf namelijk nog wel oproepen. En vooral de fouten in houding/zit zie je dan goed (zo heb ik altijd, nog steeds!, pianohandjes helaas)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:14

De groeplessen lijken bij ons eigenlijk (jammer genoeg) nergens op... Daar krijg ik als uitleg je kan al genoeg rijden jij trekt je plan wel (en ze houden hen bezig met ruiters doe moeilijkheden hebben met hun paard), of opmerkingen zoals ga wat vlotter of trager, nou ja daar heb ik niet veel aan he.
Privelessen wil ik heel erg graag, maar als ik het uitreken om 1x per week les te nemen (wat ik niet veel vind) ben ik meer dan 100€ per maand kwijt (extra aan m'n paard dus) en dat vind ik best veel (kan ik me niet veroorloven) ;(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:15

Vickz schreef:
De groeplessen lijken bij ons eigenlijk (jammer genoeg) nergens op... Daar krijg ik als uitleg je kan al genoeg rijden jij trekt je plan wel (en ze houden hen bezig met ruiters doe moeilijkheden hebben met hun paard), of opmerkingen zoals ga wat vlotter of trager, nou ja daar heb ik niet veel aan he.
Privelessen wil ik heel erg graag, maar als ik het uitreken om 1x per week les te nemen (wat ik niet veel vind) ben ik meer dan 100€ per maand kwijt (extra aan m'n paard dus) en dat vind ik best veel (kan ik me niet veroorloven) ;(

Tja....Dan les je toch minder? Ik red eens per week ook niet altijd, maar heb liever eens per maand les als helemaal niet...Een goede instructeur kan je sowieso voor 2/3 weken minstens huiswerk meegeven hoor.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:16

Naar lessen van anderen kijken! Daarmee verbeter je je eigen beeld en je haalt er altijd wel een tip uit die voor jou bruikbaar is!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:16

Maar je kunt toch ook minder vaak dan één keer per week lessen? :)

Edit: ben niet de enige met dat idee. ;)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:20

Leonoor schreef:
Op dit moment doe ik het ook zonder instructie, hoewel ik wel weer wil gaan lessen van het voorjaar. Bij mij helpen spiegels, foto's en filmpjes behoorlijk. Ik kan het 'gevoel' achteraf namelijk nog wel oproepen. En vooral de fouten in houding/zit zie je dan goed (zo heb ik altijd, nog steeds!, pianohandjes helaas)

Ik ken ook mijn zwakke kantjes, bv mijn voeten :P ik probeer daar dan ook goed op te letten, maar het zijn net die kleine details die het hem maken en die ik zelf niet zie. Vroeger leunde ik teveel naar achter door een hangende pony, dit probleem is er gelukkig helemaal uit.

Sommige mensen hebben me al gezegd dat ik soms zwaar zit, maar niemand kan me uitleggen hoe ik dan licht moet gaan zitten en zelf weet ik ook niet hoe ik dat moet doen (of hoe het voeld)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:20

Ik zoek in mijn boek 101 favoriete oefeningen van topruiters naar een oefening die aansluit bij de problemen die ik ben tegen gekomen tijdens de training en ik lees op bokt. Maar ik moet wel zeggen dat ik heel regelmatig les heb en ik niet weet of ik er zonder mijn instructrice uit zou komen

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:21

Ja dan misschien 1x in de maand ofzo en hopen dat ze me daar dan een maand mee kunnen verder bezighouden :P

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:22

Inderdaad: gewoon 1 keer per maand lessen, en dan bij een écht goede instructeur! Duidelijk om huiswerk vragen, vragen waar je bij jezelf op moet letten als je filmpjes van jezelf bekijkt, tussendoor jezelf nog een paar keer filmen, en jezlelf zo wat bijsturen.

1 keer in de maand góed prive les, ga je meer aan hebben dan 1 keer per week (slechte) groepsles

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 23:24

Ja riagr daar kan je wel gelijk in hebben, dan maar op zoek naar een goede instructeur :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:27

Ik denk dat filmpjes het beste werken. Boeken lezen, naar lessen van andere kijken kan ook maar dan zie je als nog niet wat je zelf doet. Denk ook zeker dat het slim van je is om 1x per maand te lessen en verder jezelf regelmatig (laten) filmen, kan heel leerzaam zijn omdat je dan toch vaak ook beter ziet dan als je er ter plekke bij staat, je kan het een paar keer bekijken end. Misschien ook een idee als je iemand gevonden hebt voor les hem/haar een te laten filmen en dit later te bespreken zodat jij weet waar je op moet letten als jezelf je eigen filmpjes beoordeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:37

Een keer in de maand kan makkelijk. Dan krijg je huiswerk mee en kun je weer vooruit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:40

Ik heb ook een poosje geen les kunnen volgen, dmv filmpjes van mezelf te maken, of een haw topic te maken hield ik mezelf bezig.
Maar op den duur raakte ik aardig gefrustreerd hoor, niet kunnen lessen en wel verder willen is niet leuk. Nu neem ik om de 2 weken les, dus 2 keer in de maand, super leuk weer. :)

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:45

ik had altijd 1 keer per week een half uur les.. dan kon ik weer de hele week vooruit.. nu les ik een tijd niet meer totdat ik dadelijk weer vast loop met problemen die ik zelf niet kan oplossen en dan ga ik weer lessen :j

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:37

Ik heb ook een hele tijd niet gelest met mijn pony, ben nu pas weer begonnen en merk toch dat ik het wel gemist heb.
En inderdaad, als je elke week niet kunt betalen dan gewoon minder, maar denk inderdaad dat les wel belangrijk is.
Zeker als je verder wilt komen of tegen problemen aanloopt.
Met het huiswerk kun je inderdaad wel een poosje vooruit meestal.

Maar in de tussentijd kun je inderdaad misschien iemand vragen of die een stukje kunt filmen en daar uit kun je jezelf ook verbeteren.
Je bewust zijn van iets dat je niet goed doet, is de eerste stap naar verbetering. :)

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:45

Ik vind het onmogelijk om jezelf te verbeteren zonder les. Er zijn toch kleine foutjes die er in sluipen en die uiteindelijk in je nadeel werken. Daarnaast kun je de kennis wel bezitten maar om het uit te voeren is een ander verhaal, vooral als het om je eigen paard en jezelf gaat.
Ik heb het nu wel over goed rijden, LDR kun je makkelijk zonder les want of je nou begeleiding krijgt of niet de methode rammelt aan alle kanten en is niet bevordelijk voor het paard dus als ruiter kun je het ook nooit goed leren omdat de methode niet goed is.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:33

Het lijkt mij de beste oplossing voor je om toch 1 keer in de maand te lessen dan :)
Je kunt daarintegen jezelf wel verbeteren naast les. Je gaat uiteraard dubbel zo snel vooruit door goed kritisch naar jezelf te kijken en regelmatig een filmpje te maken en analyseren. Dit werkt bij mij heel goed. Ik heb namelijk ook geen les maar dat is meer uit tijdsnood. Ondertussen zijn we toch opgeklommen van neeniks naar L2. Kan ik je echter niet aanraden. Want het is veel moeilijker dan met lessen en ook wel heel erg zwaar om jezelf steeds weer zien stuntelen op een filmpje waarvan je dacht dat het nu toch wel aardig ging. Dus als het mogelijk is? Ga lekker lessen al is het maar 1 keer per maand. Beter iets dan niets :D

Sombra schreef:
Ik vind het onmogelijk om jezelf te verbeteren zonder les. Er zijn toch kleine foutjes die er in sluipen en die uiteindelijk in je nadeel werken. Daarnaast kun je de kennis wel bezitten maar om het uit te voeren is een ander verhaal, vooral als het om je eigen paard en jezelf gaat.
Ik heb het nu wel over goed rijden, LDR kun je makkelijk zonder les want of je nou begeleiding krijgt of niet de methode rammelt aan alle kanten en is niet bevordelijk voor het paard dus als ruiter kun je het ook nooit goed leren omdat de methode niet goed is.

ik zou toch wel gaan lessen bij anky oid als ik over zou stappen op LDR eerlijk gezegd :')