Je krijgt wat je beloont.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:58

Citaat:
Overigens vind ik het argument dat een paard ook in de natuur R- en P+ tegenkomt en dat we dat daarom ook in de training mogen gebruiken, volkomen naast de kwestie.


Het is wel een principe dat door het paard verstaan wordt. Dat is natuurlijk ook de reden dat het vaak gebruikt wordt - men heeft het wel eens over klassieke, western, natuurlijke, of academische vormen van dresseren, maar in feite is er maar een vorm van dresseren: degene die het paard begrijpt. Anders werkt het natuurlijk nooit.

Probleem bij P+ is wat jij al aangeeft, als een milde vorm niet werkt, moet je steeds groffer worden. Bij Parelli spreekt men dan bijv. eufemistisch over 'fase 4' voor wat een beste klap is.

Maar goed, ik denk dat het tot op zekere hoogte eigenlijk geen probleem is om gebruik te maken van negatieve leerervaringen. Maar ik heb wel vaker beweerd dat een mens eigenlijk goed met een positief beloningssysteem zou moeten kunnen werken, alvorens met negatieve krachten op te treden... gewoon omdat belonen je dwingt om idd heel zorgvuldig te werken en te timen.
Dat werkt voor het paard veel minder stressvol dan om met trial en error een paar keer tegen een harde hulp op te lopen. Uitvogelen hoe je een beloning kunt scoren is heel wat minder stressvol dan uitzoeken hoe je van een vervelend gevoel af kunt komen, of hoe je pijn kunt vermijden natuurlijk.

Hoewel ik wél denk, dat een duidelijk 'Uhhh' dat je al een paar keer samen hebt laten gaan met een negatieve consequentie (tik, ruk aan een touw, achteruit zetten) ook een soort van bridge vormt... Mijn kuddeleidster gebruikt een duidelijke draai van haar oortje als 'bridge': dit gedrag wil ik NIET!

Citaat:
De vraag is eigenlijk: wat doe je als het paard het NIET doet? Want DAT bepaalt volgens mij hoe ethisch en efficient een trainer is.


Het grote probleem is, dat een trainer van wedstrijdpaarden zich liever niet voor die vraag gesteld ziet in de ring.
Ik was pas geleden nog bij een zeehondenshow waar twee enthousiaste meisjes uitlegden hoe ze trainden (de methode ken jij natuurlijk heel goed ;) ) maar ze legde bij een ingewikkelde oefening uit, dat het dier het soms ook wel níet deed. 'Het blijven dieren,' waren haar exacte woorden.
De gevraagde oefening lukte overigens vervolgens perfect. :)

De ruiter op Olympisch niveau weet óók dat het dieren blijven en dat het soms niet lukt, maar hij/zij zal wel zoveel mogelijk veiligheid inbouwen om te voorkomen dat het dier het in de ring niet doet.
En ik denk dat trainen met minimaal P- dan iets is waar je niet aan ontkomt, maar ik kan dat mis hebben.

Citaat:
Maar niemand vraagt zich ooit af of dat de "schuld" is van R-. Niemand denkt erover na of in zo'n geval de motivatie van het weglaten van druk misschien onvoldoende is. Het wordt simpelweg meestal opgelost door het verhogen van de druk, niet door het verhogen van de beloning. Meer beenhulp, zwaaien met het touw, meer druk op het leidtouw, meer druk op de teugels, dieper zitten... Kortom, het nóg onaangenamer maken zodat het wegvallen van het onaangename wél belangrijk genoeg wordt voor het paard om een verandering in z'n gedrag te tonen.


Ik wel. Ik vroeg me dat al heel vroeg af. En mijn eigen antwoord, was dat het paard een reden had voor het niet willen (nou ja, eerlijk gezegd niet helemaal mijn eigen antwoord, stond ook in de boekjes die ik las. :D )
En dan zou het logisch zijn om de reden voor het niet willen weg te nemen (door gewenning bijv.), of om het paard dan toch minstens niet in een positie te brengen, dat niet willen iets wordt dat tussen de vraag van de mens en het niet uitvoeren van een commando in komt te staan.
Tis natuurlijk meestal angst en dat is een ongelooflijk sterke motivator voor het paard om iets te doen of laten. ;)

Citaat:
Een ander probleem bij het gebruik van R+ is niet dat wortelschijfjes op zich hun magie zouden verliezen of zo: het is dat mensen niet strikt genoeg zijn voor zichzelf, en het paard. Dat het paard zegt "bén je daar weer met je vervelende altijd-hetzelfde oefening?" Een oefening die leuk was in het begin maar die je eindeloos herhaalt, daar verliest elke motivator z'n waarde bij.


Als het paard helemaal geen worteltje kreeg, was de training zo klaar... Op zich onderschrijf je de 'theorie van de verzadiging' hier eigenlijk: mensen willen ook niet betalen voor een pizza als ze er al 5 op hebben, dan raken ze er zat van... ze willen als ze weer honger krijgen wel méér betalen voor een pizzapunt die extra lekker is!

Ik gebruik overigens ook negatief en positief, met een grote voorkeur voor belonen.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:31

Ik vind dat dit echt een leuke discussie is geworden. En je hoeft je zeker niet te verontschuldigen voor het lange verhaal Inge. Je maakt heel goed duidelijk wat de meerwaarde van R+ is. Zoals de Britten altijd zeggen je moet zorgen dat je de "will to please" behoudt. Daarbij zijn er natuurlijk een heleboel goede ruiters die meer dan alleen R- en P+ gebruiken en in mijn ogen zijn dat ook de mensen die het beste resultaat hebben.

Zo'n 20 jaar geleden volgde ik voor mijn werk cursussen waarin onder andere de leertheorie lesstof was. Met mijn nieuwe kennis als trainer ging ik huiswaarts om het daar eens in te praktijk te gaan brengen. Mijn man was eigenlijk de "opvoedende ouder" omdat hij veel meer thuis was dan ik en ik moet zeggen hij bracht het er in mijn ogen prima vanaf. Onze dochter was een probleemloos vrolijk kind, die heel goed in haar vel zat. Ik vertelde hem wat ik geleerd had en hij zei "What's new?" Hij bleek dit alles geleerd te hebben bij zijn opleiding tot docent. Alleen hij gebruikte toch wel (al was het sporadisch) de P-. Wat ik ook zei hij was er niet van te overtuigen dat hij ook maar iets fout deed. Hij zei dat het heel slecht was als er geen "consequences" waren voor een kind.

Een paar weken later kwam ik thuis en tot mijn grote teleurstelling had mijn dochter niet gedaan wat we hadden afgesproken maar zo ongeveer het tegenovergestelde. Maar goed ik had "niet straffen" in mijn hoofd dus deed niks. Mijn man had in zo'n situatie onmiddellijk gezegd je mag vandaag geen tv kijken. Een paar dagen later wilde ik vol goede moed zorgen dat we niet weer in zo'n situatie kwamen (en natuurlijk mijn man even laten zien hoe het wel moest volgens mijn nieuwe theorieën) dus ging ik proberen opnieuw goede afspraken met haar te maken. Eerst wilde ik even kwijt dat ik wel teleurgesteld was (ik-boodschap dat mocht, net op cursus gehad!). Vervolgens wat "Premack" door te zeggen dat als ze het gevraagde goed deed we later samen met haar pony het bos in zouden gaan (favoriete activiteit). Ze keek me aan met van die grote ogen en zei: Ik weet heus wel dat je boos bent over woensdag en ik vind het niet leuk als je zo met me praat. Kun je me niet gewoon straf geven als ik stout ben geweest en niet zo met me praten.

Nog even over Premack's principle en het "je moet eerst je groente opeten voordat je een ijsje mag hebben" wat als voorbeeld gegeven wordt in Wikipedia. Dat mag je dus volgens het consultatiebureau in Nederland volgens de huidige inzichten absoluut nooit zeggen tegen je kind. Je zou ze daarmee versterken in het idee dat groente vies is. Zo zie je maar hoe moeilijk het is dat opvoeden/africhten.

IngeT
Berichten: 101
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:20

Premack is niet zuiver "als dan" zeggen. Je voorbeelden zijn ook echt mensenvoorbeelden. Wij denken veel meer in kronkels dan paarden.
Je voorbeelden komen neer op "de ontvanger bepaalt": als je straf of je beloning niet het gewenste effect heeft, dan WAS het gewoon geen straf of beloning. En dat weet je maar achteraf, NA dat het doelgedrag meer of minder voorkomt.

Premack en dan meer bepaald chaining gaat eerder over het aan elkaar koppelen van gedragingen van moeilijk/niet vaak beloond naar makkelijk/vaak beloond. Maar BEIDE oefeningen zijn daarvoor getraind en beloond, alleen weet je uit ondervinding dat je paard de ene oefening minder graag doet dan een andere. Dus rangschik je ze van minder graag naar meer graag, met wat ze het allerliefste hebben (afstappen? wortelen?) helemaal op het einde.
De onderdelen van een dressuurproef zou je bijvoorbeeld zo kunnen trainen. Mensen hebben niet graag dat paarden anticiperen, maar anticiperen is niet hetzelfde als slordig afhaspelen. Elk onderdeel moet op zich genoeg getraind zijn, en je moet genoeg controle trainen zodat je cue om de volgende oefening in te zetten een groen licht is om het te mógen doen- eerder dan een bevel. Je creëert dus heel bewust dat willen doen van de volgende oefening.
Chaining-tip voor spreekbeurten: leer eerst je laatste alinea, dan je voorlaatste, en werk zo naar voor. Je moeilijkste stuk zit dan in het begin, en je spreekbeurt rolt zichzelf af naar steeds beter gekend.

Tja, ook over instinctieve drives en intrinsieke en extrinsieke motivaties (van wortelschijfje naar 'funktionslust' dus) is een boek vol te schrijven - en dat is waar een mens met een groenten-en-ijsjes conflict op botst ;-). De ontvanger bepaalt, en motivators verschillen van waarde volgens de omstandigheden! Gelukkig zijn paarden een pak eenvoudiger te trainen dan mensen.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:44

Het is zeker een echt leuke discussie aan het worden.
IngeT, je hoeft je inderdaad niet te verontschuldigen. Ik heb het met veel interesse gelezen (en ben ook zeker van plan om je boek aan te schaffen, maar dat had ik al vermeld)

R- gebruik ik wel nog steeds in de opleiding van paarden (gewoon in de omgang of aan de hand) maar dan echt een heel lichte druk.
De beloning die erop volgt, het gevraagde uitgevoerd, kan verschillend zijn. Van een aai, een goedkeurend woord of iets van voer.
Dan blijkt ook al snel dat die R- eigenlijk al niet meer nodig is, alleen een vinger(aan)wijzing is dan al voldoende.

Zo heeft Huertecilla het over STEM-hulpen; dat werkt inderdaad grandioos.
In de omgang, het leiden aan de hand, longeerwerk etc

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 00:28

Waarom ik R- zo min mogelijk gebruik bij het trainen onder het zadel, kwam door het volgende.

Een jaar of 5 geleden tijdens de les van onze "klassieke" instructrice, moest ik mijn grote Cob er meer "doorheen" rijden.
Dus met gebruik van "halve ophoudingen" en even later de "weerstandbiedende" hand.
Maar onze grote Cob was(en is) nogal eigenwijs en het lukte niet op dat moment (al duurde dat moment al redelijk lang).
Op een gegeven moment liet ik zelf als eerste los en kreeg als antwoord "wat heb je hem er mooi doorheen gekregen"
Dat mooie duurde net zolang tot ik vertelde dat ik zelf als eerste losgelaten had. Maar dat was natuurlijk helemaal fout.
Echt een "klassiek" antwoord dus.
Mede door antwoorden op een ander forum, ben ik er verder mee gaan experimenteren.
En dat lukte echt heel goed bij hem.
Van een hyper-gespannen stesshaan werd hij veel rustiger en meer bereid om mee te willen werken.

In het begin waren stressvolle situatie's (zoals keuringen etc) nog reden om weer in hetzelfde gedrag te vervallen, maar ook dat komt bijna niet meer voor

Met dit in gedachten, vraag ik me nog steeds af waarom "klassiekers" tot die werkwijze kwamen van "weerstandbiedende" hand tot (iets vriendelijker) de "halve ophoudingen".
Iets wat (zoals Huertecilla in een post aangaf) wellicht in geval van gevaar "handig" kon zijn.
Maar dat nu toch niet meer nodig is?
Waarom is het dan nog steeds zo, dat die "klassieke" gedachte nog steeds voort blijft leven in deze tijd?
Dan nog niet eens een ethische vraag maar meer een verklaring er voor.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:45

cherie78 schreef:
Waarom is het dan nog steeds zo, dat die "klassieke" gedachte nog steeds voort blijft leven in deze tijd?
Dan nog niet eens een ethische vraag maar meer een verklaring er voor.

Was het je nog niet opgevallen dat jullie hier met een handjevol mensen over zijn? en er een paar gewoon letterlijk neergeschreven hebben 'ik snap dit topic niet'.. voor de meeste ruiters is dit blijkbaar te moeilijk als ze het vanaf tekst moeten gaan leren, en het wordt in geen enkele manège of rijschool gedoceerd. Dat is het zo'n beetje denk ik. Om dit nu zelf te gaan toepassen moet je eigenlijk solo gaan studeren (echt uit boeken) en heel specifiek info gaan zoeken. Voor de meerderheid van de paardenwereld is dat een stap te ver.
En het hele sportgebeuren kunnen we ook uitsluiten, want die hebben geen enkel belang bij gelijk wat afwijkt van de snelle en voor hen zekere (maar zeg gerust grove) africhtingsmethodes waarmee ze een paard op 3,5 onder de man in de ring hebben.

kareldeg
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:56

Bandida schreef:
[
En het hele sportgebeuren kunnen we ook uitsluiten, want die hebben geen enkel belang bij gelijk wat afwijkt van de snelle en voor hen zekere (maar zeg gerust grove) africhtingsmethodes waarmee ze een paard op 3,5 onder de man in de ring hebben.


Sinds wanneer moet je grof zijn in je africhting om een 4 jarig paard een volte te laten lopen en een keer 4 passen zijwaarts?

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 01:06

kareldeg schreef:
Bandida schreef:
[
En het hele sportgebeuren kunnen we ook uitsluiten, want die hebben geen enkel belang bij gelijk wat afwijkt van de snelle en voor hen zekere (maar zeg gerust grove) africhtingsmethodes waarmee ze een paard op 3,5 onder de man in de ring hebben.


Sinds wanneer moet je grof zijn in je africhting om een 4 jarig paard een volte te laten lopen en een keer 4 passen zijwaarts?


Zoals ik het antwoord van Bandida interpreteer, bedoelt zij dat de africhtingsmethode "grof" is.

De reden waarom het eigenlijk het woord "grof" verdiend, is dat het paard voor (pijn)druk moet gaan wijken, de spoor (Steinbrecht) gebruiken, de teugel(bit) gebruiken.
En deze "hulpen" worden van zacht tot ............. gegeven.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 01:10

Bandida schreef:
cherie78 schreef:
Waarom is het dan nog steeds zo, dat die "klassieke" gedachte nog steeds voort blijft leven in deze tijd?
Dan nog niet eens een ethische vraag maar meer een verklaring er voor.

Was het je nog niet opgevallen dat jullie hier met een handjevol mensen over zijn? en er een paar gewoon letterlijk neergeschreven hebben 'ik snap dit topic niet'.. voor de meeste ruiters is dit blijkbaar te moeilijk als ze het vanaf tekst moeten gaan leren, en het wordt in geen enkele manège of rijschool gedoceerd. Dat is het zo'n beetje denk ik. Om dit nu zelf te gaan toepassen moet je eigenlijk solo gaan studeren (echt uit boeken) en heel specifiek info gaan zoeken. Voor de meerderheid van de paardenwereld is dat een stap te ver.
En het hele sportgebeuren kunnen we ook uitsluiten, want die hebben geen enkel belang bij gelijk wat afwijkt van de snelle en voor hen zekere (maar zeg gerust grove) africhtingsmethodes waarmee ze een paard op 3,5 onder de man in de ring hebben.


Dat was me wel opgevallen.
Het "anders"denken vraagt wellicht wat tijd?

kareldeg
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:11

cherie78 schreef:
[

De reden waarom het eigenlijk het woord "grof" verdiend, is dat het paard voor (pijn)druk moet gaan wijken, de spoor (Steinbrecht) gebruiken, de teugel(bit) gebruiken.
En deze "hulpen" worden van zacht tot ............. gegeven.


Druk staat niet gelijk aan pijn. Het enige wat je doet is gebruik maken van het vluchtgedrag. En nageven doet een paard niet op pijn, dus die vlieger gaat ook niet op.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 01:13

kareldeg schreef:
cherie78 schreef:
[

De reden waarom het eigenlijk het woord "grof" verdiend, is dat het paard voor (pijn)druk moet gaan wijken, de spoor (Steinbrecht) gebruiken, de teugel(bit) gebruiken.
En deze "hulpen" worden van zacht tot ............. gegeven.


Druk staat niet gelijk aan pijn. Het enige wat je doet is gebruik maken van het vluchtgedrag. En nageven doet een paard niet op pijn, dus die vlieger gaat ook niet op.


Het letterlijke "nageven" doet een paard inderdaad niet op pijn.
Maar het figuurlijke "nageven" gebeurt daar wel op. Dan is het ook niet echt nageven meer.
Kareldeg, gebruik jij de "weerstandbiedende" hand in je training?

Maar ik maak liever geen gebruik van vluchtgedrag, dan is de bereidheid tot (mee)werken er ook niet.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 13-03-12 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kareldeg
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:15

cherie78 schreef:
[

Maar ik maak liever geen gebruik van vluchtgedrag, dan is de bereidheid tot (mee)werken er ook niet.


Iedereen die met een paard werkt, maakt gebruik van het vluchtgedrag. Anders zou een paard niet gaan lopen. En daar gebruik van maken, betekent NIET dat het paard niet bereid is van meewerken.


Jullie hebben echt een heel raar beeld van de sport.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 01:18

kareldeg schreef:
cherie78 schreef:
[

Maar ik maak liever geen gebruik van vluchtgedrag, dan is de bereidheid tot (mee)werken er ook niet.


Iedereen die met een paard werkt, maakt gebruik van het vluchtgedrag. Anders zou een paard niet gaan lopen. En daar gebruik van maken, betekent NIET dat het paard niet bereid is van meewerken.


Jullie hebben echt een heel raar beeld van de sport.


Ik maak gebruik van mijn stem om mijn paarden "te laten lopen"

Waarom denk jij dat ik een raar beeld heb van de sport?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 02:42

IngeT, ik heb uw laatste bericht begrepen op één ding na, daar waar u stelt dat afhaspelen niet hetzelfde is als anticiperen. Ik zou niet op de gedachte komen het een met het ander te verwarren. Ik begrijp die opmerking dus ook niet. Heb ik iets in uw redenering gemist? Kunt u dat nog eens verduidelijken?

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 03:23

Ik vind het nu juist leuk worden... Vooral die lange post van IngeT op de vorige pagina, helemaal super! +:)+

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 07:54

kareldeg schreef:
Druk staat niet gelijk aan pijn. Het enige wat je doet is gebruik maken van het vluchtgedrag. En nageven doet een paard niet op pijn, dus die vlieger gaat ook niet op.

Ja dat kan je net zoals alle bitruiters wel zeggen, maar dat druk geen pijn is gaat in de praktijk uiteraard ook niet op. Er is geen enkel paard dat met een bit gereden wordt dat nog niet gevoeld heeft wat het eigenlijk echt kan doen in de mond of op de lagen. En ze hebben een goed geheugen..
Ik bedoel met grof inderdaad de erg oppervlakkige en bijna kinderachtig simpele manier van communiceren. Het is wat te vergelijken met een mens het verschil uitleggen tussen links en rechts door hem steeds bij zijn oor te pakken, terwijl je het hem ook gewoon had kunnen uitleggen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:53

kareldeg schreef:
cherie78 schreef:
[

Maar ik maak liever geen gebruik van vluchtgedrag, dan is de bereidheid tot (mee)werken er ook niet.


Iedereen die met een paard werkt, maakt gebruik van het vluchtgedrag. Anders zou een paard niet gaan lopen. En daar gebruik van maken, betekent NIET dat het paard niet bereid is van meewerken.


Jullie hebben echt een heel raar beeld van de sport.


Ik maak gebruik van mijn stem om mijn paarden "te laten lopen"

Waarom denk jij dat ik een raar beeld heb van de sport?[/quote]




de stem is een van de belangrijkste hulpen om paarden te laten lopen maar ook om ze te stoppen en te corrigeren.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:57

kareldeg schreef:
cherie78 schreef:
[

Maar ik maak liever geen gebruik van vluchtgedrag, dan is de bereidheid tot (mee)werken er ook niet.


Iedereen die met een paard werkt, maakt gebruik van het vluchtgedrag. Anders zou een paard niet gaan lopen. En daar gebruik van maken, betekent NIET dat het paard niet bereid is van meewerken.


Jullie hebben echt een heel raar beeld van de sport.


Dat is natuurlijk onzin. Een paard kan natuurlijk ook gewoon gaan lopen omdat ie ergens naartoe wil. Hier lopen ze een paar keer per dag heel hard gewoon omdat ze het prettig vinden, dat heet spelen in mijn boekje en gaat puur over de vreugde van bewegen.

Het maakt natuurlijk best uit of je gebruik maakt van vluchtgedrag, wat een paard per definitie alleen laat zien uit angst of om van iets naars weg te lopen, of van de natuurlijke looplust van het paard.

Dat heeft niets te maken met raar beeld van de sport want dat álle methodes min of meer gebruik maken van vluchtgedrag kanaliseren was mij allang bekend.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:02

cherie78 schreef:
freeride schreef:
Pfff,wat een ingewikkelde theorie voor iets simpels in mijn ogen:
Je stelt je paard gewoon een vraag, bijvoorbeeld om af te wenden, dus binnnhand beetje openen, je kijkt zelf naar binnen, en je hele lichaam geeft subtiel de richting aan, het enige dat je dan nog moet doen is wachten tot het paard de vraag begrijpt, en dus het juiste antwoord vind, en dus afwend...om te bevestigen aan een paard dat daarin nog onzeker is dat dit juist is, haal je alle"druk" eraf en laat je hem even kauwen, zodat ie ook verwerkt en opslaat wat nu de bedoeling was...paardrijden is volgens mij niet je wil opleggen, maar vragen stellen, tot je een ons weegt desnoods, net zolang tot je het antwoord krijgt dat je wilt krijgen...geduld is daarbij wel erg handig, en leren luisteren naar de subtiele pogingen van je paard om de juiste antworoden te geven, net als met achterwaarts gaan, vraag dit zachtjes en wacht...gaat het gewicht in de achteruit, is dat al voldoende en kun je het paard even de tijd geven om te laten ontdekken dat dat het antwoord is dat je zocht.


Juist om deze "term" te doorgronden en te (laten) begrijpen naar het paard toe, vind ik de post's van HC zo leerzaam en interresant en heb daarom dit topic geopend.

Dan heb ik gelijk een vraag aan Freeride; "hoe zou je dit een paard aanleren zonder BEGRENZING van een hoofdstel(met bit of zonder bit) of halster of wat dan ook?"

Mijn vraag naar HC; "Heb je je paarden gelijk zonder optoming getraind?"


op exact dezelfde manier, je binnenhand naar binnen brengen, zelf kijken naar waar je wilt afwenden, en je hele lichaam subtiel in die richting zetten....en dan wachten tot het gebeurd, druk eraf en laten kauwen, een hoofdstel of halster is niet meer dan een extra hulp voor de ruiter.
Het is op zich wel verstandig om eerst met hoofdstel of halster te werken voordat je aan de optomingsloze fase begint lijkt mij, gewoon voor de veiligheid van paard en ruiter, meer niet.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:07

@cherie:
Je moet per definitie geen gebruik maken van het vluchtgedrag van een paard, als je paard wil vluchten, komt ie in een instinctieve 'zone', waardoor een paard niets kan leren, het enige dat ie dan nog doet is reactief vluchten om te overleven.
Dat een paard vertrekt als je licht voorwaarts denkt of een zacht been geeft komt doordat je hem leert wijken voor druk, dat doen ze onderling al van heel jongs af aan, kijk maar eens naar een merrie en haar veulen, zo'n merrie moet na 2 of 3 dagen haar veulen niet meer aanraken om te sturen, zo licht is de druk die nodig is om te wijken.
Je leert je paard dit het beste al voordat je erop gaat,dat maakt het zoveel gemakkelijker. een paard wil van nature namelijk zo min mogelijk doen om zo relaxed mogelijk te leven.energie zuinig noem je dat.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:34

Ik lees mee, erg interessant topic! Denk dat ik het boek van IngeT ook maar ga aanschaffen. Was al een beetje bezig met 'clickeren' (maar dan niet met een clicker maar een woord gevolgd door een brokje) en vroeg me al tijden af hoe je het in je rijden zou kunnen incorporeren. En dan bedoel ik vooral praktisch gezien.
Hoe doen de mensen dat die de methode van clickeren met voerbeloning gebruiken in hun rijden? Bijvoorbeeld: je doet je linkerteugel van de hals, paard gaat naar links, click, stilstaan en brokje geven? Of je legt je rechterkuit aan, paard wijkt naar links, click, stilstaan en brokje?
En ik zit een beetje met de volgende kwestie. Hoe en wanneer bouw je zoiets af of 'moet' je altijd met een click gevolgd door voerbeloning blijven werken dan met het rijden, ook al laat je steeds meer handelingen elkaar opvolgen en komt er dus steeds minder geclick aan te pas? En ik kan me zo voorstellen dat als het paard eerst altíjd een beloning kreeg voor een bepaalde handeling (linksaf gaan, wijken, ...) en dan opeens niet meer, hij ook minder geneigd zal zijn die handeling uit te voeren? Moet je hem dan weer even 'herinneren' door toch weer te clicken en te belonen? En als je steeds meer perfectie gaat eisen van je paard voordat de beloning komt, bijvoorbeeld bij het wijken wat ik maar even als voorbeeld nam: eerst is één pasje naar links al voldoende om de beloning te verdienen, maar je breidt dat steeds uit tot het uiteindelijk een paar passen worden, met de correcte lengtebuiging, etc etc, is dat niet frustrerend voor je paard? Iets wat eerst wel een beloning waar is, is dat dan later niet meer?
(Of kan ik beter wachten tot ik het boek van IngeT heb en krijg ik dan vanzelf antwoord op deze vragen? :o :D )

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:29

Waarschijnlijk wel. :D

Citaat:
En ik kan me zo voorstellen dat als het paard eerst altíjd een beloning kreeg voor een bepaalde handeling (linksaf gaan, wijken, ...) en dan opeens niet meer, hij ook minder geneigd zal zijn die handeling uit te voeren?


Nee. Dat werkt juist als een versterker. Het paard verwacht een beloning, die blijft uit, hij doet hetzelfde gedrag nog eens maar nu fanatieker...


Citaat:
En als je steeds meer perfectie gaat eisen van je paard voordat de beloning komt, bijvoorbeeld bij het wijken wat ik maar even als voorbeeld nam: eerst is één pasje naar links al voldoende om de beloning te verdienen, maar je breidt dat steeds uit tot het uiteindelijk een paar passen worden, met de correcte lengtebuiging, etc etc, is dat niet frustrerend voor je paard? Iets wat eerst wel een beloning waar is, is dat dan later niet meer?


Als de opbouw logisch is en de moeilijkheidsgraag geleidelijk gaat, heeft geen paard er moeite mee - de moeite ontstaat pas wanneer het paard het gevraagde niet meer begrijpt, of lichamelijk moeilijk of pijnlijk vindt.

Steeds meer perfectie eisen heet shapen: je vormt het gedrag door het steeds wat meer naar je ideaalbeeld te verschuiven voor de beloning wordt gegeven.

Of het bij wijken echt werkt zoals jij beschrijft weet ik niet, omdat je feitelijk verschillende commandos aan het paard geeft, die het moet opvolgen bij 'gewone' dressuur: je gewichts, kuit en handhulpen. Die geef je dan gedurende de oefening, ondersteunend, waarbij je soms meer kuit, soms meer binnenteugel, enz. gebruikt naargelang nodig.

Bij beloningstrainen werkt dat toch anders, je legt de bedoeling van de oefening (dus wat je wilt zien) steeds beter uit aan het paard, maar je beloont niet 3 verschillende commandos tegelijk.
Je gaat er juist vanuit dat je paard steeds zelfstandiger een oefening/beweging inzet op een teken van jou.
Hm, volgens mij leg ik dit niet goed uit. :D

@Bandida: wat is nu precies de bedoeling van je opmerking?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:34

randalinpony schreef:
@Bandida: wat is nu precies de bedoeling van je opmerking?

Mijn excuses voor de verwarring, maar welke opmerking?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:55

randalinpony schreef:
Waarschijnlijk wel. :D

Citaat:
En ik kan me zo voorstellen dat als het paard eerst altíjd een beloning kreeg voor een bepaalde handeling (linksaf gaan, wijken, ...) en dan opeens niet meer, hij ook minder geneigd zal zijn die handeling uit te voeren?


Nee. Dat werkt juist als een versterker. Het paard verwacht een beloning, die blijft uit, hij doet hetzelfde gedrag nog eens maar nu fanatieker...


Citaat:
En als je steeds meer perfectie gaat eisen van je paard voordat de beloning komt, bijvoorbeeld bij het wijken wat ik maar even als voorbeeld nam: eerst is één pasje naar links al voldoende om de beloning te verdienen, maar je breidt dat steeds uit tot het uiteindelijk een paar passen worden, met de correcte lengtebuiging, etc etc, is dat niet frustrerend voor je paard? Iets wat eerst wel een beloning waar is, is dat dan later niet meer?


Als de opbouw logisch is en de moeilijkheidsgraag geleidelijk gaat, heeft geen paard er moeite mee - de moeite ontstaat pas wanneer het paard het gevraagde niet meer begrijpt, of lichamelijk moeilijk of pijnlijk vindt.

Steeds meer perfectie eisen heet shapen: je vormt het gedrag door het steeds wat meer naar je ideaalbeeld te verschuiven voor de beloning wordt gegeven.

Of het bij wijken echt werkt zoals jij beschrijft weet ik niet, omdat je feitelijk verschillende commandos aan het paard geeft, die het moet opvolgen bij 'gewone' dressuur: je gewichts, kuit en handhulpen. Die geef je dan gedurende de oefening, ondersteunend, waarbij je soms meer kuit, soms meer binnenteugel, enz. gebruikt naargelang nodig.

Bij beloningstrainen werkt dat toch anders, je legt de bedoeling van de oefening (dus wat je wilt zien) steeds beter uit aan het paard, maar je beloont niet 3 verschillende commandos tegelijk.
Je gaat er juist vanuit dat je paard steeds zelfstandiger een oefening/beweging inzet op een teken van jou.
Hm, volgens mij leg ik dit niet goed uit. :D

@Bandida: wat is nu precies de bedoeling van je opmerking?


Dank voor je toelichting!
Maar even over die versterker waardoor het paard fanatieker zal worden, dat betekent dus wel dat uiteindelijk die beloning toch zal volgen neem ik aan? Alleen steeds op een iets later moment? Of laat je op een zeer moment de beloning (ik bedoel dus telkens clicken icm voerbeloning) geheel weg?
En shapen, dat bedoelde ik inderdaad (ken alle termen nog niet echt). Ik vraag me dus af hoe dan wat je 'beloningstrainen' noemt in de 'gewone dressuur' kan incorporeren. In theorie lijkt me dat je wat je kan bereiken door - te simpel gezegd - het wegnemen van (onaangename) druk op de lagen of neus en flanken (combi P+ en R- als ik het goed zie), je ook zou moeten kunnen bereiken door positief bekrachtigen (R+)? (Alhoewel je dan misschien altijd eerst die druk nodig zal hebben als commando dat vooraf gaat aan de uitvoering en dus de beloning bedenk ik me nu. Maar dan leert het paard het misschien wel sneller of zal zich beter inzetten?)
Boek ga ik zeker bestellen en lezen, dan zal ook een hoop duidelijker worden denk ik.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Je krijgt wat je beloont.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:03

een jong paard belonen die net onder het zadel is...doe ik altijd ik de zin van eraf stappen en in de wei zetten.Uiteraard als hij een oefening goed heeft gedaan.