Het idee: men neme een foto, en vertel maar wat je ziet. Door middel van gebruik van wat handvaten (bv een beetje anatomie, en biomechanica) is mijn idee een beetje, dat je al doende ook echt leert te zien, leert te begrijpen wat er nu eigenlijk op die foto gebeurt, want pas als je weet wat er gebeurt, kun je (zoals bij HAW) tips gaan geven, althans, tips waar de plaatser van de foto ook echt iets aan heeft.
Het is niet de bedoeling dat er nu lukraak foto's worden geplaatst, de plaatser antwoordt met: kweenie....... of de vraag wat je dan zelf ziet, dan ga ik een slotje aanvragen, want zulke topics zijn er al genoeg, zie HAW of het eerder genoemde aan de teugel fototopic. Het commentaar is daar heerlijk uitgebreid, en ook daar moet je zelf nadenken, maar mocht je foto's hebben die je beoordeeld wilt zien, plaats ze op HAW of daar, niet hier.
Ik ga hier ook geen tips geven.
Het idee is: plaats een foto, waar een paard in beweging op staat (er hoeft geen ruiter op te zitten) en kijk wat je ziet.
Loopt het paard goed over de rug? Wat doen de buikspieren, wat doet het achterbeen? Treedt het onder? En hoe zie je dat eigenlijk?
Even een paar handvaten:
Yamcha schreef:Citaat:Maar de rug bestaat toch, zoals we gister al besloten hadden, uit meerdere delen? Hoe zit dat dan?Je kan bijvoorbeeld wel je buik aanspannen en je schouders vanuit je schouderbladen vastzetten... Of zit in nu verkeerd te denken?
Even via pb: heb het ook in het topic gezet, maar omdat jij zo geïnteresseerd was:
themuisje: Ja, de rug bestaat uit meerdere delen, en kunnen onafhankelijk van elkaar zijn, maar ook niet.
Vergelijk het met je knie en je enkel en je voet. Je kunt je tenen strekken en je voet lang maken, en toch een buiging in je knie hebben. Maar met een volledig gebogen knie kun je je tenen nooit zo naar beneden drukken als dat je kunt met je been helemaal recht.
Met een rug werkt dat net zo. De rug van een paard bestaat uit wervelkolom, tussenschijven, en ribben. Daaraan vast zit aan één kant de nek, aan de andere kant het bekken, en de staart, even heel grof. Dat is het skeletgedeelte, en die tussenschijven, die uit kraakbeen bestaan, maken het mogelijk dat die wervelkolom zo flexibel is. Het deel 'rug' is in vergelijking met de nek en de staart redelijk stijf. Wat logisch is, want er zitten daar ribben aan vast, die vitale organen beschermen, en je wilt niet dat die kneuzen of breken.
Even een plaatje erbij om te illustreren:
http://www.stareclipse.com/paarden/anatom5.jpg
Zoals je ziet is de hals eigenlijk redelijk onafhankelijk van de rug. De wervels zijn veel kleiner, wat betekent dat het allemaal daar veel flexibeler is.
http://www.osteopathievoorpaarden.com/a ... image6.jpg
Dit is het bekken van een paard. Er is een gewrichtje wat de wervelkolom met het bekken verbindt, en dat is het SI-gewricht, en dat gewrichtje maakt het mogelijk voor een paard om 'over de rug te gaan' en het bekken te gaan kantelen. Als dat gebeurt, staat het bekken in een andere stand, en gebeurt er in plaats van dit:
http://www.groothandelruitersport.nl/skelet-paard.jpg
(paard wat de rug dus strak houdt, en NIET ondertreedt, zoals je ziet doet het bekken helemaal NIETS)
http://members.multimania.nl/mandyspaar ... kelet2.jpg
Nog zoéén. Deze gaat op de voorhand, maar heel veel mensen op Bokt roepen dat hij écht ondertreedt. Kijk maar goed, doet hij helemaal niet. het gewicht komt met name op de voorbenen.
gebeurt er dit:
Dit paard treedt wel onder, draagt zichzelf, loopt op eigen benen zogezegd.
Let maar op: een gekanteld bekken, en zie je wat de ruggegraat doet? Let ook even op de positie van het dijbeen, zie je dat dat veel verder komt als op het plaatje erboven?
Nu het spierverhaal.
Even weer een plaatje erbij, ik ben niet zo handig met Paint, maar de rugspier en de buikspieren zijn goed te zien, yes? Let ook even op de verbinding tussen dijspier (die staat er dan weer niet op, maar neem van mij aan dat een paard die heeft) en buikspier, je kunt de dij er zo bij in tekenen.
Nog één, is een beetje kinderlijk getekend, maar wel correct, hier is de dijspier wel op te zien, en de verbinding tussen buikspier en dij ook.
Begrijp je nu wat er gebeurt? De buikspier trekt de dij naar voren, en doordat die naar voren komt, kantelt het bekken, en wordt de rug bol, en gaat het paard dus 'over de rug'.
En daarom wil ik dus dat mijn paard haar buikspieren aanspant, omdat ik wéét dat ze haar bekken dan kantelt en mij op de goede manier draagt....... en dat krulletje...... zal me worst zijn voorlopig.........
Goed, 2 foto's

Wat doen deze paarden? Dragen of stuwen?
Waar zie je dat aan? Wat gebeurt er met het hoofd als er een ruiter op zou gaan zitten?