Kan elk paard leren strekken onder de man?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Kan elk paard leren strekken onder de man?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:46

Tja ik vraag het me af, het is toch een oefening die veel kracht vereist. In stap, draf en galop.
Is het in theorie mogelijk dat er paarden zijn die dit nooit zullen kunnen? Hoe herken je paarden die dit van nature makkelijk kunnen en moeilijk?

ZusJacobs

Re: Kan elk paard leren strekken onder de man?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:04

Dat ligt voor een groot deel aan de schouder, de een heeft een steile schouder en de andere een minder steile. Hoe steiler hoe lastiger, veel koudbloeden hebben een steile schouder en dus minder aanleg om echt te kunnen strekken. Het strekken zoals je in de grand prix ziet is trouwens meer spaanse stap/draf dan goed strekken, is iets wat je imo ook niet moet willen (niet bevoordelijk voor de rug).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:19

Strekken heeft mede te maken met openheid in de schouder maar ook met gedragenheid van de achterhand. De basis van uitgestrekte draf is namelijk dat een paard zijn zwaartepunt op de achterhand brengt, zodat het middelpunt wat naar achter komt en zo kan 'opstijgen' in de voorhand en daardoor meer ruimte krijgt om het been hoger weg te zetten. Hierin mag minimaal versnelt worden.

Het is niet iets wat je een paard kunt aanleren, maar door training zover moet komen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:59

Verschillende paarden die ik heb getraind, hadden een heel stijle schouder. De laatste (te zien in mijn avatar) kan heel mooi uitstrekken. Maar ik heb het ook altijd gehoord dat de positie van de schouder bepalend was. Nu denk ik echter dat Joolien het precies beschrijft. Alleen zou ik zeggen; het is iets dat je ieder paard door training kunt aanleren (= een kleine variatie op uw laatste zin).

De positie van de schouder (stijl of schuin) is voor mij meer van belang in de fokkerij, want het is natuurlijk wel zo hoe beter een paard gebouwd is, hoe makkelijker het 't gevraagde kan uitvoeren.

Valerie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:05

ik heb 2 pony's , 1 daarvan kan heel mooi strekken waarbij we ook vaak een 9 voor krijgen. Maar mijn andere pony kan het niet goed en krijgen we vaak een 5, hoe vaak we het ook oefenen het is lastig te verbeteren. Het heeft denk ik ook met de bouw te maken.

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:01

Ieder paard kan strekken, alleen de 1 beter dan de ander!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:03

Uitstrekken verbetert niet door uitstrekken te oefenen. Uitstrekken verbetert door de achterhand te trainen, dus juist vanuit het verzamelde werk ga je meer expressie in het uitstrekken krijgen. Naar voren jakkeren in de hoop dat ie steeds iets ruimer gaat draven geeft enkel gehaaste bewegingen en meer van de achterhand af gaan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:59

Dat klopt helemaal. Sterker nog; ik heb in de loop der jaren een groot aantal paarden gekent die als jong rijdier heel gemakkelijk en van nature konden verruimen (tot en met uitstrekken), maar omdat de ruiter zich niet kon beheersen en zonodig dit voortdurend wilde oefenen (en showen), was van die beweging binnen de kortste tijd weinig meer over.
In het Duitste blad StGeorg stond eens een uitgebreid stuk over uitgestrekte draf en hoe die door toptrainers werd getraind. Die trainers waren dr.Uwe Schulten Baumer, Klaus Balkenhol, Elllen Bontje, wijlen Herbert Rehbein. Het kan zijn dat ik iemand vergeten ben, maar wat ik niet vergeten ben, is geen dezer de uitgestrekte draf veelvuldig trainde. Alleen Ellen bontje oefende zo nu en dan wel eens een paar diagonalen, maar ook niet veel. De anderen hielden zich bezig met het basiswerk voor deze oefening, waarvan veel onderdelen terug te vinden zijn in de tempowisselingen.

Hoe je paarden herkent met aanleg voor uitgestrekte draf? Ik weet het niet, omdat ik niet erna zoek. Immers, volgens mij kan elk paard het leren. Dus zoek ik gewoon naar een goed paard dat sterk geweegd vanuit de achterhand. Maar er zijn zoveel factoren die bepalen of een paard goed is, dus ook goed uitstrekt; hoe vlijtig is hij/zij, hoe snel herkrijgt het dier zich na gedane arbeit ect. En vaak genoeg is in eerste instantie niet te bepalen waar het talent van een dier in zit. Was het zo makkelijk dan zouden afgerichte paarden goedkoper zijn. Vaak genoeg komen de 'Olympische beloften' van het pas gekochte dier niet uit. Het uitstrekken lukt wel, maar toch niet meer dan voor een zesje.