Rechtrichten van de ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Rechtrichten van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:09

Ben heel benieuwd hoe mensen hier over denken.
Je hoort iedereen maar zeggen dat de op lossing voor een probleem bij het paard rechtrichten is.
Dat vind ik ook, maar wat ik me afvraag of elke ruiter zich wel bewust is van zijn eigen scheefheid en daar ook iets mee en aan doet.

Je hoort het zo vaak: paard heeft moeite met bv linkerbuiging, maar als je dan kijkt naar de ruiter zit deze er ook net niet recht of zelfs scheef op. De ene ruiter is zich hiervan bewust, de andere niet.
Maar zou het niet veel verstandiger zijn om eerst je zelf rechter te gaan richten?

Ik ben me bewust van mijn scheefheid maar ik probeer zo veel mogelijk anders om te doen, ik ben rechts handig en benig.
Voorbeeld met links: een stom computer spelletje spelen, groente snijden, schilderen, schoonmaken, en ga zo maar even door.
Bewust met je ander been de eerste tree van de trap nemen, armen andersom over elkaar kruizen en ik kan nog wel even door gaan.

Ik ben sterk van mening dat je als ruiter er voor moet zorgen dat je je paard zo min mogelijk in de weg zit en hem moet ondersteunen en begeleiden om zich zo te ontwikkelen dat hij het werk voor en met ons kan doen. Maar als je als ruiter niet rechtgericht bent, kan je dat dus eigenlijk ook niet van je paard verwachten, omdat je hem dat eigenlijk in de weg zit.
En eigenlijk ook de vraag kan je ooit echt compleet rechtgericht worden, ik denk van niet, maar wil graag jullie mening weten en vooral waarom.

linnnh

Re: Rechtrichten van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:10

Ik ben helemaal eens. Mijn paard buigt links ook moeilijker, maar ik trek me linkerheup ook gigantisch in. Dat moet ik afleren, anders wil het bij mijn paard natuurlijk nooit. Makkelijker gezegd dan gedaan :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:11

Ben het volstrekt met je eens....
Een scheve ruiter kan een paard niet rechtrichten onder het zadel.

Ik ben Pilates gaan doen om alles in gelijke mate sterk en soepel te maken, ook werd daardoor mijn coördinatie beter.

Nu hebben zowel paardrijden als Pilates even stil gelegen, maar dit pak ik zonder meer weer op.
Scheve, luie, niet fitte ruiters zijn mij een doorn in het oog wanneer ze wel torenhoge verwachtingen hebben van hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:11

De ruiter is minstens zo belangrijk! Je kunt van een paard niet verwachten dat het recht loopt als de ruiter scheef zit. Met het kleinste beetje scheef zitten, kun je een paard al beletten bepaalde oefeningen goed uit te voeren. Dus pak je het paard aan, dan ook jezelf!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:23

Lynn_x, maar wat doe je dan om je zelf rechter te maken?

Ninx, leuk dat je begint over coördinatie want dat hoort voor mij bij het stuk rechtrichten, want recht zitten, lopen bewegen is voor mij nog iets anders dan recht gericht zijn, en dus alle handelingen links en rechts even makkelijk, soepel, gecoördineerd kunnen doen, denk jij dat je ooit echt recht gericht kan worden?

skippy1, maar wat vind jij stap 1 om te gaan doen in het rijden, eerst paard of eerst ruiter? Ben het met je eens dat een klein beetje uit balans zitten al groot effect kan hebben op het gaan van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:37

In mijn de ruiter. Grote kans dat als jij scheef bent, je paard dat ook is, dus sowieso beiden aanpakken. Is je paard recht, maar jij niet, dan rij je hem weer scheef. Dus ik zou beginnen bij jezelf. Weet je dat jij recht bent, dan ligt het probleem bij je paard. Overigens geloof ik niet in rechtrichten alleen. Lichamelijk blokkades moeten weg zijn voor een paard recht kan worden. Dus eerst laten behandelen en dan recht houden dmv rechtrichten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:49

Ben het met je eens. Maar hoeveel ruiters zijn hier daadwerkelijk mee bezig? En ook de vraag of elke instructeur daar aandacht aan besteed. Ik wel, maar ken er een hoop die dat niet doen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:52

Vind dat ook altijd zo zonde, dat er eerst op het paard gelet wordt en dat de houding van de ruiter "later wel komt." Ik vind dat eerst je houding goed moet zijn, voordat je echt iets aan je paard kan gaan vragen. Heb vroeger ook heel veel aandacht voor mijn houding gekregen. Op onze manege bepaalde je houding ook of je al meer mocht of niet. Vaak zonder beugels, balansoefeningen etc.

Mijn bijrijdster is ook echt oefeningen aan het doen, omdat ze rechts sterker is dan links. Ze doet nu dus oefeningen om links sterker te maken.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:54

Leuk dat je daarover begint. Naar mijn idee kan een paard nooit rechtgericht zijn als de ruiter dat niet is. Ik ben er een aantal weken geleden achtergekomen dat ik een
disbalans heb. De dwarse buikspier die je juist zou moeten gebruiken als ruiter, is bij mij heel zwak. Andere spieren hebben dit altijd overgenomen.
Ik ben nu dus met speciale oefeningen de juiste spieren aan het trainen. Mijn disbalans werd pijnlijk duidelijk tijdens oefeningen op een bal...
Ik doe nu voornamelijk grondwerk zodat mijn paard weer soepel en sterk aan beide kanten wordt. Ik ga dressuurmatig pas weer verder als ik zelf recht ben.
Na deze oefeningen ga ik ook een paar keer met de flexchair aan de gang. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:55

Yoga is een mooie sport om jezelf rechter te maken. Je doet stretchende (inspannende) oefeningen naar beide kanten. Ik ervaar het als een heel fijne methode. ook voor je eigen bewustwording, je merkt namelijk heel goed wanneer iets de ene kant op makkelijker of moeilijker gaat. En doordat je heel bewust recht leert staan en zitten, merk je dat ook veel beter op je paard. Kies bij voorkeur een soort yoga waarbij veel en secuur op houding wordt gelet, zoals Iyengar of Hatha (poweryoga etc. gaan minder op de correctheid van de oefeningen in, zullen dus minder bijdragen aan bewustwording).

Ook bestaan er alternatieve therapieën die bij de scheefheid van een lichaam (mens én paard) kunnen helpen. Denk aan Quantum Touch, Regenesis Touch, Healing Touch, Reiki etc.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:56

centert ridding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:02

Japeloup schreef:
Ben het met je eens. Maar hoeveel ruiters zijn hier daadwerkelijk mee bezig? En ook de vraag of elke instructeur daar aandacht aan besteed. Ik wel, maar ken er een hoop die dat niet doen.

Veel te weinig! Helaas...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:55

Hmm. Een goede instructeur ziet natuurlijk wel als iemand tegen werkt met zijn/haar lijf en houding. Dan kan de ruiter er met tips aan gaan werken.

Voor het rechtrichten van mezelf doe ik niet zo veel. Ik loop bij de kraker dus ga er vanuit dat mijn skelet redelijk recht is. Spieren ben ik mee bezig. En dan heb ik niet zo zeer verschil op links en rechts. Maar mijn buikspieren zijn te slap en mijn rugspieren te sterk. Dus moet ik anders rijden/staan/lopen om me van voor en achter gelijk te maken zeg maar. :P

Wat ik heel belangrijk vind is dat ik, zeker nu ik standaard meerdere paarden in training heb, een goede conditie heb. Ik verwacht van de paarden dat ze sportief zijn dus dat verwacht ik nu ook van mezelf.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:02

Wat ik ook een goede vind om je eigen scheefheid te zien is het Wii Balance bord.

Je hebt ook allerlei balans spelletjes en natuurlijk de Wii fit waar je kan zien hoe het met jou evenwicht, balans en scheefheid gesteld is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:20

Citaat:
Dat vind ik ook, maar wat ik me afvraag of elke ruiter zich wel bewust is van zijn eigen scheefheid en daar ook iets mee en aan doet.

Hier iemand die door dat probleem al 6 jaar bakrand ridder is. Ik ben na de 3e hernia nooit meer hersteld. Sta altijd scheef, doe dingen scheef, zit scheef, rijd auto scheef, rijd fiets scheef en ja dus ook paard scheef. En bij dat laatste krijg ik zelf dan enorme klachten en omdat ik ook het paard niet wil pesten sta ik er dus al 6 jaar naast.
Als ik lichamelijk een goede periode heb wil rijden een klein beetje gaan. galop en verlichte zit gaan al niet, veels te veel spanning in de rug, schouderpartij.

En ik heb er werkelijk al van alles aan gedaan , fysio, gericht trainen, osteopaat, bezoek gehad van een bokker die cesar deed van haar doe ik nog steeds wel eens oefeningen, evenwichts oefeningen op een gym bal n.a.v Anna Muller en kom nu regelmatig onder de handen van een masseuse die enig verlichting geeft. Niks werkt ik blijf scheef om maar over de rugklachten te zwijgen die ik de hele dag heb. Foto's en MRI wijzen erop dat alles goed zit(geen scoliose). het is puur spieren. Ik ben mij er dus enorm bewust van. Meestal had ik een schreeuwende instructeur staan dat ik moest zitten op mijn kont...dat ging niet. Been lang maken...gaat ook niet. Mijn paard is inmiddels met pensioen iets waar ik maar verplicht vrede mee moet hebben. Mijn andere staat voor de kar en ja ook op de bok zit ik scheef.

Ik zou dolgraag een aantal weken/maanden bij Anna Muller in training gaan. Maar het ontbreekt mij aan geld en een geschikt paard. Mijn fjord is ivm mijn rug nooit goed beleerd onder het zadel.
Ik zoek eigenlijk een sponsor die mij weer aan het rijden kan krijgen. Tot die tijd hijs ik mij op de kar en als ik het echt niet uithoud stap ik er zonder zadel even op.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:22

Ik ben ook niet scheef. Heb zelfs een tijd gehad dat ik rechts inzakte en dus echt scheef op het paard zat. Dat is nu gelukkig een eind voorbij.

Verder probeer ik met voetballen regelmatig met links de bal te raken. Hoe vaker ik dat doe hoe beter het gaat, maar voelt wel vreemd.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:31

MaNdiii schreef:
Ik ben ook niet scheef. Heb zelfs een tijd gehad dat ik rechts inzakte en dus echt scheef op het paard zat. Dat is nu gelukkig een eind voorbij.

Verder probeer ik met voetballen regelmatig met links de bal te raken. Hoe vaker ik dat doe hoe beter het gaat, maar voelt wel vreemd.

iedereen is scheef. Een verschil in kracht tussen links en rechts is al een scheefheid.
Een scheve ruiter kan zijn paard niet fatsoenijk rechtrichten. Maar feit is dat de meeste ruiters niet zo snel tegen een punt aanlopen waar hun eigen scheefheid hen in de weg zit. Terwijl je je prestaties aanzienlijk kunt verbeteren door aandacht te schenken aan je eigen scheefheid.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:39

helemaal mee eens en ik werk hier ook actief aan :D mijn paard is scheef, maar ik ben nog veel schever. Als ik daar niets mee doe dan maak ik het mijn paard alleen maar moeilijker, en dan schieten we natuurlijk niet op.
Ik doe dagelijks wii fit oefeningen met zo'n balance board, en dan vooral balansoefeningen, yoga en spiertrainingen, en een boel dingen zijn voor mijn linker of rechterkant/been/arm lastiger dan de andere, dat is echt heel duidelijk te merken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:57

Helemaal mee eens :D Verlangen dat je paard recht is kan niet zonder van jezelf verlangen dat je recht bent. Hetzelfde geldt voor soepelheid en conditie trouwens, imo. Hier dus al jaren bezig met Kundalini yoga (de ene keer wat intensiever dan de ander), voor soepelheid, rechtheid én mentale stabiliteit :)

Best interessant trouwens: ik ben rechtshandig maar heb ooit mijn rechterarm verbrijzeld, waardoor ik toen een maand of 8 alles met links heb moeten doen. Vóór die periode zat ik altijd enorm scheef op het paard, vooral mijn rechterschouder meer naar voren. Daarna zat ik mooi recht in mijn schouders... Stuk rechter geworden door groter gebruik van de niet-dominante hand :) Hoewel ik niet denk dat je de scheefheid 100% zult kunnen uitbannen, misschien wel meer souplesse en bewustheid kunt creëren waardoor je makkelijker om kunt gaan met je scheefheid?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:33

Ik vind het heel belangrijk om ook aan je eigen scheefheid te werken. Ik ben rechtshandig en heb ook nog eens twee jaar terug mijn linkerarm gebroken en twee maanden met twee kilo gips van pols tot bovenarm gelopen. Geloof me, dat doet je eigen scheefheid niet goed.

Ik doe aan Pilates voor mijn spierontwikkeling en rijd altijd na de training nog even links- en rechtsom in alle gangen een stuk zonder beugels.

Merk heel erg dat ik in de zijgangen zonder beugels veel correctere hulpen ga geven. Zonder beugels erg scheef zitten, resulteert al snel in het van dichtbij bestuderen van de grond :D

Mijn instructrice geeft hier ook veel aandacht aan, wat mij erg helpt is concentreren op goede ademhaling, zodat ik nergens ga vastzetten in mijn lichaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:39

Leuk topic, hier is ook nog een redelijk recent topic over dit onderwerp
[RT-P] de ruiter rechtrichten ipv het paard

Zelf ben ik er ook erg mee bezig :j Ik ga beginnen met Yoga of Tai Chi, om bewuster te worden van hoe ik beweeg (en daarna ook te proberen dat rechter te maken), en ook te werken aan lenigheid en balans.
Probeer ook veel dingen afwisselend met links en rechts te doen. Zo heb ik de muis van mijn computer geregeld links staan, poets ik mijn tanden met links, links uitmesten is ook moeilijk, en ik kan al bijna even makkelijk rechts opstappen als links. Wat ik ook wil proberen is hoelahoepen, de hoepel links en rechtsom kunnen laten draaien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-12 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:42

wat ook goed is tegen het scheefzitten is zonder zadel rijden en volgens mij is fietsen ook erg goed. Vooral zonder handen, of als je dat niet kan je hand zo los mogelijk aan het stuur. Niet op leunen dus.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 08:35

piezze schreef:
wat ook goed is tegen het scheefzitten is zonder zadel rijden en volgens mij is fietsen ook erg goed. Vooral zonder handen, of als je dat niet kan je hand zo los mogelijk aan het stuur. Niet op leunen dus.

Fietsen zonder handen is een mooie maar ook een gevaarlijke, en nee niet alleen vanwege het verkeer. Want er zijn mensen die prima hun fiets onder controle hebben zonder handen, maar is de fiets dan recht op de weg, zit de fietser wel recht in het zadel. En ook al lijkt iemand recht te zitten, dat betekend nog niet dat je ook recht bent.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:55

Toen wij een aantal jaren terug de fysio bij ons paard hadden heeft die man eerst gekeken hoe recht wij op het paard zaten en wat onze inwerking was. Sindsdien ben ik me nog bewuster van mijn eigen (kromme) houding en het effect daarvan op het paard. Als ik merk dat er iets niet soepel gaat verbeter ik eerst mijn eigen houding 9 van de 10 keer lukt het daarna wel zonder problemen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:36

Zonder zadel zou ik persoonlijk niet zo snel doen. Even uitstappen oké, maar echt rijden als je al scheef bent, lijkt me voor het paard absoluut niet prettig. Zonder beugels daarintegen vind ik wel erg goed werken.