Gewicht op de achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misskrisss

Gewicht op de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 16:55

Al een tijd ben ik bezig met het rechtrichten. Ik wil daar dan ook alles over weten ;-)|
Daarom ben ik begonnen met lezen over alles van klassieke rijkunst en rechtrichten.

Ik zie alleen steeds verschillen en zou graag uitleg willen over het gebruik van de teugel.

Mijn vraag is eigenlijk gekomen door het boek wat ik nu lees: Das gymnasium des pferdes van Gustav Steinbrecht.
Hij verteld hoe belangrijk de aanleuning en teugeldruk is, zeker om het gewicht op de achterhand te krijgen.
Hij zegt kort door de bocht: als het paard voldoende stuw heeft (de voorwaatste drang) kan je die extra opwekken en van voren opgevangen worden waardoor de achterbenen meer gewicht gaan dragen en meer gaan buigen -> verzamelen.

Als de google op klassieke rijkunst zie je op het ene plaatje de ruiter met losse teugels en op het volgende plaatje een ruiter met aangesloten teugels.

Ik krijg alleen aangeleerd (met de les) om de teugel los te laten hangen en te werken met halve en hele ophoudingen.
Maar hoe zit het dan met het gewicht wat naar de achterhand geplaatst moet worden?

Dat is dan ook mijn vraag.

Heb je teugeldruk nodig om het gewicht naar de achterhand te verplaatsen en daar te houden of is het paard in balans laten lopen met voldoende drang naar voren en halve en hele ophoudingen maken genoeg?

misskrisss

Re: Gewicht op de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:40

Iemand een antwoord?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:00

Wat en wanneer praten we over teugel druk? En wanneer is het teugeldruk, en wanneer is het druk op en in de hand, inprencipe kan je praten over teugeldruk met werk druk en gewicht van de teugel, er is altijd één vorm van druk aanwezig hoe ligt en hoe fijn ook, het gewicht van de teugel kan voldoende zijn om de achter hand te doen onder komen, diligent paarden hebben meer druk in de aanleuning nodig in bepaalde oefeningen dan het ander, door ze zo te begeleiden en te helpen kan de trainer het gewicht langzaam aan verminderen tot het minimale dus teugel gewicht.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:06

Loshangende teugels met halvee en hele ophoudingen klinkt als academische rijkunst klopt dat?
Doordat het paard sterker en sterker wordt in de achterhand zal hij het gewicht kunnen gaan dragen. Het sterker worden in de achterhand wordt bewerkstelligd door een correcte aanleuning. Het is niet zo dat er door druk op de teugels het gewicht verplaatst wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:18

misskrisss schreef:
Ik krijg alleen aangeleerd (met de les) om de teugel los te laten hangen en te werken met halve en hele ophoudingen.
Maar hoe zit het dan met het gewicht wat naar de achterhand geplaatst moet worden?

Dat is dan ook mijn vraag.

Heb je teugeldruk nodig om het gewicht naar de achterhand te verplaatsen en daar te houden of is het paard in balans laten lopen met voldoende drang naar voren en halve en hele ophoudingen maken genoeg?

Als je teugels loshangen, denk ik niet dat die ophouding veel invloed heeft :o

En alleen maar van acheteren bijrijden is mi niet genoeg, moet wel van achter naar voren, anders stop je er veel energie in, zonder daar iets mee te doen, en dat resulteert alleen maar in hard lopen of veel plukwerk voor om dat weer op te lossen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:08

Doorhangende teugels,dus alleen op teugelgewicht het paard verzamelen(op de achterhand plaatsen) is een einddoel van de frans klassieke rijkunst. Om dit te kunnen moet de combinatie al hoger opgeleid zijn,paard en ruiter moeten in staat zijn met zeer minimale hulpen te werken. Hiermee beginnen is hetzelfde als beginnen met galoppirouette ipv volte(alhoewel onderschat de laatste ook niet) imo. Het is niet de hand of teugeldruk die gewicht naar de achterhand verplaatst maar het "beteugelen"van de uit de achterhand gegenereerde energie. Dat gebeurt dmv halve ophoudingen. Als je bezig bent met rechtrichten is dat heel iets anders dan Steinbrecht. Vele verschillende stromingen scharen zich onder de term klassieke rijkunst. Dus is het niet vreemd dat je verschillende plaatjes en ideeen tegenkomt.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:23

vosroy schreef:
Loshangende teugels met halvee en hele ophoudingen klinkt als academische rijkunst klopt dat?

Dat klinkt inderdaad als Academische Rijkunst.

misskrisss schreef:

Goed opgemerkt! ;) Zoals Steinbrecht zegt heb je die voorwaartse drang nodig om de achterbenen ruim naar voren te laten bewegen. Zoals Piepenfiets heel mooi zegt: "het "beteugelen" van de uit de achterhand gegenereerde energie" Dat vind ik een gemis bij het rechtrichten bij de AR. Alle stuwkracht wordt eerst weggenomen en de hals moet lang en laag zonder teugelcontact. Dan ontstaat er meestal een sloffend op de voorhand lopend paard.

haike schreef:
Als je teugels loshangen, denk ik niet dat die ophouding veel invloed heeft :o

En alleen maar van acheteren bijrijden is mi niet genoeg, moet wel van achter naar voren, anders stop je er veel energie in, zonder daar iets mee te doen, en dat resulteert alleen maar in hard lopen of veel plukwerk voor om dat weer op te lossen.

Inderdaad, zeker als het paard nog geen horizontale balans heeft ontwikkeld. Dus verder in de opleiding als het paard zodanig getraind is om de achterbenen voldoende onder te laten treden zodat de hals kan zakken zonder dat er teveel gewicht op de voorhand komt, dan kunnen de teugels wat mij betreft best even doorhangen.