|Daarom ben ik begonnen met lezen over alles van klassieke rijkunst en rechtrichten.
Ik zie alleen steeds verschillen en zou graag uitleg willen over het gebruik van de teugel.
Mijn vraag is eigenlijk gekomen door het boek wat ik nu lees: Das gymnasium des pferdes van Gustav Steinbrecht.
Hij verteld hoe belangrijk de aanleuning en teugeldruk is, zeker om het gewicht op de achterhand te krijgen.
Hij zegt kort door de bocht: als het paard voldoende stuw heeft (de voorwaatste drang) kan je die extra opwekken en van voren opgevangen worden waardoor de achterbenen meer gewicht gaan dragen en meer gaan buigen -> verzamelen.
Als de google op klassieke rijkunst zie je op het ene plaatje de ruiter met losse teugels en op het volgende plaatje een ruiter met aangesloten teugels.
Ik krijg alleen aangeleerd (met de les) om de teugel los te laten hangen en te werken met halve en hele ophoudingen.
Maar hoe zit het dan met het gewicht wat naar de achterhand geplaatst moet worden?
Dat is dan ook mijn vraag.
Heb je teugeldruk nodig om het gewicht naar de achterhand te verplaatsen en daar te houden of is het paard in balans laten lopen met voldoende drang naar voren en halve en hele ophoudingen maken genoeg?